سهم فرهیختگان سبزواری در ارتقاء سطح سواد محلات پایتخت

اهمیت ویژه ای که سکونت محمود دولت آبادی و علی شریعتی به منطقه 6 تهران داده است

معاون برنامه ریزی شهرداری منطقه 6 تهران به تازگی طی مصاحبه ای با خبرگزاری آریا سطح علمی این منطقه را از سایر مناطق تهران بالاتر عنوان کره و تعدادی از دلایل این ارتقاء سطح را بر شمرده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این مسئول شهرداری منطقه 6 تهران، در کنار وجود مراکزی نظیر دانشگاه تهران، سازمان انرژی اتمی، فرهنگستان زبان و  ادب فارسی و ...، وجود منزل شخصی و یا تعلق بزرگانی نظیر محمود دولت آبادی و دکتر علی شریعتی دو تن از فرهیختگان نامدار سبزواری را به این منطقه تهران ، از دلایل ارتقاء سطح سواد آن بر شمرده است.
 
توجه به معنای این سخن سید مجتبی کساییان، این نکته را بر ما آشکار می کند، که اگر در جایی که نام مراکز معروف و شناخته شده ای نظیر دانشگاه تهران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سازمان انرژی اتمی ایران مطرح می شود در کنار آن ها باز هم نام برخی بزرگان سبزوار به عنوان عوامل رشد و ارتقاء سطح علمی و فرهنگی یکی از مناطق پایتخت کشور، به میان می آید، یعنی ظرفیت عظیمی پشت هر کدام از این شخصیت ها نهفته است که باید در زمان حیات و البته حتی پس از وفات این گونه مشاهیر نام آور از برکت وجودشان نهایت استفاده مثبت را برد.
 
نکته عجیب و تأسف بار اینجاست که هرچند شمار زیادی از فرزندان فرهیخته و نخبه سبزوار نظیر استاد محمود دولت آبادی آقای رمان ایران، دکتر علی شریعتی معلم شهید انقلاب، دکتر بسکی پدر طبیعت ایران، دکتر حسین قندی سلطان تیتر ایران، دکتر سید احمد سیادتی پدر طب معاصر اطفال ایران، استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب و ... در طول سال های گذشته در شهرهای مختلف ایران به خصوص تهران باعث خیرات و برکات متعددی شده اند، اما خود سبزواری ها تا کنون نتوانسته اند چنان که باید و شاید از وجود این همشهریان صاحب نام خود به منزله گنجینه ها و ذخایر ارزشمند انسانی برخاسته از خطه بیهق، بهره کافی را جهت ارتقاء و توسعه مناسب فرهنگی سبزوار چنان که در شأن دیار سربداران باشد ببرند!
 
نکته بدتر اینجاست که حتی بعضی از این بزرگان و فرهیختگان سبزواری مانند دکتر قندی استاد پیشکسوت و صاحب نام روزنامه نگاری کشور تا لحظه وفاتشان تقریبا برای اکثر سبزواری ها ناشناخته باقی می مانند و یا بزرگان دیگری نظیر استاد محمود دولت آبادی علی رغم میل و علاقه قلبی ای که دارند، به خاطر اعمال بعضی تندروی ها از سوی افراطیون سیاسی نمی توانند حتی در برنامه های فرهنگی و هنری متعددی که هر سال در سبزوار برگزار می شود، به صورت یک میهمان شرکت کنند!
 
البته مسئولیت این گونه فرصت سوزی ها قطعا به عهده فرهیختگان و بزرگان سبزواری که در دیگر نقاط کشور و جهان افتخار آفرینی می کنند، نیست؛ بلکه مسئولیت آن مستقیما بر عهده عهده مدیران و برنامه ریزان و صاحب نفوذان سبزوار و در مرحله بعد مردم و تشکل های مردمی ادبی و فرهنگی این شهر است که نتوانسته اند در برقراری ارتباط موثر و سازنده با نخبگان سبزواری در دیگر نقاط کشور موفق عمل کنند و شرایط گاهی به شکلی است که گویی فرهیختگان سبزواری با حالتی از رنجیدگی و دلخوری از کم لطفی هایی که از سوی شهر و دیار خود دیده اند،  در دیگر نقاط کشور و جهان زندگی می کنند و البته وجودشان برای آن مناطق به منزله فرصت های بی نظیر رشد و توسعه فرهنگی و علمی محسوب می شود.
 
معاون برنامه ريزي شهرداري منطقه 6:
منطقه 6 بالاترين سطح سواد را بين مناطق تهران داراست
 
خبرگزاري آريا-معاون برنامه ريزي شهرداري منطقه 6، گفت: منطقه 6 بالاترين سطح سواد را بين مناطق تهران داراست.
 
به گزارش خبرگزاري آريا، قابل ذکر است که جاگيري سازمان انرژي اتمي،  فرهنگستان زبان و ادب فارسي، خانه دکتر شريعتي و اخوان ثالث، دانشگاه تهران، بيمارستان امام خميني، موسسه آموزشي ناشنوايان باغچه بان و تعلق مشاهيري همچون عبدالحسين زرين کوب ،رکن الدين همايون فرخ ، محمود دولت آبادي ، محمد رحمانيان، دکتر علي شريعتي، يحيي ذکاء و فريدون آدميت  به اين منطقه اهميت ويژه اي داده است و سبب گشته به عنوان يکي از قطب هاي علمي پژوهشي تهران شناخته شود.
 
سيد مجتبي کساييان با بيان اينکه 3 درصد جمعيت تهران در منطقه 6 استقرار يافته اند، گفت: طبق آمار سرشماري در سال 1390، جمعيت منطقه شش 229980 نفر است.
 
معاون برنامه ريزي شهرداري منطقه 6 در ادامه تصريح کرد: وسعت اين منطقه 2144 هکتار است و به لحاظ موقعيت قرارگيري از شمال به اتوبان شهيد همت، از جنوب به محور آزادي- انقلاب، از شرق به محور مدرس و شهيد مفتح و از غرب به بزرگراه شهيد چمران محدود مي شود
 
نظرت را بنویس
comments

خیرابادی

این که چیز عجیبی نیست این بزرگان سطح فرهنگی همه ایرانو بالا بردن خیلی هم مهم نیست محل زندگیشون کجا باشه، مهم اثارشونه که در همه جا پخشه

آفرین به تیزبینی همیشگی شما در مسائل فرهنگی سبزوار از دکتر شریعتی که گذشت ولی ای کاش برای استاد دولت ابادی تا هنوز زنده هستند کاری بکنیم

راستي پيگيري ثبت روز شعر و ادبيات انقلاب در تقويم در روز درگذشت استاد سبزواري يادمان نرود. مسئولان يادشان هست و يا سر و صداها که خوابيد همه چيز يادمان رفت؟ لطفا پيگيري کنيد

سانتافاناتاناکوراکی هه

دکتر شریعتی همچنان مظلوم است...از دوست و دشمن صدمه می بیند!اکنون هم تصویر مظلومانه اش با چه کسانی همطراز شده!زهی بی شرمی و ......

بنز الگانس

حضرت اقا یا سرکار خانم سانتافه گیرم فرمایش گهربار شما درباره شریعتی و دولت آبادی درست باشه و جایگاه شریعتی خیلی بالاتر از دولت ابادی باشه. حالا شما بفرمایید برای همون شریعتی تا حالا چه کردید و چه گلی به سر شهر سبزوار زدید؟ مگه غیر از اینه که هرسال هر 29 خرداد و 12 اذر سالروز وفات و تولد دکتر شریعتی میاد و رد میشه و بخاری از امثال شماها مثلا بچه با بصیرتهای انقلابی در نمیاد؟اینم که اسم محمود دولت ابادی و دکتر شریعتی کنار هم اورده شده همونطور که می بینی اظهارات یکی از معاونان شهرداری پایتخته و چیزی نیست که ما سبزواری ها اغراق کرده باشیم

دوست

جناب سانتافا شما با این اسم قشنگت ، باید خجالت بکشید که درباره بزرگان این کشور اینطور بی شرمانه صحبت میکنید. فکر کنم درباره افرادی مثل شماست که شاعر گفته سنگ بد گوهر اگر کاسه زرین شکند ارزش سنگ نیافزاید و زر کم نشود استاد دولت ابادی ودکتر شریعتی هر دو جایگاه والای خودشونو در تاریخ و ادبیات معاصر ایران دارن حالا اگه توی ذهن تنگ نظر و بسته افرادی مثل شما یکی از این بزرگان جایی نداشته باشه، برای دیگران مهم نیست که مثلا نظر جناب سانتافا ناتاناکوراکی هه رو درباره استاد دولت آبادی بدونن ((((((((:
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما