انسداد 168 حلقه چاه غیر مجاز در سبزوار / 90 درصد آب سبزوار در حوزه کشاورزی مصرف می شود / در غرب خراسان رضوی 6 دشت بحرانی از لحاظ آب وجود دارد

انسداد 168 حلقه چاه غیر مجاز در سبزوار
سبزوار- ایرنا- مدیر امور آب ناحیه سبزوار گفت: از ابتدای امسال یک هزار و 100 حلقه چاه غیر مجاز در استان خراسان رضوی مسدود شد که شهرستان سبزوار با انسداد 168 حلقه چاه رتبه سوم استان را دارد.
 
محمد ثابتی روز دو شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 75 حلقه از این چاه ها در سبزوار، 35 حلقه در خوشاب، 20 حلقه در جوین، 15 حلقه در جغتای و سایر چاه ها نیز در داورزن، غرب کوهسرخ کاشمر، سرولایت و بخش هایی از شهرستان جاجرم واقع است.
 
وی اظهار کرد: 90 درصد چاه های سبزوار هوشمند شده اند و هوشمند سازی سایر چاه ها در دستور کار قرار دارد.
 
وی گفت: این اقدام با توجه به شرایط کنونی از جمله افت آب های زیر زمینی و پیامدهای ناشی از آن مانند نشست زمین و ایجاد شکاف های عمیق، گریز ناپذیر بود.
 
ثابتی افزود: اکنون مالکین چاه ها دارای کارت هوشمند سالانه هستند که با شارژ آن در طول سال از آب چاه ها استفاده می کنند.
 
وی اظهار کرد: خطوط انتقال آب در سبزوار به دهه 50 و 60 باز می گردد و پوسیدگی این خطوط باعث هدررفت حجم بسیاری از آب آشامیدنی می شود و به دلیل نبود اعتبارات کافی، تعویض شبکه آبرسانی سبزوار میسر نیست.
 
وی با بیان اینکه 90 درصد آب این شهرستان در حوزه کشاورزی مصرف می شود، ادامه داد: امسال 2 چاه آب شرب حفر و 6 چاه نیز تغییر محل داده اند.
 
ثابتی با اشاره به اهمیت و مزایای کشت گلخانه ای گفت: در کشت گلخانه ای علاوه بر افزایش محصولات و کیفیت آن و کاهش آفات و هزینه ها، مصرف آب نیز به ازای هر یک هکتار چهار دهم لیتر در ثانیه است که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف آب دارد.
 
وی افزود: دشت سبزوار سال گذشته به همراه دو دشت دیگر استان برای اجرای طرح آزمایشی احیا مشخص شدند که در این راستا یک میلیارد و 700 میلیون ریال جذب شد.
 
وی اظهار کرد: از 37 دشت استان خراسان رضوی 6 دشت بحرانی در غرب استان و در حوزه سبزوار است که با افت شدید آب های زیر زمینی مواجه می باشد.
 
امور آب ناحیه سبزوار مناطق سبزوار، جوین، جغتای، داورزن، خوشاب، سرولایت نیشابور، غرب کوه سرخ کاشمر و بخش هایی از جاجرم خراسان شمالی را زیرپوشش دارد. 
 
همچنین 6 دشت بحرانی سبزوار، نیگجه، جوین، عطائیه، سنگرد و داورزن در حوزه عملکرد امور آب ناحیه سبزوار است.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما