تشکیل دبیرخانه تخصصی سازمان های مردم نهاد منابع طبیعی خراسان رضوی با عضویت یک سبزواری

شهناز دیواندری خبرنگار افتخاری اسرارنامه و از جوانان فعال در عرصه رسانه ای، فرهنگی و فعالیت های زیست محیطی دیار سربداران، موفق به عضویت در دبیرخانه تخصصی سازمان های مردم نهاد منابع طبیعی خراسان رضوی شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه اعضای این دبیرخانه، روز گذشته در مشهد و با برگزاری انتخابات بین اعضای حاضر، تعیین شده اند.
 
آنچه در ادامه خواهید خواند گزارش شهناز دیواندری از جلسه ای است که روز گذشته در راستای تشکیل دبیرخانه تخصصی سازمان های مردم نهاد منابع طبیعی در اداره کل محیط زیست خراسان رضوی برگزار شده است:
 
دبیرخانه تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی در خراسان رضوی تشکیل شد.
 
 
سازمان‌های مردم‌نهاد، سمن‌ها و یا NGO ها Non-governmental Organization) ) تشکل‌هایی هستند که به‌طور خودجوش و توسط اقشار مختلفی از مردم تشکیل می‌شوند. این سازمان‌ها دولتی محسوب نمی‌شوند اما نقش مستقیم و بسیار مهمی در بین مردم و بخصوص ادارات بازی می‌کنند.
 
می‌توان به جرأت گفت که این سازمان‌ها نوعی رابط بین مردم و دولت هستند و از قدرت بسیار بالایی برخوردارند. بودجهٔ این سازمان‌ها از طریق کمک‌های مردمی و گاهی از طرف دولت تأمین می‌شود.
 
سازمان‌های مردم‌نهاد برای رسیدن به اهداف مختلفی فعالیت می‌کنند. یکی از این هدف‌ها که به‌تازگی پررنگ شده و بیشتر به آن پرداخته می‌شود مقولهٔ منابع طبیعی و همچنین محیط‌زیست است.
 
در این راستا اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی جلسه‌ای باهدف ایجاد دبیرخانهٔ تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی با مشارکت سمن‌های موجود در سطح استان، تشکیل داد.
 
این جلسه در تاریخ۲۷تیرماه در محل سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی (مشهد) تشکیل شد.نمایندگان سمن‌های سراسر استان، که در این جلسه حاضر بودند، اقدام به معرفی سمن خود نمودند.
 
در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینیان نماینده ولی‌فقیه در منابع طبیعی استان خراسان رضوی سخنان خود را پیرامون کار بزرگ و بی چشم‌داشت و خداپسندانهٔ سمن‌ها بیان کردند و این تشکل‌ها را تشویق به فعالیت و همکاری بیشتر در این زمینه نمودند.
 
در ادامهٔ این جلسه باقری مدیرکل اداره منابع طبیعی استان خراسان رضوی عنوان نمود، با توجه به اینکه سمن‌ها یکی از مهره‌های تأثیرگذار در بسیاری از فعالیت‌ها، بخصوص منابع طبیعی هستند، باید گفت پیوند سازمان‌های مردم‌نهاد با اداره منابع طبیعی می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد و کمک‌های شایانی به این اداره در راستای اجرایی شدن و بهتر عمل نمودن برنامه‌های آتی نماید.
 
لذا وی تأکید کرد که با تشکیل چنین دبیرخانهٔ تخصصی، می‌توان تعامل خوبی بین اداره منابع طبیعی و سازمان‌های مردم‌نهاد برقرار کرد.
 
باقری افزود سمن‌ها باید مطالبات لازمه را درتهدیدها و خطرات و آسیب‌های منابع طبیعی انجام دهند و در صورت لزوم اعتراض‌های لازمه را عنوان کنند و برنامه و ایده‌های جدید را به دبیرخانه اطلاع دهند.
 
 کهربایی ریاست اداره ترویج و مشارکتهای مردمی منابع طبیعی در ادامه جلسه نیز به ضرورت وجود چنین دبیرخانه ی تخصصی در استان تأکید فراوان کرد و اظهار داشت، ما از تمام پتانسیل های سمن ها برای رسیدن به اهداف و برنامه های آتی استفاده خواهیم کرد. 
 
محمدحسن کلیدری دبیر انجمن جوانان حامی طبیعت خراسان و مسئول هماهنگی دبیرخانه، در ادامهٔ این جلسه به معرفی این دبیرخانه تخصصی پرداخت و اظهار داشت، دبیرخانه ی هماهنگی سازمان‌های مردم‌نهاد تخصصی منابع طبیعی به‌عنوان یک کانال ارتباطی به شناسایی تشکل‌ها و سازمان‌های ملی و استانی مرتبط با حوزهٔ منابع طبیعی کمک می‌کند و در گام بعدی در جهت توانمندسازی و ظرفیت‌سازی این سازمان‌ها باهدف تقویت فرهنگ عمومی حفاظت منابع طبیعی در جامعهٔ محلی و تشکل‌ها پیش می‌رود.
 
دبیرخانه با همکاری دفتر ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان در تشکیل دبیرخانه‌های تخصصی استانی طی یک فرآیند با همکاری این دبیرخانه‌ها سند جامعه ارزیابی وضعیت موجود و پیش روی هر استان را با توجه به شرایط خاص آن استان و با بهره‌گیری روش‌های علمی تهیه می‌کند که حاصل تهیهٔ این سند، ترویج پروژه‌ها و اقدامات اجرایی مشارکتی می‌باشد.
 
راهبردها، اهداف، اولویت‌ها، اقدامات اجرایی، روش‌های ارزشیابی و بازنگری و سپس شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، توانایی‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها و موانع بومی تشکل‌ها درراه حفاظت و احیای منابع طبیعی در این سند ترسیم‌شده است.
 
لازم به ذکر است که اعضای این دبیرخانهٔ تخصصی با رأی‌گیری، توسط نمایندگان سمن‌های فعال استانی حاضر در جلسه، انتخاب شدند.
 
اسامی منتخبان در رأی‌گیری به تربیت زیر است.
 
•  محمدحسن کلیدری دبیر انجمن جوانان حامی طبیعت خراسان و مسئول هماهنگی دبیرخانه
 
•  دکتر رضوانی دبیر کل جمعیت سبز ایران
 
•  فاطمه گواهی کاخکی مدیرعامل جمعیت زمرد طبیعت کویر گناباد
 
•  احمد واحدی دبیر زیست سپهر طوس
 
•  شهناز دیواندری دبیر انجمن آوای سبز طبیعت سبزوار
 
محمدحسن کلیدری به‌عنوان مسئول و رابط این دبیرخانه در خراسان رضوی توسط ۵ عضو برگزیده انتخاب شد.
 
لازم به ذکر است این دبیرخانه تخصصی بیست وششمین دبیرخانه استانی در این زمینه در سطح کشور است و اولین دبیرخانه‌ای که به‌صورت شورایی تشکیل‌شده و دارای یک رابط است.
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما