پروژه راه آهن سبزوار در طرح های توسعه شبکه راه آهن ایران قرار گرفت


موضوع احداث راه آهن سبزوار ، یکی از پروژه های مهم زیرساختی درمنطقه غرب خراسان رضوی والبته شمال شرق کشور است.
این پروژه اخیراً در نقشه های جدیدی که پایگاه رسمی اطلاع رسانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده است ، در ردیف طرح های توسعه شبکه راه آهن ایران گنجانیده شده و در دو بخش خطوط دردست مطالعه و خطوط دردست اجرا به آن اشاره شده است.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران

راه آهن سبزوار هر چند در سال های بسیار طولانی توسط مسوولان و نمایندگان مختلف شهرستان و استان مطرح شده است ، اما  طبق اظهار نظرهای اخیر یکی از مسوولان ارشد کشور در امور مربوط به توسعه زیربناها ، این پروژه فقط در دو سال گذشته به صورت جدی مورد توجه وپیگیری قرار گرفته و در ردیف طرح های ملی ثبت شده است.
به طوری که مهندس احمد صادقي مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور اخیراً در مصاحبه ای با پایگاه خبری تحلیلی سلام سربدار دراین زمینه نکات قابل توجهی را به شرح زیر مطرح کرده است :
خط آهن سبزوار -يعني اتصال سبزوار به شبکه ريلي- از حدود دو سال پيش در قالب يک رديف اعتباري به وزارت راه و شهرسازي و شرکت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل و نقل کشور ابلاغ شده و از آن تاريخ هم کار مطالعه، انتخاب مشاور و پيمانکار صورت گرفته و عمليات اجرايي در دست احداث است. از زمان ابلاغ پروژه، عمليات آغاز شده و با توجه به اين که زمان احداث شبکه هاي ريلي بسيار بالا است در حد تخصيصي که به طرح دادند عمليات در حال انجام است.  (منبع :سلام سربدار)

پیش از این نیز بسیاری از مقامات ارشد شهرستان  از جمله فرماندار ، و نمایندگان مجلس نیز همین خبر را در رسانه ها مطرح کره بودند :
به طوری که معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار ، درمهرماه سال 90 اعلام کرده بود :
"با پیگیری خوب استاندار خراسان رضوی ، نمایندگان و مدیریت شهرستان و عنایت مجلس و دولت ،اعتبار لازم برای این پروژه به مبلغ حدود 90 میلیارد ریال امسال در قانون بودجه پیش بینی شد." (منبع : سبزوار امروز)

شعبانی عطار در اردیبهشت ماه 91 نیز در یک سخنرانی عمومی در حضور جمع کثیری از مردم سبزوار در خصوص راه آهن سبزوار و در تأیید حرف های گذشته خود ، چنین اظهار نظر کرده است : این طرح با پیگیری و انجام مطالعات و بررسی‌های فراوان در سال 90 آغاز شد که امید می‌رود رییس جمهوری در سفر خود به دیار سربداران، دستور لازم برای پایان و بهره‌برداری از این طرح را تا پایان دولت دهم به عنوان پروژه "مهر ماندگار" بدهند. (منبع : تن نیوز)

به جز فرماندار سبزوار دکتر محمدرضا محسنی ثانی نماینده دو دوره شهرستان های غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی ، نیز مدت ها قبل در گفتگوهای خبری خود روند احداث راه آهن سبزوار را به همین شکل که فرماندار و سایر مقامات کشوری بیان کرده اند ، توضیح داده بود. به عنوان مثال وی در یک مصاحبه که در تاریخ 19 شهریور 90 در پایگاه خبری سبزوارآنلاین انتشار یافت ، اظهار داشته بود :
«خوشبختانه این طرح با پیگیری های جدی از حالت آرزویی و مطالباتی خارج شد و اکنون در ردیف بودجه قرار گرفته و اعتباری نیز برای آن لحاظ شده است.
محسنی ثانی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا این طرح به صورت مشارکت 50 درصدی مردم و دولت انجام می شود، گفت: در ابتدا دولت قبول نمی کرد که زیر بار این موضوع که به صورت مشارکتی انجام شود برود اما بعدا قبول کرد که این کار به صورت 50 درصد مشارکتی از سوی دولت و مردم انجام شود نهایتا با پیگیری ها و تلاش هایی که صورت گرفت دولت اجرای این طرح بزرگ را کلا برعهده گرفت و ردیف اعتباری برای آن در نظر گرفته شد»
(منبع : سبزوارآنلاین)

وبسایت شخصی دکتر محسنی ثانی نیز  در اسفند ماه 90 قرار گرفتن پروژه راه آهن سبزوار در ردیف پروژه های ملی کشور را در فهرست گزارش عملکرد این نماینده شهرستان های غرب خراسان رضوی قرار داده بود.(منبع)

مهندس سبحانی فر دیگر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این پیگیر اجرای پروژه راه آهن سبزوار بوده است.
وی قبلاً در برخی مصاحبه ها در این زمینه ، چنین اظهار نظر کرده است :
«طرح اتصال آنتن راه‌ آهن سبزوار به  شبکه سراسری راه آهن مشهد به تهران در شورای اقتصاد دولت به تصویب رسیده است...
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم گفت: بخش اندکی از این پروژه آغاز شده بود اما اخیراً به دلیل عدم تخصیص اعتبار متوقف شده بود که با توجه به تصویب دولت، بودجه لازم را برای آن پیش بینی شده است.»

(منبع : تابناک)

با وجود همه این پیگیری های مصرانه مردم و مسوولان غرب خراسان رضوی برای احداث پروژه راه آهن ، در ماه های اخیر به دلیل مواجه شدن کشور با بحران های شدید اقتصادی ، بسیاری از پروژه های عمرانی در شهرها و استان های مختلف در مقطع کنونی متوقف گردیده ، لذا طبیعتاً روند احداث راه آهن سبزوار نیز فعلاً به دلیل نبود بودجه و نزدیک شدن به پایان عمر دولت دهم ، با کندی و حتی توقف مواجه شده است.
لیکن امید می رود ، حالا که خوشبختانه احداث راه آهن سبزوار که یکی از نیازهای اساسی مردم و پروژه های پر توجیه غرب خراسان رضوی است از دو سال گذشته با همت مسوولان و نمایندگان وقت ، در ردیف پروژه های ملی کشور قرار گرفته است ، بعد از عبور کشور از دوران فشارهای شدید اقتصادی ، مجدداً  ، از سر گرفته شود.
اهمیت احداث دستک راه آهن سلطان اباد به سبزوار ، تنها برای مردم شهر سبزوار نسیت بلکه بعد از  انجام این پروژه و ادامه آن به سمت مناطق مرکزی و جنوبی خراسان رضوی، دسترسی مردم شهرستان های بردسکن ، خلیل آباد ، ششتمد و منطقه محروم روداب نیز به راه آهن سراسری تهران – مشهد تسهیل می گردد.
گذشته از آن ، پروژه احداث راه آهن سبزوار برای شماری از مردم منطقه یک اهمیت اساسی دیگر نیز دارد. آن هم اینکه عده ای به اشتباه گمان می کنند ، وجود راه آهن یکی از زیرساخت های اساسی مورد نیاز برای تأسیس یک استان جدید و مرکز استان شدن یک شهر است.
اما این تفکر ، کاملاً اشتباه است و هرچند راه آهن در کنار فرودگاه و سایر راه های مواصلاتی یکی از زیرساخت اساسی توسعه درهر منطقه است ، اما ربطی به استان شدن یا نشدن آن منطقه ندارد . درست برخلاف فرودگاه که نه تنها یک امکان زیرساختی برای توسعه شهرها است ، بلکه یکی از شرط های اساسی مرکز استان شدن شهرها نیز می باشد. زیرا شهرهای مرکز استان دارای رفت و آمدهای سیاسی و اداری زیادی بین مردم و مقامات ارشد کشوری و استانی هستند ، لذا می بایست از امکانات حمل و نقل سریع نظیر فرودگاه برخوردار باشند.
 تنها نگاهی به تعداد زیادی از مراکز استان درکشور که هنوز از راه آهن برخوردار نشده اند (نظیر اردبیل ، رشت ، کرمانشاه ، ایلام ، بیرجند ، بجنورد ، خرم آباد ، سنندج ، یاسوج ، بوشهر و ...) ، اما سال هاست که فرودگاه دارند ، به خوبی اثبات کننده این ادعاست که وجود مسیر ریلی هیچ امتیازی برای مرکز استان شن یک شهر محسوب نمی شود.
با این حال به دلیل آنکه عبور خطوط راه آهن جهت استقرار صنایع و تسهیل رفت و آمدهای معمولی مردم ، بسیار مفید است ، امید می رود پروژه راه آهن سبزوار هرچه سریعتر با عبور کشور از شرایط بحران اقتصادی و با پیگیری مردم و مسوولان ، به سرانجام مطلوب برسد.
گفتنی است در منطقه غرب خراسان رضوی به جز پروژه احداث راه آهن سلطان آباد به سبزوار ، پروژه راه آهن اسفراین به جوین نیز در دست مطالعه و اجراست (منبع : نسیم جوین) که با انجام این پروژه  و سپس ادامه آن از جوین به سبزوار گام موثری در روند تسهیل ارتباطات شهرهای شمال شرق کشور وتوسعه همه جانبه منطقه برداشته می شود.


توجه : نظرات مخاطبان برای این مطلب با چند روز تأخیر پاسخگویی و تأیید می گردد.


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
درخواست نمایندگان خراسان برای توسعه حمل ونقل ریلی کشور ازمسیر سبزوار

نظرت را بنویس
comments

حمیدرضا جمال آبادی

به سمت فیروزآباد و میانه

Mahdi_Khan

ببخشید راه آهن اردبیل قراره به سمت میانه ساخته بشه یا به سمت تبریز؟

محمد

ممنون. دنبال نقشه ریلی با کیفیت میگشتم تو سایت راه آهن هم نبود. دستتون درد نکنه

دکتر مهدی دیواندری

با سلام گزارش خوبی است. اگر ممکن است گزارش جدیدتری در همین زمینه تهیه و منتشر شود که این کار باعث تسریع اقدامات خواهد شد.ضمنا شایسته است از همه کسانی که در این زمینه فعالیت داشته اند یاد شود. بد نیست با دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران در این زمینه ارتباط برقرار شود.

سبزوار در مسیر بالندگی

احسنت اینده خوبی برای سبزوار وجود داره. چون مسولین فعلی خوشبختانه خوبن و مردم ساعی و کوشایی هم داریم.البته مسولین می تونن بهترم باشن.ولی خوب نسبت به گذشته و بعضی دوره ها که تو سبزوار فقط به جون هم ا فتاده بودن و فضا کاملا سیاسی بود الان مسولین خوب شدن.پروزه های سبزوارم خیلی امیدوارکننده است. در مورد راه اهنم درست گفتید خیلی از مراکز استان ها راه اهن ندارند ولی فرودگاهو همه دارن . اما برتری سبزوار به نیشابور فقط به خاطر فرودگاه نیست . اقتصاد - فرهنگ - شهرستان های اقماری - تاریخ - و راه های مواصلاتی سبزوار خیلی بیشتر از نیشابوره و این حق مسلمو برای سبزوار ایجاد میکنه که حداقل ده ، بیست سال قبل از نیشابور استان بشه. استان سربداران حق مسلم ماست.

قلی . نیوز جدیدترین سایت خبری ایران

با این که کم کار هستید ولی خوشم میاد هر مطلبی که منتشر می کنید به بقیه رسانه ها در سبزوار و شهرهای همجوار جهت میده. مثلاً همین مطالبی که واسه راه آهن و فرودگاه سبزوار می نویسید ، باعث میشه بلافاصله سایت ......................... یا سایت های ..........................چند تا مطلب دقیقاً با محوریت راه آهن ، فرودگاه و منتشر کنن و پایینش هم یک عالمه نظر خلق بشه. این قدرت جهت دهی که سایت شما داره خوبه چون باعث میشه بقیه جاها حرکتشون قابل پیش بینی بشه. مثلاً من امروز اگر یک مطلب تحلیلی در مورد شهرداری در سایت شما بخونم می دونم که از فردا تا یک هفته دیگه باید منتظر باشم که سایت ...................... دقیقاً می یاد مطلبی منتشر می کنه که سعی می کنه حرف های شما رو رد کنه اما بیشتر ماهیت خودشو نشون میده. این ............................... دقیقاً همون ............................ که حسابی آبروی خودشو برده بود و دیگه همه می دونستن دنبال چیه و چه هدفی داره.

تاوپلج

امیدواریم بالاخره این قطار به سر منزل مقصود برسد.(ان شان ا...)
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما