آموزش عالی در حال اصلاح سیستم است / برقراری روابط متقابل با دانشگاه های شرق آسیا در دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار دنبال می شود

رئیس دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار گفت: برقراری روابط متقبال با دانشگاه های کشورهای شرق آسیا از اهدافی است که بنده در این دانشگاه دنبال می کنم.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه دکتر حسین جلیلوند در نشست خبری ویژه تقدیر از خبرنگاران که روز دوشنبه 18 مرداد در محل دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار برگزار شد، با اشاره به سوابق چند سال حضور و مأموریت خدمتش در کشور چین اظهار داشت: با شناختی که از دانشگاه های شرق آسیا دارم و به خصوص کشور چین به عنوان یکی از اقتصادهای برتر جهان، امیدوارم بتوانم ارتباط دانشگاه را با دانشگاه های چین برقرار کنم.
 
وی افزود: البته ما به کشورهای اروپایی هم توجه داریم و هم اکنون پیش نویس قرارداد همکاری با یکی از کشورهای اروپایی را تنظیم کرده ایم، اما  سمت و سوی کلی این موضوع را دوست دارم یک مقدار بیشتر به سمت شرق آسیا باشد زیرا آن جا بیشتر به ما کمک می کنند برای رشد و توسعه ای که درکشور نیاز داریم.
 
رئیس دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار سپس با اشاره به یک سونامی که در دانشگاه های کشور رخ داده و همه دارند برای پذیرش دانشجویان خارجی تلاش می کنند و آن را در خبرها اعلام می کنند، گفت: اکثر دانشگاه ها از جمله در خراسان دامنه پذیرش دانشجویان خارجی در اکثر دانشگاه ها از جمله درخراسان به کشورهای افغانستان و تاجیکستان منتهی می شود، اما در حال حاضر ما رایزنی هایی انجام داده ایم و بنده در حال پیگیری هستم تا به زودی میزبان هیئتی از چین باشیم که بتواند راهگشای جذب دانشجویان خارجی بیشتر از کشورهای دورتر از همسایگان اطراف ایران باشیم.
 
دکتر جلیلوند با اشاره به برخی شایعات درباره اینکه قرار است دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار به عنوان یکی از دانشکده های زیر مجموعه دانشگاه حکیم سبزواری در بیاید و در آن ادغام شود،  گفت: بحث ادغام و جمع کردن دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار مطرح نیست. اما به طور کل وزارت علوم در حال انجام یک اصلاح سیستم است و  طرحی را با نام پایش دارد انجام می دهد که می خواهد تحول جدیدی را در عرصه دانشگاه های سراسر کشور ایجاد کند. 
 
وی توضیح داد: این طرح قبلا در وزارت بهداشت تا حدودی انجام شده و همین طرح قرار است در وزارت علوم هم اتفاق بیافتد. البته بحث های زیادی را پیش آورده است از جمله ارائه این پیشنهاد که کشور به صورت ایالتی بشود و تعدادی از دانشگاه ها به عنوان دانشگاه های مادر رشد داده شوند و بقیه به عنوان دانشگاه های اقماری آن ها باشند. اما این طرح هنوز با اجرایی شدن فاصله زیادی دارد. لیکن اگر تصویب شود و بخواهد اجرایی بشود ، فقط مخصوص سبزوار و دانشگاه فناوریهای نوین نیست و اجرای آن درهمه کشور خواهد بود.
 
وی در ادامه گفت: ضمنا تک جنسیتی بودن یکی از نقاط قوت دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار است که در سال های اخیر بر وجود آن در نقاط مختلف کشور بسیار تأکید شده است و مقام معظم رهبری هم بر این مسئله تأکید دارند.
 
جلیلوند در ادامه با اشاره به ضرورتی که در راه اندازی دانشگاه های فناوریهای نوین به عنوان دانشگاه های نسل سوم در کشور احساس شده است گفت: برخلاف دانشگاه های نسل اول که فقط دانش محور بودند و پس از آن دانشگاه های نسل دوم به سمت پژوهش محوری رفتند، حالا دانشگاه های نسل سوم به سمتی می روند تا به صورت کاربردی دانشجویان خود را برای کارآفرین شدن بعد از دوران فارغ التحصیلی تربیت کنند.
 
وی توضیح داد: البته این به معنای آن نیست که دانشگاه های نسل اول ودوم را بی فایده بدانیم. بلکه آن ها هم دارند کار خود را انجام می دهند و لازم هستند. اما معمولا دانشجویان دانشگاه های نسل اول و دوم بعد از فارغ التحصیلی انتظار دارند تا حکومت فرصت های شغلی را برای آن ها فراهم آورد، اما مهمترین ویژگی فارغ التحصیلان دانشگاهی مانند فناوریهای نوین سبزوار باید این باشدکه نه چشم انتظار از سوی دولت نداشته باشند، بلکه هم برای خودشان و هم برای دیگران کارآفرین باشند و شغل ایجاد کنند.
 
رئیس دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار در ادامه به بنیه علمی فعلی دانشگاه اشاره کرد و گفتم: زمانی که من این مسئولیت را که تحویل گرفتم 2 عضو هیئت علمی داشتیم و خدا را شاکرم که الان این تعداد به 7 نفر رسیده و 7 پرونده دیگر اعضای هیئت علمی در کمیته جذب است و این پرونده ها از مرحله بررسی صلاحیت علمی خارج شده و مصاحبه علمی انجام شده امیدواریم مجالی در بحث مالی برای ما فراهم شود که دانشگاه در مهرماه 95 با 14 عضو هیئت علمی وارد سال تحصیلی جدید شود.
 
جلیلوند ادامه داد: یک کار دیگرمان این است که پذیرای اساتیدی باشیم که در دانشگاه های سراسر کشور عضو هیئت علمی هستند و مایلند به خراسان رضوی منتقل شوند و تا به حال 3 پرونده تشکیل شده و  اگر درست پیش برود شاید مهرماه بتوانیم با 17 عضو هیئت علمی سال جدید تحصیلی را آغاز کنیم.
 
وی درباره ایجاد تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فناوریهای نوین گفت: در تحصیلات تکمیلی می خواهیم رشد را با تأنی انجام دهیم. واقعا مایل هستم که ابتدا در قسمت کارشناسی خودمان را قوی کنیم و پژوهش های بیشتری انجام شود. زیرا فقط هدفمان این نیست که کار آماری انجام دهیم.
 
دکتر جلیلوند همچنین در این جلسه که بعد از یک سال از حضورش در جایگاه رئیس دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار، برای اولین بار میزبان خبرنگاران شهرستان در قالب یک نشست خبری بود، درباره این تأخیر گفت:  معتقدم بهترین زمان برای جلسه داشتن یک مدیر با اصحاب رسانه وقتی است که در صحبت هایش کمتر از فعل مضارع و بیشتر از فعل ماضی استفاده کند و به جای دادن وعده های متعدد برای آینده، از آنچه انجام داده سخن بگوید. اما بعضی از مدیران در همان ابتدای کار وعده هایی می دهند که بعدا ممکن است اصلا نتوانند اجرایی کنند.
 
رئیس دانشگاه فناوریهای نوین سپس به ارائه گزارشی مالی از عملکرد یک سال گذشته دانشگاه پرداخت و گفت: سازمان هایی که مدیر بالغی در آن حضور داشته باشد، باید زایش داشته باشند و من توسعه سبزوار را در گرو توسعه دانشگاه فناوریهای نوین می دانم و اینطور نیست که این دانشگاه رقیبی برای برخی نهادهای دیگر باشد.
 
وی در بخش دیگری از این جلسه با توجه به برخی مباحث حاشیه ای که در ابتدای حضورش در این مسئولیت توسط برخی افراد و رسانه ها مطرح شده بود، گفت: من اگرچه سبزواری نیستم، اما بیش از 20 سال است که در سبزوار زندگی کرده ام و همه رشد شغلی و اجتماعی من در این شهر بوده و فرزندانم در این شهر رشد کرده اند و خاطرات خوبم متعلق به سبزوار است و آیا برای شهروند یک شهر بودن داشتن 20 سال اقامت و این حجم از فعالیت کم است؟
 
وی همچنین اظهار داشت: من به مدت چند سال هم در دانشگاه حکیم سبزواری معاونت فرهنگی و دیگر مسئولیت های آن دانشگاه را برعهده داشته ام و در زمان حضور من بود که سردیس مفاخر سرتاسر کشور توسط استاد ماستیانی در سبزوار ساخته شد و به دانشگاه های دیگرشهرهای کشور ارسال و نصب شد و پایین همه آن ها نام استاد ماستیانی و سبزوار هم درج شده است.
 
گفتنی است در پایان این مراسم دکتر جلیلوند با اهدای هدیه ای به مناسبت 17 مرداد از خبرنگاران سبزوار تقدیر کرد و خواستار آن شد که اصحاب رسانه شهرستان توجه ویژه ای به پوشش اخبار مراکز علمی و دانشگاهی این شهر جهت معرفی هرچه بیشتر ظرفیت های دیار سربداران، داشته باشند.
 
وبسایت دانشگاه فناوریهای نوین نیز روز گذشته، خبر و تصاویر این جلسه را به شرح زیر منتنشر کرده است:
 
نشست خبری رئیس دانشگاه با اصحاب رسانه برگزار گردید
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه نخستین نشست خبری رئیس دانشگاه با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار صبح امروز با حضور بیش از 30 نفر از نمایندگان رسانه ها و جراید برگزار شد.
 
در این نشست صمیمی دکتر جلیل وند با اشاره به نقش خبرنگار و با تشکر از خبرنگارانی که بدون آنان هر اقدامی بدون نتیجه جلوه خواهد کرد به فعالیت مطلوب خبرگزاری های شهرستان اشاره کردند و بیان داشتند: اطلاع‌‌رسانی خبرگزاری ها در موضوعات مختلف قابل تقدیر است و موجب انعکاس صحیح عملکرد دستگاه‌ های اجرایی شده است، که لازم است در این بین اصحاب رسانه توجه بیشتری به آموزش عالی و انعکاس بهتر اخبار این حوزه به عنوان نهادهای تولید کننده علم و فرهنگ نمایند.
 
دکتر جلیلوند با اشاره به رسالت دانشگاه های فناوری های نوین در کشور ابراز نمودند: هدف اصلی این دانشگاه ها ارتباط بین دانشگاه و صنعت و استفاده از دستاورد های علمی در توسعه اقتصادی کشور است. موضوعی که اساس ایجاد مرکز توسعه و فناوری دانشگاه فناوری های نوین سبزوار می باشد.
وی در ادامه به برخی از اقدامات دانشگاه فناوری های نوین سبزوار نیز اشاره نموده و افزودند: خوشبختانه دانشگاه فناوری های نوین سبزوار در شش رشته مهندسی آغاز به کار کرده است و پس از طی چندین سال از زمان تاسیس در برهه ‌های حساس سال گذشته توانسته است به پیشرفت ‌های قابل توجهی هم از نظر جذب دانشجو و هم از نظر اصلاح هرم اعضای هیأت علمی مجرب دست یابد.
 
رئیس شورای فرهنگی دانشگاه خاطرنشان کردند: در حال حاضر دانشگاه فناوری های نوین سبزوار با اضافه شدن تعداد 4 عضو هیأت علمی توانسته است هرم اعضای هیأت علمی را بهبود ببخشد و در این راستا همچنین طرح جدید انتقال اعضای هیأت علمی از سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی آغاز شده است، همچنین در حال جذب 8 عضو جدید در رشته های مختلف و با سابقه علمی و پژوهشی بسیار عالی جهت گسترش و بسط رشته ها و ... هستیم.
دکتر جلیلوند با توجه به سوال مطرح شده توسط خبرگزار مهر راجع به اقدامات مهم برای استقرار ساختمان دانشگاه در محل کنونی اشاره نموده و گفتند: با پیگیری های نمایندگان محترم دوره پیشین و فعلی و طبق رایزنی های انجام گرفته و قول مساعد جناب آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت، ساختمان فعلی دانشگاه در حال واگذاری است و همچنین ابراز امیدواری نمودند: واگذاری 100 هکتار زمین واقع در شهرک توحید به این دانشگاه در حال انجام می باشد.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دفتر خبری صدا و سیما شهرستان سبزوار مبنی بر جذب دانشجوی خارجی و گسترش تحصیلات تکمیلی افزوند: با توجه به رایزنی های صورت پذیرفته در حال مذاکره با هیأت چینی، برای افزایش تعاملات در زمینه علمی و پژوهشی و جذب دانشجو هستیم ، ایشان همچنین گسترش و توسعه تحصبلات تکمیلی در دانشگاه را نیازمند صبر و تانی دانستند و با اشاره به رسالت دانشگاه در زمینه کیفی سازی و نه کمی سازی، افزایش دانشجو را بدون کیفی سازی سیستم آموزشی و پژوهشی شایسته نداستند.
 
دکتر جلیلوند در ادامه و در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص اقدامات حوزه ارتباط با صنعت عنوان کردند: توانایی فطری دانشگاه های نسل سوم تربیت فارغ التحصیلان با توانایی منحصر به فرد اشتغال زایی است که می تواند جامعه در توسعه علمی و پژوهشی یاری نماید.
 
ایشان کارخانجات و شرکت های دانش بنیان را به عنوان بدنه دانشگاه دانستند که می توانند به عنوان محیط های کارگاهی و آزمایشگاهی و تحقیقی مورد استفاده دانشجویان این دانشگاه قرار بگیرند.
 
رئیس شورای فرهنگی دانشگاه پس از طرح سوال خبرنگار خبرگزاری بصیر مبنی بر اقدامات و فعالیت های فرهنگی صورت پذیرفته در دانشگاه بیان داشتند: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و تاکید ایشان بر اقدامات فرهنگی حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه توانسته است اقدامات شایانی در جهت ترویج فرهنگ در بین دانشگاهیان داشته باشد که این موضوع به طور مشخص در رتبه بندی دانشگاه در سطح دانشگاه های کشور که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام گرفته است کاملا مشهود بوده است.
 
رئیس دانشگاه پس طرح سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات در خصوص وضعیت دانشجویان دانشگاه و بازار کار آنان و جلوگیری از معضل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی که در سطح دانشجویان دانشگاه های نسل اول به وفور وجود دارد پاسخ دادند: امیدواریم زمینه سازی های صورت پذیرفته با سایر موسسات و نهادهای دولتی و غیر دولتی مانند تعاملی که با مسئولین ارشد منطقه پارس جنوبی و عسلویه در روز مهندسی صورت پذیرفته و همچنین ارائه نیازمندی های آنان به دانشجویان همچنان که برخی از دانشجویان این دانشگاه در حال طی دروه های آموزشی در این منطقه هستند بتوانیم زمینه خوبی برای بازار کار دانشجویان کارآفرین و فعال این دانشگاه نسل سوم ایجاد نماییم.
 
دکتر جلیلوند در ادامه با اشاره به رشد چشمگیر فعالیت های پژوهشی دانشگاه در سال گذشته از عقد شش قرارداد پژوهشی با سازمان ها و نهادهای مختلف خبر داد که بالغ بر ده میلیارد ریال درآمد زایی پزوهشی خواهد داشت.
 
ایشان همچنین در این راستا اذعان داشتنتد: با توجه به حضور یکی از اعضاء هیأت علمی جهت انجام تحقیقات پژوهشی در کشور هلند، امیدواریم به زودی شاهد عقد قراردادهای همکاری پژوهشی با این کشور باشیم.
 
در انتها رئیس دانشگاه ضمن تشکر مجدد از حضور اصحاب رسانه در دانشگاه فناوری های نوین سبزوار، از آنها به عنوان زبان گویای جامعه یاد نموده و ابراز امیدواری کردند: انعکاس اخبار این نشست بتواند زمینه ساز معرفی بیش از پیش این دانشگاه نوپا و رفع مشکلات موجود آن شود.
ایشان همچنین با تشکر از رسانه های منتقد که نقد منصفانه را در دستور کار قرار داده اند بیان داشتند : اگر همت والای همه دست اندرکاران شهری و شما اصحاب رسانه دست به دست هم نهد، توسعه سبزوار و جامعه آموزشی آن می تواند موجبات ارتقاء بیش از پیش و بالندگی دیار سربداران گردد.  

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما