آیین نکوداشت حمید سبزواری برگزار شد

حمید سبزواری همتراز عطار و خیام است/ شاهنگیان: لقب پدر شعر انقلاب، برازنده شاعر «خمینی ای امام» است

محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در آیین نکوداشت حمید سبزواری گفت که استاد حمید سبزواری مقامش با شاعران نیشابوری برابری می‌کند و شاید خیلی‌ها به ارزش او پی نبرده باشند اما گذر زمان به همه ثابت خواهد کرد که او یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایرانی است. همچنین حمید شاهنگیان عنوان کرد که بدون شک حمید سبزواری پدر سرود انقلاب است، چراکه من هیچ‌کسی را نمی‌توانم هم‌سنگ او بدانم و به مقایسه با او بپردازم.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین نکوداشت، حمید سبزواری، شاعر مطرح انقلابی، عصر  سه‌شنبه (۲۸ اردیبهشت‌ماه) با حضور محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، محمدمهدی صمیمی، مدیر آفرینش‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مصطفی رحماندوست، اسماعیل امینی، بیوک ملکی، فاطمه راکعی، محمد گلریز، سهیل محمودی، حسین اسرافیلی، حمید شاهنگیان، مجتبی مطهری، جواد محقق، حسین شمسایی، فاضل نظری و خانواده حمید سبزواری در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
 
سبزواری به دلیل توانمندی‌هایش به موفقیت رسید
 
مصطفی رحماندوست در ابتدای این مراسم اظهار کرد: برای همه ما پیش آمده که گاهی فرد مشهوری را در جامعه می‌بینیم اما دلیل آن را نمی‌دانیم و همه چیز را پای شانس و پارتی بازی می‌گذاریم. شاید این فکر خیلی از مردم جامعه باشد اما باید این نکته را یادآوری کنم که حمید سبزواری متعلق به دوره‌ای است که انسان‌ها با شانس و پارتی بازی نمی‌توانستند بزرگ و شناخته شده باشند و نیاز به توانایی و استعداد ذاتی بود.
 
وی ادامه داد: اگر شعرها و سرودهای حمید سبزواری را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که موفقیت فردی که سرودهای ماندگاری مانند «خمینی‌ای امام» و «خجسته باد این پیروزی» را سروده است نمی‌تواند اتفاقی و بر اساس شانس و پارتی‌بازی باشد چراکه اگر این عوامل را هم مؤثر بدانیم مهم‌ترین عامل موفقیت او این است که سبزواری مایه و توان رسیدن به موفقیت را داشته است.
 
این شاعر کشورمان در توضیح دلایل موفقیت سبزواری گفت: به نظرم خدا به حمید سبزواری عزت داده است چراکه او را با توانایی‌های سرشار، در زمانی مناسب و در موقعیت جغرافیایی خاصی قرار داده تا بتواند به مردم خدمت کند. به نظرم سبزواری با استفاده از توانمندی‌های درونی و موقعیت‌شناسی کارهای بزرگی را انجام داده است.
 
در ادامه این مراسم، اسماعیل امینی با اشاره به خاطره‌ای اظهار کرد: روزهایی که قرار بود حضرت امام خمینی (ره) به ایران برگردد، ۱۵، ۱۶ سال داشتم و هر روز به خیابان می‌رفتیم و منتظر ورود امام بودیم اما دولت بختیار هر روز مشکلی را علم می‌کرد و مانع ورود امام به کشور می‌شد. به خاطر دارم وقتی امام در روز ۱۲ بهمن به کشور بازگشت در بهشت‌زهرا سرود «برخیزید، برخیزید، برخیزید، ای شهیدان راه خدا» پخش شد و همه گریه کردند، امروز نیز وقتی سرودهای انقلابی در سالن پخش شد یاد آن روزهای افتادم. به نظرم این که هنرمندی شاهد اتفاقات بزرگ کشورش باشد و به آن کمک کند، توفیق بزرگی است.
 
سبزواری تاریخ شفاهی این ملت است
 
همچنین حسین اسرافیلی قبل از شعر خواندن در این مراسم گفت: حمید سبزواری تاریخ شفاهی این ملت است چراکه تمام وقایع انقلاب را می‌توان در آثار او دید.
 
سبزواری هر جا ستمی را می‌دید درباره آن شعر می‌سرود
 
حمید شاهنگیان، آهنگساز مطرح سرودهای انقلابی که دیگر سخنران این مراسم بود اظهار کرد: به نظرم بیشتر مردم حمید سبزواری را از سال ۵۷ به بعد می‌شناسند اما بیان این که سبزواری شاعر بعد از انقلاب است کمی بی انصافی است چراکه او از سال‌های قبل از انقلاب شعرهای انقلابی می‌گفت و کمک شایانی به پیروزی انقلاب کرده است.
 
وی افزود: من از سال ۱۳۲۹ کارهای سبزواری را دنبال می‌کنم و به خاطر دارم که او هر جا ستمی را می‌دید درباره آن شعر می‌سرود چراکه وجدان هنری او همیشه بیدار بود. سبزواری در طول سال‌های فعالیتش به همراه قلمش که حکم شمشیر را داشت جلوی ظلم‌های فراوانی ایستاد و همیشه در میدان مبارزه حضور داشت. او از سابقون است و قران سابقون را مقرب دانسته است.
 
این آهنگساز با اشاره به ویژگی‌های شعری سبزواری گفت: بدون شک حمید سبزواری پدر سرود انقلاب است چراکه من هیچ‌کس را نمی‌توانم هم‌سنگ او بدانم و به مقایسه با او بپردازم. سبزواری در طول عمر پر‌برکتش با استفاده از شعر به بیان درد انسان، آزادگی و دین پرداخته است.
 
حسین شمسایی، ذاکر اهل‌بیت (ع) نیز در توضیح نقش سبزواری در موفقیت‌های انقلاب اظهار کرد: استاد سبزواری برای هر مناسبت یا اتفاقی شعر می‌سرود و من آن شعرها را در مراسم‌های مختلف می‌خواندم. او شاعر خوش‌فکری بود که چند سال قبل از سال ۵۷، قیام و پیروزی انقلاب را در شعرهایش پیش‌بینی کرده بود.
 
سبزواری باشرف زندگی کرد
 
در ادامه این مراسم، سهیل محمودی با اشاره به نقش شاعرانی مانند حمید سبزواری در رشد شعر انقلابی گفت: دیدار جوانان آن دوره با شخصیت‌هایی مانند سبزواری، صفارزاده، ستوده و مطهری باعث شده بود که جوانان به هر ذلتی تن ندهند و نسلی قوی بار بیاید. به همین دلیل، همیشه حسرت می‌خورم که ای کاش جوانان امروز نیز شخصیت‌هایی مانند مطهری، بهشتی و قدسی‌ها را می‌دیدند و به بی‌عاری تن نمی‌دادند. من از مرحوم شاهرخی، شرفی را آموختم که از صدتا کتاب نمی‌توان آن را آموخت.
 
وی افزود: چیزی که امروز ما و شاعران جوان باید از سبزواری بیاموزیم، با شرف زندگی کردن است و امیدوارم که این وجه در شعر و ادبیات ما دیده شود.
 
شعرهای سبزواری سند تاریخی انقلاب است
 
فاضل نظری نیز در این مراسم اظهار کرد: اگر هزار مراسم دیگر برای بزرگداشت حمید سبزواری برگزار کنیم باز هم نمی‌توانیم دین خود را به او ادا کنیم چراکه او خدمات فراوانی به انقلاب و ادبیات کشور کرده است. او در ۹۰ سالگی چنان شعر می‌گوید که گویی یک جوان ۳۰ ساله شعر گفته است.
 
وی ادامه داد: به نظرم اشعار او سند تاریخی از سال‌های انقلاب است چراکه بهترین بیانیه‌ها در ادبیات انقلاب اسلامی را می‌توان در سرودها و شعرهای حمید سبزواری یافت. سبزواری خدمات فراوانی انجام داده است و امیدوارم مسیری که او در آن گام گذاشته است، ادامه داشته باشد.
 
 سبزواری هم‌تراز عطار و خیام است
 
محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران که آخرین سخنران این مراسم بود با اشاره مقام حمید سبزواری گفت: همیشه این سؤال مطرح می‌شود که چرا نیشابور عطار و خیام را دارد اما سبزوار که در نزدیکی نیشابور است شاعر مشهوری نداشته است. به نظرم بیان این موضوع اشتباه است چراکه سبزوار استاد حمید سبزواری را دارد که مقامش با شاعران نیشابوری برابری می‌کند و شاید خیلی‌ها به ارزش استاد سبزواری پی نبرده باشند اما گذر زمان به همه ثابت خواهد کرد که حمید سبزواری یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایرانی است.
 
وی افزود: امروز بسیاری از افراد جامعه متوجه جایگاه رفیع استاد سبزواری نیستند، همان‌طور که مردم زمان حافظ و سعدی نیز در آن سال‌ها این دو شاعر بزرگ را درک نکرده بودند.
 
رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: شعرهای استاد سبزواری پتانسیل‌های فراوانی دارد و به نظرم این قابلیت وجود دارد که این آثار در دانشگاه‌های مختلف درس داده شود. سبزواری شاعر آزادگی، امام، ولایت، مردم، انقلاب و دفاع مقدس است و امیدوارم که قدر این شاعر بلند مرتبه را بیشتر بدانیم. 
 
منبع: خبرگزاری ایبنا
 
 
نظرت را بنویس
comments

کمال

درود بر استاد حمید سبزواری هنرمند نستوه و متعهد استاد عزیز شما روی چشم همه ایرانی ها جای دارید. انشاالله سایه تون روی سر ما باشه همیشه

چرانیشابوریا اینقدر به سبزوار و مشاهیرش حسادت میکنن! مگه این همه سال که نیشابوریا برای عطار و خیام مراسم بزرگداشت گرفتن و توی سایتاشون مطلب زدن یک نفر ازما سبزواریا رفتیم فحش بدیم و بگیم خیلی خودتونو بالابالا نگیرید؟ حالا چرا اینا اینطوری نسبت به حمید سبزواری ما بغض و کینه نشون دادن؟ ایا این از حس حقارتشون نیست؟

حبیب. د

به نظر من تا قبل از این یک تساوی بین سبزوار و نیشابور در زمینه ادبی وجود داشت. نیشابور دو شاعر خیلی بزرگ و برجسته به نام عطار و خیام داشت و سبزوار چند نویسنده بزرگ و برجسته مثل ابوالفضل بیهقی و محمود دولت ابادی تا جایی که این شهر به عنوان پایتخت نثر فارسی لقب گرفته اما الان با این نظر جالبی که اقای صلاحی دادن و باز در اینجا هم معلوم شد که غیر سبزواری ها بیشتر از خود سبزواریها قدر سبزوار و مشاهیراین شهرو میدونن، دیگه کفه ترازو به نفع سبزوار سنگین تر میشه چون هم در عرصه نثر فارسی بزرگان بی بدیل فراوانی داره و هم در حوزه شعر فارسی از جمله اقای سبزواری که واقعا وقتی به کارکرد اثار هنری در زمان خودشون نگاه کنیم اشعار اقای سبزواری چون در دل مهمترین رویدادهای تاریخ سیاسی ایران خونده شده و به توجه و اقبال عمومی رسیده، به مراتب از شاعرانی مثل عطار و خیام با وجود همه احترامی که براشون قائلم و شخصا رباعیات خیامو میخونم ولی مرتبه اقای سبزوای از این ها هم بالاتر و اشعارش کارکردی تر و اجتماعی تره

خوشبین

محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران که آخرین سخنران این مراسم بود با اشاره مقام حمید سبزواری گفت: (((همیشه این سؤال مطرح می‌شود که چرا نیشابور عطار و خیام را دارد اما سبزوار که در نزدیکی نیشابور است شاعر مشهوری نداشته است.))) منظور از (همیشه ) چیست ؟؟؟؟؟!!!!!

چه سئوالا! بابا نکته سنج الان همین سئوال یعنی چی؟ خوب زنگ بزن از خودش بپرس! چه چیزا ذهن شما رو به خودش مشغول میکنه؟ شما مسائل مهمتری برای فکر کردن ندارید؟

مهدی شریعتمدار

متاسفانه سایت همسایه بدجوری داره شلوغش میکنه و رفتار حرفه ایش رو رعایت نمیکنه و نظرات منطقی ما رو به عنوان هرزنامه درج میکنه و منتشر نمیکنه لازمه شما هم نسبت به این باعرض پوزش(خزعبلات) آگاهی داشته باشید: از سایت همسایه(نیشابور): محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران که آخرین سخنران این مراسم بود با اشاره مقام حمید سبزواری گفت: همیشه این سؤال مطرح می‌شود که چرا نیشابور عطار و خیام را دارد اما سبزوار که در نزدیکی نیشابور است شاعر مشهوری نداشته است. به نظرم بیان این موضوع اشتباه است چراکه سبزوار استاد حمید سبزواری را دارد که مقامش با شاعران نیشابوری برابری می‌کند و شاید خیلی‌ها به ارزش استاد سبزواری پی نبرده باشند اما گذر زمان به همه ثابت خواهد کرد که حمید سبزواری یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایرانی است. وی افزود: امروز بسیاری از افراد جامعه متوجه جایگاه رفیع استاد سبزواری نیستند، همان‌طور که مردم زمان حافظ و سعدی نیز در آن سال‌ها این دو شاعر بزرگ را درک نکرده بودند. رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: شعرهای استاد سبزواری پتانسیل‌های فراوانی دارد و به نظرم این قابلیت وجود دارد که این آثار در دانشگاه‌های مختلف درس داده شود. سبزواری شاعر آزادگی، امام، ولایت، مردم، انقلاب و دفاع مقدس است و امیدوارم که قدر این شاعر بلند مرتبه را بیشتر بدانیم. متن بالا مربوط به سخنرانی آقای صلاحی میباشد کسی که استاندار خراسان رضوی را در کارنامه خود دارد و در حال حاضر رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است. اما چرا باید استاد سبزواری را با دو شاعر ملی کشورمان حکیم عمر خیام و عطار نیشابوری یکسان بداند جای بسی تامل است! این قیاس یا به دلیل اطلاعات پایین ایشان نسبت به مشاهیر ملی نیشابور است و یا به دلیل اینکه (...) و وانمود کند که ثبت روز ملی در تقویم زیاد مهم نیست به هر صورت استاد حمید سبزواری به عنوان یک شاعر انقلابی جایگاه قابل احترامی دارند اما اینکه ایشان را هم تراز عطار نیشابوری بدانیم بسیار ساده اندیشانه است مولوی در وصف عطار این چنیین شعری سرود هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و یا حکیم عمر خیام چه کسی است که نداند شهره خیام فراتر از قاره ها رفته است و نامی از خیام بر روی کره ماه قرار داده اند امیدوارم شخصیتی چون آقای صلاحی که سکاندار استانداری خراسان بودند حداقل درباره مشاهیر استانی که در آن به عنوان بالاترین شخص بعد از رییس جمهور در حوزه های مختلف خصوصا فرهنگی تصمیم گیرنده بودند اطلاعات کافی داشته باشند امیدواریم برای ارج نهادن به شخصیت های معاصر نظیر استاد سبزواری دیگر مشاهیر کشورمان که قرن هاست بر قله عرفان بوده اند را زیر سوال نبریم هرچند شخصیت های مشاهیر قرن ها ثبات دارند که نمیتوان با این مثال ها وجهه آنها را زیر سوال برد و این طور سخنرانی ها قطعا باعث زیر سوال رفتن سطح معلومات خود فرد خواهد شد حمزه رضوی

رضایی

عیب نداره هر کس نظر خودشو میگه این ا قای حمزه رضوی هم یک ادم معمولی و ناشناسه که تو سایت روزنه نیشابور نظر شخصی خودشو گفته اما باز اقای صلاحی که این نظرو درباره استاد سبزواری داده یکی از مدیران شناخته شده کشوره که چند سال هم استاندار خراسان رضوی بوده و مسلما شنخت بهتری نسبت به مجموعه تحت مدیریتی خودش داشته. حرفایی هم که زده درسته کاری که تاثیری که اشعار حمید سبزواری در دوران معاصر ما گذاشت هرگز رباعیات خیام و عطار در هیچ دوره ای نداشته

سبزوار (رئونت با شکوه باستانی)

نیشابوریای عزیز اصلا خودتونو ناراحت نکنید ا صلا شما خیلی خوبید خیلی مهمید اصلا شهر شما از همه شهرای دنیا بهتره، اصلا مشاهیر شما بزرگترین مشاهیر جهانن اصلا همه بدن شما خوبید همه کوچیکن شما بزرگید فقط نمیدونم چرا هرجا توی ادبیات و فرهنگ و تاریخ ایران میخوان از یک رویداد مهم یاد کنن و مثالی از شجاعت و رشادت ایرانی ها بزنن تمثیل سربداران سبزوارو میارن و اصلا در زمینه های عزتمندی و غیرت و غرور ایرانی اسمی ازنیشابور نیست بلکه برعکس سعی میکنن این جور مواقع اسم نیشابور رو نیارن !

اسرارنامه جان باز دوباره یک مطلب زدی نیشابوریای بیچاره رو چند روز گذاشتی سر کار؟! میدونی که چه قدر متعصبن خدا رو خوش نمیاد اینطوری حرصشون بدی

حمید

بسیار عالیه ،من موندم این همه نخبه و شاعر امثال حکیم سبزواری و بیهقی وغیر در این شهر بوده ولی حتی یه روز ملی به نام این بزرگان در تقویم رسمی کشور موجود نیست ،کارشناسان فرهنگ و ارشاد بر چه اساسی نام این عزیزانو در تقویم ذکر نکردند ،حتی از اون قیام بزرگ این شهر ،دوستان فرهنگ و ارشاد زیاد تلاش کردن برای ثبت این روزا در تقویم ولی برای کارشناسان فرهنگ و ارشاد قابل قبول نبوده چون اهمیت چندانی نداشته

شکوه ا یران

خوب ما هم دقیقاهمینو میگیم شما نیشابوریا چون موقعیت شهرتون بین مشهد و سبزوارمحصور بوده برایاینکه به لحاظ فرهنگی زیر سایه این شهرهای قوی نرید احساس نیاز کردید که هویت مستقلی برای خودتون ایجاد کنید و از جمله دنبال ثبت روزهای ملی رفتید ولی سبزوار همیشه چون تا فاصله زیادی از هر طرف، خودش بزرگترین و مهمترین شهر منطقه بوده دیرتراز نیشابور به این احساس نیاز رسیده که با روش های نمادین برای خودش هویت مستقل بسازه و با اینکه بزرگان و مشاهیری به مراتب برجسته تر از نیشابور داره ولی معرفیشون نکرده و تازه هنوزم بعضی از مردم و مسئولان سبزوار احساس نیاز نمیکنن این چیزا ولی یک مقدار پیگیری و لابی گری لازم داره.خط قران نیست که نشه نقضش کرد میبینی الان نیشابور دو روز ملی درتقویم داره فردا با پیگیری مسئولان سبزوار یکباره 3 روز ملی برای سبزوار ثبت میشه

صادق

دوستان دعوا نکنید در تفاوت جایگاه حمید سبزواری با خیام و عطار و چند مرتبه بالاتر بودن شانو منزلت استاد حمید سبزواری همین اندازه بس که نیشابوریها هرسالی یک بار خودشان برای عطار و خیام بزرگداشت میگیرند اما برای استاد حمیدس بزواری سالی چند بار در تهرانو بسیاری از شهرهای کشور بزرگداشت گرفته میشود که بعضی از این مراسمات را اصلا مردم سبزوار خبر ندارندو بعدا از روی خبرها میفهمند این یعنی عزت و عظمت سبزوار و سبزواریها

ابراهیمی

قدر و منزلت اقای حمید سبزواری بر هیچ کس پوشیده نیست.همین اندازه کفایت میکند که بدانیم رهبر معظم انقلاب برای کتاب شعر هیچ شاعری مقدمه ننوشته به غیر از آقای سبزواری که افتخار همه سبزوار و خراسان هستندنیشابوریها که در همین سایت هم حضور دارند و معلوم است که بعضی نظرات قبلی از جانب انان است هیچ وقت چنین افتخاراتی را درک نمیکنند زیرا با یک سری افتخارات خودساخته خودشان سرگرمند و به شاعران و ریاضی دانانی مینازند که در همه ایران نظیرشان فراوان وجود دارد و البته ما به همه دانشمندان و مشاهیر کشورمان افتخارمیکنیم اما جایگاهی که اقای سبزواری دارد و خدمتی که ایشان به عنوان پدر شعر انقلاب به کشور و ادبیات انقلابی ایران کردن است با هیچ کس قابل مقایسه نیست و اگر بنا به مقایسه و رتبه بندی باشد امثال این هنرمند پیشکسوت انقلاب به مراتب چندین درجه بالاتر از امثال خیام قرار میگیرند که با امکانات و حمایت های حکومت زمان خودشان به موفقیت هایی رسیدند. انشاللله راه این هنرمند انقلابی همیشه بین ما زنده باقی بماند

خراسان بزرگ

دوست عزیز سبزواری بنده به عنوان یک هموطن شما ونیشابور عرض میکنم که بنده بارها به نیشابور وسبزوار سفر کرده ام وحقیقتا ظرفیتهای خیام نیشابوری وعطار را خیلی بیشتر از تعاریف شما وخود نیشابور یها دیده ام ، کافی است که شما یک روز را درکنار مقبره این شخصیتها بگدرانید از تعداد زیادگردشگران داخلی وخارجی که برای دیدن این ارامگاه ها میان دلیل بر بزرگی آنها است ومایه افتخار ما ایرانیهاست که مجسمه خیام در سازمان ملل ودر خیلی از دانشگاهها وپارکها ومراکز علمی ومیادین شهرها وکشورهای اروپایی وامریکایی است که نشان از جایگاه علمی بالای ایشان است. علاوه براین نیشابور دارای شخصیتهای علمی وفرهنگی وهنری بسیار دیگری است چه تاریخی وچه معاصر .باور کنید همه ما هم به شخصیتهایی همچون آقای حمید سبزواری وامثال ایشان را که در کشور وحتی نیشابور زیاد داریم که از شاعران انقلابی ایران هستن را دوست داریم

حسین

از اینکه دوستان بدون اطلاع سخنی میزنند متاسفم جایگاه بزرگ خیام که شهرت جهانی داره بر همگان پوشیده نیست و آقای سبزواری فردی انقلابی بوده شکی نیست ولی این مقایسه اصلا درست نیست ،تو این کشور اکثر مردم برای این انقلاب خون و شهید دادن و همه در این انقلاب نقش بزرگی ایفا کرده اند همانطور که سبزواری ها زحمت کشیدن ،امثال شوشتری ها و قاجاریان و شهید برنسی ها برای این انقلاب خون دادن و اگر شهری میخاست سندی از انقلاب به نام خودش بزنه با این افراد شجاع و ۲۴۰۰شهید که مجموعش این شهدا از بعضی مراکز استان ها بیشتر تا حالا زده ما بی خبریم پس با حسادت حرف نزنیم ،همه با هم برادریم وسعی کنیم به مانند افرادی در این کشور نباشیم که با نام انقلاب و ولایت فقیه دست به هر کاری میزنند اختلاس و چپاول اموال به نام انقلاب که متاسفانه در کشور ما زیاد شده و این زیبنده کشور عزیزمان و رهبر بزرگوارمان نیست

شکوه ا یران

نه بابا حسین اقا خیلی داری تند میری نکنه فکر کردی همه اطلاعاتو فقط شما داری و بقیه بوقن داداش گلم وقتی درباره ارزش ها حرف میزنیم سریع چرتکه نمی ندازن و پای عدد و رقمو نمیکش وسط مگه بقالیه؟ ضمنا امار شهدای نیشابور 2100 نفره نه 2400 اونم منظورش نیشابوربزرگه.میدونید که قبلا بخش کدکن تربت حیدریه هم مال نیشابور بوده و چون کدکنی ها از نیشابور خوششون نمیومده به تربت حیدریه پیوستن ولی آماری که از تعداد شهدای نیشابور ثبت شده چون مال همون زمان دفاع مقدسه الانم همون رقم اعلام میشه ضمنا یادت باشه نیشابور اگه سه دهه قبل توی دفاع مقدس 2100 شهید داده ، سبزوارم مشابه این شهدای بزرگوار به فراوانی داره از جمله شهید فرومندی و شهید پروانه دوران دفاع مقدس تا همین شهید دامرودی مدافع حرم، اما در واقع سابقه دفاع مقدس سبزواری ها حداقل به 700 سال قبل بر میگرده زمانی که مغول ها تونستن نیشابور و خیلی شهرای دیگه ایرانو با خاک یکسان کنن اما سبزواریها با قیام سربداران جانانه جلو مغولها ایستادن و حکومت مستقلی تشکیل دادن که الگوی اولیه جمهوری اسلامی شد ولی حسین آقا حرفی که میخوام بزنم بیشتر از این حرفاست. تا وقتی شما نیشابوریا اینقدر بی اخلاق و بی ادب باشید که دائما توی سایتهای شهر همسایه بپلکید و بخواید به خاطر یک سری دلایل واهی و من دراوردی فخرفروشی کنید عزت و احترام هیچ وقت نداشته نیشابور بیش از پیش لجن مال میشه اخه به شما چه که میخواید عیار بزرگان و مشاهیر شهرهای دیگه رو تعیین کنید؟ اگر نیشابور رو واقعا بزرگ و با عظمت میدونید و به خیال خودتون فکر میکنید شهرتون در جهان شهرت داره، پس نباید 24 ساعت وقتتونو توی سایتهای محلی شهر همسایه صرف کنید و با این رفتار بی ادبانه نسبت به همسایه هاتون گستاخی کنید! حقا که ادب مرد به ز دولت اوست. حالا هرچی هم عطار و خیام بزرگ باشن با این رفتارای چیپ مردم امروز نیشابور ارزش و اعتبارشونو از دست میدن. این فقط حرف سبزواریا نیست خیلی از مردم شهرایی که با نیشابوریا بیشتر در ارتباطن میگن نیشابوریا خیلی از خود راضی ان طوری که بقیه متنفر میشن ازشون گیرم عطار و خیام بزرگترین و بهترین و بی همتاترین دانشمندان جهان باشن وقتی یک ذره از اخلاق علمی و ادبی و فرهنگیشون در نیشابوریای از خود متشکر امروزی پیدا نمیشه چه فایده؟

میلاد

متاسفانه جهان سوم به جایی گفته میشه که کشورهای غرب و اروپایی خیام یک دانشمند و ریاضیدان و نابغه میشناسن کسی که پانصد سال قبل از گالیله فهمید زمین گرد است و به دور خورشید میچرخد ولی مردم کشور خودمان او را به عنوان یک شاعر که دم از می و مستی میزده میشناختن این صحبت و نظر مقام معظم رهبری پس سعی کنیم از روی حسادت سخنی به میان نیاوریم که لقب جهان سوم بهمون بدن

دقیقا جهان سوم جاییه که مردمش خودشون نمی تونن بزرگان و افتخارات واقعیشونو درک کنن و چشمشون به دهان چهارتا اجنبی است که ببینن خارجیا از کی تعریف میکنن تا همون براشون عزیز بشه و از کی تعریف نمیکنن تا همون

موسوی

متاسفم برای طرز فکر این ادم کم .......... که با نام دوست این نظر قبلی رو ارسال کرده معلومه هیچ شناختی از هنر متعهد و هنرمند انقلابی نداره خیام کجا و حمید سبزواری کجا؟ میدونید چرا خیام شهرت بیشتری به خصوص نزد اروپاییا پیدا کرده؟ به خاطر اندیشه های الحادی که داره به خاطر اینکه در بیشتر اشعارش تبلیغ و ترویج مستی و می و مطربی و انکار اصول اولیه اسلام و نفی خداباوری موج میزنه اما حمید سبزواری چون هنرمدن ارزش مداریه که عمر و جوونیش رو پای ارمان هاش گذاشته اینطور باید مورد بی احترامی قرار بگیره؟ بدون شک مثل خیام ریاضی دان و شاعر در همه شهرای ایران و همه دنیا زیاد داریم ولی مثل حمید سبزواری واقعا چند نفر شاعر متعهد پیدا خواهید کرد که آثارشون در مهمترین بزنگاه های تاریخ انقلاب خونده بشه؟ مگه لحظه ورود امام خمینی به ایران بعد از 15 سال دوری یکی از مهمترین لحظات تاریخ معاصر ایران نیست؟ آیا در اونجا رباعیات خیام به درد خود یا خمینی ای امام حمید سبزواری؟ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل اگر نیشابوری ها هنرمندی حتی نصف حمید سبزواری داشتن الان انقلاب رو به نام خودشون سند زده بودن

رضا

برادر من از روی بخار معده صحبت نکن. یعنی نیشابوریا مجسمه خیام رو بردن تو مقر سازمان ملل نصب کردن. خیام و عطار شخصیتهای جهانی اند. امثال آقای سبزواری دهها نفر در نیشابور هستند. از روی حسادت صحبت نکنید خواهشا منطقی باشید.

حمید

متاسفانه این طرز مقایسها اصلا درست نیست که رفیق عزیزمون فرمودند خیام اینقدر بزرگ هست که در اکثر جاهای دنیا نسبت به این دانشمند بزرگ ازرش شناخت دارن که در معتبرترین دانشگاههای جهان مجسمه و کتاب و معادلات خیام تدریس و نصب شده هست اونقدر بزرگ در علم نجوم که حتی یه سیاره هم به نام این دانشمند نامگذاری شده است و از همه مهمتر رباعیاتش که شهرت جهانی دارد و تقویم دقیقش که هدیه بزرگی به ایرانیان بوده است و سعی کنیم دوستان همه به این دانشمند که شهرت جهانی دارد افتخار کنیم نه تخریب و تضعیف

شکوه ایران

معلومه از همه جا بی خبری حمید اقا این که مجسمه خیام در بعضی کشورهای خارجی نصب شده اصلا چیز مهمی نیست چون این مجسمه هایی که از خیام نصب شده توسط خارجی ها ساخته نشده بلکه خود نیشابوری ها هزینه کردن و مجسمه ساختن و فرستادن اونا هم این مجسمه ها رو به عنوان اثار هنری از ایران پذیرفتن به خصوص مجسمه مشاهیر هم بوده این البته همت و نیاز نیشابوری ها برای مطرح شدن رو نشون میده که خوبم هست من نمیگم بده ولی میخوام ملاک و معیار سنجش بزرگی یا کوچکی یک دانشمند نصب شدن یا نشدن مجسمه اش در جاهای مختلف نیست اگر سبزواری ها هم مجسمه دانشمندان و ادبای خودشونو درست کنن و بفرستن به کشورهای دیگه مطمئن باش در جاهای خیلی بهتر از مجسمه خیام جا میگیره شما کافیه یک نگاه به زندگی نامه حکیم سبزواری بندازی و ببینی که چه قدر پایگاه و جایگاه علمی و ادبی بالایی داره و چه دانشمندان بزرگی در جهان از جمله ایزوتسوی ژاپنی ، اقبال لاهوری، کنت گوبینوی فرانسوی به این فیلسوف بزرگ سبزواری ابراز ارادت واحترام کردن اما خود سبزواری ها درسالهای گذشته در این زمینه یاکم کاری کردن یا اصلا احساس نیاز نکردن که این کارها رو بکنن اما این چیزی از ارزش های دانشمندان و مشاهیر سبزوارکم نمیکنه حمیداقای سبزواری هم جایگاه خیلی رفیع و ارزشمندی داره که فکر نکنم نیاز باشه توضیح بدم اینکه عنوان پدر شعر انقلاب به یک شاعر داده بشه اونم انقلابی به این بزرگی خودش خیلی حرفه. اقای سبزواری هم یک هنرمندن هم یک مبارز و این ارزش کارشون رو از بسیاری شاعران و مشاهیر دیگه نظیر خیام و عطار بالاتر میبره

دوست

سلام .مثل اینکه این آقای محمود صلاحی همشهری خودمون هست چون خیلی برای شهرمون مایه گذاشته .بنده معلم تاریخ هستم وواقعیت را میگویم .ایشان در بازتاب چهره آقای حمید سبزواری زیادی بزرگنمایی کرده اند .چون خیام نیشابور که فقط یک شاعر نبود بلکه دانشمند ریاضیات ونجوم وفلسفه نیز بوده که کتابها ورسالاتش موجود است . مثل اینکه مابیایم درمدرسه مان معلم شیمی خودمان را بگوییم با زکریای رازی برابراست .واقعا این روزها مردم نان چه کارها وچه حرفهایی را میخورن .درضمن اگه به اینطور افراد باشه خود نیشابور که مثل آقای حمید سبزواری که هزاران نفر داره .

رفیق

نه عزیز خیالت راحت آقای صلاحی سبزواری نیست. سبزواری ها برخلاف نیشابوری ها بلد نیستن برای خودشون از اینجور نوشابه ها باز کنن عطار و خیام نیشابوری هم اونقدرا که شما فکر میکنی بزرگ و خاص نیستن. خود نیشابوری ها خیلی براشون تبلیغ میکنن. وگرنه بزرگان علمی و ادبی مشابه عطار و خیام نیشابوری توی ایران فراوون داریم حتی در همین سبزوار خودمون چندین نمونه مثل عطار و خیام داریم که اگر از اونا بالاتر نباشن پایین تر نیست. ابوالفضل بیهقی، ابوالحسن بیهقی ، کاشفی، حکیم سبزواری، علی شریعتی، محمود دولت ابادی که هرکدومشون در بعضی از زمینه های ادبی، علمی، ریاضیات، فلسفه ، عرفان، سیاست و ... سرآمد دوران بودن ولی سبزواری ها قدر بزرگانشونو مثل نیشابوری ها نمیدونن. عطار و خیام که اینقدر معروف شدن چون نیشابوریا خودشون براشون تبلیغ میکنن مثلا همین دکتر صادقی که یک نیشابوری متعصبه دیروز توی مراسم بزرگداشت خیام اومده خیام رو با نیوتن و خیام و بعضی دیگه از بزرگترین دانشمندان جهان مقایسه کرده در حالی که خیام کجا و نیوتن کجا؟ اما نیشابوریا با اعتماد به نفس از خودشون تعریف میکنن و بقیه هم فکر میکنن حتما یک چیزی هست حالا ما سبزواری ها خودمون از خودمون از خودمون تعریف نمیکنیم حتی مثل نیشابوریا که هرسال برای بزرگانشون مراسم میگیرن ، هرسال مراسم نمی گیریم ، توی یک شهر دیگه توی پایتخت کشور برای بزرگان ما مراسم میگیرن و غریبه ها میان درباره ارزش کار بزرگان ما صحبت میکنن و ما اینطور قدرناشناسی می کنیم در حالی که اگر واقع نگر باشیم ارزش کار امثال حمید سبزواری خیلی از خیام هم بیشتره چون حمید سبزواری یک هنرمند مبارز بود در سال های جوانی در مقابل حکومت زمان خودش ایستاد ولی خیام یک دانشمند درباری بود که همه امکانات رو پادشاه زمانش در اختیارش گذاشته بودتا یک چیزی بشه و به جایی برسه!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما