گزارش بزرگداشت استاد محمود برآبادی در سبزوار

مراسم بزرگداشت محمود برآبادی نویسنده برجسته کتب کودکان و نوجوانان پنجشنبه شب هفتم مرداد 95 با حضور 53 نویسنده میهمان کشوری و شماری از اصحاب فرهنگ وهنر سبزوار در محل آرامگاه حکیم حاج ملاهادی سبزواری و در شهر زادگاه برآبادی برگزار شد و برپایی برخی نمایشگاه ها نظیر نمایشگاه کتاب کودک ، اجرای برنامه های هنری و ... از بخش های جانبی این همایش بود.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، خبرگزاری های ایسنا و ایرنا صبح جمعه هشتم مردادماه، گزارشی از این همایش را منتشر کرده اند که هرچند تلاش خبرنگاران این دو رسانه، به لحاظ سرعت عمل در تنظیم و انتشار گزارش مذکور ستودنی است، اما در خبر مربوط به ایسنا، برخی ایراداتی به چشم می خورد که جهت اطلاع رسانی صحیح به مخاطبان از این رویداد فرهنگی، نیاز به اصلاح وجود دارد.
 
اینک اسرارنامه به رسم امانت داری، ضمن انتشار گزارش خبرگزاری های ایرنا و ایسنا بدون هیچ تغییر و ویرایشی، در انتهای خبر به اصلاح موارد اشتباه و درج برخی موارد از قلم افتاده در خبر ایسنا مبادرت خواهد کرد:
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی
شهرداری ها حق نیم درصد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را پرداخت کنند
 
سبزوار- ایرنا- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی خواستار پرداخت حق نیم درصد این کانون ها توسط شهرداری های استان شد.
 
به گزارش ایرنا، جواد محقق نیشابوری در حاشیه برگزاری مراسم نکوداشت استاد محمود برآبادی نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان در سبزوار گفت: حق نیم درصدی بودجه شهرداری ها در راستای کمک به تامین نیازهای مالی و توسعه کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که برخی شهرداری های استان در پرداخت آن کوتاهی می کنند.
 
وی با بیان اینکه براساس قانون کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید در محل پارک ها و با همکاری شهرداری ها ایجاد شوند افزود: برخی شهرداری ها معتقدند این مبلغ باید در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی قرار داده شده یا در کتابخانه های تحت نظارت خودشان هزینه شود.
 
وی اظهار کرد: این اعتبارات بر اساس بودجه شهرداری هر شهر مشخص می شود که باید بر اساس قانون در اختیار کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گیرد.
 
محقق نیشابوری با بیان اینکه 43 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این استان فعال است گفت: از این تعداد 34 کانون ثابت و مابقی به صورت روستایی و سیار می باشند.
 
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما برای توسعه کانون ها در سطح استان کمبود نیرو و اعتبارات است.
 
وی با بیان اینکه از حدود یک میلیون و 200 هزار کودک در استان خراسان رضوی فقط 50هزار نفر عضو این کانون ها هستند، افزود: برای ایجاد هرکانون نیازمند سه مربی هستیم که با توجه به کمبود نیرو امکان گسترش کانون ها در استان فراهم نیست.
 
محقق نیشابوری اظهار کرد: اگر شهرداری ها و سایر نهاد های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان به وظایف قانونی خود در زمینه کمک به کانون ها عمل کنند می توانیم در یک برنامه ریزی 10 ساله مشکلات موجود در زمینه توسعه فعالیت های کانون های پرورش فکری را در استان حل کنیم.
 
وی ادامه داد: کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شناسایی استعداد های درخشان و رشد و پرورش آنها در روستاها و مناطق محروم نقش بسزایی دارند و با تقویت این بخش می توان خدمت بزرگی به آینده کشور کرد.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به افزایش سه برابری اعتبارات این مجموعه در سال جاری گفت: با پیگیری انجام شده امسال 11 میلیارد و 500 میلیون ریال به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اختصاص یافته است.
 
وی با اشاره به برگزاری مراسم نکوداشت استاد برآبادی افزود: برگزاری این ویژه برنامه ها در راستای حفظ میراث معنوی، یک ارزش و دارای اهمیت بسیار است و از اینگونه مراسم حمایت می کنیم.
 
* سرگرمی های مجازی جای کتاب را در بین کودکان ونو جوانان گرفته است
 
استاد محمود برآبادی یکی نویسندگان ادبیات کودک کشور نیز در این مراسم گفت: امروز سرگرمی های مجازی مانند اینترنت و بازی های رایانه ای جای کتاب را دربین کودکان و نوجوانان گرفته است.
 
وی با بیان اینکه کتابخوانی و توجه به خرید کتاب به خصوص در حوزه کودک و نوجوان در کشور از وضعیت خوبی برخوردار نیست افزود: کاهش قدرت اقتصادی مردم و نگاه خانواده به کتاب به عنوان یک وسیله کمک درسی سبب کم توجهی مردم به کتاب شده است.
 
برآبادی با بیان اینکه امروز همه توجه خانواده ها و آموزش و پرورش تلاش برای ورود فرزندان به دانشگاه است اظهار کرد: این نگاه سبب شده خانواده ها هزینه ای را برای خرید کتاب هایی مانند شعر، رمان و ادبیات صرف نکنند. 
 
وی گفت: انس با کتاب سبب تقویت بنیه فکری، آرامش روحی و روانی افراد می شود.
 
* خرید آثار هنرمندان سبزواری توسط شورای اسلامی شهر
 
عضو شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در این مراسم گفت: شورای اسلامی شهر سبزوار در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی وحمایت و معرفی آثار هنرمندان سبزواری، تعدادی کتاب از آثار این هنرمندان را خریداری و به مراکز فرهنگی و هنری اهدا می کند.
 
مهدی مقصودی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر سبزوار از برگزاری مراسم نکوداشت هنرمندان سبزوار حمایت مالی و معنوی می کند افزود: با مصوبه این شورا 20 میلیارد ریال برای توسعه فعالیت های فرهنگی در سبزوار به این بخش اختصاص یافته است.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است امسال همایش بزرگداشت ابوالحسن علی بن زید بیهقی نخستین شارح نهج البلاغه، ابوالفضل بیهقی نگارنده کتاب تاریخ بیهقی، کاشفی سبزواری بنیانگذار سبک روضه و نویسنده کتاب روضه الشهدا و حاج ملاهادی سبزواری حکیم و فیلسوف سبزواری در این شهر برگزار شود.
 
محمود برآبادی متولد 1331 سبزوار، نویسندگی را از دهه 1350 برای کودکان و نوجوانان آغاز کرد و از وی بیش از 70 کتاب در زمینه کودک و نوجوان به چاپ رسیده است.
 
برآبادی در سال های 1381 تا 1384 نایب رئیس و رئیس هیات مدیره و در سال 1391 دبیری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کشور را برعهده داشت.
 
'حماسه کوچی'، 'کارمند نمونه '، 'عبور و مرور در شهر' و 'راز باغ متروک' از آثار این استاد برجسته ادبیات کودک کشور است.
 
سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
 
پایان
 
منبع: ایرنا
 
بزرگداشت محمود برآبادی برگزار شد
 
در مراسم بزرگداشت محمود برآبادی بر روحیه مدنی این نویسنده کودکان و نوجوانان تاکید شد.
 
به گزارش ایسنا، در این مراسم که شب گذشته هفتم مرداد در محل مقبره حاج ملاهادی سبزواری با حضور برخی از چهره‌های شهر نیشابور  برگزار شد، جلال معتصدی رئیس شورای شهر سبزوار ضمن خیرمقدم‌گویی به حاضران از خدمات محمود برآبادی تجلیل کرد و گفت: من در تحقیقاتی که در حوزه سبزوار انجام می‌دادم با مقالات زیادی از سوی این نویسنده کودکان و نوجوانان مواجه شدم. او اگرچه یکی از نویسندگان کودکان و نوجوانان است اما سالهاست که به عنوان کارشناس ارشد شهرسازی خدمت کرده است.
 
وی افزود: من از ایشان خواهش می‌کنم که به منظور آشنایی بیشتر و بهتر کودکان و نوجوانان سبزوار با تالیف کتابهایی با محوریت مفاخر سبزوار دست به قلم شوند چرا که کتابهایی که درباره مفاخر سبزوار است فاقد ویژگی‌های لازم برای جذب مخاطب کودک و نوجوان این شهر است.
 
طاهره ایبد از نویسندگان کودک و نوجوان نیز در این مراسم که با حضور حدود 50 نویسنده این حوزه همراه بود گفت: در زبان‌شناسی بحثی به اسم همنشینی کلمات هست و من می‌خواهم در این مراسم از همنشینی حروف صحبت کنم. برخی از حروف وقتی کنار یکدیگر می‌نشینند معنای ویژه‌ای را در ذهن ترسیم می‌کنند؛ «برآبادی» ذهن من را متوجه انسانی فرهیخته و باادب می‌کند.
 
او در ادامه تاکید کرد: این ویژگی محمود برآبادی را تمام کسانی که در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان فعال بوده و هستند تایید می‌کنند. او شخصیتی به وسعت دریا و آرامشی بی‌نظیر دارد. هر گروهی ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما ویژگی منحصر به فرد برآبادی سبب شده و می‌شود که در هر شرایطی آرامش و منش خاص خود را حفظ کند.
 
ایبد افزود: محمود برآبادی در قامت کارشناس ارشد رشته شهرسازی به شدت مقید به رعایت حقوق شهروندی است. او شخصیتی باادب و محترم دارد و این ویژگی خود را به دیگران منتقل می‌کند. هر کدام از ما یک جوهره وجودی در وجود خود که نوع خاصی از بودن را ایجاب می‌کند داریم. برآبادی که با تحصیلات آکادمیک خود ادبیات کودک را انتخاب کرده است «بودی» دارد که همه را به سمت آرامش و صلح و دوستی سوق می‌دهد و این از ویژگی‌های منحصر به فرد بودن این نویسنده کودکان و نوجوانان است.
 
معصومه انصاریان دبیر سابق انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز در این مراسم گفت: یکی از معیارهای ارزیابی پیشرفت و توسعه‌یافتگی یک جامعه وجود و حضور قوی نهادهای مدنی آن جامعه است؛ نهادی که غیرانتفاعی،‌ غیرسیاسی و داوطلبانه است. از آنجا که فعالیت در نهادهای مدنی داوطلبانه است. به انگیزه بالای شهروندی نیاز دارد. در جامعه ما به دلایل بسیار فعالیت مدنی به انگیزه بالای شهروندی نیازمند است و عموم مردم بنا به دلایل مختلفی به آن اقبال نشان نمی‌دهند. محمود برآبادی یکی از معدود افرادی است که در کار مدنی جدی متعهد، منظم و ثابت‌قدم است.
 
او با اشاره به سابقه فعالیت خود در کنار محمود برآبادی در جایزه ادبی لاک‌پشت پرنده به عنوان داوران این جایزه گفت: گاهی حجم کار برای داوری آثار خیلی زیاد می‌شود. گاه اختلاف نظرهایی پیش می‌آید و گاه تصمیم‌گیری در مورد یک کتاب به شدت بحث‌برانگیز می‌شود و کار رسیدن به تفاهم را دشوار می‌کند. محمود برآبادی در تمام این مراحل در مواجهه با سختی‌ها و دشواری‌ها استوار، متین و منطقی حضور دارد. در کشاکش بحث‌ها و جدل‌ها از کوره در نمی‌رود و از اعتدال و منطق خارج نمی‌شود. در جلسات کم‌گوی و گزیده‌گوی است و حضورش اعتدال‌بخش.
 
انصاریان خوب گوش کردن را یکی دیگر از هنرهای این نویسنده کودکان و نوجوانان توصیف کرد و گفت: برآبادی بیشتر از آنکه بخواهد سخن بگوید و درک شود بیشتر گوش می‌کند و درک می‌کند. دقت ایشان در گوش کردن فضای خوب و آرامی به جلسات می‌بخشد، فضایی که اعتدال و همدلی را به ارمغان می‌آورد. هنر گوش دادن نیاز به آرامش دارد. آرامش داشتن در دنیای پر شتاب امروز یک توانایی است که به سادگی نمی‌توان کسب کرد؛ توانایی‌ای که کلید تفاهم است. رمز ارتباط موثر روابط اجتماعی و کار است و از همه اینها بالاتر رمز محبوبیت و موفقیت اجتماعی است.
 
محمدرضا یوسفی از دیگر سخنرانان حاضر در این مراسم با خواندن متنی ادبی در توصیف خصوصیات محمود برآبادی گفت: مردم این دیار، خاک و سرزمین، رفت و آمدهای گوناگون حماسه و عشق و ایستادگی را از سروهای ایستاده، نقش برجسته‌های تخت جمشید و حماسه آواهای فردوسی و بیت‌ها بارها تکرار کرده‌اند. در گذر این دیار گل‌محمد، مارال و زیور در خورشید واژه‌های کلیدر با تاریخ سخن گفته‌اند و اینک «محمود» از جایگاه ادبیات کودک و نوجوان ایران‌زمین برخاسته است. های محمود! تو از بستر شعر و حماسه آنگونه که پیر از فردوسی بزرگ صبوری را پیشه ساخت و عشق‌ورزی را قانون هستی دانست، تو نیز همان شکیبایی را آزمودی! به هنگامی که آنسوتر در کوچه‌های نیشابور کدکنی نازنین در سکوتی پر فریاد در آرامش واژه و کلام، هستی را معنا بخشید، تو نیز میراث‌دار او بودی.
 
جواد محقق نیشابوری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: امیدوارم مردم سبزوار قدر افرادی همچون برآبادی را بدانند. برآبادی برآیند سبزوار است و ریشه در میان مردم این شهر دارد. همه نام محمود برآبادی را شنیده‌اند و آثارش را خوانده‌اند. در این جلسه همه بزرگان سبزوار که داستان نویسی به نام آنان گره خورده است حضور دارند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود از "دفاع جانانه مردم سبزوار برای ماجرای تلخ کانون شماره یک نیشابور" قدردانی کرد و گفت: مثل استاد برآبادی اعتقاد دارم کار برای کودکان و نوجوانان موضوعی است که از سیستم دولتی باید خارج شود و ماهیت مردمی داشته باشد. کانون یک شرکت غیر دولتی است و باید با همت مردم شاکله اصلی خود را حفظ کند.
 
در پایان این مراسم که دانایی استاد اریگامی سبزوار مجری آن بود محمود برآبادی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: من می‌خواهم خاطره‌ای را برای شما بگویم. مثل همه بچه‌های سبزوار من در نوجوانی شعر می‌گفتم. روزی شعرم را به ماهنامه‌ای که 50 سال پیش در سبزوار منتشر می‌شد و پیک سبزوار نام داشت بردم. مسئول بخش شعر وقتی اشعار مرا خواند گفت تو این کاره نیستی. دوست دیگری که می‌دانست من قلم خوبی دارم از من خواست تا به عنوان خبرنگار افتخاری اطلاعات دست به قلم شوم. اما ماجرا طوری رقم خورد که او گفت تو خبرنگار نمی‌شوی. سالها بعد در دانشگاه با کتاب‌های محمود دولت‌آبادی آشنا شدم و مدتی بعد نیز ایشان را در زندان شاه ملاقات کردم. یک روز داستانی را که در حوزه ادبیات بزرگسال نوشته بودم و در «امتداد صبح» نام داشت به او نشان دادم و منتظر پاسخش شدم. رفتار او به من فهماند که در حوزه ادبیات بزرگسال هم موفق نخواهم بود و اینطور شد که وارد حیطه ادبیات کودکان و داستان آن شدم.
 
ماستیانی تصویرگر چهار کتاب محمود برآبادی نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم گفت: استاد برآبادی غواص دنیای بیکران کویر ماست، غواص واژه‌ها، شخصیت‌ها و فولکلورهای ما. من نقش می‌کنم و او سخن را آغاز، او سخن می گوید و من نقش سخن را می‌آفرینم. ملایمت ایشان از بزرگی و عظمت ذهنش نشات می‌گیرد.
 
این مراسم با اهدای لوح تقدیر شورای اسلامی شهر سبزوار، لوح تقدیر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به علاوه یک میلیون تومان، لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی توسط رئیس خانه کتاب، لوح تقدیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، لوح تقدیر مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی و تصویری از آرامگاه خیام از سوی رئیس دانشگاه سبزوار به محمود برآبادی پایان یافت.
 
پایان
 
منبع: ایسنا
 
در ادامه به برخی اصلاحات ضروری و یا نکات از قلم افتاده در خبر فوق از ایسنا اشاره خواهد شد:
 
1- جلال تعصبی نام رئیس شورای شهرستان سبزوار است که یکی از سخنرانان مراسم بزرگداشت محمود برآبادی بود اما در خبر ایسنا به اشتباه جلال معتصدی رئیس شورای شهر درج شده است!
 
2- جواد محقق نیشابوری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از دفاع جانانه مردم سبزوار برای ماجرای تلخ کانون شماره یک سبزوار یاد کرد، اما در گزارش ایسنا به اشتباه این رویداد در نیشابور ذکر شده است.
 
3- در مجموعه هدایایی که به استاد محمود برآبادی داده شد، تابلویی از سوی رئیس دانشگاه حکیم سبزواری وجود داشت که تصویری از آرامگاه حکیم اسرار (همان محل برگزاری مراسم) بر آن نقش بسته بود، اما در خبر ایسنا به اشتباه این تابلو، تصویری از آرامگاه خیام نیشابوری عنوان شده است!
 
4- محمود برآبادی در سخنرانی  خود خاطره ای از استاد حمید سبزواری تعریف کرد که در گزارش های ایرنا و ایسنا مورد اشاره قرار نگرفته است و ممکن است اسرارنامه در آینده به انتشار متن کامل این خاطره بپردازد.
 
5- محود برآبادی در انتهای این مراسم، در گفتگویی کوتاه و اختصاصی با خبرنگار اسرارنامه نسبت به پیشنهاد جلال تعصبی برای نوشتن کتابی به شیوه داستانی درباره تاریخ سبزوار ابراز موافقت کرد، اما گفت باید مدتی بگذرد و مشخص شود که شورای شهر تا چه اندازه نسبت به اجرایی شدن این تصمیم اصرار دارد و آیا حمایت های لازم را در عمل انجام می دهد؟
 
6- از طرف اهالی روستای برآباد هدایایی به استاد محمود برآبادی تقدیم شد که یک عدد کوزه سفالی نیز از جمله این هدایا بود. روستای برآباد سبزوار مهد هنر کوزه گری خراسان رضوی است که این هنر در روستای برآباد چند صد سال سابقه دارد.
 
 
7- برپایی نمایشگاه هایی نظیر نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان با 50 درصد تخفیف و برخی نمایشگاه های دیگر از جمله برنامه های جانبی این همایش در آرامگاه اسرار بود.
 
8- میهمانان غیرسبزواری مراسم بزرگداشت محمود برآبادی در انتها، به باغ اختصاصی شرکت نفت سبزوار واقع در پشت ساختمان موزه نفت راهنمایی شدند تا با کمه جوش و آش ماستی به عنوان غذاهای سنتی سبزوار از آن ها پذیرایی به عمل آید.
 
 
نظرت را بنویس
comments

واي چه غلط هاي فاحشي!! وقتي که حضرات خبرنگاران سبزوار کار نمي کنند و چيزي نمي نويسند بايد هم خبرنگاران غير بومي اين اشتباه ها را مرتکب شوند. اگر خبرنگاران سبزوار عرضه داشتند و خبر و گرازش اين مراسم ها را مي نوشتند اين اشتباهات اتفاق نمي افتاد. براي همين بچه هاي سبزواري بايد فعالانه در خبرگزاري ها و رسانه هاي کشوري حضور پر رنگي داشته باشند.

شما که همه اش از اين ور و آن ور کپي مي کنيد، يعني همه سايت ها و خبرنگاران سبزواري کارشان شده کپي کردن. پس خودشان چکاره اند و چه مي کنند؟ يا در اين مراسم ها اصلا نيستند، پس کجا هستند؟ و اگر هم هستند هيچ کاري نمي کنند؟ جالب است به جاي اين که اين ها براي رسانه ها و سايت هاي کشوري گزارش و خبر بنويسند و منتشر کنند، خودشان مطالب آنها را کپي مي کنند؟ واقعا خسته نباشند. کلي ادعا و سر و صدا دارند اما وقت کار کردن که مي شود هيچي ازشان درنمي آيد. واقعا چرا اين قدر شما پر ادعا در عين حال تنبل و فشل هستيد؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما