سختگیری بانک‌ها در واگذاری منابع مالی به صنعتگران سبزوار / صنعت سبزوار در ۵ سال اخیر رشد خوبی نسبت به گذشته داشته

رئیس اداره صنعت و معدن سبزوار عنوان كرد:
 
سبزوار ـ رئیس اداره صنعت و معدن سبزوار گفت: بانک‌ها در واگذاری تسهیلات به صنعتگران سبزوار سختگیری می‌کنند و همین امر سبب شده تا مهم‌ترین پروژه‌های صنعتی از پیشرفت مناسبی برخوردار نباشند.
 
علی امیدبخش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشكلات واحدهای صنعتی اظهار کرد:  متاسفانه بخش عمده‌ای از مشکلات واحدهای صنعتی مربوط به  مباحث مالی و اعتباری است، بانک‌ها به دلایل متعدد در واگذاری تسهیلات به تولیدکنندگان  سختگیری می‌کنند و همین امر سبب شده تا مهم‌ترین پروژه‌های صنعتی بنا به روند طولانی که در بهره‌برداری دارند، از پیشرفت مناسبی برخوردار نباشند.
 
وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات واحدهای صنعتی در سطح کشور و از جمله سبزوار، کمبود نقدینگی است، افزود:  شرایط فعلی برای بخش صنعت بسیار سخت است، با نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی و با تاکید بر اقدام و عمل انتظار می‌رود بانک‌ها همکاری بهتری در تامین منابع مالی صنعتگران داشته باشند.
 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار رکود شدید بازار را علت اصلی کاهش تولیدات صنعتگران بیان کرد و افزود: متاسفانه واحدها در حد كمتی از ظرفیت  واقعی خود فعال هستند و همین امر سبب شده تا بخشی از منابع مالی که در اختیار واحدهای صنعتی است به چرخه تولید باز نگردد و عملاً سرمایه راکد شده و واحد صنعتی نیز به بانک بدهکار بمانند.
 
امید بخش در پاسخ به اینکه چرا برخی از شهرستان‌های همجوار صنعتی هستند در حالیکه سبزوار در فاصله اندک با مرکز استان این حوزه ضعیف عمل کرده است، اظهار کرد: بخشی از این موضوع به این امر مرتبط است که برخی از شهرک‌های صنعتی اطراف مشهد کاملا تکمیل شده و حوزه صنعت مشهد اشباع شده است و سرریز بخش صنعت  مرکز استان به شهرستان‌های اطراف چون  چناران، قوچان، نیشابور انتقال پیدا کرده است .
 
وی با بیان اینکه صنعت سبزوار در ۵ سال  اخیر رشد خوبی نسبت به گذشته داشته ولی متاسفانه به حد قابل قبولی نرسیده است، گفت: در  ۱۵ سال گذشته سبزوار به لحاظ رشد صنعتی  صفر بود و هیچ صنعتی در منطقه وجود نداشت كه با تلاش‌های انجام شده و همکاری همه عوامل شهری بالاخره  صنعت سبزوار تکان خورد و واحدهای صنعتی آن گسترش یافت و  این عقب ماندگی  به نوعی جبران شد.
 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار ادامه داد: متاسفانه رکود بسیار شدید حاکم بر کشور  تمامی واحدهای صنعتی را تحت تاثیر خود قرار داده است که امیداریم همچنان که دولت در مهار تورم اقدامات خوبی انجام داد حوزه صنعتی را از این حالت بیمارگونه خود خارج كند.
 
وی از دستاوردهای کارگروه رفع موانع تولید در سبزوار نیز گفت: برای بررسی مشکلات واحدهای صنعتی  سال گذشته با پیگیری فرماندار و نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی کارگروه رفع موانع تولید با ترکیب مدیران ارشد وزارت صنعت، مدیران ارشد بانک‌ها و مدیران صنعت استان در شهرستان تشکیل شد.
 
امید بخش افزود: در این کارگروه از مديران ۱۶۰ پرونده صنعتی که معمولا متقاضیان سرمایه‌گذاری بودند و از مدت‌ها قبل اقدامات کارشناسی آنها انجام شده بود، دعوت به عمل آمد.
 
وی بیان کرد: این پرونده‌ها بطور خاص در چند حوزه تامین منابع مالی از سوی بانک‌ها، مشکلات تولید کنندگان صنعتی با دستگاه‌های اجرايی و مسائل مالياتی بود که به گروه های کاری مختلف تقسیم شد.
 
امید بخش ادامه داد: از دستاوردهای مهم این کارگروه و آنچه مربوط به تسهیلات مالی می‌شد، بخشی از مشكلات پروژه‌های سبزوار از جمله بتن سبک و داروسازی طاها که در حوزه دریافت منابع مالی از مدت‌ها قبل دچار مشکل شده بودند تسهیل شد.
 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار خاطرنشان كرد: در حوزه امور مالیاتی نیز توافقات خوبی با واحدها انجام و مقرر شد بخشی از بدهی که صنعتگران با دارایی داشتند به صورت اقساطی پرداخت شود.
 
وی با بيان اينكه مشکلات برخی تولیدکنندگان به ادارات کل چون منابع طبیعی، محیط زیست و شرکت شهرک‌های صنعتی بر می‌گشت که آنها نیز به دستگاه‌های ذیربط انتقال داده شده و در حال پیگیری است، گفت: البته پرونده برخی واحدها نیز به دلیل مشکلات داخلی به نتیجه نرسید بطوری‌که بانک آمادگی اعطای تسهیلات را داشت  ولی  واحد در تامین وسایل مورد نیاز  خود دچار مشکل بود و یا اینکه از تعدادی  واحد صنعتی صورت حساب مالیاتی خواسته شد  که معمولا تمایلی به ارائه آن نداشتند و همین امر سبب شد تا عملا کار رسیدگی به این پروندها با وقفه زمانی مواجه شود.
 
اميدبخش يادآور شد: در مجموع از ۱۶۰ پرونده مورد بررسی در کارگروه رفع موانع تولید تاکنون ۳۰ درصد به نتیجه مطلوب دست یافته است، البته یک ماه گذشته این ستاد مجدد در استان تشکیل شد و  در آن مشکلات واحدهای که تعداد آن ها بسیار زیاد است و در حالت تعطیل و نیمه تعطیل قرار دارند و یا زیر ظرفیت کار می‌کنند، مورد بررسی قرار گرفت.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما