دست رد بر سینه افراطی گری رسانه ای در ایستگاه یالثارات

 
تعدادی از فعالان رسانه ای موسوم به جبهه فرهنگی انقلاب طی نامه ای سرگشاده که در روز 27 شهریور ماه در شماری از رسانه های کشور منتشر شد، خواستار برخورد قضایی با رفتار افسار گسیخته نشریه یالثارات شدند. (منبع)
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، هرچند نزدیک دو ماه از رفتار زشت نشریه یالثارات در نسبت دادن یک فحش بسیار رکیک و در واقع یک تهمت ناموسی به شماری از هنرمندان شرکت کننده در یک محفل هنری می گذرد اما ادامه یافتن رفتار سرکش و گستاخانه یالثارات به عنوان نشریه ای که حتی پس از لغو مجوز باز هم با استفاده از برخی حمایت های پیدا و پنهان افراطیون صاحب قدرت و نفوذ، همچنان به صورتی غیر قانونی منتشر می شود، سرانجام باعث شد این نشریه حتی از سوی دیگر هم طیف های سیاسی و فکری خود در رسانه های موسوم به جبهه فرهنگی انقلاب نیز طرد شود و در مسیر تندروی هایش پس از این تنها تر از گذشته باقی بماند.
 
این اتفاق در واقع بار دیگر نشان داد، اعتدال در هر گونه فعالیتی به ویژه در فعالیت های رسانه ای بهترین روشی است که می توان با تمسک به آن فعالیتی طولانی مدت و اثربخش داشت و در نقطه مقابل افراط و تفریط حتی اگر با حالتی ظاهرالصلاح اعمال شود و در چهره دفاع از ارزش ها رخ بنماید در نهایت محکوم به شکست و منزوی شدن است.
 
داشتن منش اعتدالی در فعالیت های رسانه ای البته به معنای خنثی بودن و نداشتن موضع نسبت به مسائل مختلف جامعه نیست، بلکه اتفاقا رسانه هاعلاوه بر آن که در بخشی از فعالیت خود وظیفه دارند تریبونی بی طرف برای انعکاس حرف دل و دیدگاه های مردم باشند، بخشی دیگر از رسالتشان همواره شامل انتقال و نهادینه کردن ارزش ها و فرهنگ سازی در بین جامعه مخاطبانشان می شود.
 
بنابراین خنثی و بی طرف بودن نسبت به همه مسائل نمی تواند به معنای داشتن منش اعتدالی در فعالیت  رسانه ها باشد، اما انتخاب زبان نرم و مودبانه و در برخی موارد حتی برگزیدن شیوه های غیرمستقیم و بدون قضاوت صد در صدی درباره موضوعات مورد نظر روش اعتدالی مورد نظر را برای رسانه ها تحقق می بخشند.
 
درهمین زمینه نباید فراموش کرد، تفاوت اساسی ماهیت کار رسانه ها با ماهیت کاری نهادهای دیگری نظیر دستگاه قضا، پادگان های نظامی، دستگاه های اعمال قانون نظیر نیروی انتظامی و تا حدودی نظام رسمی آموزش و پرورش و ... در انتقال تدریجی و نرم ارزش  ها و البته تبادل و تعامل دو طرفه افکار و ارزش ها بین دست اندرکاران و مخاطبان است. بنابراین فعالان رسانه ای هرگز نباید زبان آمرانه و نگاه خشونت آمیز از بالا به پایین و حالت قیم مآبانه را در قبال جامعه در پیش بگیرند. 
 
رفتاری که برخی رسانه های افراطی نظیر یالثارات در مدت های اخیر از خود نشان داده اند، مبین همین برگزیدن زبان آمرانه و نگاه خشونت آمیز از بالا به پایین با حالتی است که گویی خود را قیم فکری جامعه مخاطبانشان می دانند. هرچند این نشریه با برخورداری از برخی حمایت ها توانسته تا امروز انتشار غیرقانونی خود را ادامه دهد، اما در نهایت به جای اینکه در امر شکل دهی به افکار عمومی جامعه و انتقال ارزش های مورد نظر خود به مخاطبانش موفق شود، بیشتر در جهت خلاف اهداف خود حرکت کرده و موجی از مخالفت ها را پیش روی خود ایجاد کرده که درنهایت حتی باعث شد، شماری از فعالان رسانه ای جبهه فرهنگی انقلاب که به لحاظ فکری و ارزش  های مورد علاقه شاید بیشترین نزدیکی و اشتراک را با یالثارات داشته باشند، نیز از آن برائت جسته و خواستار برخورد قضایی با این نشریه هتاک و افراطی بشوند.
 
بنابرآنچه گفته شد، اقدام فعالان رسانه ای جبهه فرهنگی انقلاب در محکوم کردن و تبری جستن از رفتار غیرحرفه ای نشریه یالثارات هرچند خیلی دیر اتفاق افتاد، اما باز هم حائز اهمیت و قابل تقدیر است. زیرا به خوبی ثابت کرد، افراطی گری در فعالیت رسانه ای مردود است و حتی اگر رسانه ای بتواند با کمک برخی حمایت های فراقانونی  به فعالیت افراطی خود ادامه دهد، در نهایت فاقد تأثیرگذاری عمیق  و کارآمدی مناسب در راستای اهداف مدیران و سیاستگذارانش خواهد بود.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما