پایگاه خبری ، رویدادهای قرآنی در دارالمومنین سبزوار راه اندازی شد.


پایگاه خبری رویدادهای قرآنی در دارالمومنین سبزوار به همت یکی از جوانان فعال فرهنگی و مذهبی در عرصه رسانه ای سبزوار راه اندازی شد.
آقای مصطفی برقبانی که خود از قاریان قرآن در سبزوار است ، پیش از این علاقه و اهتمامش را به مسائل فرهنگی و قرآنی کشور و به ویژه خطه سربداران  در وبلاگ خادم الشهدا نشان داده بود ، اینک نیز وی با راه اندازی وبلاگ قرآن سبزوار ، سعی دارد رسانه مستقلی جهت گزارش محافل، مراسمات، حاشیه ها، انتقادات و سایر امور قرآنی دارالمومنین سبزوار راه اندازی نماید که قطعاً این رسانه نوظهور می تواند مخاطبان و علاقه مندان خاص خود را جذب کند.
گفتنی است ، وبلاگ قرآن سبزوار از اولین هفته اسفند ماه جاری راه اندازی شده و درهمین مدت کوتاه با انتشار 4 پست جدید به روزرسانی شده است.
برای ورود به این وبلاگ روی اینجا کلیک کنید.

مصطفی برقبانی مدیر وبلاگ های خادم الشهدا و قرآن سبزوار قبلاً هم مطالبی در خصوص مسائل قرآنی و فرهنگی سبزوار منتشر کرده است و درخواست های این قشر را از طریق رسانه های محلی به گوش مسوولان شهرستان رسانیده است.در پیوند زیر یکی از مطالب متشر شده قبلی از اقای برقبانی قابل مشاهده است:
درخواست وبلاگ نویس سبزواری از نمایندگان : به جامعه قرآنی شهرستان توجه بیشتری داشته باشید.

 پیش از این نیز شماری از رسانه های اختصاصی در رابطه با امور قرآنی و مذهبی شهرستان سبزوار راه اندازی شده اند ، که یکی از این رسانه های فعال ، وبسایت مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم است.
برای ورود به این وبسایت روی اینجا کلیک کنید.

 لازم به ذکر است سرزمین تاریخی سبزوار (با نام قدیم بیهق) به دلیل نقش مهمی که در گسترش فرهنگ تشیع در خراسان و ایران ایفا کرده است ، از دیرباز به عنوان یکی از مادرشهرهای فرهنگی خراسان و با صفت دارالمومنین شناخته می شود.

پیشینه دین مداری و مرکزیت فرهنگی و مذهبی منطقه سبزوار بزرگ در ایران حتی به پیش از ظهور اسلامی باز می گردد . آن زمان که آتشکده آذربرزین مهر در دامنه کوه های ریوند و نزدیکی روستای فُشتنق شهرستان تازه تأسیس داورزن در غرب سبزوار بزرگ احداث شد.(منبع1) ، (منبع2)


بعد از ظهور اسلام نیز سبزوار در کنار شهرهای قم ، طبرستان و ری و منطقه جبل به عنوان یکی از معدود شهرهای مرکز شیعه در ایران شناخته می شد که محل مهاجرت و حضور بسیاری از سادات علوی از دیگر شهرها از جمله نیشابور به سبزوار بود. (منبع1) ، (منبع2)


مرکزیت فرهنگی و مذهبی سبزوار در خراسان تا بدان جا ادامه یافت که مردمان غیور این خطه در قرن هشتم هجری بعد از خلق حماسه سربداران ، اولین حکومت شیعه دوازده امامی ایران را به شکل یک حکومت مردمی و غیر وراثتی ، پایه گذاری کردند. که سبزوار به مدت پنجاه سال پایتخت این حکومت بود. (منبع)
این رویداد بی شک در کنار سفر تاریخی امام رضا (ع) به خراسان یکی از دو رویداد مهم وارزشمد تاریخ خراسان است که جنس آن به دلیل داشتن بار ارزشی ویژه ، با سایر رویدادهای تاریخی این سرزمین کهن متفاوت است.
سربداران هرچند بعد از نیم قرن ایستادگی سرانجام با حمله تیمور به ایران منقرض شد اما آثار فرهنگی و مذهبی آن بر دیگر مناطق کشور باقی ماند و قیام های مشابهی با همین نام سربداران در نواحی کرمان ، سمرقند در ترکمنستان امروزی و... برجای گذاشت. (منبع1) ، (منبع2)

 بعد از زمان به بعد هم ظهور چندین و چند عالم دینی و دانشمند بزرگ جهان تشیع از سبزوار همچنان مرکزیت فرهنگی و مذهبی این شهر را حفظ کرده است. این موضوع در منابع مختلفی مورد اشاره قرار گرفته است. (منبع1) ، (منبع2)

سبزواری ها حتی در گسترش تشیع در هندوستان نیز نقش موثری داشتند و برخی منابع از حضور و تسلط یک صدساله رهبران مذهبی سبزواری الاصل در بخش هایی از هند خبر می دهند. (منبع)

پیش از این نیز بسیاری از صاحب نظران در خصوص نقش و جایگاه مهم دانشمندان و علمای سبزوار در تاریخ تشیع خراسان و ایران اظهار نظر کرده اند.
برای مطالعه این مطالب به پیوندهای زیر مراجعه نمایید :

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی : سبزوار شهری است که سرمایه های قرآنی ارزشمندی دارد.

امام جمعه موقت قم : سبزوار شهری عالم و دانشمند پرور است.
 

اینک با وجود این جایگاه والای فرهنگی و مذهبی برای شهر سبزوار ، از گذشته تا امروز ، وجود رسانه ها و وبلاگ هایی نظیر وبلاگ نوظهور "قرآن سبزوار" که به صورت مستقلی سعی در پیگیری و گزارش اخبار و رویدادهای قرآنی دارالمومنین سبزوار دارند ، علاوه بر آنکه بسیار مفید و مناسب است ، بسیار ضروری است.
مجله اینترنتی اسرارنامه در پایان آرزومند است ، با گسترش و تخصصی شدن هرچه بیشتر رسانه های محلی سبزوار در موضوعات مختلف ، جایگاه این شهر به عنوان اولین قطب رسانه ای خراسان رضوی بعد از مشهد مقدس ، روز به روز تثبیت شده و گسترش یابد.

کوچه پس کوچه پیوندها :
کلیک کنید:
چرا سبزوار به دارالمومنین معروف است؟


نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما