لغو کنسرت ها؛ به نفع یا به ضرر نظام؟

با گذشت حدود یک هفته  از جریان لغو کنسرت سالار عقیلی در سبزوار، همچنان اظهارنظرهای مسئولان و مطالب رسانه ها درباره این موضوع ادامه دارد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در یکی از تازه ترین اظهارنظرها مدیرکل دادگستری خراسان رضوی گفته است: لغو کنسرت ها هیچ هزینه ای برای نظام ندارد. 

در نقطه مقابل در همین روزها تحلیلی در رسانه  های کشور منتشر شده است که به صورتی مستدل توضیح داده است که چرا لغو کنسرت های قانونی آن هم فقط در یک استان کشور نتایج نامطلوبی به بار می آورد که هزینه سازی برای نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود.

اسرارنامه در ادامه متن اظهارات مدیرکل دادگستری خراسان رضوی درباره بی هزینه بودن لغو کنسرت ها و سپس تحلیل منتشر شده در خبرگزاری ایلنا درباره هزینه بر بودن لغو کنسرت ها برای نظام را منتشر می کند:

مدیرکل دادگستری خراسان رضوی:
لغو کنسرت ها هیچ هزینه ای برای نظام ندارد
 
مدیرکل دادگستری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در دستگاه قضایی با اصل کنسرت‌ها مخالف نیستیم، گفت: مخالفت با برگزاری این برنامه‌ها را غیر عاقلانه دانست.
 
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علی مظفری امروز 19 مرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: مقامات قضایی و حتی غیر قضایی استان با کنسرت‌ها به عنوان کاری هنری مخالف نیستند البته به شرطی که این برنامه‌ها سالم برگزار شود.
 
وی افزود: اصل دوم قانون اساسی ایجاد فضای مناسب برای رشد فضائل اخلاقی را وظیفه نظام جمهوری اسلامی می‌داند این در حالی است که تا امروز هیچ یک از کنسرت‌هایی که در استان برگزار می‌شود نه تنها با فضائل اخلاقی همخوانی ندارد بلکه رذایل اخلاقی است.
 
مدیرکل دادگستری خراسان رضوی عنوان کرد: هرگونه کنسرتی که با فضائل اخلاقی همخوانی نداشته باشد در هر جای کشور که برگزار شود با آن برخورد خواهد شد همچنین در صورتی که کنسرتی برگزار شود و از آن مطلع نباشیم، با برگزارکنندگان آن برخورد خواهیم کرد.
 
مجوز ارشاد مانع عملکرد دستگاه قضایی نخواهد شد
 
وی لغو کنسرت سبزوار را صرفا جهت پیشگیری دانسته و افزود: تا زمانی که این برنامه‌ها سالم برگزار نشود جلوی اجراها را خواهیم گرفت و مجوز اداره ارشاد نیز مانع عملکرد دستگاه قضایی نخواهد شد.
 
مدیرکل دادگستری استان با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر ارشاد در خصوص برگزاری کنسرت، گفت: آقای وزیر نگران هزینه دستگاه قضایی نباشند بلکه نگران هزینه وزارت ارشاد باشند در واقع دستگاه قضا برای هزینه دادن ساخته شده، معتقدیم لغو کنسرت‌ها هیچ هزینه‌ای برای نظام ندارد و ایشان نگران هزینه‌های خودشان باشند.
 
منبع: تابناک
 
*    *     *
 
برخلاف نظر دادستان مشهد، تحلیلی که در خبرگزاری ایلنا و تعدادی دیگر از رسانه های کشور منتشر شده، اعتقاد دارد، لغو کنسرت های قانونی در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست و منشأ آسیب هایی خواهد بود:
 
«لغو کنسرت»؛ به نفع یا به ضرر نظام؟
 
کنسرت سالار عقیلی هم در خراسان لغو شد؛ دادستان سبزوار دو روز مانده به برگزاری کنسرت این هنرمند، به پلیس دستور اکید داد که هرچه سریع‌تر جلوی کنسرت را بگیرد.
 
به گزارش ایلنا، «عصر ایران» با اشاره به این خبر، به نکاتی قابل تأمل در این رابطه اشاره کرده است:
 
۱ - برگزاری هر کنسرتی مستلزم گذر از مراحل متعدد قانونی است. این‌گونه نیست که یک گروه به دلخواه خود بخواهد کنسرت برگزار کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره اماکن نیروی انتظامی و سایر مسئولان مرتبط، انطباق‌های قانونی را انجام می‌دهند و بر اساس قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران، تصمیم به صدور یا عدم صدور مجوز می‌گیرند.
 
برگزارکنندگان نیز بر اساس اطمینانی که به ساز و کارهای جمهوری اسلامی ایران دارند، برنامه‌ریزی و هزینه می‌کنند و مردم نیز بر اساس همین اطمینان، بلیت می‌خرند و وقتشان را تنظیم می‌کنند.
 
منطقی، اصولی و به نفع حیثیت نظام نیست که مردم به سیستم اعتماد کنند ولی از با بی‌اعتمادی مواجه شوند. همه بخش‌های نظام باید اعتمادزا باشند نه اعتمادزدا؛ این یک الزام راهبردی است.
 
۲ - ایران کشوری است یکپارچه و نه ملوک‌الطوایفی. قوانین جمهوری اسلامی ایران نیز عام هستند و بر جای‌جای این کشور حاکمند؛ این‌گونه نیست که قوانین در استانی نافذ باشند و در استانی دیگر، بی‌اعتبار. استان خراسان رضوی نیز از این قاعدۀ حکمرانی مستثنی نیست. هیچ مقامی نباید بخشی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران را از شمول قوانین نظام خارج کند.
 
۳ - قصاص قبل از جنایت، فاقد هرگونه جایگاه حقوقی است و نمی‌توان قبل از برگزاری یک کنسرت گفت که حین برگزاری آن، جرمی صورت خواهد گرفت و بر اساس این پیشگویی، تمام ساز و کارهای قانونی را نادیده گرفت و از برگزاری‌اش جلوگیری کرد. این رویکردها، بین مردم ایجاد نارضایتی می‌کند.
 
۴ - مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران نباید احساس تبعیض کنند. یک شهروند خراسانی، همان‌قدر حق دارد، که یک ایرانی مقیم تهران. وقتی شهروند اولی می‌بیند که در تهران، مردم با حمایت مسئولان و از جمله با تدبیر دستگاه قضایی، به‌راحتی در برنامه‌های فرهنگی و هنری مانند کنسرت‌ها شرکت می‌کنند ولی در شهر خودش، مردم حق ندارند ساعتی را از برنامه‌های مشابه بهره‌مند شوند، قطعاً احساس تبعیض می‌کند.
 
مسئولان بدانند چنین احساس‌هایی وقتی روی هم تلنبار می‌شوند، می‌توانند به عقده‌ها و نارضایتی‌هایی تبدیل شوند و مشکلات بعدی را به‌وجود آورند که قطعاً به نفع نظام اسلامی نیست.
 
۵ - وقتی خواننده‌ای مانند سالار عقیلی، در تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران برنامه اجرا می‌کند و مورد تقدیر هم قرار می‌گیرد ولی در گوشه‌ای دیگر از این کشور، از اجرای برنامه منع می‌شود، آیا احساس دوگانگی در حاکمیت به شهروندان دست نمی‌دهد و آیا این احساس، به زیان جمهوری اسلامی نیست؟!
 
۶ - این‌که یک مسئول در استان خراسان رضوی با برداشت کاملاً شخصی خود از دین، کل شهر مشهد را حرم امام رضا(ع) بداند و شخصاً جلوی هرگونه کنسرتی را در کل شهر بگیرد و سپس این نگاه به کل استان تعمیم یابد، آیا با سیاست نزدیک کردن جوانان به دین همسو است یا باعث بدبینی برخی جوانان و نوجوانان به دین می‌شود، چراکه می‌پندارند دین محدودیت‌های غیرضروری برایشان ایجاد می‌کند!
 
لذا فارغ از مسائل مرتبط با فرهنگ و هنر، اگر بخواهیم صرفاً از منظر حفظ منافع نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به این موضوع بنگریم، مجموع آنچه گفته شد می‌طلبد که مسئولان دولت و قوه قضائیه، فارغ از هرگونه سوگیری سیاسی، در این‌باره به توافق مشترک و مبتنی بر خردمندی و منافع ملی برسند و به این وضعیت که اصلاً در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، خاتمه دهند.
 
منبع: ایلنا
نظرت را بنویس
comments

ناشناس

شاید از نظر این دادستان محترم مردمی که به کنسرت می روند جایگاهی ندارند که ناراحتی انها از لغو کنسرت ضرری برای نظام داشته با شد

فرهاد تلخ ترين چيز در اين ماجرا بلبشوي حاکم در کشور است. يعني هر کس ساز خودش را مي زند. نوعي بلاتکليفي و سرگرداني در همه چيز حاکم است. ارشاد مجوز مي دهد، نيروي انتظامي به مکان گير مي دهد. دادستان لغو مي کند. آن يکي تعطيل مي کند. در اين ماجرا هم بلاتکليفي و بلبشوي حاکم از خود لغو برنامه بدتر است. مشکل اين جاست که بعد از اين همه سال نمي آيند تکليف همه مشخص کنند. آقا اصلا رک و راست بيايند بگويند کنسرت و موسيقي کفر و الحاد است و نمي خواهيم تا همه تکليف خودشان را بدانند و يا اصلا بيايند بگويند وزارت ارشاد هيچکاره است و مجوز و همه چيز را جناب دادستان مي دهد. و يا هر چيز ديگر. اين طور همه تکليف خودشان را مي دانند. هيچ درگيري رواني و ذهني و فيزيکي هم ايجاد نمي شود و همه مي دانند چه کنند. همه مي دانند اقا اصلا موسيقي تعطيل است و کسي هم به فکر کارهاي بعدي نمي افتد. و يا مي دانند که اگر بر فرض جناب دادستان از هر صد تا برنامه يکي را مجوز داد ديگر کسي حق ندارد حرفي بزند و لغو کند. اصلا ما موسيقي و برنامه فرهنگي و هيچ چيز نمي خواهيم فقط خواهش مي کنيم حضرات اندک عقل و شعوري هم براي ما قائل باشند و به شعور ما توهين نکنند. ما فقط همين را مي خواهيم.

مفتح

این آقا از بقایای دولت احمدی نزاده که می گفت تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیست و هیچ هزینه ای برای نظام ندارد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما