هفتمین نشست «یکصد معمار، یکصد انتخاب» با حضور محمود دولت آبادی برگزار شد

استاد محمود دولت آبادی نویسنده برجسته سبزواری بعد از ظهر دیروز در نشست «یکصد معمار، یکصد انتخاب» شرکت و از اینکه هیچ یک از فرزندانش رشته معماری نخوانده اند، ابراز ناخشنودی کرد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، در خبری که ایسنا از این نشست منتشر کرده است، به وضوح اعلام نشده که استاد دولت آبادی کدام اثر شاخص معماری ایران در 60 سال اخیر را انتخاب کرده است، اما اشاره شده که وی بخشی از رمان کلیدر را که درباره ساخته شدن یک رباط (کاروانسرا) بوده، در این جلسه خوانده است.
 
از آنجایی که اکثر اتفاقات رمان کلیدر، در حوزه جغرافیایی سبزوار در غرب خراسان رضوی اتفاق افتاده است، احتمالا این رباط نیز که مراحل ساخت آن توسط استاد دولت آبادی خوانده شده است، باید یکی از همین کاروانسراهای قدیمی منطقه سبزوار باشد.
 
به هرحال برگزاری نشست «یکصد معمار، یکصد انتخاب» نشان داد مسئولان شهرستان سبزوار و همچنین هنرمندان معمار این شهرستان در دهه های اخیر چندان توفیقی در خلق آثار معماری برجسته و ماندگاری نداشته اند تا در چنین موقعیت هایی مورد توجه و انتخاب قرار گیرند و به منزله میراث فرهنگی ارزشمندی از دوره کنونی برای آیندگان برجای بمانند و یا اگر چنین آثاری در دهه های اخیر پدید آمده است، سبزواری ها در معرفی و تبلیغ آن کوشا نبوده اند.
 
گفتنی است حداقل در همین 20 سال اخیر، ساخت و سازهای عمرانی زیادی در گوشه و کنار شهر سبزوار اتفاق افتاده است، به طور مثال چندین ساختمان دانشگاهی، چندین پارک و فضای تفریحی، تعدادی مدرسه، بیمارستان، درمانگاه، کتابخانه ، المان شهری و ... در سبزوار ساخته شده است، اما اکثر این ابنیه یا المان ها، فاقد جنبه های زیبایی شناسی کافی و عظمت و شکوه منحصر به فردی هستند که بتوان از آن ها به عنوان بناهایی شاخص در معماری دهه های اخیر ایران یاد کرد و امید می رود هنرمندان و مسئولان شهر سبزوار به جای درگیر شدن در بعضی اختلافات بی فایده و جنگ های قدرت طولانی مدت با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی این شهر که به عنوان شهر دیرینه های پایدار نیز شهرت دارد، به فکر پدید آوردن و برجای گذاشتن آثاری در حوزه های مختلف هنری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باشند که سبب ادامه افتخارات و شهرت نیکوی این شهر در آینده بشود.
 
اسرارنامه در ادامه متن کامل گزارش ایسنا از هفتمین نشست«یک صد معمار، یک صد انتخاب» را منتشر می کند:
 
در نشست "یکصد معمار، یکصد انتخاب" مطرح شد
ناخشنودی دولت‌آبادی از این‌که فرزندانش معماری نخوانده‌اند
 
محمود دولت‌آبادی معماری را هنر پایه دانست و از این‌که فرزندانش به جبر روزگار، معماری نخوانده‌اند، اظهار ناخشنودی کرد.
 
به گزارش سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، این رمان‌نویس مطرح کشور که در هفتمین نشست از سلسله‌ نشست‌های «یکصد معمار، یکصد انتخاب» سخن می‌گفت، با بیان این‌که «هنر با ذات نیازهای انسانی آمیخته است» اظهار کرد: معماری را به سبب آمیختگی‌اش با نخستین نیاز انسان،‌ هنر پایه است و انسان را پناه می‌دهد.
 
خالق رمان «کلیدر»، تکه‌ای از این اثر را که درباره ساخته‌شدن رباط بود،‌ برای معماران و دانشجویان حاضر خواند.
 
در این نشست «خانه‌موزه پرویز تناولی» اثر کامران دیبا توسط مهرداد زواره محمدی معرفی شد. او به این نکته تاکید کرد که این کار شاید، تنها اثر معماری کامران دیبا در حوزه غیر بناهای عمومی باشد. سیروس مهراندیش «خانه افشار» اثر علی‌اکبر صارمی،‌به عنوان نمونه صادق معماری مدرن بی‌پیرایه، ساده، محکم و زیبای ایران معرفی کرد.
 
حبیب‌الله شیبانی با ذکر مقدمه‌ای از حال‌و هوای سال‌های 30 و 40 و تشکیل گرو‌های باله و اپرا، به اثری از «اوژن آفتاندلیان» پرداخت که امروز با نام «تالار وحدت» برای همه آشنا است. علی اعطا به معماری «سفارت ایران در توکیو»، اثر حسین شیخ زین‌الدین، اشاره کرد که مصداق رابطه فرهنگی میهمان و میزبان است. فرشاد فرهی، با تاکید بر بازتاب بین‌المللی «خانه شریفی‌ها» اثر علی‌رضا تغابنی، آن را به‌عنوان نمونه‌ای از معماری برتر معاصر با نما و شخصیتی یگانه ارائه کرد.
 
سیروس اردشیر ساختمان «دائره‌المعارف بزرگ اسلامی» اثر مهندسان مشاور هرم‌پی، توسط سیروس اردشیر را به عنوان یکی‌ از شاخص‌ترین نمونه‌های معماری اصیل با پشتوانه مبانی فلسفی انتخاب کرد. محسن میردامادی، «خانه مادر بزرگ» (رشت)‌ از سپیده لامعی را نمونه‌ای از معماری اصیل و زیبا معرفی کرد که «انگار از زمین روییده‌است». نشید نبیان «خانه پدری»‌ (خوانسار) اثر محمدرضا قدوسی و پارسا اِردم را انتخاب کرد که توسعه همگن عمارت هفتاد‌ساله‌ آجری در خوانسار است.
 
در این نشست، فیلمی کوتاه از دیدار با سیدمحسن میرحیدر –مدیر پروژه کتاب‌خانه ملی ایران و طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س)- نمایش داده شد، در این فیلم او به گوشه‌هایی از معماری و اجرای این دو اثر اشاره کرد.
 
انجمن مفاخر معماری ایران با اجرای پروژه «یک‌صد معمار، یک‌صد انتخاب» قصد دارد 100 اثر را از میان آثار ساخته‌شده در 60 سال اخیر توسط 100 معمار شناخته‌شده ایرانی معرفی کند. این پروژه با برگزاری نشست‌هایی اجرا می‌شود که در هر نشست، معماران نام‌آشنای ایرانی هر کدام بنای انتخابی خود را با بیان توضیحات و با استناد به مبانی نظری معرفی می‌کنند و در نهایت، 100 بنای منتخب معماران، در کتابی مستند و علمی منتشر می‌شود تا در فضای علمی و دانشگاهی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
 
به گزارش ایسنا، تاکنون و در هفت نشست برگزار شده، 62 اثر برتر معماری معاصر ایران در این برنامه معرفی شده‌ است و نشست هشتم نیز هفته سوم خردادماه، در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار و از چهره‌های شاخص موسیقی ایران میهمان ویژه نشست خواهدبود.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
 
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما