در تلاش برای پدیده ماندن،

آیا حسین مقصودی گرفتار شتابزدگی شده است؟

حسین مقصودی نماینده مردم شهرستان های غرب خراسان رضوی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بی شک با کسب رأی 6 رقمی، پدیده شگفت انگیز انتخابات هفتم اسفند 94 و یکی از پدیده های شگفت انگیز انتخابات ادوار سبزوار است که با همه موانعی که در سر راهش وجود داشت توانست از دل صندوق های رأی، موفقیت خوبی به دست آورد. 
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه تحلیلگران مسائل سیاسی و اجتماعی سبزوار دلایل مختلفی را برای کسب این موفقیت مقصودی بر شمرده اند، اما تقریبا همه در اینکه آیا مقصودی می تواند تا پایان دوره حضورش در مجلس همینطور شگفتی ساز و موفق باشد، تردید دارند؟
 
عده ای وی را به اتکاء اقداماتی که در دوران دو ساله شهرداریش انجام داد، سردار سازندگی سبزوار بر می شمرند و عده ای دیگر می گویند اگر حتی دوران شهرداری حسین مقصودی با چشم پوشی از همه انتقادات کوچک و بزرگی که بر او وارد بود، یک دوره کاملا موفقیت آمیز ارزیابی شود، باز هم مقتضیات جایگاهی مانند شهرداری یک شهر که بیشتر توانمندی های شهرداران را در زمینه مدیریت اجرایی به چالش می کشد با جایگاه نمایندگی مجلس شورای اسلامی که بیشتر در حوزه قانونگذاری و نظارت در امور کلی کشور است و توانمندی های نمایندگان را در زمینه داشتن نگاه و بصیرت عمیق از مسائل و مبادلات ملی و بین المللی و توان لابی گری و آشنایی با فرآیندهای قانونی و بازی های قدرت را به چالش می کشد، بسیار متفاوت است.
 
همین تفاوت ها ممکن است مانع آن شود که فردی که قبلا در جایگاه شهرداری یک شهرستان متوسط با همه اما و اگرها، مدیریتی موفق را به نمایش گذاشته است، در جایگاه نمایندگی 80 میلیون نفر جمعیت ایرانی و به ویژه نیم میلیون نفر مردم شهرستان های حوزه انتخابیه اش در مجلس نیز بتواند موفق باشد.
 
اما اینطور که پیداست مقصودی تلاش خود برای موفق و موثر بودن در این جایگاه جدید را هم آغاز کرده است. تلاش هایی که گاه خبر از شتابزدگی او در جلب رضایت مردم و استمرار موفقیت هایش می دهد.
 
مقصودی از نخستین روزهای بعد از انتخابات هفتم اسفند، علاوه بر اینکه تعدادی دیدارهای مردمی در شهرستان های حوزه انتخابیه اش داشت، شروع به فعالیت هایی نظیر دیدار با چهره های سرشناس سیاسی ومقامات کشوری کرد و مرتباً عکس ها و خبرهای خلاصه واری از این دیدارها و گفتگوها را در وبسایت شخصی خود و همچنین در کانال های تلگرامی که توسط حامیانش اداره می شوند، منتشر کرد.
 
این گونه اقدامات البته بد نیست و تقریبا روال طبیعی همه منتخبان مجلس 
 
دردوره های مختلف بوده و هست ، اما باید بدانیم که این فعالیت ها الزاماً همیشه نتایج مثبتی در عمل به همراه نمی آورند، بلکه گاهی در حد دیدارها و گفتگوهای تشریفاتی و تبلیغاتی باقی می مانند.
 
 
کافی است نگاهی به آرشیو سایت ها و نشریات محلی سبزوار بیاندازیم تا بدانیم حافظه مردم این شهرستان حداقل در چند دهه اخیر پر است از عکس ها و خبرهایی که از دیدارها و قول های همکاری و سخنرانی ها و مصاحبه های تعداد زیادی از مسئولان بلندپایه ی کشوری، استانی و شهرستانی در جهت انجام پروژه های مهم سبزوار حکایت می کرده اند، اما حالا بیش از نیمی از آن دیدارها و تشریفات و سخنرانی ها در حد عکس های یادگاری و خبرهای آرشیوی و تاریخ مصرف گذشته، باقی مانده اند.
 
البته برای قضاوت کردن درباره عملکرد مقصودی در این زمینه هنوز زود است و باید قضاوت را حداقل به چند ماه دیگر موکول کرد اما تا آن زمان نمی توان از نشانه ها هم چشم پوشید و به تحلیل و بررسی آن ها نپرداخت.
 
یکی از موضوعاتی که به گفته یکی از آگاهان به مسائل سیاسی ، نشان دهنده گرفتار شدن مقصودی در دام شتابزدگی و نیز رفتار پوپولیستی برای جلب توجه رسانه ها و کسب رضایت مردم است، اقدام اخیر او در انتشار تصویر تذکر کتبی به وزیر نیرو است که اصطلاحا به عنوان تذکر کتبی مقصودی به چیت چیان مبنی بر خرید الکتروموتورهای خارجی به جای استفاده از نمونه های مشابه داخلی در کارخانه جمکو جوین (سبزوار) مطرح شده و در روز های گذشته بازتاب رسانه ای گسترده ای هم پیدا کرد.
 
دقایقی پس از انتشار این خبر در اسرارنامه که نخستین بار در خبرگزاری تسنیم منتشر شده بود، یکی از منتقدان عملکرد مقصودی که نخواست در مطلب اسرارنامه به نام وی اشاره شود، ضمن تماس با خبرنگار ما، این اقدام نماینده مجلس دهم را یک کار نمایشی بر شمرد که چون روندهای لازم برای انجام تذکر کتبی را طی نکرده است، فعلا نمی توان به نتیجه بخش بودن آن امیدی داشت.
 
وی در این رابطه به اسرارنامه گفت: نامه ای که فعلا تصویر آن در وبسایت آقای مقصودی منتشر شده و در بعضی کانال های تلگرامی هم توسط هوادارانش به سرعت نشر داده می شود، هیچ مبنای قانونی ندارد و فعلا نمی تواند در زمره تذکرات رسمی نمایندگان مجلس به وزرا محسوب شود، زیرا در این مرحله فقط گام اول توسط آقای مقصودی برداشته شده و هنوز هیچ اعتراضی نه در صحن مجلس مطرح شده است و نه نامه به امضای هیئت رئیسه مجلس رسیده و برای اشخاصی هم که اسامیشان در بخش رونوشت های نامه درج شده ، ارسال نشده است.
 
این منتقد در ادامه گفت: در واقع این سطح از کار را هر کسی می تواند انجام بدهد و منعکس شدن خبر در سطح رسانه ها نیز مبین انجام شدن صحیح کار نیست زیرا به هرحال خبرنگاران همواره با مسئولان و نمایندگان مصاحبه می کنند و دیدگاه ها و اقدامات آنان را پوشش می دهند.
 
وی افزود: اشتباه بزرگتر آقای مقصودی که احتمالا حاکی از عجله وی برای نشان دادن خود و به دست آوردن دل حامیان و رای دهندگانش در حوزه انتخابیه بوده، این است که وی به سرعت وزیر نیرو را تهدید به استیضاح کرده است، در حالی که همه می دانند فقط یک نماینده نمی تواند یک وزیر را به استیضاح بکشاند و باید ابتدا امضا و حمایت یک تعداد مشخص دیگر از نمایندگان را برای این تصمیم جلب کند و این خود تابع یک سری فرآیندها و لابی گری های اساسی است، در غیر این صورت تهدید زودهنگام یک وزیر به استیضاح توسط نماینده ای که فقط چند روز است کار خود را در مجلس آغاز کرده است، اگر باعث کدورت و ذهنیت منفی در هیئت دولت نسبت به آن نماینده و حوزه انتخابیه اش نشود، دست کم فقط در حکم یک اقدام نمایشی باقی می ماند که علی رغم جذابیت برای رسانه ها و پوشش گسترده خبری آن، در سطوح موثر تصمیم گیری کشور کسی به آن توجه نخواهد کرد. 
 
این منتقد افزود: اگر آقای مقصودی با این شیوه ها به فکر جلب رضایت موکلان خود در حوزه انتخابیه سبزواربزرگ است، نیت خوبی دارد اما باید رسانه های آگاه و دلسوزان به او هشدار بدهند که درعمل دچار عجله و تندروی شده است و می بایست ضمن اینکه یک لحظه از پیگیری مطالبات مردم حوزه انتخابیه غافل نمی شود، با طومأنینه بیشتری به جستجو و طی کردن روندهای قانونی مربوطه بپردازد و برای این منظور می تواند تعامل و همفکری بیشتری با دیگر نماینده کنونی شهرستان برقرار کند و نیز از تجربیات و مشورت نمایندگان پیشین شهرستان بهره ببرد.
 
* * *
 
لازم به ذکر است، حسین مقصودی در حالی که تا نخستین روز مجاز شدن تبلیغات برای نامزدهای انتخاباتی، صلاحیتش تأیید نشده بود و وضعیتش در هاله ای از ابهام قرار داشت، سرانجام پس از احراز صلاحیتش برای نامزدی، با حدود 103 هزار رأی مردم شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در انتخابات هفتم اسفند 94 به عنوان نماینده اول سبزواربزرگ به مجلس دهم راه یافت و پدیده شگفتی ساز این انتخابات شد.
 
این پیروزی اگرچه برای مقصودی و هوادارانش بسیار شیرین بود، اما در عین حال وظیفه سنگینی را بر دوش او گذاشت زیرا اگرچه او در نهایت و براساس قانون ، نماینده همه مردم سبزوار و ایران شده است، اما دست کم باید بتواند تا پایان دوره اش رضایت همان 103 نفری را که به او رای داده اند حفظ کند.
 
* * *
 
گفتنی است، انتشار مطلب فوق به معنای موافقت کامل اسرارنامه با دیدگاه های مطرح شده در آن نیست و پر واضح است که به عنوان یک رسانه بی طرف می تواند دیدگاه های آقای مقصودی یا هریک از هواداران عملکرد وی را نیز منعکس نماید.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 

 

نظرت را بنویس
comments

محمد ی

جالبه! اقای سبحانی فر نامزد هیات رییسه مجلس شد و بیش از صد رای اورد یعنی بیش از یک سوم ارای نمایندگان اما هیچکدام از رسانه های محلی ان را پوشش ندادند در مقابل یک تذکر ساده را چنان در بوق و کرنا کرده اند که انگار کار مهمی برای سبزوار صورت گرفته!!!!

احمدی

با سلام تحلیل جالبی بود. قدرت لابیگری ایشان باید در ورود به کمیسیون های مهم مانند صنایع اقتصادی بودجه و... دیده میشد که تا کنون این امر تا کنون محقق نشده و نام ایشان در هیچ کدام از این کمیسیونها دیده نمیشود!!!

خشم مقصودی حسین مقصودی یعنی طبل توخالی همین وبس

Amir Maskani

سپاس از اسرارنامه... البته که به تمامی رفتارهای یک نماینده می شود انتقاد کرد... اما باید دید هدف چیست؟ نامه منتشره قرار است فردا در مجلس بررسی شود. طبق قانون: «در صورت نقض قانون یا سوء جریان امور در دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس می‌توانند از طریق رئیس مجلس به وزیر مسئول یا رئیس جمهور به طور کتبی تذکر دهند.» ایشان هم به صورت مکتوب این تذکر رو منتقل خواهند کرد. اینکه یک نماینده تازه وارد، با روش های مختلف سعی در تثبیت موقعیت خود داشته باشد، به نظر بنده کار بدی نیست و حتی قابل دفاع است. در حال حاضر در بین نماینده های جدید استان خراسان، ایشون فعال ترین نماینده هستند. باید قبول کنیم خیلی از ارتباطات در همین ماه های اول صورت می گیرد.

احسنت برامیرمسکنی

این تحلیل ها جز تخریب مقصودی چیزه دیگه ای نیست. اسرارنامه نقد خوبه ولی تخریب کاری بسیار زشت وزننده خوش حال میشم روزی که سایت اسرارنامه فیلتر بشه هرچند شنیدم پشت این سایت آدم های کت وکلفتی هستن

البته ببخشید ها تحلیل بسیار مسخره ای است

سلام . نوشته ی خوبی است ولی اصلا درست نیست، حتی یک تحلیل هم نمیتوان تلقی کرد،فقط نوشته . بی تردید مقصودی میتواند سبزوار را تا بالا بالاها ببرد ومطمئن هستم در این چهار سال نام سبزوار درکشور میدرخشد وسازندکی وتولید وصنعت در سبزوار 360 درجه تغییر خواهد کرد. امید به سبزواری آباد

سردرگم

بالاخره نوشته خوبی بود یا خوب نبود اگه نوشتش به قول شما درست نبود، پس چرا میگید خوب بود؟ من که خوشم اومد چون بی طرف نوشته بود و چندبار نوشته بود واسه قضاوت هنوز زوده

سرزمین سبزوار

کاملا مشهوده که ایشان شتابزده عمل میکنن .بقول معروف آتش بلند زودتر خاموش میشود . درکشور مان اقتصاددان های برجسته ای همچون عبده تبرریزی وحسینقلی عظیمی واسلامی ندوشت و .... وجود دارن که میتوانن مشاوران خوبی برای وزیر اقتصاد باشن ،حتی آنها به دنبال گرفتن یک عکس تبلیغاتی ویادگاری باوزیر اقتصاد نیستن ولی ایشان چه مشاوره ایی به وزیر اقتصاد میتونه بده باسابقه داشتن فقط دوسال شهرداری سبزوار جز فقط گرفتن یک عکس یادگاری وتبلیغاتی باوزیر .

سبزواری

فکر کنم آقای مقصودی قصد کاندید شدن در جهارسال آینده راهم دارد که این همه عکس یادگاری می گیرد

فرهنگی از سبزوار

بانظر سرزمین سبزوار کاملا موافقم آقای مقصودی عزیز دارای کدام مدرک تحصیلی اقتصادی هستند که بتواند به وزیر اقتصاد مشورت بدهند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما