پاسخ دکتر مهیار علوی مقدم به نقد اسرارنامه پیرامون ششمین مراسم بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار

دکتر مهیار علوی مقدم رئیس دانشکده ادبیات و  علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری در پاسخ به یادداشتی که دو روز گذشته پیرامون برگزاری ششمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در اسرارنامه منتشر شد، و در آن به 10 نکته اشاره شده بود، (برای مطالعه آن یادداشت هم اکنون روی اینجا کلیک کنید) مطلبی را ارسال کرده است که اسرارنامه ضمن سپاسگزاری از توجه و همراهی این شخصیت فرهیخته دانشگاهی که با دقت و حوصله نقد و نظرات رسانه ها درباره همایش بیهقی را دنبال کرده و به شیوه احترام آمیزی به انتقادات پاسخ می دهند، یادداشت ارسال شده توسط ایشان را در ادامه منتشر می کند.

اما پیش از انتظار یادداشت دکتر علوی مقدم، لازم به ذکر است تأکیدی که در اسرارنامه بر لزوم برگزاری مراسم بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در روز اول آبان داشته و همچنان این تأکید بر قوت خود باقی است تنها از آن جهت است که تا زمانی که این روز رسماً در تقوم کشور به ثبت نرسیده است حداقل در میان خود سبزواری ها اهمیت آن جدی گرفته شود و به صورت یک آیین همیشگی و قعطی در بیاید و به یک فرهنگ تبدیل شود که در این روز ثابت و مشخص، بزرگداشت بیهقی به مهمترین اولویت شهرستان تبدیل شود و بقیه فعالیت ها تحت الشعاع این مراسم قرار گیرند و بدین ترتیب شاید مسئولان و دست اندرکاران فعالیت های  فرهنگی در کشور نیز با مشاهده مطالبه وسیع و شور و شوق مردمی، زودتر به ضرورت ثبت اول آبان در تقویم ایران واقف گردند وگرنه پر واضح است که محتوا و فواید برگزاری همایش های علمی تحت تأثیر روز برگزاری آن ها قرار نمی گیرد.
 
نکته جالب اینجاست که اتفاقا طبق اطلاعات موجود در مجله اینترنتی اسرارنامه خود دکتر علوی مقدم از جمله شخصیت های موثر در تعیین روز اول آبان و در واقع از بنیانگذاران این روز به عنوان روز بزرگداشت بیهقی است و پیش از این در یکی از مطالب آرشیوی همین مجله به چگونگی انتخاب اول آبان توسط ایشان و چند نفر دیگر اشاره شده است.(منبع) بنابراین تأکید اسرارنامه بر وفادار ماندن به اول آبان در واقع هم راستا با همان  مسیر ارزشمندی است که چند سال قبل خود دکتر علوی مقدم و تعدادی دیگر از علاقه مندان بیهقی و دلسوزان حوزه فرهنگ و ادبیات سبزوار آن را گشوده و پیمودنش را آغاز کرده اند و بنابراین امروز هم انتظار می رود خود این عزیزان تأکید و توجه بیشتری روی این روز داشته باشند.
 
اسرارنامه در ادامه ضمن قدردانی مجدد از این دقت نظر و ارتباط موثر رئیس دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری با اصحاب رسانه و با امید به اینکه رفتار پاسخگویی به رسانه ها، به روال معمول همه مدیران و صاحب منصبان شهرستان سبزوار تبدیل شود، متن یادداشت کوتاه ارسال شده توسط دکتر علوی مقدم را در اینجا درج می کند:
 
دوست بزرگوار.
باسلام ودرود فراوان.
ضمن سپاس بسیار ازنکته های ارزشمندی که فرموده اید(که همگی برای من درخورتوجه و آموزنده است وازاین رو سپاسگزارم)آن چه به من مربوط است تا حدی پاسخ می گویم وتوضیح می دهم:
 
1- برگزارکننده اصلی این ششمین همایش،  همانند دوره های پیشین ،دانشگاه حکیم سبزواری (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی)بوده است: فراخوان چکیده مقالات،کمیته علمی،دبیرخانه ،دعوت ها،برنامه ریزی،اجرا،نظارت علمی واجرایی ،عمده هزینه ها(مانند اسکان وپذیرایی صبح ازمهمانان،آمدوشد و....). آن چه برعهده شهرداری وشورای شهربوده است حدود 30% ازکلیت کاربوده است.
 
2- امسال،دانشگاه، هیچ برنامه ای برای اجرای همایش در داخل شهرنداشت و بنا بود هردوبرنامه صبح وعصر درداخل دانشگاه(بامخاطبان دانشجو، پژوهشگران وعموم مردم )برگزارشود. با اصرارفراوان جناب آقای مقصودی، برنامه عصر به تالار کاشفی منتقل شد. که البته از سال آینده بی گمان، چنین نخواهیم کرد وتمام برنامه ها،درون دانشگاهی خواهدبود.
 
3- بازهم من،تکرارمی کنم : بهترین زمان برای برگزاری این گونه همایش ها،وسط هفته است(چراکه مخاطبان این گونه همایش های علمی- پژوهشی، دانشجویانند).از این رو3 آبان برگزیده شد. ضمن آن که اساساً این موضوع چندان مهم نیست که شمای بزرگوار برآن این قدرتاکید می کنید. 
 
4- کلام شما کاملاً درست است که ما باید برنامه رامتنوع ترمی کردیم. تا اندازه ای برگزاری همایش، در ماه محرم، تاثیر گذاربود. بی گمان،سال آینده، برنامه ی همایش راهمانند سال های پیشین ،متنوع تر و جذاب تر وهنری تر می کنیم.
 
5- واما درباره جایزه ویژه بیهقی: پاسخ مشخص است. وقتی اثری به دبیرخانه همایش نرسیده است(به رغم این همه اطلاع رسانی)چه باید کرد؟
 
6- حضورکمرنگ برخی ازمسئولان شهری- به گمان من- چندان مهم نیست. بله، اگراین بزرگواران، به عنوان یک شهروند سبزواری تشریف می آوردند بسیارعالی بود(که البته شماری تشریف آوردند). ولی باوربفرمایید نوع نگرش ما به این گونه همایش ها وبزرگداشت ها،صرفاً علمی،آکادمیک، بارنگ وبوی پژوهشی است ،فارغ از رویکردهای سیاسی .
 
7- درمورد محل برگزاری نشست صبح درتالار همایش های بین المللی بیهقی: ظرفیت این تالار 150 نفراست/ این تالار تازه تاسیس است وما می خواستیم با یرگزاری همایش ملی بزرگداشت بیهقی برای اولین بار تقریباً ازتالار رونماییی بکنیم.  بیهقی/ بیهقی.
 
همواره موفق وپیروزباشید.
 
بااحترام بسیار.
مهیار علوی مقدم
دانشکده ادبیات وعلوم انسانی
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما