نوای موسیقی اصیل سنتی به بهانه روز جهانی موسیقی در سبزوار طنین انداز شد‌

شهناز دیواندری / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
جشن موسیقی که در زبان فرانسه به آنFete dela Musique گفته می شود توسط ژاک لانگ وزیر فرهنگ وقت فرانسه در سال ۱۹۸۲ پایه گذاری شد و با همین نام در سراسر دنیا فراگیر شد.
 
هر ساله در همین روز که مصادف با اول تیر ماه است در سراسر دنیا جشن موسیقی برگزار می گردد.البته ناگفته نماند برخی از بزرگان عرصه موسیقی به روایتی دیگر ۹مهرماه را روز جهانی موسیقی می خوانند که بر همین اساس در ایران زمین جشن موسیقی اغلب در ۹مهرماه برگزار میگردد‌.
 
موسیقی بیان احساسات انسان است توسط اصوات.
 
موسیقی هنری است که نوا و صدا دارد و شنیدنش خوش آیند و انسان یا موجودات را دچار تحول و دگرگونی میکند.
 
موسیقی در ایران از سابقه ای دیرینه برخوردار است و به دوران ایران باستان بر می گردد.
 
موسیقی سنتی یکی از مؤلفه های فرهنگی ایران زمین است و بسیار غنی و متنوع است.
 
در ایران باستان هنگام برآمدن و فرو رفتن خورشید گروهی طبل و کوس می نواختند و همچنین در کتاب باستانی اوستا بخش یسناها چنین گفته شده که موسیقی ایرانی یکی از روش های درمان بیماران در ایران باستان بوده است.
 
در واقع می توان گفت، که موسیقی امروز دانش و هنر گسترده ای است. 
 
به دلیل همین اهمیت جایگاه هنر والای موسیقی، در شامگاه جمعه 2 مهر 95 گروه موسیقی داروگ به سرپرستی حمیدرضا سیدنیا در دیار سراسر عشق و شور سربداران  به استقبال روز جهانی موسیقی رفت و البته برای این برنامه، تالار کاشفی اداره فرهنگ و ارشاد سبزوار مملوء از انسان های مشتاقی بود که برای ارج‌نهادن به این روز بزرگ گردهم آمده بودند.
 
از آنجایی حمیدرضا سیدنیا که در حال حاضر یکی از اساتید برجسته موسیقی سبزوار است، در مدت های اخیر همواره سعی در برقراری پیوندی زیبا بین موسیقی شهرستان های سبزوار و نیشابور است در این مراسم نیز با دعوت از گروه موسیقی سپهر نیشابور برای اجرای زنده در روز جهانی موسیقی در شهرستان سبزوار، در واقع بار دیگر نشان داد، موسیقی هیچ‌مرزی را نمی پذیرد و هنرمندان در هر کجای جهان یک‌ هدف را دنبال می کنند و یک‌ روح در کالبد های متفاوتی هستند که با نوای روح نواز موسیقی التیامی برای دردهای بشریت می شوند.
 
اینجاست که عنوان می شود، آنگاه که زبان قاصر از کلام است موسیقی آغاز می شود.
 
جشن موسیقی در سبزوار که با همت گروه داروگ برگزار شد با اجرای گروه سپهر از شهرستان نیشابور، گروه دف نوازان مهربانو(هنرجویان خانم آموزشگاه موسیقی داروگ) از شهرستان سبزوار و گروه سه تار نوازان چکاوک (هنرجویان آموزشگاه موسیقی داروگ)از شهرستان سبزوار همراه گردید.
 
گروه موسیقی داروگ توانست در مقطع کنونی که موسیقی درخراسان رضوی به درد سخت گیری های افراطی و بی مهری های مکرری از سوی صاحب منصبان، مبتلا شده و درزمانی که می توان گفت: «روزگاری است در این دایره آوازی نیست» دِین خود را به موسیقی اصیل ایرانی و علاقمندان موسیقی ادا کند. باشد که تمام هنرمندان و هنردوستان عرصه ی موسیقی، پیرو چنین حرکت ستودنی باشند.
 
 
برای مطالعه نوشته های بیشتر به قلم شهناز دیواندری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما