کعبه می گوید حسین، کربلا لبیک گو...

گزارشی از افتتاح نمایشگاه بزرگ عاشورایی در سرای سالمندان مادر سبزوار

بسیاری از شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت و محبان امام حسین(ع) اولین تجربه عشق ورزیدن به سیدالشهدا (ع) را در دامان مادران خود به دست آورده اند. شاید این خاطره ای مشترک در میان بسیاری از بچه شیعه ها است که برای اولین بار در آغوش مهربان مادران خود به مجالس روضه اباعبدالله الحسین (ع) رفته اند و در یکی از همین مجالس وقتی روی پای مادر آرام گرفته بودند،  ریزش قطرات اشک او بر مصیبت های اهل بیت را روی بدن خود حس کرده اند.

آری، معمولا کودکان همه چیز را برای اولین بار  با مادران خود تجربه می کنند حتی عشق به سومین امام مظلوم شیعیان و دلسوزی برای مصیبت های او را. عشقی که چون الفبای آن را از کودکی و در امن ترین آغوش دنیا می آموزند، تا همیشه عمر با خود احساس می کنند.

اگرچه می گویند، بهشت زیرپای مادران است، اما دامان پرمهر مادران حسینی ایران زمین نیز همیشه بهشت امن فرزندان است و شهرستان سبزوار چند سالی است به میمنت راه اندازی موسسه خیریه آسایشگاه سالمندان مادر توسط تعدادی از نیکوکاران این شهر، پذیرای یکی از بهشت های پر ارج و قرب الهی است. جایی برای مادرانی سالمند که به دلایلی مختلف از خانه و کاشانه و فرزندان خود دور مانده اند و  مجبور به زندگی در آسایشگاه شده اند. اما هنوز عشق حسینی را در دل دارند و هنوز هم هر سال در ایام محرم و صفر مانند سالهای جوانی خود سیاه پوش داغ کربلا می شوند.

خصوصاً محرم امسال سرای سالمندان مادر سبزوار با برپایی یک نمایشگاه عاشورایی تحت عنوان«کعبه می گوید حسین، کربلا لبیک گو» بیش از همیشه حال و هوای حسینی و عاشورایی گرفته است.

شاید بازدید از همین نمایشگاه بهانه ای باشد که باز هم در حریم احساس ده ها بانوی سالخورده قرار بگیریم و عطر حسین را بار دیگر از لابه لای اشک و دعا و مناجات و مادرانه های آن ها استشمام کنیم.

«نمایشگاه کعبه می گوید حسین، کربلا لبیک گو» که با تلاش و ذوق یکی از هنرمندان ارزشی سبزوار آقای رضا واسعی و فرزندش تحت راهنمایی های استاد حسین ماستیانی و همراهی کاظم کرامت از دیگر هنرمندان دیار سربداران و عضو شورای شهر، صبح روز پنجشنبه 15 مهر 95 با حضور شماری از مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر سبزوار درمحل آسایشگاه خیریه مادران سبزوار افتتاح شد، قرار است تا واپسین روز ماه صفر همچنان برای بازدید علاقه مندان برپا باشد.

مهندس ذبیح اللهی مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان مادر سبزوار پس از افتتاح این نمایشگاه به خبرنگار اسرارنامه گفت:

ایده برپایی چنین نمایشگاهی از عید قربان سال جاری شکل گرفت که ماکتی از کعبه، مقام ابراهیم و صفا در محل آسایشگاه برپا شده بود و از آنجایی که امسال هموطنان ما از سفر زیارتی به مکه مکرمه محروم شدند، وجود این ماکت ها در محل سرای سالمندان مادر بسیار مورد توجه مردم و به خصوص مادران این آسایشگاه قرار گرفت و ما از همان زمان تصمیم گرفتیم، در ایام محرم نیز به یاد حج ناتمام امام حسین(ع) که به سفر کربلای ایشان و شهادتشان منتهی شد، ماکت های حادثه کربلا را نیز ایجاد کنیم و نمایشگاهی عاشورایی برپا نماییم.

ذبیح اللهی که در سال 90 به خاطر مدیریت تحسین برانگیزش در موسسه خیریه سالمندان مادر سبزوار به عنوان کارآفرین برتر کشور درجشنواره کار واشتغال بهزیستی انتخاب شده است، در ادامه این مصاحبه به خبرنگار اسرارنامه گفت: این نمایشگاه شامل 5 صحنه از صحنه های حادثه کربلا شامل صحنه شهادت حضرت عباس(ع)، صحنه قتلگاه امام حسین(ع)، صحنه شهادت حضرت علی اصغر(ع)، صحنه کوچ کاروان اسرا از صحرای کربلا و خرابه شام می شود که به همراه ماکت های کعبه و مقام ابراهیم در واقع 7 موضوع برای بازدید ، علاقه مندان  را در بر می گیرد.

وی درباره چگونگی انتخاب آقای رضا واسعی برای ساخت این نمایشگاه گفت: ما از توانایی آقای واسعی که از هنرمندان خوب سبزار هستند، خبر داشتیم و از آنجایی که فرزند ایشان چند سالی است در سرای سالمندان مادر با ما همکاری می کنند،بدین وسیله آقای واسعی برای اجرای این نمایشگاه معرفی و وارد کار شدند.

*    *   *

گفتنی است در حاشیه این مراسم یکی از مادران سالمند در جمع بازدیدکنندگان حاضر شد و برای دقایقی به خواندن دعا و اشعار مذهبی مناسب با ایام سوگواری محرم پرداخت. هرچند صدای این مادر ضعیف بود و با وجود قرار گرفتن بلندگو در مقابلش باز صدای واضحی در محوطه نمی پیچید، اما اکثر حاضران در مراسم به احترام او سکوت کرده و حلقه ای از تماشاچیان را در اطرافش تشکیل دادند.

در بخش پذیرایی مراسم سعی شده بود، از میوه ها و موادی در پخت و تزئیین کلوچه ها استفاده شود که همه در زمان وقوع حادثه کربلا وجود داشته و به نوعی قوط غالب مردم آن زمان محسوب می شود.

اجرای برنامه برعهده قاسم سهیلی بود که  چند مرتبه در طول مراسم به چاوشی خوانی پرداخت و فضای معنوی دلنشینی را بر محیط حاکم کرد.

آسایشگاه سالمندان مادر متقبل شد آقای رضا واسعی سازنده این نمایشگاه را به کربلا بفرستد و به دنبال آن از سوی اعضای شورای شهر سبزوار اعلام شد، همسر این هنرمند نیز با هزینه شورا به این سفر معنوی فرستاده خواهد شد و در نهایت آقای کفاش زاده یکی از رئسای هئیت های مذهبی سبزوار هم تقبل کرد فرزند آقای واسعی را که در برپایی این نمایشگاه مشارکت داشته است، به سفر کربلا بفرستد.

لازم به ذکر است، آسایشگاه خیریه سالمندان مادر سبزوار از حدود 16 سال قبل در این شهر دایر شده و تا کنون میزبان برگزاری ده ها برنامه فرهنگی و مذهبی بوده است.

گزارش تصویری(کلیک کنید)

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما