مهدی مقصودی:

همه ساله 10 مرداد، آیین نکوداشت فرید خراسان در زادگاهش ششتمد برگزار خواهد شد

دبیر نکوداشت ابوالحسن علی بن زید بیهقی گفت: آیین نکوداشت این دانشمند ریاضی دان، فقیه، ادیب و مورخ برجسته قرن پنجم هجری که به ابن فندق و فرید خراسان معروف است، همه ساله در دهم مرداد ماه در زادگاهش ششتمد سبزوار برگزار خواهد شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه مهدی مقصودی طی گفتگویی با خبرنگار ما، در همین زمینه توضیح داد: دکتر سلمان ساکت که اساتید برجسته و پژوهشگران ادبیات فارسی است، با بررسی هایی که انجام داده است، تاریخ دقیق تولد ابوالحسن بیهقی را در روز دهم مرداد به دست آورده است.
 
وی افزود: اینک امیدواریم با همتی که از سوی شهرداری و شورای شهر ششتمد و نیز شورای شهرستان سبزوار به ریاست مهندس تعصبی صورت گرفته است، بتوانیم بزرگداشت ابن فندق را به صورت رسمی همه ساله در ششتمد پایه گذاری کنیم.
 
مقصودی ابراز امیدواری کرد، حتی در آینده همایش های گسترده تری برای این موضوع برگزار شود و برنامه های جانبی نیز در خلال همایش به اجرا در آید.
 
وی همچنین گفت: توجه به ظرفیت های فرهنگی و مشاهیر برجسته سبزوار و مناطق اطراف، زمینه ساز رونق گردشگری در غرب خراسان رضوی خواهد شد و خوشبختانه سبزوار و بخش ها و شهرستان  های اطرافش به خوبی از این ظرفیت ها برخوردارند که متأسفانه تا کنون چندان مورد توجه قرار نگرفته اند.
 
عضو شورای شهر سبزوار سپس با اشاره به مشاهیری نظیر ابوالحسن علی بن زید بیهقی در ششتمد، استاد محمود برآبادی در روداب، خاندان شریعتی در داورزن، هلالی در جغتای، عطاملک در جوین و ... گفت: انشاالله تدابیری اندیشیده شود تا سال های آینده همایش هایی برای هریک از این بزرگان به صورت مشترک با سبزوار برگزار شود که بخشی از مراسم در شهر سبزوار و بخشی نیز در شهر و بخش های زادگاه این مشاهیر به اجرا در بیاید و زمینه تحکیم روابط و پیوندهای تاریخی و فرهنگی در منطقه سبزواربزرگ شود.
 
وی سپس گفت: در حال حاضر با بررسی ای که انجام دادیم متوجه شدیم در همه کتابخانه های سبزوار فقط دو کتاب تاریخ بیهق وجود دارد و حتی بسیاری از مردم شهرستان سبزوار هنوز تفاوت تاریخ بیهق با تاریخ بیهقی را نمی دانند و اطلاع ندارند که تاریخ بیهق متعلق به ابوالحسن زید بیهقی معروف به ابن فندق است و تاریخ بیهقی به قلم ابوالفضل بیهقی نوشته شده است.
 
مقصودی همچنین اظهار داشت، برگزاری چنین بزرگداشت هایی کمک می کند تا مردم شهرستان سبزوار مشاهیر برجسته خود را بهتر بشناسند و از تاریخ و فرهنگ منطقه شان با خبر شوند.
 
وی درباره لزوم ترمیم و مرمت بنای آرامگاه بیهقی و محوطه اطراف آن در شهر ششتمد هم گفت: در حال حاضر از طریق اداره میراث فرهنگی بودجه ای اختصاصی برای آرامگاه بیهقی در نظر گرفته شده است و ما امیدواریم یکی از نتایج برگزاری چنین بزرگداشت هایی توجه و جلب توجه به اماکن فرهنگی و تاریخی و جذب اعتبارات لازم برای توسعه و مرمت این اماکن باشد.
 
گفتنی است اولین آیین نکوداشت ابوالحسن علی بن زید بیهقی بعد از ظهر یکشنبه 10 مرداد 95 ساعت 20 در محل آرامگاه این مورخ، نویسنده، ریاضی دان، فقیه و دانشمند قرن پنجم هجری قمری در زادگاهش ششتمد در 30 کیلومتری جنوب سبزوار برگزار می شود.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما