توسط دانشیار گروه مهندسی پزشکی صورت گرفت

چاپ اولین کتاب بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری و ثبت در کتابخانه کنگره ملی آمریکا

وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری در روزهای اخیر از انتشار اولین کتاب بین المللی توسط اساتید این دانشگاه خبر داد که در سایت جهانی آمازون نیز ارائه شده و توسط کتابخانه کنگره ملی آمریکا نیز شماره ثبت دریافت کرده است.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه عنوان این کتاب 
«The new trends in the application of thermography science for diagnostic purpose» 
که توسط دکتر حدادنیا دانشیار گروه مهندسی پزشکی و رئیس دانشگاه حکیم سبزواری تألیف و منتشر شده است و نام حسین قیومی نژاد دانشجوی دکترای مهندسی پزشکی این دانشگاه نیز در ردیف مولفین اثر مشاهده می شود.
 
در پی انتشار این خبر به دلیل اهمیت خاصی که به لحاظ علمی برای دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق کشور و همچنین برای مجموعه شهرستان سبزوار داشت، خبرنگار اسرارنامه طی تماسی تلفنی با دکتر حدادنیا درباره تأثیر چاپ اولین کتاب علمی بین المللی بر ارتقاء سطح علمی دانشگاه حکیم سبزواری و نیز برنامه های آینده این  دانشگاه برای حضور موثرتر در عرصه های علمی جهانی در آینده گفتگویی اختصاصی انجام داد که در ادامه از نظر می گذرد.
 
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در این باره به خبرنگار اسرارنامه گفت: یکی از شاخص هایی که یک دانشگاه را در عرصه بین المللی پر رنگ می کند، حضور در عرصه های علمی جهانی است و این حضور درعرصه علمی جهانی فقط با مسافرت اعضای هیئت علمی دانشگاه ها به کشورهای خارجی و شرکت در مجامع علمی تحقق نمی یابد زیرا این کار در واقع بیش از آنکه حضور در عرصه علمی باشد، کسب تجربه است.
 
دکتر جواد حدادنیا افزود: حضور در عرصه علمی بین المللی آن است که یک دانشگاه و اساتید آن صاحب اثر بشوند و مرجع قرار بگیرند و این اتفاق با ارائه مقالات علمی و چاپ کتاب در عرصه بین المللی تحقق می یابد که هرچه انتشار مقالات و چاپ کتاب های بین المللی بیشتر باشد معیاری برای سنجش نفوذ و جایگاه علمی آن دانشگاه در سطح جهان است.
 
وی ادامه داد ما تا کنون به لحاظ انتشار مقالات علمی در سطح بین المللی حضور پر رنگی داشته ایم و به خصوص در 2 سال گذشته تعداد مقالاتی که از اعضای هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری در مجلات معتبر جهانی منتشر شده ، به میزان قابل قبولی بوده است، اما تا به حال اصلا کتابی چاپ نکرده بودیم در حالی که کتاب اثر ماندگار تری دارد.
 
دانشیار گروه مهندسی پزشکی دانشگاه حکیم سبزواری همچنین گفت: نه تنها در دانشگاه حکیم، بلکه در کل شهرستان این اولین کتاب بین المللی است که چاپ می شود و حتی در خراسان و دانشگاه های مشهد هم که جستجو کردیم، ما کتابی که به صورت بین المللی چاپ شده باشد پیدا نکردیم و اگر باشد، بسیار اندک است.
 
وی افزود: البته تعداد معدودی داشته ایم که یکی از محققان یا اساتید ما از سوی محقق دیگری در خارج از کشور دعوت شده است که یک فصل از یک کتاب را بنویسد اما اینطور که کل کتاب توسط اعضای هیئت علمی ما نوشته و با نام دانشگاه حکیم سبزواری منتشر شود، نداشته ایم.
 
حدادنیا سپس اظهار داشت: برای این کتاب از 5 سال قبل کار کرده ایم و نتایج تحقیقات یک دانشجوی دکتراست که بنده استاد راهنمایش بوده ام.
 
وی همچنین گفت: برای اینکه یک کتاب در عرصه بین المللی چاپ بشود و قرار باشد در کنگره ملی آمریکا به ثبت برسد باید قبل از آن نویسنده کتاب اعتبار علمی کافی را کسب کرده باشد و برای این کار ما پیش از انتشار این کتاب 35 مقاله علمی را در نشریات معتبر جهانی منتشر کرده ایم و این مقالات رزومه علمی لازم برای مولف کتاب را فراهم آورده است.
 
دانشیار گروه مهندسی پزشکی دانشگاه حکیم سبزواری افزود: این کتاب هم اکنون در سایت جهانی آمازون عرضه شده است و متقاضیان می توانند از هرکجای جهان اقدام به خرید آن  کنند. اما فعلا امکان خرید این کتاب در ایران وجود ندارد، زیرا شرکت پست جمهوری اسلامی از زیرساخت های لازم در این زمینه برخوردار نیست.
 
وی درباره شرایط ثبت کتاب در کنگره ملی آمریکا گفت: هر کتابی که می خواهد در کنگره ملی آمریکا ثبت شود و شماره بگیرد، باید ابتدا در فرآیندی مشابه در ایران که برای کتاب ها شابک دریافت می شود، شماره شابک خود را از ساختاری مشابهی در کشور آمریکا دریافت کند و پس از آن، از میان همه کتاب هایی که شابک را دریافت می کنند، فقط بعضی از کتاب ها که دارای ارزش علمی و یا اعتبار ویژه ای در یکی از زمینه های تخصصی هستند توسط کتابخانه کنگره ملی آمریکا بررسی می شوند و اگر امتیازات لازم را داشتند شماره LCCN  را نیز که ویژه کنگره ملی آمریکاست دریافت می کنند.
 
حدادنیا ادامه داد: به دلیل بررسی های سخت گیرانه ای که در کنگره ملی آمریکا روی کتاب ها انجام می شود، ثبت کتاب ها در آنجا موفقیت ویژه ای محسوب می شود و البته ناگفته نماند که قبل از ثبت این  کتاب، دو مرتبه توسط کنگره آمریکا فقط به خاطر عنوانش برگشت خورد و ما عنوان دیگری برای آن انتخاب کردیم.
 
وی همچنین اظهار داشت: پس از چاپ بین  المللی این کتاب و عرضه اش در سایت آمازون ، هر کس به کتابخانه های معتبر در دانشگاه های خارجی مراجعه کند و این کتاب را بخواهد، اگر در خود کتابخانه موجود نباشد، ظرف 24 ساعت با خرید اینترنتی از سایت آمازون کتاب در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت و بدین ترتیب هربار نام دانشگاه حکیم سبزواری نیز در دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی جهان مطرح خواهد شد.
 
رئیس دانشگاه حکیم سبزوای در ادامه تصریح کرد: البته با چاپ این کتاب نباید انتظار داشته باشیم  که به یک باره تغییر شگرفی در جایگاه دانشگاه حکیم سبزواری ایجاد شود، اما مقدمه ای است برای فعالیت های علمی بعدی و بنده سیاستی که در جایگاه فعلی مصمم به اجرای آن هستم این است که همکاران هیأت علمی دانشگاه را به سمت این گونه فعالیت های موثر و تولید دانش در سطح بین المللی تشویق کنم.
 
وی سپس گفت: انتشار این کتاب اولین تجربه دانشگاه حکیم سبزوای بوده است و به عنوان اولین تجربه حتما ایراداتی وجود دارد و ما هم به دلیل نا آشنا بودن با فرآیند کار ، زمان و انرژی بیشتری صرف کرده ایم، اما به خاطر تجربه ای که به دست آورده ایم برای کتاب های بعدی حتما زمان و انرژی کمتری صرف خواهد شد و زودتر به نتیجه خواهیم رسید.
 
دکتر حدادنیا درباره جایگاه رشته مهندسی پزشکی در مقطع دکترای دانشگاه حکیم سبزواری گفت: نگاه بنده به همه رشته های مقطع دکترا در این دانشگاه نگاه کیفی است و این نگاه را به خوبی در رشته مهندسی پزشکی پیاده کرده ایم به طوری که هر سال فقط یک دانشجو را می پذیریم و یکی از سال ها حتی به دلیل اینکه هیچ یک از داوطلبان، سطح علمی لازم را نداشته اند، هیچ دانشجویی نپذیرفته ایم.
 
وی تأکید کرد: دانشگاه های اندکی در کشور رشته مهندسی پزشکی را در مقطع دکترا دارند که در نیمه شرقی ایران فقط دانشگاه حکیم سبزواری از چند سال قبل این رشته را داشته و از سال 94 دانشگاه سمنان هم این رشته را در مقطع دکترا آورده است.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه حکیم سبزواری یکی از قطب های معتبر رشته مهندسی پزشکی در ایران است گفت: با بررسی هایی که انجام داده ایم بین حدودا 10 دانشگاهی که در حال حاضر در کشور مقطع دکترای مهندسی پزشکی را دارند و عمدتاً در تهران و دو سه شهر مرکز استان دیگر مستقر هستند، داوطلبان پذیرش در مقطع دکترای این رشته، تمایل متوسط و قابل قبولی برای انتخاب دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان محل تحصیل خود دارند.
 
دکتر حدادنیا افزود: سیاست دانشگاه حکیم سبزواری در حال حاضر سوق دادن تمرکز مدیریتی و اعتبارات این دانشگاه روی دو حوزه فعالیت های پژوهشی و فرهنگی است و به همین خاطر در حالی که تا سال 94 هیچ دانشجویی برای فرصت های مطالعاتی به دانشگاه های خارج از کشور نفرستاده بودیم، امسال با یک رشد چشمگیر، 7 دانشجو را برای این منظور به خارج از کشور فرستاده ایم.
 
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری همچنین اظهار داشت: در سال 92 کل اعتبارات پژوهشی دانشگاه 250 میلیون تومان بوده است و در 94 این رقم به دو و نیم میلیارد تومان افزایش یافته و امسال نیز 4 میلیارد تومان اعتبارات پژوهشی در نظر گرفته ایم.
 
وی افزود: افزایش اعتبارات برای حوزه فعالیت های پژوهشی از محل صرفه جویی و اعمال کنترل و مدیریت بر برخی هزینه های قبلی در داخل دانشگاه حاصل شده است.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما