روزهای مهم اقتصادی و سیاسی برای شهرستان جوین ، نگین سبز خراسان


شهرستان جوین نگین سبز خراسان ، در روزهای اخیر  دو اتفاق مهم اقتصادی و سیاسی را تجربه کرده است. که در متن این خبر به هردو رویدادمهم به ترتیب اشاره می شود:

رویدادمهم اقتصادی و صنعتی :

تولید الکترو موتور 5500 کیلوواتی برای اولین بار در کشور توسط صنعت گران پرتلاش شهرستان جوین ،  در واپسین روزهای سال حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی ، و نیز در روزهای نابسمانی وضعیت اقتصادی کشور ، رویداد مهمی بود که نشان از تلاش و پشتکار بی وقفه صنعت گران غیرتمند کشورمان می داد.
ساخت این الکترو موتور 5/5 مگاواتی در جوین علاوه بر ارزشی که به لحاظ اقتصادی و صنعتی در سطح کشور دارد ، در منطقه شمال شرق کشور حائز اهمیتی دیگری نیز هست و آن عبارت از تثبیت و ارتقاء جایگاه شهرستان جوین به عنوان یکی از اصلی ترین قطب های صنعتی استان خراسان رضوی است.
گفتنی است خراسان رضوی در طول دهه های گذشته با یک رشد نامتوازن صنعتی در برخی شهرهای نزدیک به مرکز استان مواجه بود.
به طوری که تنها شهرهای مشهد ، نیشابور ، شهر جدید بینالود و تا حدودی چناران  و ... توانسته بودند از مزیت صنعت برخوردار شده و دراین زمینه به شهرتی دست یابند. اما در سال های اخیر با تلاش جوانان غرب خراسان رضوی، شهرستان حاصل خیز جوین توانست به عنوان یکی از قطب های نوظهور صنعتی در شمال شرق کشور مطرح شود و همینک وضعیت به گونه ای است که به نظر می رسد تا چند سال دیگر و ان شاء الله بعد از راه اندازی کارخانه فولاد جوین (سبزوار) این شهرستان حتی شاید از برخی قطب های کنونی صنعت در خراسان نیز پیشی بگیرد.
گفتنی است همینک مشهد و چناران به ترتیب قطب های اول و دوم صنعت خراسان محسوب می شوند. (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) ، (منبع4)
به ویژه شهرستان چناران که با برخورداری از بزرگترین شهرک صنعتی شمال شرق کشور ، از این به بعد طبق آمایش های سرزمینی قرار است ، سرریز صنایع کلان شهر مشهد را در خود جای دهد ، از با اهمیت ترین قطب های صنعتی شمال شرق کشور محسوب می شود.(منبع1) ، (منبع2)
در مرحله بعد از شهرستان های مشهد و چناران ، شهرستان های قدمگاه رضوی (زبرخان) ، نیشابور ، جوین ، سرخس ، تربت حیدریه و زاوه دیگر قطب های صنعتی استان خراسان رضوی محسوب می شوند.
اینک امید می رود ، با همت مردم و مسوولان و نمایندگان محلی به ویژه مهندس رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، شرایط به گونه ای رقم بخورد که شهرستان جوین و البته سایر شهرستان های مستعد منطقه از جمله جغتای ، خوشاب و سبزوار بتوانند به رشد صنعتی سریعتری دست یابند و یک خوشه صنعتی به هم پیوسته و قدرتمند در شمال شرق کشور و در غرب خراسان ایجاد نمایند.

گفتنی است به جز جوین ، شهرستان جغتای نیز با برخورداری از یکی از بزرگترین کارخانه های سیمان شمال شرق کشور و شماری دیگر از کارخانه جات صنعتی از موقعیت مناسبی در این زمینه برخوردار است.
سبزوار نیز هر چند هنوز به لحاظ صنعتی به جایگاه مطلوب خود نرسیده است اما با برخورداری از یک شهرک صنعتی فعال و کارخانه کابل خودرو چند پروژه صنعتی در دست احداث نظیر پالایشگاه و پتروشیمی ستاره خراسان ، شرکت داروسازی طه و ... یکی از امید های صنعتی آینده خراسان محسوب می شود.
شهرستان تازه تأسیس خوشاب نیز با احداث کارخانه سیمان فرجاد ، در حال تجربه حرکت خوبی در زمینه صنعتی است.
دراین میان تا کنون شهرستان های ششتمد و داورزن هنوز به لحاظ صنعتی ، از محرومیت های شدیدی رنج می برند که امید می رود این شهرستان ها نیز برای سرمایه گذاری های صنعتی مناسب با توانمندی های منطقه ای ، مورد توجه و همت مسوولان مربوطه قرار گیرند.

به هرحال خوشبختانه به جرأت می توان گفت ، هم اکنون در منطقه غرب خراسان رضوی اکثر زیرساخت های ضروری برای توسعه صنعتی فراهم آمده است. از جمله زیرساخت های  فراهم آمده برای توسعه صنعت در غرب خراسان رضوی می توان به عبور راه آهن سراسری از سه شهرستان جوین ، جغتای و خوشاب در شمال منطقه سربداران ، عبور خطه لوله پرفشار انتقال گاز از شهرستان های داورزن و سبزوار در مرکز خطه سربداران ، وجود فرودگاه بین المللی در شهر سبزوار ، وجود دانشگاه های متعدد با رشته های مرتبط به صنعت و تربیت نیروهای متخصص لازم ، وجود راه های مواصلاتی متعدد و شریان های اصلی ارتباطی شمال شرق کشور در این منطقه ، وجود نیروی کار فراوان ، وجود زمین های غیرکشاورزی وسیع ، وجود برخی صنایع مادر در منطقه و برخی دیگر از توانمندی های طبیعی یا انسانی ...  اشاره کرد.

اینک تحقق برخی دست آوردهای پی در پی صنعتی و اقتصادی در منطقه نظیر دستگاه کنترل مصرف لامپ های گازی توسط  متخصصین صنعتی و دانشگاهیان سبزوار (منبع) ونیز ساخت اولین الکتروموتور 5500 کیلوواتی کشور در شهرستان جوین ، خبرهای خوشی هستند که نوید یک جهش بزرگ صنعتی در منطقه غرب خراسان را می دهند.

اهمیت جدیدترین دست آورد صنعتی ، جوانان جوین به حدی است که وبسایت دکتر محسنی ثانی نماینده شهرستان های غرب خراسان رضوی درمجلس شورای اسلامی ، امروز اعلام کرد به واسطه این دست آورد ارزشمند علمی و صنعتی ، نبض صنعت خراسان در شهرستان جوین می تپد.
برای مطالعه این مطلب در وبسایت دکتر محسنی ثانی هم اکنون می توانید به پیوند زیر مراجعه کنید :

نبض صنعت خراسان با تولید اولین الکترو موتور 5500 کیلوواتی کشور در شهرستان جوین می تپد.



رویدادسیاسی  :
دیگر رویداد مهمی که در روزهای اخیر نام جوین را در شماری از رسانه های ملی و استانی و البته درهمه رسانه های محلی خطه سربداران ، مطرح کرده است ، تعیین دومین فرماندار این شهرستان می باشد که روز یکشنبه با حضور مقامات استانی و شهرستانی انجام شد و در واقع به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی خطه سربداران در آخرین روزهای سال 91 محسوب می شود.
نشریه خبری نسیم جوین ، که یکی از رسانه های شناخته شده ، خطه سربداران است و توسط آقایان محمدعلی شمس آبادی وعلی رامشینی دو تن از شهروندان فرهیخته جوینی اداره می شود ، شرح کامل خبر معرفی فرماندار جدید جوین را منتشر کرده است.
برای مطالعه این مطلب در نسیم جوین به پیوند زیر مراجعه نمایید :

با حضور مسوولین استانی دومین
فرماندار جوین معرفی شد.


توجه : نظرات مخاطبان برای این مطلب با چند روز تأخیر پاسخگویی و تأیید می شود.


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
موفقیت های پی در پی علمی برای شهرستان جوین ، نگین سبز خراسان
نظرت را بنویس
comments

موسی الرضا

دمه همه بروبچه های پرتلاش سرزمین سربداران گرم.واقعاً آینده صنعت و اقتصاد شمال شرق کشور دست ماست اگه خودمونو جدی بگیریم و به توانمندیامون احترام بگذاریم.از مطلب خوبتونم ممنونم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما