تحلیلی بر مجموعه برنامه های هفته سبزوار در سال 95

هفته سبزوار امسال در حالی برای دومین سال متوالی برگزار شد، که هرچند بعضی نکات مثبت در آن به چشم می خورد، اما در عین حال انتقادات بزرگ و متعددی نیز بر آن وارد بود به طوری که انگار شهرداری و بعضی دیگر از برگزارکنندگان این مراسم، امسال تصمیم گرفته بودند به هرشکل ممکن فقط مجموعه برنامه هایی تحت عنوان هفته سبزوار را برگزار کنند و چندان به کیفیت کار و معنا و مفهوم و اثرگذاری آن در طولانی مدت توجه نکرده بودند.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، کانال تلگرامی «سبزوار95» روز گذشته در همین راستا، با نکته سنجی قابل تحسینی اقدام به انتشار یادداشتی تحلیلی درباره برگزاری دومین هفته سبزوار کرده، که به بعضی از مهمترین انتقادات و بعضی برنامه های غیرمنطقی در دل هفته سبزوار نظیر  «بزرگداشت فردوسی توسی» !!! اشاره کرده است.
 
البته به نظر می رسد، انتقاد نسبت به برگزاری بزرگداشت فردوسی، در جهت نفی کامل اجرای چنین برنامه فرهنگی با اهمیتی نباشد، بلکه با توجه به اینکه 25 اردیبهشت در تقویم ایران به عنوان روز ملی بزرگداشت فردوسی، نامگذاری شده است، اجرای چنین برنامه ای در این ایام، به صورت جداگانه حتی لازم هم بوده است، اما گنجانیده شدن مراسم بزرگداشت برای یک شاعر غیر سبزواری در دل مجموعه برنامه های هفته سبزوار! آن هم در شرایطی که شهرداری و دیگر دستگاه های فرهنگی و اجرایی شهرستان تا کنون برای بزرگداشت مشاهیر برجسته ای چون، دکتر علی شریعتی، استاد محمود دولت آبادی، دکتر حسین قندی، دکتر قاسم غنی، دکتر محمدعلی لطفی مقدم، دکتر سیادتی و ... هیچ قدمی برنداشته اند، نشان از آن دارد که برخی مسئولان و متولیان امور فرهنگی سبزوار یا سوراخ دعا را گم کرده اند، یا برگزاری هفته سبزوار را آنقدر سرسری گرفته و فقط به فکر سمبل کاری بوده اند که هرجا لازم بوده است، داخلش آب بسته و برنامه های بی ربط را در هفته سبزوار جای داده اند!
 
اتفاقاً گنجانیده شدن مراسم بزرگداشت فردوسی به عنوان یک شاعر غیرسبزواری در مجموعه برنامه های هفته سبزوار امسال در حالی اتفاق افتاد که یک برنامه مهم فرهنگی دیگر نیز که برعکس مورد اول، از میراث اصیل فرهنگی و معنوی سبزوار بود و با همین ایام نیز مصادف شده بود، امسال به دست فراموشی سپرده شد! و آن برنامه چیزی نبود، جز احیای مراسم استقبال نمادین از امام زمان که طی سال های 93 و 94  با وجود برخی نقدها (که البته برای ابتدای کار طبیعی بود) برگزار شد، اما امسال شهرداری و دیگر مسئولان فرهنگی سبزوار ظاهرا از ادامه احیای این میراث معنوی ارزشمند دست کشیده اند و قصد دارند قبل از اینکه این میراث معنوی سبزوار مانند مراسم قالی شویان کاشان یا مراسم استقبال نمادین از امام رضا (ع) درنیشابور واقعا به شهرت برسد و به تدریج در فهرست برنامه های فرهنگی کشور و یا حداقل استان جای بگیرد، آن را دوباره به دست فراموشی بسپارند! (اسرارنامه در مطالب بعدی به صورت مفصل تری به این موضوع خواهد پرداخت)
 
به هرحال وجود این نقدها نباید باعث شود، اصل ایده برگزاری هفته سبزوار و بعضی اتفاقات مثبت آن را هم به دست فراموشی بسپاریم که البته در مطلب تحلیلی که توسط کانال تلگرامی سبزوار95 منتشر شده است، به این نکات مثبت نظیر برگزاری مراسم بیهقی خوانی در روستای حارث آباد، و کلیدر گردی و ... اشاره شده است و اسرارنامه با تأکید ویژه ای سفر تعدادی از مدیران تورهای گردشگری خراسان رضوی به سبزوار و بازدید آن ها از اماکن تفریحی و گردشگری دیار سربداران را به نکات مثبت برگزاری هفته سبزوار سال 95 اضافه می کند.
 
و اما در اینجا مناسب است مروری بر یادداشت منتشر شده در کانال تلگرامی سبزوار95  نیز داشته باشیم.
 
البته خاطرنشان می شود، انتشار این مطلب به معنای موافقت صد در صد تحریریه اسرارنامه با همه دیدگاه های مطرح شده در آن نیست: 
 
تحلیلی بر هفته سبزوار
 
قطعا ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ برگ زرینی در تاریخ سبزوار بود جایی که با پخش زنده تلوزیونی از هفته سبزوار رسما رونمایی شد و سبزوار به عنوان یکی از معدود شهرهای ایران دارای یک هفته رسمی در تقویم سالانه شد ، هفته ای که امید میرفت با برگزاری همه ساله آن شاهد رشد و ارتقای فرهنگی و اقتصادی شهرمان باشیم و مشاهیر و ابنیه تاریخی شهر هر چه بیشتر از پیش به هم میهنان و حتی هم شهریان معرفی شوند.
 
اما در دومین سال برگزاری این هفته ، شاهد اتفاقاتی عجیب و اشتباهاتی قطعا عمدی از سوی برگزار کنندگان این هفته بودیم.
 
در حالی که هیچ یک از مسئولین و حتی رسانه های سبزوار ایرادی  به برنامه های این هفته وارد نکردند، شاهد برنامه ای پر از اشکال ، اشتباه و سوء استفاده های شخصی برخی افراد بودیم.
 
هفته ای که قرار بود همه ساله از ۲۶ اردیبهشت تا ۱ خرداد برگزار شود در اقدامی عجیب از ۲۵ اردیبهشت آغاز شد و شاهد یک هفته با ۸ روز بودیم.
 
هفته ( هشته ای ) که در یکشنبه آن هیچ برنامه ای وجود نداشت و این اتفاق دومین سورپرایز، برگزار کنندگان این هفته بود.
 
نکته قابل توجه و البته تأسف بار اینجا بود که با وجود مشاهیر و بزرگان بنام سبزواری همچون دکتر علی شریعتی ،دکتر بسکی ، حمید سبزواری ، ابن یمین فریومدی ، حاج ملاهادی سبزواری ، عبدالاعلی سبزواری ، عبدالرزاق بغایری ، پروفسور سید حسن امین ، پروفسور حسین صادقی ، محمود بیهقی و ..... شاهد برگزاری بزرگداشت فردوسی در ۲ روز ابتدایی این هفته بودیم که البته این سخن به معنای کوچک شمردن جایگاه فردوسی نیست بلکه عدم ارتباط فردوسی با سبزوار و هفته ی سبزوار جای تأمل دارد، و ای کاش بزرگداشتی برای مشاهیر سبزواری برگزار میشد بزرگانی که حتی برخی از آنان را ، خود سبزواری ها نیز نمی شناسند.
 
چهارمین ایراد بزرگ این هفته سوء استفاده ی برخی افراد و استفاده از امکانات دولتی برای بخش خصوصی بود در جایی که با وجود ۱۲ خانه تاریخی در سبزوار ( خانه امین تجار مشهدی ، خانه عظیمیان ، خانه ملا شمس ، خانه جعفر زاده ، خانه افچنگی ، خانه شریعتمدار ، خانه اسلامی ، خانه الداغی ، خانه حجازی ، خانه امیری ، خانه فروغی و خانه ترشیزی ) تنها خانه ای که به بخش خصوصی واگذار شده ( خانه ترشیزی ) مورد بازدید عمومی در این هفته قرار گرفت که شائبه سوء استفاده از امکانات دولتی را در اذهان جامعه تداعی می کند.
 
این پایان ماجرا نبود و شاهد برگزاری میتینگ تبلیغاتی در یکی از رستوران های برون شهری سبزوار نیز بودیم که البته این مورد میتواند با مساله اسپانسرینگ توجیه شود .
 
البته در کنار تمام این ایرادات از کیفیت برگزاری برخی مراسمات و همچنین برنامه های خوبی همچون بیهقی خوانی ، کلیدر گردی و معرفی آتشکده آذربرزین مهر و کوچه باستانی گلستان نباید غافل شد.
 
هر چه که بود دومین هفته سبزوار نیز تمام شد اما ای کاش در سال های بعدی شاهد هفته ای تمام سبزواری با معرفی ابنیه ، مشاهیر و بزرگان سبزوار باشیم.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
 
نظرت را بنویس
comments

فرهاد - به نظرم بزرگداشت فردوسي اشکالي ندارد. اتفاقا از نگاهي ديگر خوب هم هست اگر بتوانيم درست از آن استفاده کنيم. مي توانيم از اين بهانه با عنوان پيوند ميان پدر شعر فارسي و پدر نثر فارسي استفاده کنيم و از اين طريق پيوندي با مشهد بزنيم و در فعاليت هاي فرهنگي و هنري همکاري داشته باشيم. مانند ديگر شهرها که مثلا چندين سال است همايش از توس تا نيشابور را برپا مي کنند. - کار بيهقي خواني آن هم در حارث آباد خيلي قشنگ بود. اما اي کاش در خود سبزوار هم اين جلسات برگزار شود. تازه به نظرم بايد جلسات تاريخ بيهق خواني و سياستنامه خواني هم در سبزوار داشته باشيم. - مهم اين بود که هفته فرهنگي با همه کمي و کاستي هايش برگزار شد. اي کاش مثل پارسال بيشتر کار مي شد. اما حيف که آيين استقبال سربداران برگزار نشد. هر مي خواهيم حرکتي در سطح ملي به فرهنگ تبديل شود و بازتاب ملي داشته باشد بايد فعاليت هاي مان استمرار داشته باشد و گر نه يک سال خوب برگزار کنيم اما سال بعد تعطيل شود فايده اي ندارد. استمرار خيلي مهم است. ان شا سال هاي بعد هفته سبزوار پررونق و با حضور همه نهادهاي فرهنگي و غير فرهنگي برگزار شود/

و اين غفلت ميراث فرهنگي سبزوار را از برنامه هاي ملي هم به آنها اضافه کنيد: بيست و ششمين نمايشگاه صنايع دستي کشور از امروز در مصلاي امام خميني تهران آغاز مي شود، مسئولان ميراث فرهنگي سبزوار دقيقا کجايند؟ و دقيقا براي اين نمايشگاه ملي چکار کردند؟ در اين نمايشگاه بسياري از شهرهاي کوچک و حتي روستاها حضور دارند. چگونه مي خواهيم رونق گردشگري داشته باشيم؟ آيا چنين نمايشگاه هاي ملي فرصتي براي معرفي سبزوار و ميراث فرهنگي و صنايع دستي آن نيست؟ آيا سبزوار هيچ صنايع دستي اي ندارد که در اين نمايشگاه حاضر باشد؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما