درخششی دیگر برای گروه هنری آداب به سرپرستی ابوالفضل طبسی

بزم و رزم سربداران سبزوار مورد تحسین و توجه کردستانی ها قرار گرفت

نمایش آیینی بزم و رزم سربداران که توسط گروه هنری آداب سبزوار به کارگردانی ابوالفضل طبسی تولید شده است، در یازدهمین دوره برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان مورد توجه و تحسین مردم و رسانه های کردستان قرار گرفت.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه هنگامی که هنرمندان گروه آداب نمایش آیینی بزم و رزم را که برخاسته از تاریخ و فرهنگ کهن شهر سبزوار در شرق ایران اسلامی است، در یکی از غربی ترین نقاط کشور اجرا کردند، شاید انتظار نداشتند که چنین استقبال گسترده ای از کار آن ها به عمل آید و مخاطبان و رسانه های کردستانی چنین ارتباط عمیقی با این اثر هنری از دیار سربداران برقرار کنند و به تحسین و تمجید از آن بپردازند.

اما گزارش هایی که از اجرای گروه هنری آداب در مریوان منتشر شده است، همه نشان دهنده رضایت و ارزیابی مثبت رسانه ها و مخاطبان یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از بزم و رزم سبزواری هاست.

در همین رابطه خبرگزاری فارس، گزارش زیر را منتشر کرده است:

بزم و رزم نمایشی برای پاسداشت مقاومت در برابر دشمنان ایران زمین
 
دومین روز یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در حالی وارد اجراهای عمومی عصرگاهی خود شد که نمایش آیینی بزم و رزم از سبزوار با جذب ده‌ها مخاطب و ایده‌ای آمیخته با سنن دیرین ایران‌زمین گامی مهم را برای پاسخگویی به نگاه تماشاچیان برداشت.
 
به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان، عصر امروز پارک ملت شهر مریوان برای دومین روز متوالی میزبان گروه‌های هنری در بخش آزاد و آیینی بود.
 
نمایش بزم و رزم به کارگردانی ابوالفضل طبسی از شهر سبزوار به عنوان نمایشی آیینی، کار نخست بود که شاید رکورد تعداد تماشاچیان را شکست و از همه اقشار مختلف مردم را به خود جذب کرد.
 
این نمایش آیینی سنتی در قالب موسیقی و رقص محلی به بیان رشادت ها و مقاومت های مردم دیار بیهق در برابر لشکر مغول می پردازد و با نقش آفرینی 10بازیگر زن و مرد خود به نوعی آیین های سنتی مردم دیار بیهق را در عرصه‌های مختلف زندگی از جمله کار و کشاورزی، شادی و عزا برای مخاطبان به نمایش می‌گذارد.
 
بازی همراه با پوشش سنتی و سازهای سنتی این گروه به دلیل قرابتی که با موسیقی و رقص محلی مردم کردستان و مریوانی ها دارد با استقبال بی‌نظیر مردمی مواجه شد و حضور افراد کهنسال به عنوان مخاطبان این نمایش آیینی و تحسین آن شاید یکی دیگر از نقاط قوت این نمایش آیینی باشد.
 
رشادت‌های زنان و مردان دیار بیهق در برابر زورگویان مغول و دفاع جانانه آنان از دین، آیین، شرف و ناموسشان همگی ویژگی‌هایی بود که در این اثر هنری به نمایش گذاشته شد و در بین کردهای مرزدار و غیور مریوانی که خودشان در طول تاریخ به رشادت، مقاومت و دفاع از کیان ایران زمین شهره عام و خاص هستند مورد استقبال قرار گرفت.
 
اجرای عمومی این نمایشگاه در دیار غیورمردان و شیرزنان مریوانی و استقبال گسترده مردمی از این اثر هنری پیام هایی را در خود نهفته دارد که مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به دنبال آثاری هنری هستند که بیشتر با سنن، آیین و فرهنگ والای ایرانی اسلامی آشنا شوند.
 
در روز دوم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان 32 کار اجرای عمومی خواهند داشت و پرونده اجراهای عمومی روز دوم با هنرنمایی هنرمندان گروه دیپورت‌ساری بسته خواهد شد.
 
منبع: خبرگزاری فارس
 
خبرگزاری ایسنا نیز با وجود درج چند اشتباه تایبی و یا محتوایی، در نهایت با نگاهی مثبت به انتشار گزارشی از اجرای نمایش آیینی بزم و رزم سربداران پرداخته است.
 
از جمله اشتباهاتی که در خبر ایسنا مشاهده می شود، درج فامیل ابوالفضل طبسی به عنوان ابوالفضل طوسی است و دیگر اینکه ایسنا در توضیح رفتار سربداران گفته است: مردم سبزوار سر خود را بر چوب قرار می داده اند و به جنگ مغول ها می رفته اند!
 
با این حال مطالعه این خبر هم خالی از لطف نیست:
 
‌نمایش قیام سربداران سبزوار در زیر آسمان کردستان
 
‌قیام سربداران سبزواری‌ها مربوط به 700 سال پیش است که اهالی شهر سبزوار برای حفظ غرور و ناموس خود با مغول‌ها به جنگ می‌پردازند و آنها را شکست می‌دهند.
 
‌به گزارش ایسنا،‌ در اجراهای روز دوم جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان نمایشی از منطقه سبزوار با نام «بزم و رزم» که یک نمایش آیینی و مربوط به قیام سربداران است، در پارک ملت شهر مریوان به نمایش عموم درآمد و توانست مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد.
 
جریان نمایش بزم و رزم به 700 سال پیش باز می‌گردد که مغول‌ها حکومت سبزوار را به دست می‌گیرند و با توجه به قدرتی که دارند از مردم شاهد می‌خواهند که در این نمایش شاهد به معنی همان موضوع ناموس است و به خوبی به آن پرداخته شده است.
 
مردم سبزوار با توجه به اینکه در طول زمان به ناموس پرستی شهرت دارند هیچگاه تن به این عمل ندادند و در این نمایش «ابوالفضل طوسی» کارگردان بزم و رزم با اجراهای متنوع و استفاده از دهل و سرنا به خوبی این واقعه حماسی را به نمایش درآورد.
 
در ادامه اجرا، شاهد نمایش یک مراسم عروسی بودیم که در زمانی که مردم مشغول به رقص و پایکوبی هستند در همین حال ایل چی‌ها(سربازان مغول) به داخل این مراسم وارد می‌شوند و قصد تصاحب عروس را داشتند که در همین حال اهالی سبزوار این توهین را نمی‌پذیرند و آنها را در آنجا به قتل می‌رسانند.
 
در تاریخ آمده است که مردم سبزوار برای حفظ ناموس و غیرت، سرهای خود را بر چوب قرار داده و با شعار اینکه سر به دار می‌دهیم، ولی تن به ذلت نخواهیم داد، به جنگ مغول‌ها می‌روند و آنها را شکست و از شهر می‌رانند.
 
باید گفت که داستان بزم و رزم امسال در کارهای آیینی که برگزار شد، نگاه ویژه‌تری به بحث فرهنگ و اصالت منطقه داشته است، اما کارگردان این نمایش از اینکه در جشنواره یازدهم بیشتر کارها به سمت سفارشی شدن می‌رود، انتقاد کرد.
 
ابوالفضل طوسی که دو سال پیاپی است در جشنواره مریوان شرکت می‌کند، گفت: امسال کمی از لحاظ فنی سطح رقابت‌ها پایین آمده است و از نظر مکان‌هایی که اجراها در آن باید به نمایش درآیند متاسفانه تبعیض‌هایی قائل شده‌اند که این امر صحیح نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

وبسایت ایران تئاتر نیز به همین مناسبت گفتگویی با ابوالفضل طبسی کارگردان نمایش آیینی «بزم و رزم» انجام داده که در بخش هایی از این گفتگو طبسی به معرفی جدیدترین اثر خود پرداخته است:

طبسی در این گفتگو علاوه بر اینکه به نقاط قوت برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریواناشاره کرده، انتقاد خود از برخی مشکلات موجود در برگزاری یازدهمین دوره این جشنواره را نیز بیان داشته است:

ابوالفضل طبسی به ایران تئاتر خبر داد:
برنامه بعدی گروه تئاتر «آداب» اجرای «گل‌محمد» است
 
ابوالفضل طبسی از اجرای تئاتری بی‌کلام بر اساس زندگی قهرمان کرد سبزواری و قهرمان رمان کلیدر اثر محمود دولت‌آبادی؛ «گل‌محمد» خبر داد
 
به گزارش ایران تئاتر، ابوالفضل طبسی که در مقام نویسنده و کارگردان با نمایش «بزم و رزم» از سبزوار در بخش آیینی یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان شرکت کرده است، درباره داستان این نمایش گفت: نمایش آیینی «بزم و رزم»، اثری بدون کلام است که با سورنا و دهل روایت می‌شود. در این اثر، تنها از طریق موسیقی و حرکت داستان روایت می‌شود؛ اوج و فرودهایی که باید در کار وجود داشته باشد، از این طریق اجرا می‌شود. این نمایش از ابتدا اثری تراژدی است و به‌صورت مجمل داستان سربداران را تعریف می‌کند. اگر بخواهیم «بزم و رزم» را در یک جمله معرفی کنیم، باید بگوییم که این نمایش نگاهی است به نهضت شیعه سربداران؛ حکایت مردمان دیار بیهق که سر به دار می‌دهند و تن به ذلت هرگز.
 
نویسنده «بزم و رزم» درباره انگیزه‌اش از نگارش این نمایشنامه، گفت: گروه ما اساسا نمایش‌های آیینی کار می‌کند. حوزه فعالیتمان نیز مردم‌شناسی و فرهنگ‌عامه است و با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ‌عامه دیار سربداران نمایش‌هایی آیینی کار می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال مردادماه امسال با نمایش «خال گردن» در پنجمین جشنواره ملی آیین‌های نمایشی و پرده‌خوانی رضوی حضور داشتیم. این نمایش نیز کاملا فولکلور بود. هدف ما معرفی آداب‌ورسوم، فرهنگ و تاریخ دیار بیهق به مخاطبان است. در تئاتر به این بخش بسیار کم پرداخته شده است؛ اما درباره نمایش «بزم و رزم»؛ نگاه ما مستند تاریخی است که در قالب پرفورمنس اجرا می‌شود.
 
کارگردان نمایش «بزم و رزم» گروه اجرایی نمایش را معرفی کرد: «بزم و رزم» توسط گروه تئاتر آداب تولید شده است. در این اثر، ۱۱ اجراگر حضور دارند؛ دو نوازنده سرنا و دهل در این نمایش حضور دارند و سه بازیگر زن و شش بازیگر مرد را همراهی می‌کنند.
 
این هنرمند عرصه تئاتر درباره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و میزان تاثیرگذاری این جشنواره در ۱۰ دوره گذشته‌اش، گفت: امسال، برای بار دوم در این جشنواره شرکت می‌کنم. گروه تئاتر آداب با نمایش «چغل» در این جشنواره حضور داشتم. جشنواره تئاتر مریوان را جشنواره خوبی می‌دانم؛ از یک‌سو این جشنواره نسل می‌سازد و در آن به‌خوبی به تئاتر خیابانی پرداخته شده است. از سویی دیگر مردم مریوان به فرهنگ غنی‌ای در زمینه ارتباط برقرار کردن با تئاتر رسیده‌اند؛ حتی دانش‌آموزان این شهر مخاطبان جشنواره تئاتر مریوان هستند. وقتی مخاطب با تئاتر آشتی کند و پای برنامه‌های هنری بنشیند؛ می‌توان به تاثیرگذاری و فرهنگ‌سازی امیدوار بود. گروه «آداب» در جشنواره‌های تئاتر خیابانی بسیار زیادی؛ چه داخلی و خارجی حضور داشته است؛ اما جشنواره مریوان پس از جشنواره تئاتر فجر، معتبرترین جشنواره تئاتر خیابانی است. جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گروه اجرایی بسیار خوبی دارد و خوب برگزار می‌َشود. البته نقدهای را نیز به این جشنواره وارد می‌دانم.
 
وی در ادامه افزود: تعداد اجرای گروه‌ها در قالب جشنواره بسیار کم است؛ سال گذشته که در این جشنواره حضور داشتیم، تنها سه یا چهار اجرا را تجربه کردیم. اگر تعداد روزهای بیشتری را به جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان اختصاص دهند، شرایط بهتری بر آن حاکم می‌شود. به‌عنوان‌مثال گروه ما به مدت یک سال برای آماده‌ساز نمایش «بزم و رزم» زحمت کشیده است اما تنها می‌تواند در جشنواره سه اجرا را تجربه کند و ازآنجاکه نمی‌توانیم این اثر را به جشنواره دیگری ارائه کنیم، ناچاریم پرونده‌اش را ببندیم. این محدودیت‌ها بر روی خروجی آثار تاثیر می‌گذارد. اگر امکانی را در نظر بگیرند که آثار حاضر در جشنواره تئاتر مریوان بتوانند در سایر جشنواره‌های خیابانی نیز شرکت کند، برای آثار اتفاق‌های بهتری می‌افتد. همچنین اگر از آثار حمایت شود، اتفاق بهتری برای تئاتر خیابانی می‌افتد در یک سال گذشته هفت نمایش آیینی تولید کرده‌ایم که با دو نمایش در جشنواره حاضر شده‌ام اما باقی این آثار اجرا نشده‌اند. اگر به‌نوعی از آثار حمایت شود تا بتوانند در نقاط مختلف ایران اجرا شوند، می‌تواند مثمر ثمر باشد و تبادل فرهنگی اتفاق می‌افتد.
 
طبسی درباره برنامه‌های آینده گروه تئاتر «آداب» گفت: بازهم نمایشی در حوزه فرهنگ‌عامه را برای اجرا در نظر گرفته‌ایم و تصمیم داریم نمایش «گل‌محمد» را بازهم به‌صورت بدون کلام اجرا کنیم. گل‌محمد شخصیتی واقعی است. او یکی از قهرمانانت کرد سبزوار بوده که زندگی بسیار تراژیکی داشته است.
 
ابوالفضل طبسی ضمن اعلام این نکته که در تئاتر خیابانی به تئاتر آیینی چندان پرداخته نمی‌شود، گفت: به نظر من در جشنواره تئاتر مریوان تعداد آثار آیینی‌سنتی بسیار کم است. حدود ۳۰ نمایش در این جشنواره حضور دارند اما تنها پنج نمایش آیینی در این میان اجرا می‌شود. ۴۹ نمایش آیینی‌سنتی برای شرکت در جشنواره تئاتر مریوان درخواست داده‌اند اما تنها پنج نمایش موفق شده‌اند در این بخش حضور یابند و ۴۴ نمایش دیگر کنار گذاشته شده‌اند. احساس می‌کنم در حق بچه‌هایی که در حوزه فرهنگ‌عامه و تئاتر آیینی فعالیت می‌کنند، کمی اجحاف شده است.
 
منبع: وبسایت ایران تئاتر
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما