همگام با فراموش شدن ثبت روز ملی نهضت سربداران:

اول آبان روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی از رویا تا واقعیت

در حالی که روند ثبت روزهای ملی جدید در تقویم رسمی ایران به نام مشاهیر گوناگون علمی، ادبی، هنری و فرهنگی که متعلق به شهرها و استان های مختلف کشور هستند، ادامه دارد، برای سبزوار و سبزواری ها گویا ثبت روزهای ملی مشاهیر برجسته ای چون ابوالفضل بیهقی و نیز روز ملی نهضت سربداران که از بندهای 11 گانه قطعنامه کنگره بین المللی سربداران در آذر 94 بود(منبع)، به طلسمی سفت و سخت تبدیل شده است که گویا از دست و توان مسئولان و مدیران فعلی سبزوار در این زمینه کاری بر نمی آید.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در طی همین سه ماه اخیر(تابستان 95) حداقل نام دو تن دیگر از مشاهیر  ایران که اتفاقا هر دو مورد در گروه شاعران می گنجند، در متن یا ضمیمه تقویم ملی کشور به ثبت رسیده است به طوری که از این پس 17 دی ماه روز بزرگداشت خواجوی کرمانی در ضمیمه تقویم و 21 اسفند به عنوان روز ملی نظامی گنجوی در متن تقویم رسمی  کشور درج شود.همچنین مقرر شده است از سال آینده روز 5 آذر نیز در ضمیمه تقویم به عنوان روز قیام مردم گرگان در انقلاب 57 ثبت گردد. (منبع)
 
در این بین سهم کهن شهر سبزوار تا کنون فقط ثبت 8 اسفند در ضمیمه تقویم به عنوان روز بزرگداشت حکیم سبزواری بوده و نام ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی و مورخ برجسته ای که کتاب او از مهمترین منابع شناخت تاریخ ایران در عصر غزنوی است نه به متن و نه حتی به ضمیمه تقویم  هم راه نیافته است! و لازم به یادآوری است که بین ثبت روزها در متن با ضمیمه تقویم تفاوت اساسی وجود دارد و از این بابت سهم سبزوار به عنوان شهر دیرینه های پایدار و دانشوران بیدار که از آن با  عنوان ریشه فرهنگی خراسان نیز یاد می شود در واقع در متن تقویم ملی کشور تا کنون صفر است.
 
درباره ثبت روزی به نام قیام تاریخ ساز سربداران هم پس از پایان کنگره بین المللی سربداران در آذر 94 دیگرهیچ پیگیری ای از جانب مسئولان شهرستان صورت نگرفته و گویا این مورد هم فقط جنبه تشریفاتی داشته است.
 
این در حالی است که برخی شهرهای کشور مانند نیشابور و شیراز که به لحاظ پیشینه تاریخی ، فرهنگی و ادبی همتای سبزوار محسوب می شوند، حداقل دو روز  ملی را تا کنون در متن تقویم کشور به نام مشاهیر خود ثبت کرده اند و باز هم در حال پیگیری ثبت روزهای بیشتری هستند.
 
در همین وضعیت به تازگی در جریان برگزاری بزرگداشت ابوالحسن زید بیهقی معروف به فرید خراسان در ششتمد ، برخی مسئولان وعده ثبت 10 مرداد به عنوان روز بزرگداشت او را نیز  در تقویم کشور مطرح کرده اند. اما تا زمانی که همان وعده های قبلی درباره ابوالفضل بیهقی، سربداران و حکیم سبزواری (انتقال از ضمیمه به متن) تحقق نیافته است، بیش از پیش به نظر می رسد مطرح کردن چهارمین وعده تنها شعاری بی پشتوانه برای دلخوش کردن مقطعی مردم ششتمد و سبزوار بوده است.
 
پس از بیان این مقدمه مناسب است به انتشار جدیدترین مطلبی بپردازیم که رضا حارث آبادی فعال فرهنگی و وبلاگ نویس فرهیخته سبزوای به تازگی درباره رویای ثبت اول آبان به عنوان روز ملی ابوالفضل بیهقی و نیز نحوه نامگذاری روزها و مناسبت های خاص در وبلاگ خود منتشر کرده است:
 
روز ملی ابوالفضل بیهقی از رویا تا واقعیت
نحوه نامگذاری روزها و مناسبت های خاص
 
 
در جوامع مختلف برای بزرگداشت ارزش­هایی که بدان معتقدند روزها و مناسبت­هایی را برای معرفی و نهادینه کردن آن ارزش­ها در روح و جان مردم اختصاص می­ دهند. 
 
 در شهریور سال 1382 کلنگ احداث بنای یادمان ابوالفضل بیهقی با اهتمام و همت مسئولین شهری و محلی در روستای حارث اباد به زمین زده شد و از همان موقع و پس از بررسی و کارشناسی و هم فکری اساتید محترم دانشگاه های سبزوار و دانشگاه فردوسی مشهد و انتخاب روز اول آبان به عنوان بهترین روز ممکن جهت ناگذاری   بنام ابوالفضل بیهقی ،  زمزمه نامگذاری و درج این روز  بنام ابوالفضل بیهقی در تقویم ملی کشور به گوش می رسد و اکثر مسئولین هم در مواقع مختلف گاها جهت استفاده ابزاری و تبلیغاتی و بعضا هم مسئولین دلسوز و متعهد قول پیگیری و ثبت این مهم را در تاریخ ملی دادند اما اکنون وپس از گذشت 13 سال از کلنگ زنی بنای یادمان این نویسنده و مورخ نامی تاریخ و ادبیات پارسی متاسفانه پروزه به صورت تقریبا نیمه کاره و پیشرفت فیزیکی بالغ بر 30 درصد به حال خود رها شده است و هیچ سازمان دولتی و مخصوصا ارشاد اسلامی اقدام در جهت تکمیل و به بهربرداری رسیدن این پروژه استانی و ملی بر نمی دارد و تاکنون متاسفانه ردیف بودجه ای مشخص جهت پروژه تعریف نشده است و متولی بودجه ای آن نیز مشخص نیست .و اعتباری هم اگر هزینه شده است با کوشش مسئولین محلی و از محل اعتبارات دهیاری بود که کافی و جوابگوی این پروژه نمی باشد. و از طرفی هم بحث نامگذاری روز ملی نیز در حد مصاحبه هایی اغلب تبلیغاتی و با تاریخ مصرف  و در حد سطح شهرستان باقی مانده است و نهاد خاصی که ناظر و پیگیر مستقیم این امر مهم باشد وجود ندارد و گاها نمایندگان محترم شهرستان اعلام می کنند که در این خصوص مکاتبات صورت گرفته اما نتیجه دلالت بر چیز دیگر دارد و آن هم عدم پیگیری منسجم و با برنامه می باشد حال به عنوان یک شهروند سبزواری و دوستدار تاریخ و زبان فارسی از مسئولین محترم شهرستان استدعا داریم در جلسات مانند کمسیون فرهنگی شهرستان کارگروهی را جهت بررسی و تهیه طرح مدون و پیگیر در خصوص این مهم مقرر و مشخص نمایند که به صورت جدی و مصمم در خصوص این مهم اقدام نمایند و تا قبل از اینکه کشورهای فارسی زبان همسایه و مخصوصا کشور افغانستان در خصوص ثبت ابوالفضل بیهقی بنام کشور خود در یونسکو اقدام ننموده اند آستین همت را بالا زده و فکر چاره کنند.
 
بنده نیز به نمایندگی انجمن پیگیری بنای یادمان ابوالفضل بیهقی روستای حارث آباد نیز به عنوان یک شخص حقیقی و فرهنگ دوست با تمام انرژی و توان خود حاضر به هر نوع همکاری در کنار و همراهی با این کارگروه می باشم .
 
                                  رضا حارث ابادی بیهقی  21 شهریور ماه  1395
 
 
 
«نحوه نام­گذاری روزها و مناسبت­های خاص برای درج در تقویم رسمی کشور»
 
مقدمه:
 
در جوامع مختلف برای بزرگداشت ارزش­هایی که بدان معتقدند روزها و مناسبت­هایی را برای معرفی و نهادینه کردن آن ارزش­ها در روح و جان مردم اختصاص می­ دهند. معمولاً امر نام­گذاری روزها، پس از انقلاب­ هایی که در دنیا به منظور تغییر نظام ارزشی (در اشکال مختلف) رخ داده، به صورت قابل ملاحظه­ ای خود را آشکار ساخته است.
 
در طی دورانی که انقلاب­ ها در حال شکل­ گیری و تداوم بودند، وقایع و حوادث مهمی اتفاق می­ افتاد که اهم این وقایع مهم پس از پیروزی انقلاب در تاریخ و تقویم­ های کشور انقلابی ثبت و ضبط می­ شده است و برای حفظ و بزرگداشت این وقایع که به عنوان عامل یا عوامل اتحاد و اتفاق و همبستگی اجتماعی و یا سبب ایجاد وجدان مشترک اجتماعی بود و مردم را در نیل به هدف و پیروزی یاری و مدد نموده است، روز اتفاق و حادثه را تحت نام و عنوانی مشخص حفظ و ثبت می­ کردند و طی سالیان بعد، هر سال به نوعی به گرامیداشت آن روزها می­ پرداختند و در طول تاریخ، روزهایی را داریم که در کشورهای مختلف هنوز تداوم دارند.
 
علاوه بر این امر که در کشورهای مختلف به صورت­ های گوناگون جریان یافته است، بعضی از روزها و مناسبت­ ها به دلیل عمومی و فراگیر بودن موضوع، حالتی جهانی به خود گرفته و از طرف اکثریت کشورها پذیرفته شده و برای گرامیداشت آن روزها، برنامه­ ریزی­های گوناگونی در کشورهای مختلف انجام می­ شود.
 
بدین ترتیب، تقویم­ ها، نمودی از فرهنگ جوامع خویشند و آشنایی با فرهنگ ملی را ساده­ تر می­ سازند.
 
در راستای اهداف اصول سیاست فرهنگی کشور و ایجاد هماهنگی لازم، طی مصوبه ۲۹۵ مورخ ۱۳۷۱/۹/۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نام­گذاری روزها و مناسبت­ های خاص به شورای فرهنگ عمومی محول شده است.
 
شورای فرهنگ عمومی به منظور بررسی کارشناسی روزها و مناسبت­های خاص، کمیسیون نام­گذاری روزهای خاص را با اهداف و وظایف مشخص و با ترکیب زیر تشکیل می­ دهد:
 
۱-  دبیر شورای فرهنگ عمومی به عنوان رییس کمیسیون؛
 
۲-  نماینده فرهنگستان علوم پزشکی؛
 
۳-  نماینده فرهنگستان علوم؛
 
۴-  نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛
 
۵-  نماینده فرهنگستان هنر؛
 
۶-  نماینده وزارت کشور؛
 
۷-  نماینده وزارت آموزش و پرورش؛
 
۸-  نماینده سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران؛
 
۹-  نماینده سازمان تبلیغات اسلامی؛
 
۱۰-    نماینده ستاد عالی­ هماهنگی و نظارت بر کانون­های فرهنگی ­و هنری­ مساجد؛
 
۱۱-    نماینده مرکز مدیریت حوزه­ های علمیه برادران؛
 
۱۲-    نماینده مرکز مدیریت حوزه­ های علمیه خواهران؛
 
۱۳-    نماینده انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛
 
۱۴-    نماینده شورای مرکز تقویم دانشگاه تهران؛
 
۱۵-    نماینده شورای فرهنگی – اجتماعی زنان؛
 
۱۶-    مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی.
 
نام­گذاری، تغییر و جابه­ جایی روزها و مناسبت­ های خاص برحسب پیشنهاد و درخواست اشخاص مختلف اعم از حقیقی و حقوقی خواهد بود که با امضای بالاترین مقام ذی­ربط در قالب تکمیل فرم نام­گذاری، به کمیسیون نام­گذاری روزهای خاص شورای فرهنگ عمومی ارایه می­ شود و پس از تأیید توسط این کمیسیون، برای تصویب نهایی در شورای فرهنگ عمومی طرح می­ شود.
 
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی همه­ ساله، روزها و مناسبت­ های مصوب تقویم سال را در اختیار متقاضیان قرار می­ دهد. از آنجا که مرجع ناظر بر چاپ و نشر تقویم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ بنابراین تنها کسانی که از آن وزارتخانه مجوز چاپ دریافت می­ن مایند، مجاز به چاپ تقویم و سررسید خواهند بود و سایر تقاویم از درجه اعتبار ساقط می­ باشند.
 
شورای فرهنگ عمومی طبق مصوبه مورخ ۱۳۸۸/۴/۹ در خصوص بازنگری آیین­نامه مورخ ۱۳۷۱/۹/۱۰، اقدام به بازنگری «آیین­ نامه نام­ گذاری روزها و مناسبت­های خاص» نمود که در جلسه ۶۴۸ مورخ ۱۳۸۸/۶/۲۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین­ نامه «نحوه نام­گذاری روزها و مناسبت­ های خاص» در ۷ ماده به تصویب رسید.
 
متن آیین­ نامه جدید به شرح ذیل است:
 
ماده۱- هدف از نام­گذاری روزها و مناسبت­های خاص، تقویت مؤلفه­ های هویت ملی ایرانیان و بزرگداشت شخصیت­ ها، ارزش­ ها و تحکیم پیوندهای دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی در جامعه است.
 
ماده ۲- روزها و مناسبت­ های خاص به دو دسته ذیل تقسیم می­ شود:
 
الف) روزها و مناسبت­ های مندرج در متن تقویم (روزها و مناسبت­ های ملی – اسلامی)
 
ب) روزها و مناسبت­های مندرج در ضمیمه تقویم (روزها و مناسبت­ های صنفی – سازمانی)
 
ماده ۳- روزها و مناسبت­ های مندرج در متن تقویم به مناسبت­ هایی اطلاق می­ شود که دارای حداقل یکی از ویژگی­ های زیر باشد:
 
الف) برای تمام قشرهای مختلف جامعه مهم و تأثیرگذار بوده و از دیدگاه همه ملت، ارزشمند و معتبر باشد.
 
ب) همه مناطق کشور، آن مناسبت را با خود مرتبط بدانند و اهمیت آن منحصر به یک منطقه جغرافیایی خاصی نباشد.
 
ج) تقویت کننده حداقل یکی از مؤلفه­ های هویت ملی ایرانیان باشد.
 
ماده ۴- روزها و مناسبت­هایی که دارای ویژگی­ های فوق نباشند، در ضمیمه تقویم آورده می­ شود.
 
ماده ۵- پیشنهاد نام­گذاری، کاهش، افزایش و یا هر گونه تغییر و اصلاح روزها و مناسبت­های خاص از سوی اشخاص مختلف (اعم از حقیقی و حقوقی) به شورای فرهنگ عمومی ارایه می­ شود و پس از بررسی و تصویب در آن شورا به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و به عنوان روز و مناسبت خاص، حسب مورد در متن یا ضمیمه تقویم درج می­ شود.
 
ماده ۶- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که تقویم منتشر می­ کنند، موظفند روزها و مناسبت­ های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را حسب مورد در متن یا ضمیمه تقویم درج نمایند.
 
ماده ۷- این آیین­ نامه مشتمل بر ۷ ماده در جلسه ۶۴۸ مورخ ۱۳۸۸/۶/۲۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
 
نظرت را بنویس
comments

حمیدیان

سلام درود بر شما اقا رضا که اندیشمندانه پی گیر عمران وابادی دیار سربداران وزادگاه مورخ شهیر ابولفضل بیهقی هستید

ثبت روز استاد سبزواري به نام روز شعر و ادب انقلاب يادتان رفته. جالبه که يزدي ها روز درگذشت مهدي آذريزدي را به فاصله کوتاهي از وقت او به نام روز ادبيات کودک ثبت کردند در حالي که با همه احترامي که براي اذريزدي قائليم، در ادبيات کودک جايگاه بلند و خلاقانه اي ندارد. کار او بازنويسي متون کهن بوده است ما نويسندگان و شاعران کودک خلاق زيادي داريم. اما ما بعد از اين همه سال هنوز نتوانستيم حتي براي بيهقي کاري کنيم. واقعا تاسفباره. مسئولان فقط پشت تريبون ها شعار مي دهند و گر نه در عمل و پيگري کاري نمي کنند.

جمال آبادی

اسرارنامه جان بهتره اول یکم تحقیق کنی بعد مطالبت رو منتشر کنی. اولا روز ۸ اسفند روز بزرگداشت حکیم سبزواریه نه ۹ اسفند. دوما روز ۶ مرداد هم در ضمیمه تقویم به نام روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی نامگذاری شده. میتونی به تقویم بادصبا مراجعه کنی.البته هردو این موارد فقط در ضمیمه ثبت شده.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما