آیین سنتی دسته بنی اسد در غروب 12 محرم در سبزوار برگزار شد

دسته بنی اسد سبزواریها سوگواری کردند
 
سبزوار- ایرنا- آیین سوگواری سنتی دسته بنی اسد همزمان با شامگاه دوازدهمین روز ماه محرم که یادآور اسارت کاروانیان کربلا است جمعه شب در سبزوار برگزار شد.
 
به گزارش ایرنا، این مراسم توسط پنج گروه از ذاکران تعزیه خوان کانون تعزیه سبزوار با مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.
 
در این مراسم گروههای تعزیه خوان با اجرای نمایش مذهبی حادثه عاشورا مصائب دوران اسارت اهل بیت امام حسین(ع) و به خاک سپردن بدنهای مطهر شهدای کربلا توسط قبیله بنی اسد را به تصویر کشیدند.
 
همچنین در حاشیه این آیین دسته های سینه زنی مسیر مسجد المهدی تا الغدیر شهر سبزوار را پیاده طی کرده و در طول مسیر با نوای'لبیک یاحسین و لبیک یا زینب' به عزاداری پرداختند.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: قدمت برگزاری آیین عزاداری بنی اسد در غرب خراسان رضوی بیش از 100 سال است که همه ساله همزمان با عصر روز دوازدهم محرم برگزار می شود.
 
محمد علی آبادی افزود: در این آیین عده ای با پوشیدن لباس قبیله بنی اسد، به دست گرفتن بیل، کلنگ و لوازمی شبیه به بوریا با برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) نمایش مذهبی نمادین دفن بدنهای مطهر شهدای کربلا را اجرا می کنند.
 
بنی اسد نام تیره ای از قبایل عرب از فرزندان اسد بن خزیمه بن مدرکه است که بر اساس اسناد تاریخی اعضای این قبیله پیکر شهدای واقعه عاشورا را دفن کرده اند.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما