ابراز رضایت مجید گرجیان از عوامل پشت صحنه فیلم کوپال / کار با کاظم ملایی برایم لذت بخش بود

مجید گرجیان در گفتگو با مهر:
هیچ ارگانی از «کوپال» حمایت نکرد/سختی فیلمبرداری با سه نوع دوربین
 
مجید گرجیان مدیر فیلمبرداری «کوپال» با اشاره به اینکه هیچ ارگان خصوصی و دولتی از تولید این فیلم حمایت نکرد از نوع و کارکرد دوربین‌هایی که در این فیلم استفاده شده صحبت کرد.
 
مجید گرجیان فیلمبردار فیلم سینمایی «کوپال» که این روزها مراحل پایانی ساخت خود را سپری می‌کند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم گفت: داستان اولین فیلم بلند سینمایى كاظم ملایى با عنوان «کوپال» در مورد فردی به نام احمد كوپال است كه یك شكارچى و تاكسیدرمیستى است كه دقیقا قبل از تحویل سال ١٣٩٤ درگیر یك چالش غریب در زندگى‌اش می‌شود.
 
وی افزود: پیش تولید این فیلم حدود ٧ ماه به طول انجامید و بعد از اینكه كل گروه تولید و بازیگران خوش‌انرژى فیلم از جمله لوون هفتوان، نازنین فراهانى و پوریا رحیمى سام در سبزوار مستقر شدند، فیلمبردارى را شروع كردیم كه پس از ٥٣ جلسه، فیلمبردارى «کوپال» به اتمام رسید.
 
گرجیان با اشاره به حمایت نکردن ارگان‌های دولتی و خصوصی از «کوپال» عنوان کرد: هیچ‌کدام از ارگان‌های دولتی و خصوصی از ما حمایت نکردند و تنها دوستان عزیز سبزوارى در مراحل تولید با ما همراه بودند. به این ترتیب  كاظم ملایی خودش تهیه‌کنندگی  فیلم  را به عهده گرفت، اما با این وجود همه عوامل با انرژی بسیار زیادی در صحنه حاضر می‌شدند و فضای كاملا دوستانه و صمیمیى در پشت صحنه داشتیم.
 
مدیر فیلمبرداری «پریدن از ارتفاع کم» بیان کرد: متاسفانه به دلیل در اختیار داشتن بودجه كم، از نظر امكانات و تجهیزات محدودیت‌های قابل ملاحظه‌اى داشتیم. البته خوشبختانه با توجه به تجربه عوامل اصلى هیچگونه فقر و كمبودى در فیلم دیده نمی‌شود و ایمان دارم هر كسى با تماشای «کوپال» گمان می‌كند كه فیلم با بودجه‌اى كلان ساخته شده است كه این  به دلیل مدیریت كاظم  ملایى و محمد اكبرى مدیر هنرى، سیامك كاشف آذر مجرى طرح و میترا مهتریان مدیر تولید و دوستى، اعتماد و عشقى بود كه همه به كاظم ملایی و نگاه ویژه‌اش به سینما و به كار و هنر همدیگر داشتند.
 
وی اظهار کرد: حدود ٨٠ درصد از فیلم در فضاى داخلى (شب و روز) فیلمبرداری شد. البته گاهی شرایط بد آب و هوایی سرعت گروه را کاهش می‌داد.
 
گرجیان با اشاره به دوربین به کار برده شده در این اثر سینمایی عنوان کرد:  دوربین انتخابى ما  به دلیل در اختیار داشتن بودجه کم sony fs7  با سرى لنزهاى cp2بود. این دوربین با توجه به هزینه پایین‌اش به نسبت دوربین‌هاى alexa و red قابلیت فیلمبردارى 4k به صورت s loge 3 و فریم ریت بالا را دارد كه براى ما دوربینى قابل قبول بود. عمده پلان هاى فیلم روى سه پایه و گاها ریل گرفته شد و مقدار كمى نیز روى دست فیلمبردارى شد. استفاده از سه نوع دوربین fs7/mak3/gopro كه هر كدام در فیلمنامه كاركردى متفاوت دارد و فضایى به شدت خاص را ایجاد می‌كند، كار را هم براى گروه صحنه و هم گروه فیلمبردارى به شدت سخت كرده بود كه البته در پیش تولید فیلم طى جلسات متعددى كه با هم داشتیم سه نوع دوربین را با كاركردى كه می‌خواستیم مشخص كرده بودیم.
 
مدیر فیلمبردای «دوران سرطانی» با اشاه به دشواری فیلمبردای برخی از صحنه های «کوپال» بیان کرد: چالش‌هایى كه من به عنوان فیلمبردار در فیلم «كوپال» داشتم، استفاده از فریم ریت بالا و پلان‌هایى به شدت درشت و نزدیك كه باید با لنز ماكرو گرفته می‌شد بود و همچنین استفاده از دو نوع دوربین علاوه بر دوربین اصلى بود و تك لوكیشن و پر پلان بودن فیلم از دیگر چالش‌هایی بود که داشتم. با اینكه «كوپال» از حیث فیلمبردارى و صحنه فیلم به شدت کار سختى بود، اما همكارى با كاظم ملایی به دلیل تجربیات بسیارى كه در فیلمبردارى، تدوین، كارگردانى، تهیه‌کنندگی و طراحی صحنه داشت، كار را براى من بسیار لذتبخش می‌كرد و ایمان داشتم كه در كارنامه كارى‌ام فیلمى ویژه و ماندگاری خواهد شد.
 
گرجیان افزود: از دیگر ویژگی‌هاى فیلم كه آن هم به نوعى كار را براى عوامل دشوار  كرده بود سگ بزرگی است كه در اكثر پلان هاى فیلم حضور دارد و بازى هم می‌كند. قاب بندى ها و فوكوس كشى و ... از سختی هاى حضور این سگ در فیلم «كوپال» است.
 
مدیر فیلمبردای «شکاف» اظهار کرد: علاقه به فیلمنامه فوق العاده «كوپال» و تجربیات موفق فیلم‌هاى كوتاهى كه پیش از این كاظم ملایی داشت و صداقت، آرامش و بى ادعا بودن او باعث شد همه  دوستانى كه به نوعى در تولید فیلم همكارى داشتند از این همكارى راضى و خشنود باشند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از اتمام فیلم «كوپال» فیلمبردارى جدیدترین فیلم حسین شهابى با عنوان «دوران سرطانى» كه اواخر فروردین ماه امسال تمام شد، انجام دادم.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما