از سمند تا آزرا ...

جواد نکونام / مجله اینترنتی اسرارنامه

عصر یک روز تعطیل کنار خودروی سمند خود ایستاده بودم و مشغول ورانداز کردن قد و بالاش بودم. ناگهان صدای کودکی هفت  یا هشت ساله توجه من را به خود جلب کرد. خطاب به من گفت: ماشین سمند مال شماست؟ گفتم: بله... گفت: اصلا ماشین خوبی نیست. ماشین بابای من خیلی بهتره...و اشاره کرد به خودروی آزرا سفیدرنگی که سمت دیگر کوچه پارک بود.

 نگاهم به سمت خودرو آزرا چرخید... با کنجکاوی پرسیدم: به نظرت سمند بهتره یا آزرا ؟...

گفت: خوب معلومه دیگه...آزرا...چون خارجیه.

گفتم: به نظر من سمند بهتره... چون ما ایرانی هستیم و بهتره خودرو ملی سوار بشیم.

گفت نه بابا...جنس خارجی خیلی بهتره... مات و مبهوت شدم و به فکر فرو رفتم...

به نظر می رسد امروز حتی کودکان دوره ابتدایی که باید درس خودباوری و وطن باوری بیاموزند به این باور رسیده اند که جنس خارجی بهتر از اجناس تولید داخل است؛ چرا که در خانواده و اجتماع آنها نیز این باور نهادینه شده است.

 اینجاست که باید فکری اساسی برای صنعت و تولید داخل نمود که شاید بهترین راه حل آن "اقتصاد مقاومتی " باشد .

رهبر فرزانه انقلاب به درستی سال 95 را سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نام نهادند. «اقتصاد مقاومتی» در طی چهار سال گذشته به عنوان شاه‌بیت کلام رهبری در اکثر دیدارهای ایشان با مسوولان نظام و اقشار مختلف مردم مورد تاکید قرار گرفته و به عنوان راهکار نجات اقتصاد کشور از سوی ایشان تبیین شده است.

به نظر می رسد اقتصاد مقاومتی از درون خانواده ایرانی بایستی شکل بگیرد. اگر والدین خود از اجناس ساخت داخل به جای اجناس خارجی بهره ببرند و به عنوان الگویی به فرزندان خود نیز بیاموزند که اجناس تولید داخل هر چند با کیفیتی کمتر، باید جایگزین اجناس خارجی ولو با کیفیتی بهتر شوند.

 از سوی دیگر صنعت داخل نیز باید روز به روز بر کیفیت محصولات خود بیافزاید و اعتماد عمومی جامعه را به خود جلب کند. تنها در این صورت می توان انتظار داشت اقتصاد مقاومتی مسیر شعار تا عمل را به سرعت بپیماید و اقتصادی خود بارور و شکوفا در ایران رخ نماید.

جواد نکونام

هنرمند سبزواری و مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی

9/5/95  

نظرت را بنویس
comments

باران

احسنت به این دید واقعا درسته حتی فرزندان ما هم به کالای خارجی اعتماد دارند چراکه در کشور ما با وجود این همه هنر وهنرمند وکارافرین بازهم واردات کشور چین پیشتازاست به امید روزی که فقط وسایل ایرانی در کشورمان پیشتاز باشد

محمود طالب الحق

با سلام من با نظراون آقا پسر موافقم همین امروز من با ماشین سمند مدل 93 خودم با یک پراید درب وداغان تصادف کردم البته پراید مقصر صددرصد بود وقتی با هدایت پلیس به بیمه ایران مراجعه کردیم جهت برآورد خسارت کارشناس مربوطه گفت با چی تصادف کردی قبل از اینکه من جواب کارشناس رو بدم راننده محترم پراید فرمودند با پراید بنده وادامه داد یه پراید الکی که هیچکی بهش اعتقاد نداره این بلا رو سر این سمند به اصطلاح سفت محکم آورده ویه طرفشو کاملا داغون کرده وجالب اینک ه پراید حتی سپر جلوش هم سالم موند وخسارتی ندید آره برادر اون آقا پسر خیلی چیزارو میفهمه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما