مسئولان پاسخگو باشند:

ادامه تبعیض ها بین شهرهای خراسان رضوی/ احتمال ثبت سومین روز ملی برای نیشابور و دریغ از حتی یک روز برای سبزوار

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری به تازگی در یک گفتگوی خبری با رسانه ها، به نا موفق بودن همه تلاش هایی اشاره کرده است که تا کنون از سوی شخصیت های دانشگاهی یا مقامات اداری  و سیاسی شهرستان سبزوار برای ثبت اول آبان به عنوان روز ملی بیهقی در تقویم رسمی کشور صورت گرفته است! (منبع)
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه عدم وجود حتی یک روز ملی در متن تقویم جمهوری اسلامی ایران به یاد و به پاسداشت مفاخرعلمی و یا رویدادهای فرهنگی و تاریخی کهن شهر سبزوار هم نشان دهنده کم کاری های صورت گرفته از سوی مسئولان محلی و نهادهای تأثیرگذار فرهنگی و علمی در سبزوار و هم احتمالا نشان دهنده رویکردهای تبعیض آمیز در مسئولان استانی و کشوری است که می توانند در این راستا تأثیرگذار باشند.
 
این وضعیت در حالی است که در شهر همسایه سبزوار در حال حاضر 2 روز ملی به نام دوتن از مشاهیر برجسته این شهر(عطار و خیام نیشابوری) در تقویم کشور ثبت است و باز فعالان فرهنگی نیشابور در تلاش هستند تا یک مناسبت دیگر را نیز به عنوان سومین روز ملی برای این شهر در تقویم به ثبت برسانند به طوری که دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در روزهای اخیر طی سفری که به نیشابور داشته، موضوع ثبت روز ورود حضرت امام رضا(ع) به نیشابور را در تقویم ملی کشور مطرح کرده است.(منبع)
 
هرچند ماجرای سفر امام رضا(ع) به ایران، اساساً تحت اختیار آن حضرت نبوده و با نقشه مأمون عباسی و به اجبار انجام شده و حتی مسیر حرکت ثامن الحجج نیز طبق نقشه مأمون عباسی از مسیر شهرهایی تعیین شده است که از کانون اصلی تجمع شیعیان و دوستداران راستین ائمه اطهار یعنی شهرهایی نظیر قم، بیهق(سبزوار) و ری عبور نکنند، اما به هرحال حضور ایشان در ایران برای ایرانیان محب اهل بیت موهبت بزرگی محسوب می شود که واقعا جای آن هست که روز ورود امام رضا(ع) به تک تک شهرهای ایران از جمله نیشابور یک روز ملی محسوب شود، از همین روی، اینکه چرا نیشابور در آستانه ثبت سومین روز ملی خود در تقویم کشور باشد، موضوع مورد اعتراض این مجله نیست.
 
اما مسئله اینجاست که چرا دو شهر با فاصله حدود یکصد کیلومتر باید اینقدر از لحاظ توجه به ظرفیت های فرهنگیشان با یکدیگر متفاوت باشند؟ مگر رویدادهای تاریخی و فرهنگی سبزوار از جمله قیام افتخارآمیز سربداران که منجر به تشکیل نخستین حکومت ملی و شیعه 12 امامی در ایران پس از 100 سال استیلای قوم بیگانه مغول بر سراسر کشور شد و پس از آن تأثیرفراوانی بر حرکت های اعتراضی مشابه در دیگر نقاط ایران بزرگ آن روزگار از جمله سمرقند، کرمان، طبرستان، نیشابور و ... گذاشت و در واقع الگوی اولیه ای از انقلاب اسلامی ایران در هفتصد سال قبل بود ، افتخار اندکی است که نتوان انتظار داشت یک روز ملی به نام و یاد این رویداد مهم تاریخی در متن تقویم کشور ثبت شود؟
 
یا مگر شخصیت های برجسته ای نظیر حکیم حاج ملاهادی سبزواری، ابوالفضل بیهقی، محمود دولت آبادی، دکتر علی شریعتی ، آیت الله حاج سید عبدالاعلی سبزواری نویسنده یکی از معتبرترین تفسیرهای قرآن کریم و ... از نظر مقام  مذهبی، علمی، فرهنگی و ادبی، از بسیاری از شخصیت ها یا مناسبت های دیگری که هم اکنون نامشان در متن تقویم ایران مشاهده می شود، کمترند؟
 
ناگفته نماند که در حال حاضر از بین این همه شخصیت های برجسته و یا رویدادهای تاریخی سبزوار که نام برده شد، فقط حکیم حاج ملاهادی سبزواری است که آن هم نه در متن بلکه در ضمیمه تقویم جمهوری اسلامی ایران روز 8 اسفند را به نام خود دارد. و البته آگاهان می دانند که بین نامگذاری یک مناسبت در ضمیمه یا متن تقویم کشور تفاوت اساسی وجود دارد. بدین معنا که طبق قانون، همه شرکت هایی که با مجوز نهادهای قانونی اقدام به چاپ تقویم در سطح کشور می کنند، موظفند تمام مناسبت های مندرج در متن تقویم رسمی را دقیقا در متن تقویم های چاپ شده خود درج کنند، اما مناسبت های مندرج در ضمیمه تقویم الزام آور نیست و بنا بر سلیقه و علایق شرکت های مختلف، ممکن است یکی از این مناسبت های ضمیمه ای، در متن تقویم های جدید درج شود و یا نادیده گرفته شود.
 
البته بحث ثبت یک روز در تقویم ملی کشور، تنها کم کاری و یا غفلت صورت گرفته از سوی مسئولان شهرستان سبزوار در سال های اخیر نیست بلکه در بسیاری از زمینه های دیگر نیز ظرفیت های فرهنگی و تاریخی سبزوار چنان که باید و شاید دیده نشده و در سطح کشور و جهان معرفی نشده است.
 
به طور مثال در همین دو سال گذشته بحث انتخاب 14 شهر نمونه گردشگری در ایران مطرح شد تا شهرهایی که در این فهرست قرار می گیرند از توجه و اعتبارات ویژه ای در راستای سرمایه گذاری های گردشگری و فرهنگی برخوردار شوند و متاسفانه در این فهرست نیز با اینکه بسیاری از شهرهای همتای سبزوار انتخاب شدند، سبزوار با وجود پتانسیل های فراوان گردشگری و فرهنگی و تاریخی واحتمالا به دلیل بی خبری یا عدم تحرک و پیگیری کافی از سوی مسئولان مربوطه نادیده گرفته شد.(منبع)
 
یک مسئله فرهنگی دیگر طرحی است که تحت عنوان پایتخت کتاب ایران در دو سال اخیر به اجرا در آمده که سبزوار تا کنون موفقیتی در این طرح به دست نیاورده و معلوم نیست آیا سال های بعد این فرصت نصیب دیار سربداران خواهد شد یا باز هم این فرصت نادیده گرفته خواهد شد! (منبع)
 
همچنین اقداماتی نظیر شناسایی و برقرار کردن روابط و پیوندهای خواهرخواندگی بین سبزوار و دیگر شهرهای فرهنگی و تاریخی مشابه در داخل یا خارج از کشور نیز با وجود ظرفیت های فراوان در سبزوار در همه سال های گذشته تا کنون مغفول باقی مانده است. در همین راستا شهرهای تاریخی، فرهنگی، ادبی، ورزشی و... نظیر سمرقند و بخارا در ازبکستان، هرات در افغانستان، کرمان، یزد، قم، شیراز و اصفهان در ایران و ... نمونه ای از شهرها هستند که می توانند به راحتی طی برگزاری مراسمی با شکوه به عنوان شهرهای خواهرخوانده سبزوار مطرح شوند و از آن پس یک سری تعاملات دو طرفه بین این شهرها ایجاد شود. (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) ، (منبع4) 
 
انعقاد پیوندهای خواهرخواندگی بین شهرهای داخل یا خارج از یک کشور هرچند اقداماتی نمادین است اما در کسب وجاهت ملی و بین المللی برای شهرهای مختلف بسیار تأثیرگذار است.
 
بر اساس آنچه در بالا گفته شد و نیز بر اساس موارد بسیار زیاد دیگری از غفلت هایی که در حوزه تاریخ و فرهنگ سبزوار صورت گرفته که در این مجال فرصت بازگو کردن همه این موارد نیست، به نظر می رسد مسئولان فرهنگی غرب خراسان رضوی و البته مسئولان عالی رتبه یا دارای قدرت اجرایی و وجهه قانونی بالا نظیر فرماندار، نمایندگان، شهردار و ... در سبزوار طی سال های گذشته فاقد جسارت، خلاقیت و موقعیت شناسی و حتی  قدرت موقعیت سازی مناسب در حوزه های فرهنگی بوده و هستند و شاید بی راه نباشد اگر بگوییم عمده این مسئولان بیشترین وجهه همت خود را در راستای آرام نگاه داشتن فضا و یا پرداختن به پروژه های کم درد سری صرف کرده اند، که هرچند شاید آن ها هم از لحاظ فرهنگی حائز اهمیت بوده اند، اما در اولویت نیازهای شهرستان قرار نداشته و اقداماتی مادر و زیرساختی محسوب نمی شده اند تا خود منشأ شکل گیری فعالیت های فرهنگی تازه و ادامه داری در این منطقه شوند.
 
به طور مثال همه ساله با بودجه ای که خود نهادهای شهرستان فراهم می آورند و یا به صورت موردی و با سختی زیاد از ادارات کل استانی یا وزارت خانه ها در تهران تأمین می کنند، شاهد برگزاری برخی جشنواره ها، همایش ها و نمایشگاه های ارزشمند فرهنگی و هنری در سبزوار هستیم که پس از یک یا چند مرتبه برگزاری به اتمام می رسند و به دست فراموشی سپرده می شوند، اما اگر این همت و دوراندیشی و شیوه اساسی در اقدام مسئولان سبزوار نهادینه شده باشد که بعضی مناسبت های مهم را در تقویم ملی کشور ثبت کنند و یا نام این شهر را در بعضی فهرست ها نظیر فهرست شهرهای نمونه گردشگری، یا پایتخت کتاب و ... وارد کنند، خود به خود و به صورت یک امر معمول و وظیفه ای بعضی توجهات و ردیف های بودجه ای و اعتباری به سمت این شهر روانه خواهد شد.
 
به هرحال در راستای هدف مهمی نظیر ثبت یک یا چند روز ملی در متن تقویم کشور به نام بزرگان و یا رویدادهای مهم فرهنگی و تاریخی سبزوار، از جمله اول آبان به نام خواجه ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی و یا 25 شعبان المعظم به عنوان سالگرد قیام ملی مذهبی سربداران و تشکیل نخستین حکومت شیعه 12 امامی در ایران به پایتختی سبزوار و یا 8 اسفند روز بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری بزرگترین فیلسوف اسلامی در سه قرن اخیر ایران و ... و یا اهداف دیگری نظیر قرار گرفتن سبزوار در ردیف شهرهای نمونه گردشگری ایران و یا انتخاب به عنوان پایتخت کتاب و همچنین برقراری پیوندهای خواهرخواندگی بین سبزوار و دیگر شهرهای مشابه در داخل و خارج از کشور، اگر بعضی زحمات و تلاش های انجام شده از سوی مسئولان را تا کنون صد در صد نادیده نگیریم اما پر واضح است که از آنجایی که در هیچ یک از این زمینه ها هنوز هیچ توفیق خاصی به دست نیامده است، یعنی تلاش های صورت گرفته ناکافی و یا شیوه های اقدام مسئولان ناصحیح و غیر اصولی بوده است.
 
بنابراین انتظار می رود، همه کسانی که با نیت قلبی و یا حداقل با شعار زبانی خدمت به مردم و تلاش برای توسعه سبزوار بعضی پست های مهم مدیریتی ، اجرایی و یا جایگاه های برنامه ریزی و تصمیم گیری شهرستان را به دست گرفته اند، جهت رفع مظلومیت های موجود و بهره گیری از توان و ظرفیت های حقیقی فرهنگی و تاریخی سرزمین بیهق سریع تر دست به کار شوند و اجازه ندهند که با وجود این همه توانمندی ها، روز به روز فاصله برخورداری سبزوار از بعضی شاخص ها و امتیازات نسبت به برخی شهرهای مشابه بیشتر و بیشتر شود و متقابلاً حس محرومیت و بی عدالتی و نادیده گرفتن شدن در ذهن و اندیشه مردم این کهن شهر سرفراز بیش از پیش ریشه بدواند.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

 

نظرت را بنویس
comments

شیرین

همانطور که در تصویر اول می بینید شاید سهمش، بالا آوردن دستها و از ته دل، فریاد زدن باشد.

ع

اینه که میگم 50 سال نیشابور از سبزوار جلو است با این مسئولینی که در گذشته داشتیم و شهرهای روداب و.... از ما هم جلو میزنند

محمد

خداروشکر دست مریزاد به نیشابوری ها......

خراسان رضوی

این روزها خبر لغو کنسرت شهرام ناظری وکیهان کلهر در نیشابور توسط دادستان تو رسانه ها وشبکه های تمام دنیا پیچیده .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما