گفتگویی با روحانی مخترع سبزواری به بهانه برگزاری همایش بین المللی تداکس

فرزندان شایسته دیار سربداران همواره در طول حیات دیرینه شهر دانشوران بیدار در کسوت های مختلفی در سرتاسر کشور و حتی در اقصی نقاط جهان زیسته و منشأ تأثیرات مهمی بوده اند. یکی از این سبزواری های شایسته، حجت الاسلام محمد عبدالله زاده است که در سال های اخیر به عنوان یک روحانی مهندس و مخترع با بیش از 380 اختراع علمی شناخته می شود، اما علی رغم اصالت سبزواری و ششتمدی خود در شهر و دیار زادگاهش چندان شناخته شده نیست.

مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه به بازنشر مصاحبه ای که خبرگزاری حوزه به بهانه برگزاری همایش بین المللی تداکس با این روحانی برجسته سبزواری انجام داده می پردازد تا بدین ترتیب زمینه آشنایی بیشتر با یکی از فرزندان نخبه وکمتر شناخته شده دیار سربداران در شهر زادگاهش فراهم آید:

از ۳۸۰ اختراع تا سخنرانی در همایش بین المللی - تداکس - با لباس روحانیت
 
خبرگزاری «حوزه»؛
 
اطلاعیه همایش بین المللی «تداکس سناباد مشهد»، بزرگترین رویداد علمی جهانی در شرق کشور نظر ما را به خود جلب کرد؛ «سخنران: حجت الاسلام مهندس عبدالله زاده با بیش از 380 اختراع»؛ این سوال، ذهن را به خود درگیر کرد که آیا روحانی مهندس و مخترع هم داریم؟ که پاسخ آن را با مصاحبه ای از حجت الاسلام محمد عبدالله زاده، این مخترع حوزوی دریافت کردیم.
 
سوالات اینگونه آغاز شد:
 
 
*در ابتدا از خودتان برای ما بفرمایید:
 
بنده متولد روستای دهنو بخش ششتمد شهرستان سبزوار خراسان رضوی هستم و از سال 1387 در مدرسه علمیه علامه قزوینی فردوس از استان خراسان جنوبی وارد حوزه شده و همزمان با دروس حوزوی نیز مباحث دانشگاهی خود را با رشته مهندسی عمران گرایش پیش ساخته ها پیگیری کردم.
 
همچنین سه سال مدیر تحقیق و توسعه شرکت زرین زعفران نام آور بوده و پیش از ورود به حوزه نیز در چند شاخه از رشته برق درس خواندم.
 
در سال های حضور در حوزه خراسان، سابقه شش سال بازیگری و کارگردانی نمایش های پندآموز حوزه علمیه خراسان را نیز داشته و در حال حاضر پایه دهم حوزه بوده و ملبس به لباس مقدس روحانیت شده ام.
 
 
*کمی از اختراعات خود بفرمایید.
 
اختراعات بنده در همان روستای محل تولدم و از سن 9 سالگی با ماهواره ای دست ساز آغاز شد که اکثر شبکه های ماهواره ای دنیا را می گرفت و از آن زمان بود که به اختراعات خود ادامه داده و تا به امروز بیش از 380 اختراع داشته و در حال حاضر 30 اختراع نیز در حال انجام دارم.
 
 
*از چند اختراع مهم خود نام ببرید.
 
برخی از اختراعات مهم بنده شامل: 10 مدل نیروگاه برق پاک است که از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کرده و هیچ وابستگی به محیط ندارد؛ به این معنا که بودن آفتاب و باد و ... یا نبودن آنها تفاوتی ندارد.
 
یخچال فریزر فوق کم مصرف از دیگر اختراعات مهم بنده است که 4 ساعت از برق استفاده کرده و 5 شبانه روز بدون برق، سرما می دهد؛ کارکرد این یخچال به این صورت است که برق را برای ارائه سرما ذخیره نمی کند؛ بلکه خود سرما در این یخچال سریع ذخیره شده و به تدریج پس داده می شود و می تواند تایم کار و تایم استراحت آن در مدل های مختلف، کمتر یا بیشتر شود.
 
سیستم سرمایش و گرمایش فوق کم مصرف طبقاتی، اختراع دیگری است که 20 برابر کمتر از کولرهای امروزی، برق و آب مصرف می کند.
 
از دیگر اختراعات مهم بنده، «فن کوئل» فوق کم مصرف است که تایم استراحت بالایی داشته و بر اساس ذخیره انرژی کار می کند.
 
 
*آیا اختراعات خود را به ثبت رسانده اید؟
 
هدف بنده از این اختراعات، ثبت آن نبوده؛ اما تا به امروز یک مورد از اختراعات خود را به ثبت رسانده و 13 اختراع دیگر نیز در حال ثبت می باشد و کار ثبت مابقی اختراعات نیز هرچند زمان بر و پرهزینه است؛ اما با مشکلات مخصوص به خود ادامه دارد.
 
 
*پیشنهادی از داخل یا خارج برای تجاری سازی اختراعات خود نداشته اید؟
 
پیشنهاد داخلی داشتم؛ اما به دنبال آن هستم تا اختراعات را با هزینه خود به مرحله تجاری سازی برسانم؛ همچنین افرادی از کشور آلمان و انگلیس برای یخچال فریزر فوق کم مصرف به درب منزل ما آمده و پیشنهاد تجاری سازی آن را در این کشورها دادند؛ اما قبول نکرده و برنامه ای برای اینکه این اختراعات را به کشورهای دیگر بدهم، ندارم؛ همچنین از بسیاری کشورهای بزرگ و کوچک دیگر نیز درخواست همکاری داشته ام.
 
 
*از فعالیت های دیگر خود برای ما بفرمایید.
 
بنده، علمی را بر اساس آیات و روایات به ثبت رسانده ام که مخفف آن واژه «شاپن» و نام تفصیلی آن «شیوه اسلامی پرورش نبوغ» می باشد و برخی هم با نام «پان» به معنی «پرورش اسلامی نبوغ» از آن نام می برند.
 
«پرورش خلاقیت»، «پرورش نبوغ» و «تربیت جامع»، سه بخش اصلی این علم بوده و کلاس هایی را در این زمینه برای دانش پژوهان در اتحادیه بین المللی مؤسسات فرهنگی جهان اسلام در قم و برخی مؤسسات دیگر دارم؛ به طور مثال در یکی از کوچکترین مباحث این علم، در یک ماه مخترع تربیت می کنیم.
 
در راستای این علم، کتاب هایی را نیز به رشته تحریر درآورده ام که ان شاءالله به زودی در جلدهای گوناگون به چاپ خواهد رسید.
 
همچنین در کنار این فعالیت ها، شاگرد و نماینده حجت الاسلام والمسلمین رجائی موسوی در موضوع انساب، شجره نامه سادات و امامزاده ها نیز می باشم.
 
حجت الاسلام والمسلمین رجائی موسوی 24 سال شاگرد مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی بوده و در حال حاضر، تنها علامه نسابه می باشند که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید بوده و دفاتر این بزرگواران نیز در مواردی از این قبیل، به دفتر وی تحت عنوان «پژوهشکده انساب سادات» ارجاع می دهند.
 
 
*از مهمترین برنامه های پیش روی خود بفرمایید.
 
مهمترین برنامه پیش رو، شرکت و سخنرانی در همایش بین المللی تداکس در مشهد مقدس است. این همایش، برنامه ای بین المللی است که هر ساله در کشورهای مختلف جهان برگزار می شود و در نهم مهرماه امسال در مشهد برگزار خواهد شد.
 
سخنرانان این همایش: «کوین رهام سلطانی از آمریکا، دانش آموخته دانشگاه هاروارد، مدیر روابط بین الملل دانشگاه ALU و شاگرد آنتونی رابینز با موضوع فروش ایده در ۳۰ ثانیه، حتی در آسانسور»، «دکتر سانیل وی کاوشیک از هند، مدیر فناوری اطلاعات IBM، جهانگرد و با تجربه سفر به بیش از ۵۰ کشور دنیا  با موضوع: سفر به دور دنیا با ۵۰۰ دلار»، «پروفسور مجید فتحی از آلمان، رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه زیگن آلمان، عضو ارشد بنیاد IEEE و کاشف پلتفرم های علم آلزایمر با موضوع: پیوند مدیریت دانش و مدیریت شهری»، « یوکا یاکازاوا از ژاپن، استاد دانشگاه لندن، جهانگرد و با تجربه سفر به بیش از ۳۰ کشور دنیا با موضوع: قلب های طلایی در جاده ها»، «سمانه احسانی نیا از ایران، لیسانس علوم اجتماعی، هنرمند و نقاش توانیاب با موضوع: نورها در تاریکی دیده می شوند» و بنده با عنوان: «حجت الاسلام مهندس محمد عبداله زاده از ایران، کارشناسی مهندسی برق و مهندسی عمران، روحانی مخترع با بیش از ۳۸۰ اختراع با موضوع: چگونه در یک ماه مخترع شویم؟» می باشند و نخستین بار است که یک روحانی به این کنفرانس بین المللی دعوت شده تا علم جدید اسلامی را به دنیا معرفی نماید.
 
 
*توضیحی از همایش بین المللی تداکس بفرمایید.
 
«تد» با حروف لاتین TED نوشته می‌شود، سازمانی غیرانتفاعی آمریکایی است که به «گسترش ایده های ارزشمند» اختصاص داده شده است. «تد» که در سال ۱۹۸۴ کار خود را به عنوان یک کنفرانس در کالیفرنیا آغاز کرد، هم ‌اکنون در قالب‌ های متنوعی از ایده‌های ارزشمند حمایت می‌کند. در یک کنفرانس تد، از رهبران اندیشه و عمل جهان خواسته می‌شود تا بهترین سخنرانی زندگی‌شان را در کمتر از ۱۸ دقیقه یا کمتر انجام دهند. از سخنرانان «تد» می‌توان به راجر ایبرت، شیرل سندبرگ، بیل گیتس، الیزابت گیلبرت، بنویت مندلبرایت، فیلیپ ستارک، انگوزی اکانجو ایویلا، براین گرین و ایزابل الند اشاره کرد.
 
 
*زمان، مکان و نحوه شرکت در این همایش را بفرمایید.
 
این همایش بین المللی، نهم مهرماه سال جاری در مشهدمقدس برگزار و علاقمندان برای شرکت در این همایش می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی http://tedxsanabaad.ir/ ثبت نام نمایند.
 
هزینه شرکت در این همایش برای افراد عادی تا 200 هزار تومان بوده؛ اما با صحبت هایی که انجام شد، هزینه آن برای طلاب و روحانیون، 53 هزار تومان می باشد.
 
بنده در این همایش با لباس روحانیت به سخنرانی خواهم پرداخت و امیدواریم طلاب و روحانیون نیز در این همایش حضور داشته تا موجبات دلگرمی بنده را فراهم سازند.
 
*    *     *
 
گفتنی است نام و معرفی حجت الاسلام محمد عبدالله زاده هم اکنون در فهرست روحانیون و شخصیت های مذهبی سبزواربزرگ درج شده است:
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما