موفقیت های ورزشی سبزوار ، احیا کننده افتخارات تاریخی غرب خراسان است.


درروزهای اخیر ، شماری از رسانه های خبری با انتشار یک مطلب ، از رسیدن سبزوار به جایگاه مناسبی در ورزش خبر دادند.
این موضوع در مصاحبه ای با آقای حمید شجاع مربی تیم هندبال ثامن الحجج سبزوار مطرح شده است. که متن کامل آن را می توان در خبرگزاری فارس درآدرس زیر مشاهده و مطالعه کرد.

سبزوار به جایگاه اصلی خود در ورزش رسیده است.

مجله اینترنتی اسرارنامه به همین بهانه در سطرهای آینده ، به ارائه تحلیلی مختصر از وضعیت ورزشی سبزوار در مدت های اخیر می پردازد :
دارالمومنین سبزوار این روزها به واسطه افتخارآفرینی ها و فعالیت های حرفه ای تیم های ورزشی خود ، در سطح کشور به شهرت و معروفیتی بیشتر از همیشه دست یافته است.
شهرت یا معروفیت برای یک فرد ، یا گروه ، یک کالا یا حتی برای یک شهر ، معمولاً چیز با ارزشی است که گاهی افراد حاضر می شوند برای به دست آوردن آن هزینه هایی کلان بپردازند.
در جهان امروز ، معمولاً یکی از راه های موثر برای شهرت ومعروفیت شهرها داشتن تیم های قدرتمند و پرطرفدار ورزشی است که خوشبختانه سبزوار علاوه بر آنکه از سال ها قبل با یک شهرت ارزشمند ورزشی با عنوان \" مهدهندبال ایران \" شناخته می شود ، در یکی دو سال اخیر نیز به لطف همت جوانان ورزشکار ، مدیریت ورزشی شهرستان و حمایت های موثر موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج به مدیریت سیدابوالفضل میرعلی یکی از فرزندان توانمند این دیار در زمینه ورزش هندبال و کشتی فعالیت های خوبی انجام داده و شهرت خوبی در جامعه ورزشی و در میان جوانان کشور به دست آورده است.
بدین ترتیب این روزها با پیگیری بخش های خبر ورزشی در صداو سیما ، یا در مطبوعات و رسانه ها یا در اذهان عمومی در می یابیم که نام سبزوار دائماً مطرح و تکرار می گردد تا نقش ورزشی این شهر به مرور ملکه ذهن هموطنان گرامی در سرتاسر کشور شود.

اما فایده برخورداری از تیم های قدرتمند ورزشی برای یک شهر فقط کسب شهرت نیست. بلکه به جریان انداختن سرمایه های مالی خوابیده ، ایجاد حجم جدیدی از ارتباطات ، ایجاد تفریح سالم برای جوانان هر شهر ، به وجود آوردن روحیه غرور محلی در میان مردم و جوانان هر منطقه و ... از دیگر فواید داشتن تیم های ورزشی است.
دراین میان اما چند نکته وجود دارد که در باب ورزش سبزوار ، گاهی مورد انتقاد و دلنگرانی برخی افراد و گروه ها واقع می شود:
اولین نکته اینکه عده ای می گویند ، از انجایی که ورزشکاران موجود در تیم های ثامن الحجج سبزوار اکثراً غیر سبزواری هستند ، این موضوع فایده چندانی برای منطقه سربداران ندارد.
اما نکته مهم اینجاست که مسئله استفاده از بازیکنان غیربومی در همه تیم های کشور و حتی در همه تیم های ورزشی جهان یک مسئله کاملاً عادی است و این اصلاً به معنای آن نیست که وجود چنین تیم هایی در یک شهر فایده ای برای آن شهر نداشته باشد.
حتی در نقطه مقابل اتفاقاً همین پدیده خود به دلیل تعامل ها و ارتباطات گسترده ای که در یک منطقه ایجاد می کند ، می تواند به توسعه فرهنگی و اجتماعی آن محدوده جغرافیایی بیانجامد.
مهم این است که در یک شهر بستری فراهم شده باشد که بتواند میزبان این گونه مبادلات ورزشی یا فرهنگی یا اقتصادی یا ... باشد.
نکته دیگر که توجه برخی منتقدان را به خود جلب کرده ، این است که عده ای حمایت یک موسسه مالی و اعتباری را از فعالیت های تیم های ورزشی سبزوار منع می کنند و با مطرح کردن ادعاهایی نظیر گسترش رباخواری یا منفعت طلبی های شخصی از جانب شماری از سرمایه داران ، این منتقدان سعی می کنند اصل موفقیت های ورزشی سبزوار را زیر سووال ببرند.
اما مسأله اینجاست که در این بحث نیز به نظر می رسد انتقادات از پشتوانه کافی برخوردار نیست.
چرا که در حال حاضر فعالیت موسسات مالی و اعتباری در کشور ما کاملاً قانونی است و به جز موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج ده ها و شاید صدها موسسه دیگر در کشور و حتی در سبزوار در حال فعالیت هستند که در نتیجه این موضوع نمی تواند دلیلی برای نفی و یا بدبینی نسبت به فعالیت های اجتماعی یا ورزشی یا فرهنگی یک موسسه مالی و اعتباری باشد.
در چنین شرایطی اگر هم واقعاً قرار باشد مسأله ربوی بودن فعالیت این گونه موسسات مورد بررسی قرار گیرند این موضوع باید در پرونده مستقلی و در مراجع قانونی مربوطه (مجلس شورای اسلامی ، شورای نگهبان ، قوه قضائیه ، و ...) به بحث گذاشته شود و از ربط دادن موضوعات مختلف به یکدیگر پرهیز گردد.
درواقع به نظر می رسد ، موسسه ای نظیر ثامن الحجج حتی اگر به قصد کسب سود اقتصادی بیشتر ، به حمایت از فعالیت های ورزشی در جامعه بپردازد ، طبق قوانین کنونی کشور نه تنها این اندیشه کسب سود (در چارچوب مقررات مجاز جمهوری اسلامی ایران) جرم محسوب نمی شود ، بلکه روش مثبت و سازنده موسسه ثامن الحجج در استفاده از رویکردهای فرهنگی و ورزشی برای کسب سوداقتصادی ، اتفاقاً قابل ستایش و تقدیر است.
این در حالی است که به طور همزمان شمار زیادی از موسسات مالی و اعتباری دیگر نیز در همین شهر سبزوار وجود دارند ، که به جز فعالیت های بانکی هیچ کار دیگری انجام نمی دهند و هیچ اثر دیگری از آنها در سطح شهر مشاهده نمی شود.
لذا اینک که ورزش سبزوار توانسته است با همت ورزشکاران توانمند ، و سرمایه خود مردم این شهر ، به جایگاه شناخته شده و والایی در کشور دست یابد که احیاگر غرور و افتخارات تاریخی خطه سربداران است، نباید با طرح مسائل انحرافی (نظیر ربوی بودن یا نبودن موسسه حامی ورزشکاران ، طرح ادعاهای اثبات نشده سفر و ارتباط با آمریکا یا دیگر کشورهای غربی ، بزرگ کردن یک بداخلاقی انظباطی معمولی در عرصه های ورزشی و ...)حاشیه ها را از متن پررنگ تر کرد و شیرینی موفقیت های ورزشی سبزوار را به عنوان یک ارزش و امتیاز بزرگ و غبطه برانگیز برای سایر نواحی ، در کام خود تلخ کنیم.
مطلب ضمیمه شده درتاریخ شنبه 5 اسفند 91 [امتیاز موفقیت های ورزشی سبزوار به حدی ارزشمند است که مردم سایر شهرهای خراسان دائماً آن را مد نظر قرار داده و آرزومند داشتن چنین موقعیتی هستند.
برای مثال یکی از رسانه های شهر دوست و همسایه نیشابور اخیراً مطلبی درزمینه عدم وجود تیم های ورزشی موفق در آن شهر منتشر کرده است که در بخش نظرات مخاطبان آن مطلب اشارات فراوانی به جایگاه والای ورزشی سبزوار شده است . برای مشاهده این مطلب به پیوند زیر مراجعه نمایید :
چرا نیشابور تیمی در رشته های ورزشی زیرگروه کشور ندارد]

*   *   *

درواقع حتی با وجود تمام اما و اگرها و حاشیه های مثبت و منفی ، به هرحال امروز دارالمومنین سبزوار با شکوفایی بخشی ازاستعدادهای ذاتی خود ، توانسته است در زمینه ورزشی به یکی از شهرهای صاحب افتخار و نام آور ایران تبدیل شود که در میان همه شهرهای منطقه شمال شرق کشور به جز سبزوار تنها مدینه الرضا مشهد مقدس با برخورداری از تعدادی تیم های ورزشی مطرح ، از جایگاه شناخه شده ای در کشور برخوردار است.
اینک امید می رود مدیران ارشد شهرستان سبزوار بکوشند با ایجاد بسترهای هرچه بهتر و بیشتر در غرب خراسان رضوی ، استعدادهای ورزشی جوانان شهرهای سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن ، ششتمد و روداب را شکوفا کرده و تیم های ورزشی متعددی را بیش ازپیش شکوفا کرده و به نهادینه شدن نقش ورزشی این منطقه در کشور یاری رسانند.

توجه : نظرات مخاطبان برای این مطلب با چند روز تأخیر تأیید می شود.


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
افتخاری دیگر برای ورزش سزوار / تیم کشتی ثامن الحجج سبزوار قهرمان کشور شد.
نظرت را بنویس
comments

حسین از بم

سلام من برای اولین بار هست که وب سایت شما اومدم برام جالب که همچین شهر باحال با مردمان ورزش دوست هم وجود داره از کشتی سبزواری ها هرچی بگم کم گفتم واقعا عالی کشتی میگیرن اخه یکی از دوستانم سبزواری هست از اینجا بهش سلام عرض میکنم امیدوارم موفق باشه تو کشتی

ابوالفضل

واقعا استعداد جوانان سبزواری در امر ورزش فوق العاده است هیچ کدام از شهرهای خراسان حتی مشهد با وجود اینکه مرکز استان است و کلان شهر محسوب می شود استعداد ورزشی به اندازه سبزوار ندارند.شهرت سبزوار به عنوان مهد هندبال ایران فقط نشان دهنده یکی از توانمندی های ورزشی جوانان این شهر است. استعدادهای ورزشی سبزوار خیلی باعث حسادت شهر همجوارمان شده است. چون موفقیت های ورزشی سبزوار شهرت ملی و حتی فراملی برای شهرمان به همراه داشته که شهر همجوار نسبت به این موضوع بسیار حسادت می کند.با استفاده از پتانسیل های ورزشی سبزوار کارهای زیادی می توان انجام داد. حیفم می آید که این همه استعداد در این شهر هست و باز شاهد آن هستیم که در اثر عدم رسیدگی مناسب بعضی جوانان شهرمان به بعضی ناهنجاری های اجتماعی و دعوا و درگیری و بی قانونی متبلا می شونداز مسولان خواهش می کنم از این پتانسیل سبزوئار برای کاهش آمار جرم استفاده کنند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما