ساخت هواپیمای سبک دو نفره با نام آزیتا در سبزوار

ساخت هواپیمای سبک دو نفره با نام آزیتا توسط یک زوج سبزواری مراحل پایانی آزمایش خود را می گذراند.
 
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی انارکی که کارشناسی هوافضا دارد به همراه همسرش آزیتا اکبری که کارشناس شیمی است ساخت این هواپیمای سبک را بعد از تایید طرح توسط اساتید دانشگاه صنعتی شریف در تیر ماه ۹۳ آغاز و شروع به ساخت قطعات هواپیما در ابعاد واقعی کردند .
 
انارکی این هواپیمای سبک از خانواده کانارد را به نام همسرش ازیتا نام گذاری کرد و در کارگاهی در نزدیکی فرودگاه ابیک قزوین که مخصوص هواپیماهای سبک می باشد ساخت انرا به اتفاق همسرش اغاز کردند .
 
انارکی درباره ساخت این هواپیمای سبک گفت: کتابچه طراحی هواپیما را اردیبهشت ماه ۹۳ به سازمان هواپیمایی کشوری تحویل داده بودیم که طی جلسه‌ای که در آبان ماه برگزار شد، درحضور اعضای کمیته هوایی از طرحمان دفاع کردیم و مورد تشویق قرار گرفتیم ؛ به این ترتیب طرح ما به عنوان نخستین هواپیمای خانه‌ساز در ایران انتخاب شد.
 
وی افزود: هواپیمایی که تصمیم گرفتیم بسازیم از نوع کانارد است یعنی بال در قسمت عقب و دم در قسمت جلو قرار گرفته در حالی که در هواپیماهای مسافری بال هواپیما وسط است و دمش عقب می باشد،که هواپیمای ما مزیت هایی دارد که از جمله می توان به قرار گرفتن موتور در عقب اشاره کرد که در صورت آتش گرفتن به کابین خلبان سرایت نمی کند.
 
انارکی گفت: بخاطر شکل آی دینامیک این هواپیما از موتور بهینه استفاده می شود و قادر است با موتورهای ضعیف تر نیز پرواز کند.
 
وی با بیان اینکه وزن این هواپیما حدود 650 کیلوگرم است گفت: این هواپیما از خانواده هواپیماهای سرعتی مسابقه ای است که توانسته با وزن فوق با موتور 100 اسب پرواز کند.
 
انارکی افزود: این هواپیما را کسی نمی تواند کپی برداری کند چرا که مرکز جرم را ندارد و با این حساب هواپیمای کپی شده به زمین برخورد می کند.
 
علی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون صنعت معدن مجلس که به همراه محمدرضا محسنی ثانی نماینده سابق مردم سبزوار در محل فرودگاه سبزوار از روند آزمایش های این هواپیما بازدید می کرد گفت: ساخت این هواپیمای سبک مقدمه ساخت هواپیماهای 4 و 5 نفره است و ما اماده احداث کارگاه ساخت این هواپیمای سبک در سبزوار و حمایت از تولید انبوه ان هستیم .
 
وی افزود: این طرح با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری به این مرحله رسیده و ما درصدد هستیم برای خرید این هواپیمای سبک به خریداران تسهیلات ارزان قیمت واگذار کنیم که این مطلب مورد توافق معاون علمی ریاست جمهوری نیز قرار گرفته است.
 
نظرت را بنویس
comments

حجت اله پارساپور

درود بر همت والایتان . بی تردید مایه افتخار ملت بزرگ ایران هستید. از صمیم قلب به خانواده محترم انارکی و ملت شریف ایران بویژه همشهریان عزیزم در سبزوار بزرگ تبریک میگویم. دست مریزاد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما