وداع سبزواری ها با پدر شعر انقلاب / حمید سبزواری در آرامگاه ابدی خود جاودانه شد

امروز سبزواری ها طی برگزاری تشییع جنازه ای با شکوه، پیکر استاد حمید سبزواری را تا آرامگاه ابدیش که در محل پارک جانبازان سبزوار در نظر گرفته شد، بدرقه نموده و با پدر شعر انقلاب وداع کردند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه نه گرمای هوا در آخرین روزهای خردادماه، نه روزه داری ماه مبارک رمضان، هیچ یک باعث نشد سبزواری ها تشییع پیکر پیرمردی متین و موقر را فراموش کنند که در مدت زندگی طولانی و عزت مندانه خود به خاطر اسم و فامیل مستعاری که انتخاب کرده بود، همواره نام شهر زادگاهش را در هر محفلی که حضور می یافت، به نیکی زنده می کرد و البته پس از این نیز تا هر زمان که انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن تداوم داشته باشد، و اشعار حماسی و انقلابی او در مناسبت های مختلف خوانده شود، نام سبزوار همچنان در اوج باقی خواهد ماند.

البته خدمات استاد حمید سبزواری در عرصه شعر و ادبیات انقلاب، خیلی بیشتر از زنده نگاه داشتن نام زادگاهش سبزوار است، چرا که او در یکی از مهمترین برهه های زمانی تاریخ معاصر ایران با سروده های زیبایش برای میلیون ها ایرانی درگیر انقلاب، با زیبا ترین کلام ممکن خاطره سازی کرد و با بعضی ترانه هایش برای همیشه در یاد بسیاری از مردم ایران و تاریخ کشور ثبت شده است.

حالا پیکر حمید سبزواری درمحل پارک جانبازان سبزوار به خاک سپرده شد تا پس از این جایش در همه محافل شعری کشور خالی باشد، اما طنین حماسی و هنرمندانه ترانه های انقلابیش همواره در گوش جان ها بپیچد و سروده هایی چون خمینی ای امام ، این پیروزی خجسته باد، جانباز، همپای جلودار و ... را در مناسبت های مختلف، زمزمه لب بسیاری از مردم ایران کند.

شایان ذکر است، از لحظه درگذشت استاد حمید سبزواری ، همه رسانه های کشور و بعضی رسانه های فارسی زبان خارجی این ضایعه فرهنگی را پوشش خبری داده اند. به ویژه در داخل ایران طی چند روز اخیر صفحه اول اکثر روزنامه ها و سایت های خبری به پوشش خبر درگذشت استاد سبزواری و حواشی آن و یادداشت های نویسندگان مختلف و پیام های مسئولان کشوری اختصاص پیدا کرده است.

صدا و سیما هم انصافا در این مورد سنگ تمام گذاشت و در چند برنامه مفصل از شبکه های مختلف سیما و رادیو به معرفی حمید سبزواری ، زندگی، آثار و تحلیل وضع موسیقی و شعر انقلاب اسلامی در دهه های اخیر پرداخت.

امروز نیز خبر تشییع و تدفین پیکر استاد سبزواری در شهر زادگاهش در بسیاری از رسانه های ملی انعکاس گسترده ای داشت:

اسرارنامه در ادامه خبر مراسم خاکسپاری پدر شعر انقلاب را به نقل از خبرگزاری های ایرنا و ایسنا منتشر می کند:

 

پیکر مرحوم سبزواری در زادگاهش به خاک سپرده شد

سبزوار- ایرنا- پیکر زنده یاد استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب روز چهارشنبه طی مراسمی باشکوه در سبزوار تشییع و به خاک سپرده شد.

طی این مراسم با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار خراسان رضوی، نمایندگان مجلس و اقشار مختلف مردم در محل مسجدجامع سبزوار بر پیکر استاد سبزواری نماز خوانده شد و سپس پیکر مرحوم از تا پارک جانبازان این شهر تشییع و به خاک سپرده شد.

حمید سبزواری شاعر معاصر که پدر شعر انقلاب لقب گرفته سحرگاه شنبه 22 خرداد 1395در 91 سالگی در یکی از بیمارستانهای تهران چشم از جهان فرو بست.

وی که در سال 1304 در سبزوار متولد شده بود سرودن شعر را از 14 سالگی آغاز کرد.

از آثار حمید سبزواری می‌ توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد.

پیکر مرحوم سبزواری دوشنبه گذشته با حضور مسئولان کشوری در تهران و روز سه شنبه در مشهد با حضور مسئولان استانی تشییع شده بود.

منبع: ایرنا

 

استاندار خراسان رضوی: سبزواری یاد فردوسی را زنده کرد

سبزوار- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: مرحوم استاد حمید سبزواری یاد فردوسی طوسی حماسه سرای بزرگ ایران را در دوران ما زنده کرد.

علیرضا رشیدیان روز چهار شنبه در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر سبزواری پدر شعر انقلاب در سبزوار شعر آن زنده یاد را زبان و هویت انقلاب اسلامی توصیف و بیان کرد: استاد سبزواری در اشعار خود همواره به ارزشهای انسانی، اسلامی و دینی انقلاب توجه داشت و شعرش سبب شد ارزشهای انقلاب برای نسلهای آتی ماندگار شود.

وی افزود: مرحوم سبزواری از روحیه خوبی در مبارزه با رژیم شاهنشاهی نیز برخوردار بود و این روحیه همواره در اشعار استاد دیده می شود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: استاد سبزواری شعارها و ارزشهای مردم در دوران دفاع مقدس و انقلاب را تبدیل به شعر و سرودهای زیبایی کرد، اشعار این زنده یاد دارای ارزشهایی است که برخاسته از روحیه استقلال خواهی و انقلابیگری مردم است.

وی همچنین به در خواست مسئولان سبزوار برای ثبت روز درگذشت استاد سبزواری در سالنامه رسمی کشور به نام 'روز شعر و ادبیات انقلاب اسلامی' اشاره و بیان کرد: این درخواست در شورای فرهنگ عمومی استان مورد بررسی قرار می گیرد.

حمید سبزواری شاعر معاصر که پدر شعر انقلاب لقب گرفته سحرگاه شنبه 22 خرداد 1395 در 91 سالگی در بیمارستانی در تهران چشم از جهان فرو بست. وی سال 1304 در سبزوار متولد شد.

از آثار حمید سبزواری می‌ توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد.

پیکر مرحوم سبزواری امروز در در سبزوار تشییع و به خاک سپرده شد.

سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

 

پیکر مرحوم سبزواری در زادگاهش آرام گرفت

پیکر زنده یاد استاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب در سبزوار تشییع و در پارک جانبازان این شهر آرام گرفت.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، مراسم تشییع استاد سبزواری روز چهارشنبه با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار خراسان رضوی، مسئولان، روحانیون، نیروهای نظامی و انتظامی، خانواه معظم شهدا، بسیجیان و اقشار مختلف مردم سبزوار پس از اقامه نماز بر پیکر استاد سبزواری از محل  مسجد جامع تا میدان کارگر تشییع  و در پارک جانبازان به خاک سپرده شد.

در این مراسم فرزند استاد سبزواری گفت: آرزوی پدرم وحدت امت اسلامی و دوری از تفرقه و جدایی بود.

محسن ممتحنی افزود: همانطور که امام (ره) همواره تکیه بر وحدت و اتحاد مسئولان و مردم داشت، استاد سبزواری نیز دغدغه وحدت و اتحاد داخلی مردم را در سر می‌پروراند.

وی ادامه داد: شناخت دردها و آلام بر حق مردم و کوشش برای فراهم کردن رزق و روزی حلال مردم و بالا بردن فرهنگ دیانت جامعه نیز از خواسته‌های پدرم بود.

ممتجنی از مسئولان جمهوری اسلامی و مردم فهیم و قدرشناس سبزوار جهت حضور باشکوه در مراسم تشییع استاد سبزواری تقدیر و تشکر نمود.

گفتنی است؛ حمید سبزواری شاعر معاصر و پدر شعر انقلاب اسلامی سحرگاه شنبه 22 خرداد در 91 سالگی در بیمارستانی در تهران چشم از جهان فرو بست.

منبع: ایسنا

*  *  *

گفتنی است اجرای برنامه های هنری از جمله اجرای زنده بعضی سرودهای انقلابی حمید سبزواری توسط گروه موزیک نینوا به سرپرستی هادی درقدمی، و نیز گروه های سرود دانش آموزی فواد و مدرسه امام حسین به سرپرستی حسین ذبیحی و با هماهنگی رضا شجاع مقدم از فعالان هنری سبزوار و کارشناس با سابقه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان، از بخش های مراسم تشییع استاد حمید سبزواری بود که در حین اجرای این سرودها برخی حضار مراسم، به ویژه خانواده آن مرحوم احساسات خود را با گریه ابراز کردند.

*    *    *

آری حمید سبزواری پدر متین و ثابت قدم شعر انقلاب امروز به خاک سپرده شد، اما چگونه ممکن است شاعری چون او به دست فراموشی  سپرده شود؟ شاعری که به گفته رهبر معظم انقلاب در جلسه دیدار رمضان سال قبل در سن 90 سالگی هم می توانست جوانانه شعر بسراید، قطعاً فراموش کردنی نیست. خصوصا اینکه مسئولان وعده داده اند، روز درگذشت یا ولادت وی را به عنوان روز شعر انقلاب در تقویم ملی ایران به ثبت برسانند تا همواره یاد و خاطر هنرمند وارسته ای چون او زنده بماند باقی بماند.

شاید بهترین حسن ختام برای این خبر مروری بر یکی از آخرین سروده های سرشار از شور و حماسه استاد حمید سبزواری باشد، که پس از قرائت همین سروده مقام معظم رهبری وی را به عنوان شاعری که در 90 سالگی هم جوانانه شعر می گوید، توصیف کردند:

خوش‌نشینان ساحل بدانند

موج این بحر را رامشی نیست

دل به امید رامش نبندند

بحر را ذوق آسایشی نیست

*  *  *

تا که دریاست دریا به جوش است

شورش و موج و گرداب دارد

هرگز از بحر جوشان مجویید

آن زبونی که مرداب دارد

*  *  *

ما نهنگیم و خیل نهنگان

بستر از موج توفنده دارند

این سرود نهنگان دریاست

بحر را موج‌ها زنده دارند

*  *  *

ما نهنگیم و هر جا نهنگ است

طعمه از کام غرقاب جوید

نزد دریادلان مرده بهتر

زان که آرامش و خواب جوید

*  *  *

خوش‌نشینان ساحل بدانند

تا که دریاست این شور و حال است

چشم سازش ز دریا ندارند

سازش موج و ساحل محال است

گزارش تصویری(کلیک کنید)

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما