گزارش روزنامه شرق از لغو کنسرت سالار عقیلی در سبزوار و اظهار نظر سخنگوی وزارت ارشاد

پس از لغو کنسرت سالار عقیلی در سبزوار روزنامه شرق روز گذشته گزارشی تقریبا کامل از این ماجرا و پیگیری های رسانه ای برای روشن شدن دلیل آن منتشر کرده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه گزارش روزنامه شرق در نهایت به اعلام نظر حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده که گفته است بعد از لغو کنسرت سبزوار توسط دادستانیف باید با قوه قضائیه برای برگزاری کنسرت ها یک تفاهم نامه امضا شود و اگر نقدی داریم به صورت قانونمند انجام دهیم:
 
نوش‌آبادی از لزوم تدوین تفاهم‌نامه بین دو قوه گفت
لغو دوباره کنسرت‌ها و پیشنهاد تازه «سخنگو»
سحر آزاد:
ماجرای لغو کنسرت‌ها باز هم تکرار شد. کنسرت سالار عقیلی که قرار بود ١٥ مرداد در سالن هلال‌احمر سبزوار برگزار شود، لغو شد و این در حالی است که سخنگوی وزارت ارشاد معتقد است همان‌طور که آیین‌نامه هیأت دولت در مورد وظایف نیروی انتظامی و وزارت ارشاد اصلاح شد، تفاهم‌نامه‌ای نیز باید میان این وزارتخانه و قوه قضائیه در زمینه برگزاری کنسرت‌ها منعقد شود.
 
روز جمعه، ١٥ مرداد، قرار بود کنسرت سالار عقیلی در سالن هلال‌احمر سبزوار برگزار شود که از سوی دادستانی لغو شد.
 
محسن سمیع، سرپرست اداره موسیقی استان خراسان‌رضوی، در این مورد به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «از آنجا که برای برگزاری کنسرت در سالن‌های زیر هزارو ٢٠٠ نفر از سوی خود مدیرکل دفتر موسیقی و وزارت ارشاد این استان مجوز صادر می‌شود، مجوز کنسرت سالار عقیلی هم منوط به همین مصوبه از سوی دفتر موسیقی و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی صادر شد.
 
بنابراین مدیرکل دفتر موسیقی برای برگزاری کنسرت با فرمانده شهرستان و در رأس هرم، فرمانده سیاسی و امنیتی شهرستان و همچنین نیروی انتظامی به‌عنوان تأمین‌کننده امنیت به صورت شفاهی مکاتبه کرد».
 
او افزود: «طبق مکاتبات صورت‌گرفته، پلیس اطلاعات و اماکن نیروی انتظامی به صورت مکتوب موافقت خود را برای برگزاری کنسرت اعلام کردند.
 
پس از آن هم فرمانده شهر سبزوار با برگزاری کنسرت موافقت کرد و بر اساس دو هماهنگی صورت گرفته، مجوز کنسرت سالار عقیلی صادر شد.
 
بعد از اخذ مجوز برگزاری کنسرت از سوی دفتر موسیقی استان خراسان‌رضوی، تهیه‌کننده کنسرت به صورت شفاهی با دادستان استان خراسان‌رضوی، دفتر امام‌جمعه، فرمانده سپاه شهرستان و تمام افراد ذی‌صلاح درباره کسب اجازه برای برگزاری کنسرت صحبت کرد و آنها با این توجیه که کنسرت سالار عقیلی و گروهش کاملا موجه و از دغدغه‌های موجود در موسیقی به‌دور است، موافقت خود را به صورت شفاهی اعلام کردند».
 
سمیع درباره اتفاقات پیش‌آمده اظهار کرد: «بعد از این جریان، مجوز روز یکشنبه، دهم مردادماه سال جاری از سوی وزارت ارشاد صادر شد.
 
حدود ٥٠٠ بلیت هم فروخته شد و در همین زمان زمزمه‌هایی دال بر لغو کنسرت شنیده می‌شد، اما بااین‌حال ما به کار خود ادامه دادیم ولی متأسفانه پنجشنبه دادستان سبزوار نامه‌ای به نیروی انتظامی نوشت.
 
در آن نامه اشاره شده بود دادستان عمومی استان خراسان‌رضوی با صراحت تأکید کردند از آنجا که با برگزاری این کنسرت احتمال وقوع جرم وجود دارد، باید جلوی آن گرفته شود.
 
دادستان سبزوار با اشاره و تأکید دادستان عمومی استان خراسان‌رضوی، از نیروی انتظامی سبزوار خواست جلوی برگزاری این کنسرت را بگیرد و اعلام کرد در صورت سرپیچی از این حکم، حتما برخورد می‌شود؛ بنابراین نیروی انتظامی هم ملزم به تبعیت از حکم قضائی بود و مانع برگزاری این کنسرت شد».
 
سمیع درباره لغو پی‌درپی کنسرت‌ها در این استان، عنوان کرد: «تلاش زیادی در استان خراسان رضوی درباره جلوگیری از لغو کنسرت‌ها از سوی استاندار و شورای فرهنگی عمومی شده است، به‌طوری که چندین‌بار هنرمندان با نماینده مجلس جلساتی داشتند و آنها بارها اعلام کردند با برگزاری کنسرت مشکلی ندارند؛ اما در این مواقع از برگزاری کنسرت‌ها ممانعت می‌کنند. از بهمن‌ماه سال گذشته سخت‌گیری‌ها بیشتر شده و با برگزاری هر کنسرتی مخالفت می‌شود. استاندار و وزارت ارشاد استان خراسان‌ رضوی بارها به این موضوع اعتراض کردند و متن درخواست خود را به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دادند؛ اما راه به جایی نبردند. واقعا راهی برای ما نگذاشتند و هیچ دلیل صریحی تا‌به‌حال اعلام نکرده‌اند».
 
 
نقد عضو شورای اسلامی شهر سبزوار
 
همچنین مسعود پسندیده، عضو شورای اسلامی شهر سبزوار، با انتقاد از لغو این کنسرت به ایرنا گفت: «این کنسرت مجوز قانونی داشت و از مسئولان مربوطه این شهرستان خواسته‌ایم دلایل لغو آن را توضیح دهند. از فرماندار ویژه سبزوار و اعضای شورای فرهنگ عمومی این شهرستان می‌خواهیم دلیل لغو این کنسرت را پیگیری و علت آن را به مردم و جوانان این شهرستان اعلام کنند.
از اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار خواسته‌ایم در این زمینه نشستی با مسئولان و دادستان این شهرستان برگزار شود».
 
 
برخورد ایالتی
 
پس از این جریان با سالار عقیلی، خواننده موسیقی، تماس گرفتیم تا درباره جزئیات اتفاق روی داده با او صحبت کنیم؛ اما همسرش در پاسخ به «شرق» گفت عقیلی با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده و صحبت‌هایش را عنوان کرده است. این خواننده به فارس گفت: «من در این ارتباط با معاون وزیر هم گفت‌وگو کردم و ایشان هم گفتند همه مجوزها را ما صادر کرده‌ بودیم؛ اما با وجود این، مجوز یک مرجعی می‌آید و به آسانی کنسرت ما را لغو می‌کند».
 
او ادامه داد: «ما تکلیف‌مان را نمی‌دانیم؛ باید از ارشاد مجوز بگیریم یا از دادستانی؟ یا اگر نیازی به مجوز دادستانی است، دیگر چرا از ارشاد باید مجوز بگیریم. آنچه مسلم است، این است که مردم گناهی نکرده‌اند که پول بلیت داده‌اند و از راه‌های دور می‌خواستند خودشان را به محل برگزاری کنسرت برسانند. من از دکتر جنتی خواهش می‌کنم این موضوع را پیگیری بکنند تا هنرمندان با موارد این‌چنینی مواجه نشوند. موسیقی من یک موسیقی سنتی است که از هر جهت تأیید شده. وقتی مجوزی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود؛ یعنی قانون حکم برگزاری یک رویداد را داده است؛ اما متأسفانه شاهد هستیم در اینجا ایالتی برخورد می‌شود و هر شهر قانون مختص خود را دارد. من در پایان فقط می‌توانم بگویم که به خاطر مردم عزیز ایران ناراحتم».
 
 
امضای یک تفاهم‌نامه
 
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد نیز در پاسخ به این سؤال که بعد از مصوبه هیأت دولت درباره ماده (٢٠) آیین‌نامه اماکن عمومی واکنش این وزارتخانه به لغو کنسرت سبزوار چیست، چنین پاسخ داد: «در این زمینه نیازمند تفاهم‌نامه و همکاری بیشتری هستیم. همان‌طور که همکاری‌های میان نیروی انتظامی و وزارت ارشاد در پی این مصوبه شفاف‌تر شد، مسئولان ارشد دولت باید با مقامات قضائی به تفاهم‌نامه‌ای برسند تا یک شیوه‌نامه برای برگزاری کنسرت‌ها تدوین شود. مصوبه اخیری که هیأت دولت تصویب کرد، درباره نیروی انتظامی که زیر نظر وزارت کشور است، بود اما موضوع دادستانی متفاوت است و به قوه قضائیه ارتباط دارد. به همین منظور نیاز به تدوین یک شیوه‌نامه میان دو قوه داریم. اگر نقدی داریم باید به صورت قانونمند آن را انجام دهیم».
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما