امضای تفاهم نامه میان دانشگاه حکیم سبزواری با دانشگاه غالب استان هرات افغانستان

  در پی دعوت رسمی دانشگاه حکیم سبزواری از مسئولان دانشگاه غالب استان هرات افغانستان و بازدید رئیس و برخی مسئولان این دانشگاه از دانشگاه حکیم سبزواری، تفاهم نامه همکاری متقابل میان دو دانشگاه نیز به امضای مشترک رسید.
 
دکتر جواد حدادنیا در این دیدار ضمن عرض خیرمقدم به مسئولان دانشگاه غالب، توضیحاتی نیز در خصوص پیشینه دانشگاه حکیم و تعداد دانشجویان افغانی حاضر در این دانشگاه ارائه نمود و از بسط و توسعه همکاری های فی مابین در خصوص تبادل دانشجو و استاد از مبادی قانونی استقبال نمود.
 
دکتر غلام سعید راشد، رئیس دانشگاه غالب استان هرات افغانستان نیز در این دیدار ضمن تقدیر از میزبانی دانشگاه حکیم ابراز امیدواری کرد که دانشجویان و اساتید آن دانشگاه بتوانند از امکانات آموزشی، پژوهشی و علمی دانشگاه حکیم و ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی استفاده نموده و نیز امکان بهره برداری آنان از آزمایشگاه ها، کارگاه ها و کتابخانه دانشگاه حکیم برای ایشان فراهم گردد.
 
در پایان این جلسه تفاهم نامه همکاری متقابل میان دو دانشگاه در ۹ بند به امضای طرفین رسید.
 
منبع: وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری

*    *    *

گفتنی است هرات از شهرهای تاریخی و دارای فرهنگ اصیل و کهنی در حوزه تمدن ایران و اسلام می باشد و در حال حاضر نیز یکی از کلان شهرهای افغانستان، مرکز ولایت هِرات در غرب آن کشور است. این شهر پس از کابل، دومین شهر پرجمعیت افغانستان باجمعیت نزدیک به 400 هزارنفر محسوب می‌شود. هِرات قطب صنعتی و مهمترین کانون فرهنگی - هنری افغانستان به‌شمار می‌آید.

اتفاقا شهر هرات افغانستان بعضی اشتراکات فرهنگی و تاریخی مهمی نیز با سبزوار دارد که از جمله این اشتراکات وجود مشاهیری مانند ملاحسین واعظ کاشفی است که هرچند اصالتاً سبزواری بود، اما سال های زیادی از عمرش را در هرات سپری کرده بود.

اسرارنامه حتی پیش از این پیشنهاد برقراری پیوند خواهر خواندگی بین دو شهر با عظمت سبزوار و هرات را مطرح کرده بود که متاسفانه تا کنون اقدامی در این زمینه از سوی مسئولان فرهنگی سبزوار صورت نگرفته است. اما این اقدام دانشگاه حکیم سبزواری می تواند زمینه مناسبی برای برقراری تبادلات بیشتر بین دو شهر تاریخی و فرهنگی هرات و سبزوار را فراهم آورد.

لازم به ذکر است، دانشگاه حکیم سبزواری دومین دانشگاه بزرگ و معتبر ملی در شمال شرق ایران است که از سه دهه قبل تا کنون به فعالیت علمی، پژوهشی و فرهنگی در کهن شهر سبزوار مشغول است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

 

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما