نماینده سبزوار ، حقوق مسلم مردم را از رئیس جمهور مطالبه کرد.


دکتر محمدرضا محسنی ثانی در یکی از آخرین روزهای فعالیت مجلس نهم در سال 91 ، با ارائه یک نطق میان دستور در صحن علنی مجلس ، به نمایندگی از مردم شهرستان های غرب خراسان رضوی ، از دولت دهم به دلیل عمل نکردن به وعده هایی که قبلاً مطرح کرده است ، به شدت انتقاد کرد.
این نطق شدیدالحن نماینده مردم شهرستان های غرب خراسان رضوی در حالی ایراد شد ، که وی معمولاً به عنوان چهره ای معتدل و میانه رو شناخته می شود و همواره با منشی غیرجنجالی به پیگیری اهداف مختلف و انجام امور گوناگون پرداخته است.
شاید به دلیل همین اعتدال دکتر محسنی است که وی از ابتدای وقوع انقلاب اسلامی تا کنون همواره توانسته است درکنار دولت های مختلف و در دوره های گوناگون در رده های قابل توجه سیاسی کشور حضور داشته باشد و بسیاری از سمت های مهم را بدون کمترین حاشیه ای تجربه کند.
با مروری مختصر به پرونده کاری محسنی ثانی و سوابق سیاسی او در می یابیم وی در مدت بیش از 30 سال حضور فعال در عرصه سیاسی و مدیریتی کشور ، کار در قوای سه گانه (مقننه ، مجریه و قضائیه) نظام جمهوری اسلامی ایران را تجربه کرده است. (منبع) خصوصاً اینکه بعضی از سمت های محسنی ثانی در زمان  و مکان های اوج بحران به وی واگذار شده است. از جمله فرمانداری شهرستان آمل درسال 59 در اوج فعالیت گروه های تجزیه طلب و منافقان انقلاب اسلامی که درگیری های خونینی را در شهر آمل به وجود آوردند و در آن زمان آمل به شهر هزارسنگر معروف شد.
در دوره های بعد فرمانداری شهرستان های قم ، مشهد و نیز معاونت استانداری خراسان بزرگ و استانداری لرستان دیگر مسوولیت های مهمی بوده است که وی در زمان دولت های مختلف در قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران به دست گرفته است.
مشاهده این حضور کم حاشیه  و طولانی مدت در سمت های بالای سیاسی کشور ، به خوبی اثبات کننده چهره معتدل و هوشمندی سیاسی  دکتر محسنی ثانی است که همین دو ویژگی از نیازهای مورد اساسی منطقه غرب خراسان رضوی در سال های اخیر بوده است.
خصوصاً اینکه برخی نمایندگان ، فرمانداران و سایر مدیران ارشد سبزوار بزرگ در دوره های گذشته افرادی بسیار تندرو بودند که همین موضوع باعث ایجاد تنش ها و درگیری های  جناحی فراوانی در فضای سیاسی شهر سبزوار شده بود که به هیچ عنوان به نفع توسعه منطقه غرب خراسان رضوی نبود.
در سال های  اخیر اماخوشبختانه نمایندگان و مسوولان ارشد شهرستان با روش های معتدلانه ای که برای خود برگزیده اند فارغ از اینکه هریک متعلق به چه جناح سیاسی و اجتماعی باشند ، به صورت همدلانه ای منطقه غرب خراسان رضوی را به سمت پیشرفت سوق می دهند.
به طوری که همین رویه مناسب باعث شده نمایندگان محترم منطقه در مجلس شورای اسلامی ، که هریک متعلق به یک جناح سیاسی است (محسنی اصول گرا و مورد تأیید جبهه متحد اصول گرایان و سبحانی فر اصلاح طلب) بتوانند با یکدیگر فارغ از دیدگاه های سیاسی ، روابط خوب و به دور از تنشی داشته باشند.
در واقع این موضوع نشان دهنده ظرفیت و هوش سیاسی بالای هر دو نماینده است که به خوبی دریافته اند در فضای تیره اختلافات سیاسی و جناحی ، کارکردن برای توسعه حوزه انتخابیه غیرممکن خواهد بود و تنها نتیجه آن عقب ماندگی شهرستان های 6 گانه غرب خراسان رضوی است.
پس از توجه به همه این مسائل ، مشاهده انتقادات تند محسنی ثانی به مجموعه دولت در یکی از آخرین سخنرانی هایش در مجلس شورای اسلامی، مخاطب را به این نتیجه می رساند ، که وضع عملکرد دولت احمدی نژاد به ویژه در این ماه های پایانی ، احتمالاً بسیار آشفته تر از آن است که دیگر مدارا پذیر باشد.
در واقع محمدرضا محسنی ثانی که خود در ابتدای ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ، یکی از استانداران او بود ، اینک بدون هیچ ترس ، رودروایستی  و سازشکاری ای ، در گروه منتقدان بی شمار سیاست های رئیس دولت دهم قرار گرفته است.
البته همه آنچه در اینجا گفته می شود به معنای انکار خدمات و زحماتی که مجموعه دولت در سال های اخیر در کلیه مناطق کشور متحمل شده اند ، نیست اما پرواضح است که مردم هرگز نمی توانندصریح ترین و بی پرده ترین قول هایی را که یک مقام بلندپایه دولتی در مقابل چشم هزاران نفر شاهد ، مطرح می کند ، ازیاد ببرند و عدم تحقق وعده های مسلم رئیس قوه مجریه را مثلاً به پای دیگر قوا از جمله مجلس یا قوه قضائیه بگذارند.
در همین زمینه ، شاید فقط یادآوری این موضوع کافی باشد که در آخرین سفر رئیس جمهور احمدی نژاد و هیئت همراه به دارالمومنین سبزوار وی به راحتی در اجتماع مردم سبزوار وعده شهرستان شدن داورزن و ششتمد را مطرح کرد و شادی و حمایت مردم را به همراه آورد ، اما این قول صریح دولت به مردم سبزواربزرگ پس از خروج رئیس جمهور از استان انگار کاملاً فراموش شد و نمایندگان و مسوولان محلی ماه ها تلاش کردند تا بالاخره توانستند فرمانداری داورزن را مستقر کنند و اما در مورد ششتمد هنوز دولت به قول صریح خود عمل نکرده و حتی ابلاغ شهرستان ششتمد نیز توسط وزارت کشور انجام نشده است.
البته تأخیر و بد قولی در شهرستان شدن بخش های ششتمد و داورزن سبزوار تنها ، امتیازات منفی کارنامه دولت دهم نیست ، بلکه بسیاری از وعده ها که شخص رئیس جمهور با شجاعت و اعتماد به نفس بسیار بالا در هر سفر استانی به منطقه سبزوار بزرگ و البته به خراسان مطرح کرده است ، هنوز عملی نشده و این موضوع باعث بالا گرفتن نارضایتی های مردم و نمایندگان آنها از عملکرد دولت کنونی شده است.
اما عده ای معتقدند ، هرچند عملکرد مجموعه دولت در ماه های اخیر در هیچ کجای کشور واقعاً قابل دفاع نبوده است ، لیکن از آنجا که تا پایان عمر دولت دهم تنها چند ماه دیگر باقی است ، بیان این انتقادات از جانب نمایندگان از جمله محسنی ثانی ، بی فایده و در واقع بی موقع و بی محل است. اما این استدلال صحیحی نیست ، زیرا اتفاقاً اینک که فقط چند ماه دیگر تا برگزاری انتخابات یازدهم ریاست جمهوری باقی است ، ممکن است دولت فعلی بخواهد ، جهت جلب رضایت و اعتماد مجدد مردم ، به برخی از وعده هایی که تا کنون پشت گوش انداخته است ، عمل کند و در نتیجه هیچ نماینده با تجربه و دارای بینش سیاسی این فرصت طلایی را از دست نخواهد داد که خواسته های موکلان خود را در هر لحظه به گوش مقامات دولتی برساند.شاید که موثر افتد.
بعد از ارائه این تحلیل کوتاه اینک مناسب است که متن کامل سخنرانی اخیر دکتر محسنی ثانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی را که در وبسایت رسمی وی منتشر شده است ، مرور کنیم :



سوالات اساسی دکتر محسنی از مجموعه دولت : چرا به تعهدات خود نسبت به مردم عمل نمی کنید؟

دکتر محمدرضا محسنی ثانی ، نماینده مردم ۶ شهرستان غرب رضوی در مجلس شورای اسلامی ، روز یک شنبه ۲۰ اسفند در واپسین روزهای سال ۹۱ در صحن علنی مجلس به ارائه یک نطق میان دستور پرداخت که در این سخنرانی ، به نکات مهمی در خصوص مسائل کلی کشور و جهان و نیز به اوضاع و احوال و ضرورت های اساسی حوزه انتخابیه خود ، اشاره کرد.

 
بخش هایی از مشروح سخنرانی دکتر محسنی در مجلس را در این مکان منتشر می کنیم :

به گزارش روابط عمومی وبسایت دکتر محمدرضا محسنی ثانی ، نماینده مردم شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن و ششتمد در ابتدای سخنان روز یکشنبه خود صحن علنی مجلس ، جنایت جانیان وابسته به استکبار و گروهک های القاعده و وهابیت در منطقه و بخصوص آنچه را که در این روزها برسر شیعیان مظلوم پاکستان اتفاق افتاده محکوم نمود و از حساسیت و اعلام مواضع مراجع عظام و حوزه های علمیه در محکومیت این اقدامات تروریستی صمیمانه تقدیر و تشکر کرد.
رئیس کمیته امنیت مجلس شورای اسلامی سپس گفت : ما حدود ۱۰ سال است که در یک سناریوی سیاسی ساخته و پرداخته شده امریکا و هم پیمانانشان در مصرف انرژی هسته ای با تحمل و خویشتنداری و صبر و حوصله به مذاکرات جهت دار و صرفا سیاسی ۱+۵ نشسته ایم و همه نوع تحریمها و نهایت اقدامات خصمانه را تحمل کرده ایم و هر چند در راستای احقاق حقوق خود قاطعانه و مصمم با تمام توان تحت زعامت و منویات مقام معظم رهبری راه خود را طی کرده ایم اما این خویشتنداری، صبر، مقاومت و بزرگواری حدی دارد و امریکا و هم پیمانانش باید بدانند همانطور که کره شمالی در مقابل تحریمها و تهدیدهای امریکا اخیرا تغییر موضع داده و در موضع تهدید قرار گرفته ممکن است ایران اسلامی هم زمانی به این نتیجه برسد لذا هرچند ظرفیت این نظام، انقلاب و ملت ایران بسیار بالاست اما نباید از این خویشتنداری بیش از حد سوء استفاده نمود .

محمد رضا محسنی ثانی در ادامه سخنان خود ، با انتقاد از عملکرد دولت در اجرای تعهداتی که در شهرستان های غرب خراسان رضوی دارد ، به طرح سوالاتی از رئیس جمهور و کابینه او پرداخت.

وی گفت : وی با اشاره به آیاتی چند از قرآن کریم  که بر ضرورت پای بندی به عهد و عمل به وعده ها از رئیس جمهور پرسید ، چرا می گویید و عمل نمی کنید؟ چرا در حوزه انتخابیه من برای احداث نیروگاه، بزرگراه، راه آهن، استادیوم ورزشی، دانشکده دندانپزشکی، راههای روستایی، گازرسانی به روستاها، آب شرب روستایی قول می دهید ، وعده می دهید و عمل نمی کنید؟ چرا شهرستان شدن بخش ششتمد را حتی تصویب کرده اید ابلاغ نمی کنید چرا روستاهای مراکز بخش که قانونا باید شهر باشد را ابلاغ نمی کنید ؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، سپس مجدداً به طرح برخی مسائل ملی پرداخت و گفت : چرا از این ابراز تاسف و تاثری که به خاطر مرگ هوگوچاوز بود و به غیر از پیام اغراق آمیز به حق هم بود نسبت به رنج و گرفتاری این ملت عزیز و پایبند به نظام و انقلاب در رابطه به مسایل معیشتی و اقتصادی و تورم و گرانی و بیکاری ابراز تاسف نمی کنید ؟ چرا از اینکه ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی امسال تا این روزهای پایان سال بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن بیشتر تخصیص و جذب نشده ابراز تاسف نمی کنید؟ چرا از اینکه حدود یازده هزار میلیارد تومان پول و طلب پیمانکاران را نداده اید ابراز تاسف نمی کنید؟ چرا از اینکه بودجه سال جاری چند دوازدهمی رامطابق قانون نداده اید ابراز تاسف نمی کنید؟ و خیلی چراهای دیگر که در این فرصت و مجال نمی گنجد .

محمدرضا محسنی ثانی در ادامه سخنان خود از استاندار خراسان رضوی و انتصابهایی که بر مبنای شایستگی در حوزه استانداری انجام داده اند صمیمانه تقدیر و تشکر کردکرد.

وی در پایان به نکاتی در مورد انتخابات سال آینده ایران اسلامی اشاره کرد و گفت : حفظ نظام و انقلاب واجب است و اکثر فقها مقدمه واجب را واجب می دانند و یکی از مقدمات واجب شاید همین امر انتخابات مخصوصا انتخابات رییس جمهوری باشد که در حسب قانون اساسی دومین مقام کشور محسوب می شود و باور و فکر و سلیقه و عمل و رفتار و کردارش نقش مهمی در مدیریت نظام و انقلاب و کشور دارد و اگر درست نیندیشیم و از فقها و خبرگان و صالحان نپرسیم و تحقیق نکنیم ، ممکن است کسی مانند بنی صدر را انتخاب کنیم که در خیانت او بی تاثیر نیستیم و باز بخاطر کسی همانند امام خامنه ای و شهید رجایی در پیشگاه خداوند و شهدا روسفید شویم پس در تغییری که در ابتدای سال جدید در حوزه دولت خواهیم داشت برای ادای وظیفه و انجام تکلیف با عزمی راسخ برای حضوری گسترده در تمامی ابعاد و شوونات بایستی یک همیت و قاطعیت درستی را انجام بدهیم تا بتواند این معضلات و نارسایی ها که در بعد اقتصادی، سیاسی، معیشتی و کارآفرینی و همه ناهنجاری های دیگر دارد ، با انتخاب اصلح ، برطرف نماید.

منبع : وبسایت دکتر محسنی ثانی



توجه : نظرات مخاطبان برای این مطلب با چند روز تأخیر تدیید و پاسخگویی می شود.



کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
مرگ یک وبلاگ نویس / پرونده ای جنجالی برای نماینده سبزوار
نظرت را بنویس
comments

رضا بهمنش

با سلام آیا دفتری در تهران جهت ملاقات حضوری نمایندگان محترم سبزوار و تابع دارند؟

علیرضا

عرض سلام وتشکر از پاسخ نه چندان قانع کننده شما اسرارنامه عزیز ولی از اینکه وقتم را در این مجله حدود 8 ماه هدر می کردم واقعا\" متاسفم چرا؟ چون این مجله فقط و فقط دست نشانده همان کسانی هست که در جوابیه بنده جواب دادید این مجله آمده تا ............................ .............................. ............................... ............................... ............................ . . . . یاعلی

علیرضا

اسرار نامه ما هنوز پاسخی دریافت نکردیم

علیرضا

باسلام بی صبرانه همراه شما و مطالبتان هستم یاعلی

علیرضا

باسلام می خواستم بدونم آیا آخرین جوابیه من به دستتون رسید ؟ در مورد همون موضوع ........

علیرضا

عرض سلام و ادب از اینکه اسرارنامه جوابم را کامل و روشن داد کمال تشکر را دارم و اما بعد... شما فرمودید که بنده در جذب نیروهای دانشکده علوم قرآنی مبهم گفتم مبهم گفتن من نیست مبهم جذب نیرو های بکارگیری شده در دانشکده علوم قرآنی سبزوار است . جهت اطلاع حضرتعالی که آزمون استخدامی دانشکده علوم قرآنی سبزوار در سال 1390 برگزار شد که دوستان یا آشنایان زیادی در آن آزمون مذکور شرکت کردند اما فقط شرکت . بگذار راحتر بگم در آزمون شرکت نکردند فقط ثبت نام کردند که در آزمون شرکت نکردند ولی بعد در مراحل بعدی نام اعضا نبود که هیچ دعوت بکار شدند یعنی یک ملت را سرکار گذاشتند بنده خداهایی که به امید قبولی بودند و قبول شدند ولی هیچ وقت دعوت بکار نشدند چرا ؟ جوابش دست منه چون افراد قبول شده مثل خانم محسنی محترم برادری به نام دکتر محسنی نماینده مردم عزیز سبزوار نداشتند ولی مانده ام که چه جوری جواب میدن جهانی دگر هم هست . نظر من اینه که تمام حقوق اون کسایی که هستند در دانشکده علوم قرآنی سبزوار هستند حرام است حرام . چون حق دیگرانی را می خورن که حق قبولشدگان بود اسرارنامه عزیز تمامی لیست های قبول شدگان را بعد از 4 روز متوالی و پیگیری های بنده از دوستان و آشنایان جمع آوری کردم و اگر مایلید حاضرم در اختیارتان بگذارم. اما در مورد خانم محسنی : خانم محسنی مرکز تربیت مدرس قرآن کریم تا قبل از تاسیس دانشکده علوم قرآنی سبزوار دراختیار ایشان بود یعنی خصوصی درسته اما دانشکده علوم قرآنی سبزوار ارگانی نیمه دولتی یا دولتی می باشد حالا یه سوال آیا سود در خصوصی است یا دولتی ؟ مسلما" دولتی حالا خانم محسنی هم تربیت مدرس را داده دست پیمانکار هم دانشکده رو داره یعنی سود در سود حالا فهمیدید که در وضعیت ایشان تغییری حاصل شده یا نه؟ شما گفتید ایشان نیروی قرآنی بوده و چه بهتر از ایشان . برای خودم سواله که چرا این همه نیروی قرآنی در سبزوار از قاریان محترم سبزوار ، کانونهای قرآنی مختلف سبزوار .مرکز تربیت مدرس قرآن کریم دیگر و.... چرا خانم محسنی و اعضای خانم محسنی در مرکز ایشان در دانشکده علوم قرآنی شروع به کار و فعالیت کنند یعنی استادهای محترم دانشگاه های سبزوار که در رشته قرآنی مدرس هستند چرا رئیس یا معاون نشدن می دونید چرا ؟ چون برادرشان نماینده مجلس شورای اسلامی نبود . گفتید مراجع قانونی آنها هم به سر موقع اش حتما" پیگیری خواهند کرد الان که در خدمت شما این پیام را می دهم حداقل 16 نفر به سازمان های مختلف شکایت و پیگیری می کنند به امید سربلندی و پیروزی حق علیه رابطه و... اما گفتین از نماینده چه انتظاری داریم ؟ این انتظار که رابطه و پارتی را بگذارد کنار و به حق به جانب کسانی بگیرد که حق دارند لااقل از سر کار گذاشتن خواهر و برادر و فامیل پرهیز کند. دکتر محسنی همانطور که در نظرات قبلی ام گفتم ایشان زحمات زیادی کشیدند برای سبزوار اما در دانشکده علوم قرآنی افراط به خانواده و آشنایان شد . یاعلی به امید سر بلندی عدالت علی (ع)

علیرضا

اینجا محلی است که بنده نظر خودم را ارسال کردم اما پاسخی دریافت نکردم http://www.asrarnameh.com/news.php?id=1521

علیرضا

...............................

پرهیزگار

سلام سال نو مبارک . دو سه هفته به عید به دلیل مشغله های کاری وقت نکردم سر بزنم الآن تازه از عیددیدنی های روز اول نوروز برگشتیم . واقعاً خسته نباشید شما ظاهراً تعطیلی ندارید اصلاً در مورد این مطلبم که دکتر محسنی درخواست شهرستان شدن ششتمد کردن می خوام بگم اگه واقعاً دیگه ششتمدم شهرستان بشه با وجوداین همه شهرستان در غرب خراسان رضوی تشکیل استان سربداران حتمیه. فقط یک ذره دیگه همت و تلاش از طرف مسئولین و پیگیری مردم و رسانه ها لازمه. کشور فقط ایران استان فقط سربداران شهر فقط سبزوار

سهیل

باز این کنه جدید کیه؟ منظورم "..................." است. خدا صبرتون بده! سال نو هم پیشاپیش مبارکتون باشه.

علیرضا

................................

علیرضا

سلام من توهینی یا به قول شما طلب کارانه به مجموعه اسرارنامه اصلا" نمی کنم و نخواهم کرد چون مجله اسرارنامه از قابلیتهای خوبی برخوردار است اما اینکه گفتید شکیبا باشید صبر میکنم تا نظر قبلی ام را در وب سایت منظور و کامل ، با پاسخ کامل از دکتر محسنی یا مسئولین ارتباطی بشنوم . دوست گرامی بی صبرانه منتظر پاسخ کامل پاسخ کامل تکرار می کنم پاسخی کامل بشنوم متشکرم

علیرضا

سلام انتظار داشتم از مجله اسرارنامه که مطالب قبلی ام را در وب سایت برای منظر عمومی قرار دهد پس کو اسرار نامه ؟ چرا انتقاد های ما رو از دکتر محسنی راجع دانشکده علوم قرآنی و .... نذاشتید پس منتظرم یاعلی

علیرضا

با سلام به همه دست اندرکاران مجله خوب اسرارنامه و اما بعد... میخواستم یه چیزی به آقای نماینده بگم که آقای محسنی یکی نیست به خودت بگه که از وقتی که ما مردم سبزوار بهت رای دادیم و اومدی سرکار چیکار کردی واقعا" برای من یکی روشن کن تا بدونم آقای محسنی محترم یک کاری کردی اونم تاسیس دانشکده علوم قرآنی بود که اون انقدر مانور تبلیغاتی دادید که فهمیدیم که کار شما بود دستت درد نکنه خدایش ممنون ولی خواهر گرامیتان اونجا چیکار میکنه دکتر جون بذار روک و راست تر بگم تاسیس کردی دانشکده رو تا خواهر گرامیتان را جای وسع تر و بالاتر بهش بدی همون مرکز تربیت مدرس بسش نبود حالا گذاشتیش معاون بعد یواش یواش رئیس درسته دیگه مگه نه . یه سوال دیگه دکتر استخدامی که دانشگاه قرآن مرکزی گذاشت کو؟ آیا کارکنان دانشکده علوم قرآنی سبزوار همون کسایی هستن که تو آزمون و مصاحبه بودن من فکر نکنم یعنی ما مردم فهیم سبزوار فکر نکنیم ، دکتر عزیز و محترم و معزز مانور تبلیغاتی دادید منم رفتم ته توشو در آوردم که کارکنان دانشکده علوم قرآنی سبزوار همون کسایی هستن که تو مرکز تربیت مدرس خانم محسنی و رابطین بزرگ در دانشگاه تربیت معلم و ... خلاصه بی ادبی نکردم فقط انتقاد بود دوست دارم مجله اسرارنامه که همیشه حقایقو نوشته نظر منو هم بذاره و به گوش اونایی که باید بدونن برسونه دکتر محسنی نماینده محترم شهرستان سبزوار یا به قول وعده های شما استان سربداران مردم سبزوار فهیم و آگاهند باز هم نوبت مردم می رسد یاعلی به امید سربلندی سبزوار

تلنگر

این چیزا که اینجا نوشتید بیشتر برای نماینده محبوبتون جنبه منفی داره تا مثبت. همین که محسنی همیشه در همه دوره ها بوده ، یعنی آدم ................. و ................ است.

هوادار

دکتر جون دمت گرم. ما همه جوره هواداریم. فقط قول بده استان شدن سبزوار در ا ولویت همه برنامه هات باشه.

سعیدی

من از رادیو گوش کردم. خیلی خوب سخرانی کردند.سعی می کنم همیشه سخنرانی نماینده های سبزوارو ا زرادیو گوش کنم.خوشبختانه نماینده هامون فعالن و مطالبه حقوق مردم رو در هیچ وقت فراموش نمی کنن. اما ای کاش کمی هم به فکر استقرار صنایع در سبزوار بودن.کلی دلمون خوش بود که پتروشیمی و داروسازی و کارخانه های دیگه در سبزوار احداث میشه اما گویا همه متوقف شده. از نماینده ها می خوام جداً پیگیری کنن.به هرحال فقط دولت موثر نیست نماینده ها و بقیه هم باید سهم خودشونو ایفا کنن.مگه غیر از اینه؟

صادقی

خدا به همه کسانی که برای پیشرفت شهر و دیارمان تلاش می کنند خیر بی اندازه عنایت کند. ارادتمند شما یک هشمهری
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما