در آیین رونمایی از مجموعه شعر پنجره های آجری مطرح شد:

علی محمد مودب: مهمترین مسئله ادبیات معرفی است / نام حسن دلبری در بین 10 عاشقانه شاخص سه دهه اخیر ایران می درخشد

آیین رونمایی از جدیدترین مجموعه شعر دکتر حسن دلبری، بعد از ظهر دوشنبه 10 خردادماه، همزمان با سالروز تولد این هنرمند برجسته سبزواری برگزار شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارامه این مراسم با حضور علی محمد مودب مدیر عامل موسسه فرهنگی شهرستان ادب و سید وحید سمنانی مسئول بخش استان های موسسه شهرستان ادب و البته با حضور شماری از مسئولان و شعرا و فرهیختگان سبزواری در محل تالار اجتماعات شهرداری با اجرای علی شادان برپا شد و سخنرانی بعضی میهمانان و شعرخوانی تعدادی از شعرای جوان دیار سربداران خانم معصومه عباسی و آقایان بهروز دولت آبادی و مهدی محمدی جم از بخش های این برنامه بود.
 
مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار در این جلسه با اشاره به مصوبه شورای شهر مبنی بر خرید 100 جلد از هر کتابی که توسط سبزواری ها نوشته شود یا درباره سبزوار نوشته شده باشد، این اقدام را در راستای حمایت شورای شهر سبزوار از نویسندگان و اهالی فرهنگ و ادب دیار سربداران عنوان کرد.
 
مهدی مقصودی همچنین با گلایه از این که از دهه 80 به بعد چنان که باید و شاید به مباحث فرهنگی و ادبی توجه نشده است، گفت: در سال های اخیر بیشتر توجه و همت مسئولان کشور معطوف به پروژه های عمرانی بوده است و برنامه های ادبی مورد توجه قرار نگرفته است، در حالی که باید از این محافل حمایت بیشتری به عمل آید.
 
وی افزود: اگر بچه های امروز نتوانند در محافل ادبی بیشتری حاضر شوند، نباید انتظار داشته باشیم که در آینده نگاه فرهنگی و ادبی داشته باشند. 
 
مقصودی تأکید کرد: هزینه برنامه ها و فعالیت های فرهنگی شاید بسیار کمتر از بعضی پروژه های عمرانی باشد، اما تأثیرگذاری عمیق تر و طولانی مدت تری دارد.
 
وی در ادامه از شهرداری سبزوار و دکتر طالبی که در این گونه برنامه ها علی رغم همه مشکلات معمولا موافقت و همراهی کرده است قدردانی کرد.
 
این عضو شورای شهر سبزوار در پایان افزود: سبزوار شهر بزرگانی چون ابوالفضل بیهقی، ابوالحسن زید بیهقی ، دکتر غنی، دکتر شریعتی، محمود دولت آبادی و ... است و دکتر دلبری هم در ادامه بزرگانی است که در طول تاریخ داشته ایم.
 
وی اظهار داشت: البته سبزوار معمولا در نثر قوی تر از شعر بوده است اما در عین حال شاعرانی نظیر ابن یمین هم که در زمان حیاتش سبزواری محسوب می شده از شعرای بزرگ و نامدار این شهر هستند و امروز افتخار می کنیم که کسی مانند دکتر دلبری توانسته است پرچم فرهنگ را در سبزوار برافراشته نگاه دارد.
 
* * *
 
مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرستان ادب نیز در این مراسم گفت: سبزوار برای من همیشه دوست داشتنی بوده و هست مخصوصا با عظمتی که در ادبیات ما دارد آن هم برای ما که در کار ادبی هستیم.
 
علی محمد مودب افزود: در این جلسه از صحبت های آقای مقصودی عضو شورای شهر سبزوار خوشحال شدم. زیرا شاید بیش از حمایت های مادی چیزی که خیلی اهمیت دارد، نگاه مسئولان و مدیران فرهنگی به مقوله ادبیات است.
 
وی ادامه داد: اتفاقی که نیاز جدی ماست این است که ادبیات برای مردم ما تبدیل به یک مسئله و نیاز بشود. زیرا اکنون مهمترین مشکل بازار نشر ما این است که احساس نیاز خیلی کم است و در سبد خریدشان کتاب را کمتر می گنجانند.
 
مودب همچنین گفت: ادبیات همیشه برای ایرانیان اهمیت داشته و هرکس می خواهد بگوید من ایرانی هستم باید خودش را با ادبیات پیوند بزند و نمی تواند بگوید ایرانی هستم اما یادی از فردوسی یا بیهقی نکند.
 
این شاعر کشوری سپس گفت: مهمترین مسئله ادبیات معرفی است و بعد از آن مردم خودشان برای ادبیات هزینه خواهند کرد اگر بشناسند چهره ها را . اما اول مردم ما نیاز دارند که حاکمیت و کسانی که رسانه ها و مناصب اجرایی را در دست دارند، اهمیت این پدیده را بشناسند و برای معرفی آن به مردم تلاش کنند تا پس از آن همانطور که در حوزه ورزش مردم به خوبی هزینه می کنند به خاطر اینکه اهیمت این موضوع برای مدیران و رسانه ها و مردم آشکار شده در حوزه ادبیات هم هزینه کنند، زیرا ادبیات بسیار مهمتر از به طور مثال فوتبال است.
 
وی ادامه داد: ممکن است یک گل بازیکنان فوتبال، شادی وافتخار زیادی را در یک مقطعی ایجاد کند اما یک اثر شاخص شاعری مثل حسن دلبری تا همیشه مانند یک سند از این دوره تاریخی باقی می ماند. سند جنس عاشقی این مردم . سند جنس زندگی این مردم و آداب و جهان و ارزش های ادبی و سیاسی و ... مردم.
 
علی محمد مودب سپس گفت: اگر ما در معرفی چهره های ادبی کم کاری نکنیم، مردم شهر بزرگی مثل سبزوار نیز که در گستره تمدن ایران ادبیات و رجال سیاسی و مذهبیش همیشه شاخص بوده و هستند ارزش و قدر این نعمت ها را می دانند.
 
مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرستان ادب همچنین اظهار داشت: ادبیات ما و اصولا فرهنگ و هنر ما به دلیل واردات و هجوم گسترده سلایق مختلف دنیای مدرن امروز در معرض آسیب ها و انحرافاتی قرار گرفته است و اتفاقا در این نبرد بزرگ شهرستان ها و روستاها پایتخت های فرهنگی ما هستند زیرا شهرهای بزرگ به هردلیل از لحاظ سبک زندگی بیشتر آسیب می بینند.
 
این شاعر برجسته کشوری و پدیدآورنده مجموعه های شعری عاشقانه های پسر نوح، سفر بمباران و کهکشان چهره ها، در ادامه اظهاراتش در این مراسم گفت: دکتر حسن دلبری یک چهره ادبی برجسته است و کسی است که نه تنها افتخار سبزوار بلکه افتخاری برای ایران و ادبیات فارسی است.
 
وی افزود: این ستاره در سبزوار طلوع کرده اما درخشش در آسمان ادبیات فارسی است و نه فقط ایران.
 
مودب سپس اظهار داشت: اگر بخواهیم از شعر ایران در سه دهه اخیر 5 یا 10 عاشقانه شاخص را نام ببریم نخواهیم توانست نام حسن دلبری را حذف کنیم.
 
وی ادامه داد: مثنوی عاشقانه ی [دو گام مانده به هم سیبی ازهوا افتاد] یقیناً یکی از 5 یا 10 شعر عاشقانه شاخص این سال هاست که جهان و زبان خاص خود را دارد و اثر این روزگار است و یا در حوزه شعر رضوی غزل ایشان با ردیف شکسته باش [اینجا طلسم گنج خدایی شکسته باش] بسیار شاخص است.
 
مودب در پایان سخنانش یک خبر خوب هم به سبزواری ها داد و گفت: کتاب جدید جواد جعفری نسب نیز در انتشارات  شهرستان ادب مجوز گرفته و انشاالله آن هم امسال توفیق چاپ به دست می آورد.
 
* * *
 
سید وحید سمنانی از دیگر میهانان مراسم رونمایی از کتاب جدید دکتر دلبری بود که به سخنرانی پرداخت و گفت: شعر امروز در چند حوزه دچار ضعف بسیار شدیدی است. یکی از آن حوزه ها، حوزه زبان است. 
 
وی تصریح کرد: بعضی شعرا یا به طور کل جدا از سنت فکر می کنند و بین خودشان و شعرشان با دنیای دیروز ادبیات دیوار بلندی می کشند یا برعکس، بعضی دیگر از شاعران فقط دلبسته سنت می شود و به شعر امروز و نگاه امروز معتقد نیستند. این هر دو روش اشتباهند. بهترین حالت وقتی است که یک شاعر بتواند، سنت ادبی هزارساله فارسی را باجریانات ادبی روز پیوند بزند و این ویژگی را می توان در کتاب پنجره های آجری به خوبی دید.
 
وی در ادامه گفت: خیلی از شاعران خوب کشور ما وقتی استاد ادبیات می شوند و در دانشگاه ها به تدریس مشغول می شوند، فضای شعری خود را از دست می دهند و از این بابت شاید در کل کشور به اندازه انگشتان دست اساتید ادبیات داشته باشیم که به شعر امروز اینقدر خوب مسلط باشند و به این زبان شعر بگویند و مخاطبان شعر امروز او را بشناسند و از این بابت به شهر سبزوار و دانشگاه حکیم سبزواری تبریک می گویم وامیدوارم دانشجویان ادبیات این شهر از نعمت وجود استادی چون دکتر دلبری نهایت استفاده را ببرند.
 
سمنانی سپس اظهار داشت: نکته بعدی که از آسیب های جدی شعر امروز ماست بحث عاطفه است. به طوری که شاعرانی هستند که فقط به بیان عاطفه در شعرشان دلخوشند و فقط شعری بسیار عاطفی می گویند و با فراگیر شدن فضاهای مجازی این شعرها زود دست به دست می شوند و خوانده می شوند و فراموش خواهند شد و به خاطر نداشتن تکنیک و اندیشه جایی در ادبیات ما پیدا نمی کنند.
 
وی در ادامه گفت: بعضی وقت ها نیز شاعران به صورت مکانیکی شعر می گویند، به طوری که شعرشان صنعت دارد، زبان دارد، زیبایی های خاص زبانی دارد و شما وقتی می شنوید ایرادی نمی توانید بگیرید اما روی مخاطب تأثیر ندارد. اما از این بابت هم اشعار دکتر دلبری هم عاطفه سیال و روانی دارد وهم از تکنیک و زیبایی های زبانی برخوردار است و هم مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
سمنانی سپس اظهار داشت: بحث دیگر درباره آسیب های جدی شعر امروز بحث حکمت است. به طوری که در شعر امروز شاعران به خاطر تهی بودن ازعلم گذشته و علم روز، فقط محدود به رایانه و آنچه دم دستشان است، می شوند و اندیشه هایشان سطحی می شود که خوشبختانه این ایراد نیز در اشعار دکتر دلبری وجود ندارد.
 
سمنانی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: وقتی امروز همراه استاد مودب وارد شهر سبزوار می شدیم حرکت بسیار خوبی را مشاهده کردیم که در میدان ورودی شهر اسم بزرگان ادبیات و فرهنگ خراسان را نصب کرده بودند که استاد دلبری عزیز هم اکنون شایستگی آن را دارد که نامش در آن میدان باشد که البته شک ندارم که در تداوم این مسیر با توجه به قدرشناسی مردم سبزوار و ادب دوستی مسئولانش این اتفاق به زودی می افتد. اما دور نمی بینم که تندیس یا سردیسی از این شاعر خوب که توانسته از مرز استان و شهر خودش بگذرد و مخاطبان امروز را به خودش جلب کند نیز در سبزوار نصب شود.
 
سمنانی در پایان اظهاراتش گفت: شهرستان ادب حسن دلبری را معرفی نکرده است. زیرا من خودم که در سال 76 و 77 تازه شروع کردم به شاعری در همان روزهای آغازین کارم، نام حسن دلبری به گوشم خورد و غزل ها و مثنوی هایش را شنیدم پس ما او را معرفی نکردیم اما خوشحالیم که کتابی را از او چاپ کردیم که تداوم رشد او و تداوم پختگی زبان و اندیشه اش را نشان می دهد و امیدوارم در آثار بعدیش نیز همین روند را ببینیم.
 
* * *
 
در انتهای مراسم و پس از رونمایی از کتاب پنجره های آجری،نوبت به سخنرانی دکتر حسن دلبری رسید.
 
وی ابتدا به مصادف شدن نا خودآگاه زمان رونمایی ازاین کتاب با روز واقعی تولدش اشاره کرد وگفت: هرچند در شناسنامه اش تاریخ دیگری را به عنوان زادروز وی درج کرده اند، اما تاریخ واقعی تولد او بر اساس آنچه پدرش بر جلد قرآن قدیمیشان نوشته است، 10 خرداد 1349 می باشد.
 
دکتر دلبری سپس به تغییر و تحولاتی که در زبان و محتوای شعریش از سال های جوانی تا کنون به وجود آمده اشاره کرد و اظهار داشت: اشعارم زمانی تندی «سیف فرغانی وار» داشت اما به این نتیجه رسیدم که لطافت و ملاحت «حافظ» گونه ماندگار تر است.
 
دلبری تصریح کرد: بعضی اوقات دوستانم می رنجند و می پرسند کجاست آن حسن دلبری چرا همان داغی و تندی را ندارد؟ولی به هرحال سری باید جنبانید و نیم لبخندی زد و گذشت اما هرچه بود چه در آن تندی ، چه در این کندی خدا را شاکرم که هیچ گاه مدحی نگفتم.
 
وی سپس به شعری در روزگار جوانیش اشاره کرد و گفت: در یک بیت از غزلی گفته بودم : 
 
این تواضع با تو دارم ورنه حتی روی دار
 تا بمیرم کج نمی گیرم سرم را آشنا
 
دلبری در پایان غزل جدیدی از خودش را قرائت کرد که به گفته خودش تا به حال در هیچ کجا نخوانده و منتشر نکرده ، اما در حکم مانیفست اوست:
 
نمی خواهم در این دنیا شبیه دیگری باشم
مرا بگذار تاهستم خدایا دلبری باشم
طی عمر دراز زاغ های لاشه خور تا کی
مرا بگذار اگر هستم عقاب خانلری باشم
مرا بگذار باقی مانده عمر قشنگم را 
همین در کار شعر و شیوه افسونگری باشم
دلی ارام می خواهم به رنگ سادگی هایم 
که بنشینم کنارش گرم شعر و شاعری باشم
همه دیوانه ها را دور هم گردآورم یکجا
برای امتم در کسوت پیغمبری باشم
خدا گویا مرا آورد در دنیا که تا هستم
کنار چشم تو در کار مضمون پروری باشم
به قدری از تو لبریزم که از لب هام می ریزی
مگر من می توانم محو عشق دیگری باشم
 
گفتنی است در پایان مراسم کتاب جدید دکتر دلبری با تخفیف ویژه و با امضای خود وی به علاقه مندان فروخته شد.
 
 
 

 

نظرت را بنویس
comments

چقدر خوب است که جلسه رونمايي از کتاب هم در تهران مثلا در خود شهرستان ادب برگزار کنند تا در سطح ملي هم بازتاب داشته باشد لطفا به دکتر دلبري و مسئولان ديگر از جمله دانشگاه بگوييد که پيگيري کنند.

چرا سایت های خبری سبزوار فروکش کرد دیگر اخباری از شهرستان نیست

سلام و درود گمانم در آغاز این بیت کلمه "پی" درست باشد که به اشتباه " طی" تایپ شده به این صورت: پی عمر دراز زاغ های لاشه خور تا کی مرا بگذار اگر هستم عقاب خانلری باشم ممنون

ب

درود بر شما به گفته ی خود دکتر دلبری پی درسته ...

م .ا . اکبری

با سلام و سپاس از جناب اقای برومندی عزیز که بزیبایی این مراسم را در گنجینه ی فرهنگ و ادب ضبط فرمودند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما