یک 10 مرداد دیگر در سکوت و غفلت مسئولان فرهنگی سبزوار سپری شد! / آقایان مسئول به کارنامه خود نمره چند می دهید؟

یک دهم مرداد دیگر هم آمد و سپری شد و باز هم مسئولان سبزوار به ویژه مسئولان فرهنگی این شهر نتوانستند از یکی از مهمترین امتحانات سالانه شان با سربلندی بیرون بیایند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه اگر تقویمی از رویدادهای فرهنگی سبزوار را در دست داشته باشیم خواهیم دید که هرچند شهر دانشوران بیدار دارای افتخارات بسیار فراوانی است که شاید برای تجلیل و قدردانی از یکایک آن ها، همه روزهای سال هم کافی نباشد، اما در این بین بعضی موارد هستند که اهمیت و اولویت ویژه ای دارند.

مواردی که در واقع قله های افتخارات سبزوار و سبزواری ها محسوب می شوند. رویدادهایی مهم یا مشاهیری برجسته که می توان به اتکای نام و آثار آن ها آوازه سرزمین بیهق را به نیکی در سطح ایران و جهان مطرح کرد و زمینه جلب توجهات مادی و معنوی فراوانی را به این شهر فراهم آورد.

در میان شاخص ترین مشاهیر سبزوار و روزهای متعلق به آن ها می توان به طور مثال از 1 آبان روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی، 2 آذر سالروز تولد دکتر شریعتی معلم شهید انقلاب، 8 اسفند روز بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی اسرار سبزواری فیلسوف بزرگ شرق، 22 خرداد روز درگذشت استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب، 29 خرداد روز درگذشت دکتر علی شریعتی و البته 10 مرداد سالروز تولد استاد محمود دولت آبادی آقای رمان ایران نام برد.

با این حال هیچ یک از این روزها و مناسبت ها تا کنون چنان که باید و شاید و چنان که در شأن این بزرگان است، در سبزوار گرامی داشته نشده است. هرچند در چند سال اخیر 1 آبان  و 8 اسفند کمی مورد توجه قرار گرفته اند که نسبت به سکوت و بی توجهی کامل سال های دورتر، قدم مهمی رو به جلو محسوب می شود، اما نه برنامه هایی که درچند سال اخیر در این روزها برگزار شده است، توانسته چه از لحاظ تبلیغ و اطلاع رسانی و از چه از لحاظ کیفیت برگزاری و چه از لحاظ میهمانان مدعو و سخنرانی های ارائه شده، شأن و منزلت روزهای بزرگداشت بیهقی و حکیم سبزواری را به طور کامل به جای آورد و نه غفلت از بقیه مناسبت های مهم نظیر سالروز تولد یا درگذشت دکتر شریعتی، تولد محمود دولت آبادی و ... اجازه می دهد که درنهایت کارنامه مثبت و موفقیت آمیزی برای عملکرد مسوولان فرهنگی سبزوار در این سال ها در نظر گرفته شود.

مسئولانی که به نظر می رسد بیشتر حواس خود را عمداً یا سهواً معطوف اجرای پروژه های کوچک و کم اهمیت تری کرده اند که اگر به جای این خرده کاری ها، به پروژه های اصلی فرهنگی سبزوار توجه ویژه ای می کردند و برای احیا و پاسداشت روزهایی نظیر 10 مرداد، 1 آبان، 8 اسفند، 2 آذر و 29 آذر همت ویژه ای به خرج می دادند، بسیاری از این برنامه های کوچک تر و پراکنده ای (نظیر همایش ها، نمایشگاه ها، جشنواره ها، و ...) که اکنون درگیر اجرای آن ها می شوند، در دل آن پروژه های بزرگتر جای می گرفت و با سازماندهی بهتری به انجام می رسید.

به هرحال اینکه مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی سبزوار (اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای شهر به ویژه کمیسیون فرهنگی شورا، شهرداری به ویژه اداره فرهنگی، اداره میراث فرهنگی، دانشگاه ها، برخی نشریات و رسانه ها و ...) در سال های اخیر به صورت عمدی و بدون دلیلی قانع کننده، چشم خود را به روی مناسبت مهمی نظیر 10 مرداد سالروز تولد استاد محمود دولت آبادی بسته اند و وظیفه ذاتی شان را در این زمینه به درستی انجام نمی دهند و حتی از فرستادن و انتشار یک پیام تبریک هم در این ایام خودداری می کنند، مسئله واضح و تأسف باری است که در سطح ملی و جهانی باعث نادیده گرفته شدن ظرفیت های فرهنگی شهر دیرینه های پایدار در قیاس با شهرهایی نظیر نیشابور، شیراز، همدان، یزد، کرمان، تبریز و ... می شود و در در سطح محلی باعث بی اعتمادی و نارضایتی مردم و فرهیختگان از عملکرد مسئولین و کاهش اعتماد به نفس عمومی جوانان این دیار خواهد شد.

با این حال کم کاری مسئولان هیچ گاه نباید بتواند، توجه مردم را نیز از موضوعات مهم فرهنگی شهر و دیارشان بکاهد و خوشبختانه تا کنون نیز چنین نشده است . به طوری که همه ساله مردم و فرهیختگان سبزوار 10 مرداد را به شکل های مختلفی گرامی داشته اند که به طور مثال می توان به برگزاری محافل ادبی  با هزینه شخصی نظیر آنچه در مرداد 93 در هتل کاملیا اتفاق افتاد، همچنین انتشار ویژه نامه های تخصصی نظیر آنچه سال 94 با انتشار ویژه نامه ستاره صبح به مناسبت سالروز تولد محمود دولت آبادی رخ داد تا درج پیام های تبریک این مناسبت در صفحات شخصی هنرمندان و فرهیختگان در شبکه های پرمخاطب اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام و ...اشاره کرد.

امسال هم در تاریخ 10 مرداد و یکی دو روز قبل و بعد از آن شهروندان فرهیخته سبزواری با درج پیام های متنی و تصویری تبریک، سالروز تولد استاد دولت آبادی را گرامی داشتند.

به طور مثال می توان از پیام های تبریک آقایان دانایی هنرمند پیشکسوت، علی شادان شاعر جوان و رضا حارث آبادی وبلاگ نویس فرهیخته سبزواری و مدیر وبلاگ ابوالفضل بیهقی پدر نثر ایران در صفحات شخصی اینستاگرامشان نام برد.

اسرارنامه در ادامه متن این پیام های تبریک را منتشر می کند:

آقای دانایی در این پست مناسبتی خود ضمن عرض تبریک، بخشی از زندگی نامه ، آثار و موفقیت های استاد محمود دولت آبادی را منتشر کرده است: 
 
danaie412
۱۰ امرداد سالروز زایش ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺩﻭﻟﺖﺁﺑﺎﺩﯼگرامی باد
 
محمود دولت آبادی متولد ‏( ﺯﺍﺩﻩٔ ۱۰ ﻣﺮﺩﺍﺩ ۱۳۱۹ ﺩﻭﻟﺖﺁﺑﺎﺩ
ﺳﺒﺰﻭﺍﺭ ‏) ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ، ﻧﻤﺎﯾﺶﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﯾﺲ ﻭ ﻓﯿﻠﻢﻧﺎﻣﻪﻧﻮﯾﺲ ﺍﻫﻞ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ .
ﺭﻣﺎﻥ ﺑﻠﻨﺪ ‏( ﺩﻩ ﺟﻠﺪﯼ ‏) ﮐﻠﯿﺪﺭ ﻣﺸﻬﻮﺭﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺵﺗﺮﯾﻦ ﺍﺛﺮ ﺩﻭﻟﺖﺁﺑﺎﺩﯼ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻠﯿﺪﺭ، ﺩﻭﻟﺖﺁﺑﺎﺩﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﺴﺐ ﺟﺎﯾﺰﻩٔ ﻧﻮﺑﻞ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﮐﺮﺩ .
ﺁﺛﺎﺭ ﺩﻭﻟﺖﺁﺑﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥﻫﺎﯼ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ، ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ،‏ﺍﯾﺘﺎﻟﯿﺎﯾﯽ ، ‏ﻧﺮﻭﮊﯼ ، ‏ﺳﻮﺋﺪﯼ ، ‏ ﭼﯿﻨﯽ ، ﮐﺮﺩﯼ ، ‏ﻋﺮﺑﯽ ، ‏ﻫﻠﻨﺪﯼ ، ‏ﻋﺒﺮﯼ ‏ﻭ ﺁﻟﻤﺎﻧﯽ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ . 
ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺩﻭﻟﺖﺁﺑﺎﺩﯼ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻧﻤﺎﯾﺶﻧﺎﻣﻪ ﻭ ﻓﯿﻠﻢﻧﺎﻣﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺑﺎﺯﯾﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﺗﺌﺎﺗﺮ ﻭ ﺳﯿﻨﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ، ‏ ﺍﻗﺘﺒﺎﺱ ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﻭﻟﺖﺁﺑﺎﺩﯼ ﺳﺎﺧﺖ ﭼﻨﺪ ﻓﯿﻠﻢ ﺭﺍ ﺑﻪﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ‏
ﻓﻀﺎﯼ ﺍﮐﺜﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪﻫﺎﯼ ﺩﻭﻟﺖﺁﺑﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺭﺥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯿﺎﻥ ﺷﺮﻕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﯽﮐﺸﺪ . ‏
ﺩﻭﻟﺖﺁﺑﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۱۳ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﻩ ﺟﺎﯾﺰﻩٔ ﺍﺩﺑﯽ ﯾﺎﻥ ﻣﯿﺨﺎﻟﺴﮑﯽ ﺳﻮﯾﯿﺲ ﺷﺪ . ‏ ﺩﺭ ۲۵ ﺁﺑﺎﻥ ﻣﺎﻩ ۱۳۹۳ ﻣﻌﺎﺩﻝ ۱۶ ﻧﻮﺍﻣﺒﺮ ۲۰۱۴ ﺟﺎﯾﺰﻩ ﺷﻮﺍﻟﯿﻪ ﺍﺩﺏ ﻭ ﻫﻨﺮ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﻔﯿﺮ ﺩﻭﻟﺖ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﺭﺯﯾﺪﺍﻧﺲ ﺳﻔﺎﺭﺕ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺩﻭﻟﺖﺁﺑﺎﺩﯼ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﭘﯿﺸﮑﺴﻮﺕ ﻭ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺍﻫﺪﺍ ﺷﺪ .
 

رضا حارث آبادی مدیر وبلاگ ابوالفضل بیهقی پدر نثر ایران با یک جمله مختصر اما پر معنا به استقبال این مناسبت رفته و به همراه عکسی از دولت آبادی نوشته است:

reza_haresabadi
#محمود_دولت_آبادی 
فخر سبزوار در دوران معاصر
 

علی شادان شاعر جوان و پر استعداد  سبزواری خاطره یکی از دیدارهای ش با محمود دولت آبادی را به همراه یک رباعی که چند سال قبل برای آقای رمان ایران سروده منتشر کرده است:

alishadan1994
زادروزت مبارک آقای دولت آبادی خردمند . 
یادتان هست به شما گفتم من را به یاد پدربزرگم می اندازید و شما در آغوشم کشیدید و روی ماهتان را بوسیدم . یادتان هست گفتید هدفم از نوشتن تمام این کتاب ها و داستان ها این بوده که مردم به اندازه ی نوک ناخونی آدم تر بشوند . 
تو مامور به وظیفه ای آقای دولت آبادی . وظیفه ای که به خوبی آن را انجام دادی . رسالتی که خوب از پسش برآمدی.
تو هرگز قلمت را نفروختی ، تو هرگز نان را به هیچ نرخی نخوردی ، در جان تو هنوز خون مدیار به رویه ی گیوه ی پسر بلقیس گرم است. در جان تو هنوز تنور روشن است . آتش آتش . 
تو هنوز زندگی را گیرا نگه داشته ای .
"چشمانت راز آتش است" و چه حس عجیبی دارد نگاه کردن به چشم های تو . یک جور ترس یک نگاه نافذ . ترکیبی از دشت لاله و سه تیغ کوه دوبرار و بوی باروت و ترکه ی انار و کویر . چه شاهکاریست . همه این ها را گفتم تا ته تهش بگویم.
تولدت مبارک نویسنده ی محبوب من 
تندرست باشی . ♥♥♥
.
این رباعی را سالها پیش سرودم 
برای مارال :
 
لبخند بزن ، خنده ی خود را دریاب
لطفی بکن و بنده ی خود را دریاب 
گل ممدِ کلمیشی خود را وِل کن
اینبار ، نویسنده ی خود را دریاب .
علی شادان 
دهم اَمُرداد نود و پنج خورشیدی .
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

علی

یه سری بزنین به این کانال و نظر نیشابوریا رو در مورد ترانه گل ممد و کلیدر بخونید. واقعا درود به غیرت ما سبزواریا که اینطور راحت سرمایه های ما رو دارن به تاراج میبرن؟! https://telegram.me/neyshaburchto

سبزوار جای این فتنه گرها نیست

به نهادهاي دولتي که اميدي نيست و توقعي هم نداريم از اين کارها بکنند. ان شا الله به همت جوانان و ادب دوستان روزي استاد به سبزوار زادگاهش خواهد امد و چنين جلسه اي برگزار خواهد شد. شک نکنيد.

کویر

دوست عزیز اینکه به نهادهای دولتی امیدی نیست، درسته ولی ما به هرحال توقع ازشون داریم چون وظیفه شونه که این کار رو بکنن حتی اگر انجام ندن هیچ وقت.اون موقع خودشونو مدیون مردم میکنن ولی به قول شما اگرم نهادهای دولتی کاری نکردن مردم میتونن بهترین کارها رو بکنن.

مرتضی

سلام خیلی ممنون بابت احترامی که به استاد دولت آبادی گذاشتید. بهتر اسمی هم از کار فست فود کاکتوس ببرید که برای اولین بار با نصب بنری بزرگ با تصویری از استاد دولت آبادی تولد وی را تبریک گفت در میدان نجار آباد به نظر بنده کار ایشون جای تقدیر داشت بازم ممنون از زحمات شما
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما