به مناسبت 14 آبان روز فرهنگ عمومی

چرا مسئولان سبزوار نسبت به برگزاری نشست های شورای فرهنگ عمومی شهرستان بی تفاوتند؟

چهاردهم آبان ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز فرهنگ عمومی نامگذاری شده است. این روز در سال 1387 توسط شورای فرهنگ عمومی کشور به تصویب رسیده است.
 
به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه اگر به همین مناسبت نگاهی اجمالی به حوزه فعالیت های فرهنگی شهرستان سبزوار در سال های اخیر بیاندازیم، متوجه خواهیم شد، دیار سربداران علی رغم برخورداری از ظرفیت هایی متعدد و والا، معمولا در حوزه فرهنگ در مقایسه با بسیاری از شهرهای همتای خود به حداقل ها اکتفا کرده است به طوری که گویا نقشه راه ثابت و مدونی نداشته و مسئولان مربوطه توانمندی ها و نیازمندی های حقیقی این کهن شهر فرهنگی ایران را به خوبی درک نکرده اند.
 
کافی است فقط در محدوده استان خراسان رضوی به شهرستانی نظیر نیشابور در همجواری دیار سربداران نگاهی بیاندازیم که به لحاظ ظرفیت های فرهنگی و تاریخی همتای سبزوار است و اگرچه که ممکن است هر کدام از این شهرها در برخی زمینه ها جلوتر از دیگری باشند اما با نگاه کل نگرانه و در مجموع اکثر صاحب نظران هر دو شهر سبزوار و نیشابور را شهرهای هم تاریخ و هم چند می دانند. اما با این حال نیشابور در سال های اخیر به لطف اقدامات مناسب مسئولان فرهنگی این شهر تحرکات چشمگیری را در حوزه فعالیت های فرهنگی انجام داده است که در سبزوار چنین تحرکاتی مشاهده نمی شود و اندک مواردی هم که صورت گرفته باشد، در سطح حداقل هاست.
 
انتخاب نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران، قرار گرفتن نیشابور در زمره یکی از 14 شهر نمونه گردشگری کشور، انتخاب نیشابور جهت برگزاری هجدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران ، ثبت دو روز ملی در تقویم مناسبت های کشور به نام دو تن از مشاهیر نیشابور (عطار25 فروردین، خیام 28 اردیبهشت) و تلاش نیشابوری ها برای ثبت روزهای دیگری از جمله روز ورود امام رضا(ع) به این شهر و یا روز فضل بن شاذان در تقویم ملی ایران، اجرای مراسم نمادین استقبال از کاروان امام رضا (ع) در 10 تیر که هر سال با تشریفاتی خاص برگزار می شود، خواهرخواندگی نیشابور با تعدادی از شهرهای داخل و خارج از کشور و ... بخشی از تحرکات ارزشمند فرهنگی است که همه آن ها در بلندمدت منجر به کسب اعتبار و وجهه بیشتر برای یک شهر و برخی از آن ها حتی منجر به جذب سرمایه و توسعه و پیشرفت پایدار آن خواهند شد. اما با انجام همین مقایسه کوچک بین سبزوار و نیشابور به عنوان یکی از شهرهای همتا و همجوار خود در استان خراسان رضوی، به خوبی در می یابیم سطح نگرش و توان و اراده اکثر مدیران شهرستان سبزوار ، به مسائل فرهنگی در طول چندین سال گذشته چه قدر پایین و سرسری و اکثرا در حد اجرای بخش نامه های رسیده از بالا یا اجرای برنامه های اتفاقی و گذرا بوده است که این رویه به هیچ وجه با ظرفیت های بی شمار و مغفول مانده شهری به عنوان پایتخت سربداران، نخستین حکومت شیعه 12 امامی ایران و یکی از 36 پایتخت تاریخی کشور ایران زمین(منبع) و شهر نویسندگان و دانشمندان و فقهای برجسته ای نظیر ابوالفضل بیهقی، حکیم حاج ملاهادی سبزواری، سید عبدالاعلی سبزواری ، دکتر علی شریعتی، محمود دولت آبادی و حمید سبزواری،....سازگاری ندارد.
 
حالا اگر دامنه مقایسه را از سطح استان خراسان رضوی اندکی فراتر ببریم و دیگر شهرهای همتای سبزوار در کشور را مانند کاشان در استان اصفهان را در نظر بگیریم، مشاهده خواهیم کرد که علی رغم وجود ظرفیت های مشابه، تفاوت کار در عمل از کجا تا به کجاست؟
 
از آنجایی که در هر شهرستانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی متشکل از شماری از مدیران ، اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی آن شهرستان متولیان ، سیاستگذاران و پیشگامان اصلی فعالیت های فرهنگی هستند، بدون تردید هنگام مشاهده چنین کم کاری هایی باید پیش از همه به سراغ این دو نهاد و دستگاه برویم و از آن ها جویای گزارش عملکرد باشیم.
 
پیگیری های خبرنگار اسرارنامه متاسفانه حکایت از آن دارد که طی  چند سال اخیر هیچ عزمی در مدیران عالی شهرستان برای برگزاری مرتب جلسات شورای فرهنگ عمومی و در صورت برگزاری هیچ عزمی برای اجرایی کردن مصوبات آن در سبزوار وجود نداشته است.به طوری که در طول این سال ها فقط 3 جلسه شورای فرهنگ عمومی در سبزوار برگزار شده باشد که این رقم برای شهری مانند سبزوار با این حجم بالا از ظرفیت های فرهنگی فاجعه بار است!
 
در یکی از آخرین جلسات شورای فرهنگ عمومی سبزوار که در 1 خرداد سال جاری برگزار شد، احمد برادران معاون استاندار وفرماندار ویژه شهرستان سبزوار گفته بود: براساس قانون بایستی در سال 12 نشست شورای فرهنگ و عمومی و 24 جلسه ویژه کارگروه ها در سال برگزار گردد که امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی مدون این نشست ها را برگزار کنیم. (منبع)
 
پس از این اظهارات فرماندار سبزوار، فقط یک نشست شورای فرهنگ عمومی دیگر درتیرماه 95 برگزار شد که آن هم عمدتاً پیرامون مسئله برگزاری چهلم استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب در شهر زادگاهش بود و به نوعی یک جلسه ویژه محسوب می شد و از آن پس دیگر نشستی برگزار نشده است تا بار دیگر ثابت شود، مدیریت عالی شهرستان سبزوار در سال های اخیر چندان توجه جدی و اراده موثری به حوزه فرهنگی دیار سربداران نداشته است.
 
با نگاهی به وضعیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز در می یابیم که این اداره که طبیعتا می بایست اصلی ترین حامی و پرچمدار فعالیت های فرهنگی و هنری شهرستان باشد، خود گرفتار نابسامانی های زیادی بوده است به طوری که پس از به بار آمدن یک سری نارضایتی ها از عملکرد رئسای قبلی، این اداره به مدت نزدیک به دو سال از نیمه های سال 93 تا اوایل 95 با مقام سرپرست اداره شده است، و از آنجایی که به لحاظ قانونی مقام سرپرستی اختیار عمل کمتری نسبت به مقام ریاست دارد، این یعنی عملا سطح اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای شمال شرق کشور در مدت حدود دو سال در سطح سرپرستی، نظیر آنچه به شهرستان های تازه تاسیس تعلق می گیرد، نگاه داشته شده است! و در این مدت چند مرتبه پیش آمده که بودجه کافی برای پرداخت هزینه های جاری اداره نظیر آب و برق و گاز نیز در اختیار اداره قرار نمی گرفته و در یک مورد به قطع برق مجتمع فرهنگی هنری اسرار و محل استقرار اداره ارشاد سبزوار منجر شد.
 
اینک اما چندماهی است که محمد علی آبادی یکی از هنرمندان جوان سبزوار ریاست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان را برعهده گرفته و اصحاب فرهنگ و هنر دیار سربداران چشم دوخته اند تا ببینند در واپسین ماه های دوران چهارساله دولت تبدبیر و امید که ممکن است 4 سال دیگر هم تمدید شود، آیا تغییری مثبت در روند فعالیت های فرهنگی دیار سربداران صورت می گیرد و مدیران تدبیر و امیدی که تا کنون نتوانسته اند در زمینه اقتصادی گام چندان موثری بردارند و تغییری محسوس در ارتقاء وضع معیشت مردم به وجود آورند، آیا می توانند کشتی بحران زده فرهنگ را اقلا در واپسین ماه های مانده از دوران خدمتشان به سرمنزل مقصود برسانند؟
 
خبرنگار اسرارنامه از همین رو به سراغ محمد علی آبادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار رفته و از وی که در جایگاه دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان هم هست، درباره چگونگی و چرایی عدم برگزاری این نشست ها سئوال کرد.
 
علی آبادی در این گفتگو با اسرارنامه اظهار داشت: از ابتدای آغاز مسئولیتم در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار پیگیر برگزاری نشست های شورای فرهنگ عمومی شهرستان بوده و هر ماه درخواست برگزاری جلسه را داده ام، اما فقط دو مرتبه در خرداد و تیر 95 نشست ها برگزار شده است.
وی ادامه داد: اخیرا نیز به مناسبت 14 آبان روز فرهنگ عمومی درخواست برگزاری نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان را مطرح کرده ام که ابتدا موافقت به  عمل آمد، اما در نهایت این بار هم برگزاری نشست کنسل شد ، اما امیدوارم طی یک هفته آینده بتوانیم سومین نشست را برگزار کنیم. 
دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان سبزوار افزود: طرح ها و برنامه های فرهنگی زیادی را مد نظر داریم که منتظر تشکیل نشست شورای فرهنگ عمومی هستیم تا انشاالله بتوانیم این طرح ها را به تصویب اعضا برسانیم، که هم اکنون مقدمات اجرایی شدن بعضی از این طرح ها هم فراهم آمده اما برای اجرا، باید منتظر تصویب شورای فرهنگ عمومی شهرستان باشیم.
 
وی در ادامه بعضی از طرح هایی که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم دارد در جلسه شورای فرهنگ عمومی سبزوار مطرح و به تصویب اعضا برساند را به شرح زیر عنوان کرد: ثبت اول آبان به عنوان روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، برخی جشنواره های کشوری نظیر جشنواره ادبیات کویر، جشنواره نمایش های سنتی، طرح معرفی سبزوار به عنوان پایتخت یا خاستگاه تعزیه ایران به عنوان شهری که ملاحسین واعظ کاشفی پدر تعزیه خوانی ایران متعلق به این شهر است، طرح وجه تسمیه سبزوار با عنوان سبزوار شهر آیین های نسطوح، طرح خواهرخواندگی سبزوار و هرات که برخی از موافقت های آن تا سطح کنسول گری هم پیش رفته است و ...
 
علی آبادی همچنین درباره سرنوشت برگزاری کنسرت های موسیقی هم در سبزوار به اسرارنامه گفت: موضوع کنسرت های موسیقی پس از لغو کنسرت سالار عقیقلی هنوز معطل مانده است و ما مصریم جهت تعیین تکلیف این موضوعات، هفته آینده نشست شورای فرهنگ عمومی سبزوار تشکیل گردد. 
 
گفتنی است طبق اطلاعات اسرارنامه قرار بود سومین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان سبزوار در سال 95، امروز 13 آّبان پس از شرکت در مراسم راهپیمایی برگزار گردد، اما به طور ناگهانی این قرار کنسل شده است.
 
نظرت را بنویس
comments

اهل هنر

ای بابا چه ادمای بی انصافی هستید شما اقای علی ابادی هنوز کمتر از 6 ماهه ا ومده روی کار توی این سیستم درب و داغون شهرستان سبزوار میخواستید چی کار کنه به همین زودی باید حداقل یک سال فرصت داد بهشون تا بعد عملکردشونو قضاوت کنیم

جناب علی ابادی نمیتونی کنار بکش،جرات داشته باش و استفا بده

ای بابا.... نیشابور فرماندار مدیر ولی کاملا مردمی داره با اینکه نماینده و چندین مسولیت وزارتی داشته ولی مردمی هستش. حالا فرماندار ما فقط باند و باند بازی. دو ماه هستش میخوام ایشون رو ببینم ومشکل حادی که واسم یه اداره ای که ریسش مستقیما ازشخص فرماندار ویکی از نماینده های شهرمون دستور میگیره رو مطرح کنم هی مسول دفترش میگه جلسه هست.. مرخصی هست.. مهمان دارد.. الان نمیشه..

علی آبادی خوب شما از فرهنگ چی میدونی؟؟؟؟؟ دیروز روز فرهنگ عمومی بود.. چه کردی؟

رضا

شهرهای دیگر زیرساختها را فراهم میکنند و بعد اقدام میکنند. میدونستید نیشابور تنها شهر غیر مرکز استان است که سایت دائمی نمایشگاهی دارد؟نیشابور بیشترین آمار مراجعه کننده به کتابخانه های عمومی را دارد؟ برای هر موفقیتی باید برنامه داشت.

در فشل بودن مسئولان و نهادهاي فرهنگي سبزوار همين بس که رئيس اداره ارشادش بعد از سال ها تازه ميگه مي خواهيم روز بيهقي را در شوراي فرهنگ عمومي شهرستان تصويب کنيم. بسيار خنده دار و مضحک است اين تناقض گويي ها و دروغ هاي مسئولان ما. همين يک هفته پيش در همايش بيهقي مسئولان اعلام کردند که روز بيهقي در شوراي فرهنگ عمومي استان هم تصويب شده و در انتظار تصويب نهايي شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. واقعا مسئولان خودشان را مسخره کردند يا ملت رو مچل کردند.

فرهنگی

متاسفانه مسولین سبزوار فقط حذبی کار میکنند. به همه اتفاقات کار دارند به غیر از فرهنگ مردم، البته اینقدر باسیاست هستند که مردم را جوری تحت فشار مالی وکاری و کاغذ بازی اداری کرده اند که مردم هم تمایلی به فرهنگ ندارند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما