دکتر رضا سهیلی راد:

هدف مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری تبدیل نوآوری های علمی به فناوری های مورد نیاز کشور است

وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری نوشت:
 
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه حکیم سبزواری: هدف این مرکز فراهم آوردن بستر لازم جهت تجاری سازی دست آوردهای پژوهشی و ایجادکارآفرینی و اشتغال در منطقه است. 
 
شرکت های کوچک و متوسط فناوری در رونق اقتصادی، توسعه فناوری و به تبع آن، کارآفرینی نقش بسیار موثری دارند. بی شک توسعه این شرکتها در گرو ایجاد زیرساختهای لازم برای کاهش خطرپذیری آنها در دوران شروع فعالیت خود می باشد. یکی از مهترین این زیرساخت ها، مراکز رشد واحدهای فناوری است. مرکز رشد واحدهای فناوری برای کارآفرینان و واحدهای کوچک و متوسطی که با تکیه بر علم و فناوری دارای ایده های محوری قابل تجاری شدن هستند، برای مدت چند سال اطلاعات و مشاوره های ضروری و نیز خدمات و تجهیزات مناسب را برای رشد و ارتقای آنها ارایه داده و آنها را برای حضور مستقل و موثر در صحنه فناوری کشور آماده می کند.
 
ایجاد مرکز رشد واحدهای فناوری در دانشگاه حکیم سبزواری با توجه به تجربیات گذشته و توانمندی های دانشگاه در ابعاد مختلف علمی و پژوهشی دراواخر دهه۸۰ در دستور کار دانشگاه قرار گرفت و در سال ۱۳۸۹ موافقت اصولی برای تاسیس این مرکز رشد حاصل شد و فرایند راه اندازی و بهره برداری از این مرکز در اواخر سال ۱۳۹۳ به وقوع پیوست.
 
* هدف مرکز رشد واحدهای فناوردانشگاه تبدیل نوآوری ها و دستاوردهای علمی به فناوری ها و محصولات مورد نیاز کشور و شکل دهی شرکت های دانش بنیان می باشد.
 
 
مدیر مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه حرفه های جدید توسط کار آفرینان، در قالب واحد های نو پای صاحب ایده از جمله فعالیت های اصلی  این مرکز است، گفت:کار آفرینی علاوه بر ایجاد اشتغال، باعث بالا رفتن کیفیت زندگی، توزیع مناسب درآمد، کاهش اضطراب های اجتماعی و بهره وری از منابع ملی می شود.
 
دکتر رضا سهیلی فرد افزود: مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری با در اختیار قرار دادن امکانات و خدمات مورد نیاز به صاحبان ایده و شرکتهای کوچک و متوسط نوپای فناور، هزینه های شروع به کار آنها را پایین آورده و ریسک شکست این واحدها را کاهش می دهد و از طرف دیگر با برگزاری کلاسهای آموزشی و ارایه مشاوره های مختلف مدیریتی، بازاریابی، حقوقی و تخصصی، ضعفهای ساختاری و سیستمی این شرکتها را جبران کرده و راه را برای پرورش ایده ها و تجاری سازی آن ها هموار می سازد.
 
وی با اشاره به اینکه هدف این مجموعه تبدیل نوآوری ها و دستاوردهای علمی به فناوری ها و محصولات مورد نیاز کشور و شکل دهی شرکت های دانش بنیان می باشد، گفت:  این مرکز ضمن ترویج فرهنگ کارآفرینی در سطح دانشگاه تلاش می کند تا با شناسایی نخبگان و صید ایده های ناب و انجام حمایت های مادی و معنوی، مقدمات لازم برای تبدیل آنها به شرکت های دانش بنیان موفق را فراهم آورد. همچنین با ایجاد زیرساخت لازم به همراه پشتیبانی های مؤثر شرکت های دانش بنیان، آنها را در جهت تجاری سازی موفق محصولات و خدماتشان یاری نماید و بدین ترتیب هم دانشگاه و هم کارآفرینان از منافع مادی و معنوی دستاوردهای حاصل بهره مند گردند.
 
سهیلی فرد درباره فرایند پذیرش شرکت ها در این مرکز، خاطرنشان کرد: افراد حقیقی و حقوقی برای ورود به مرکز رشد، ابتدا باید فرم پذیرش واحد فناور را از تارنمای مرکز دریافت و تکمیل کنند؛ پس از ارایه ایده، طرح‌ها داوری شده و درصورتی‌که ایده مورد تأیید قرار گیرد، در شورای مرکز رشد بررسی خواهد شد. اگر طرح‌ در این مرحله نیز تصویب شود، برای ورود به دوره رشد مقدماتی در مرکز پذیرش خواهد شد.
 
وی مدت زمان دوره رشد مقدماتی را سه تا ۶ ماه عنوان کرد و افزود: در این مدت امکانات و تجهیزات اداری و دفتری در اختیار صاحبان ایده قرار می‌گیرد؛ همچنین این طرح‌ها می‌توانند از برخی تسهیلات استفاده کنند و مشاوره‌های تخصصی نیز به آن‌ها ارایه خواهد شد.
 
وی مدت زمان دوره رشد مقدماتی را ۶ ماه عنوان کرد و افزود:طی این مدت به افراد و یاگروه های مستعد ی که دارای ایده های نوآورانه هستند مشاوره های لازم برای آشنایی با بازار،شناسایی گروه کاری،تثبیت ایده کاری و ایجاد هویت حقوقی مستقل داده شده ودرصورت موفقیت درفرآیند مقدماتی وکسب هویت حقوقی مستقل، واحدهای نوپا می توانند متقاضی اسکان رسمی در مرکز رشد شوند.
 
مدیر مرکز رشد واحدهای فن آور دانشگاه حکیم سبزواری در ادامه تصریح کرد: در پایان دوره مقدماتی، شرکت‌ها باید فرم کسب و کار را تکمیل کنند و اگر تشخیص داده شود که شرکت قادر به تجاری‌سازی ایده خود است، وارد دوره رشد اصلی مرکز می‌شود؛ دوره رشد نیز یک دوره سه ساله است که البته امکان تمدید آن تا پنج سال وجود دارد. در پایان این دوره شرکتهای فناور به اندازه کافی رشد یافته و آماده حضور مستقل و موثر در عرصه فناوری کشور می گردند.
 
*جذب و پذیرش شرکت ها و توسعه فعالیت دانش بنیان از جمله رسالت های  اصلی مرکز رشد است.
 
دکتر سهیلی فرد، با اشاره به توسعه فعالیت های دانش بنیان در دانشگاه با توجه به سیاست های دکتر حدادنیا رئیس دانشگاه گفت: در طی فعالیت یک ساله ی این مرکز تاکنون هشت واحد فناور در مرکز مستقر شده اند.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این مرکز تازه تاسیس است یکی از فعالیتهای اصلی ماایجاد زیرساختهای لازم بوده است که از جمله آنهامیتوان تصویب اساسنامه در هیات امنای دانشگاه و تدوین آیین نامه ها و قرارداد استقرار را ذکر نمود.
 
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه با تاکید بر اینکه جذب و پذیرش و حمایت از شرکت ها هدف اصلی مرکز است،گفت: در واقع حمایت از این شرکت ها به صورت اختصاص مکان های اداری و خدمات پشتیبانی، کمک به تبلیغات و بازاریابی برای محصولات این شرکت ها و همچنین ارائه خدمات آموزشی، برپایی کلاسها و کارگاه های آموزشی و مشاوره می باشد. علاوه بر این موارد امکان دریافت تسهیلات برای واحدهای فناورفعال نیز وجود دارد.
 
دکتر سهیلی فرد با بیان اینکه زمان کمی از راه اندازی و شروع به کار مرکز گذشته است،یادآور شد: در این مدت کارهای خوبی صورت گرفته است و تلاش های خوبی انجام شده، اما با توجه به تاخیر در راه اندازی مرکز نیاز به تلاش مضاعف و حمایت های بیشتری داریم تا بتوانیم مرکز رشد دانشگاه را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
 
*برآنیم با هم افزایی و همراهی  با سایر نهادها و دست اندرکاران بتوانیم گامی بلند در جهت رشد کارآفرینی در منطقه برداریم.
 
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه با اشاره به تدوین برنامه های راهبردی ۵ساله این مرکز عنوان داشت:بر اساس این برنامه قصد داریم جذب و پذیرش شرکت های فنآور و دانش بنیان را در پایان این زمان به بیش از بیست شرکت برسانیم.
 
وی با اشاره به رسالت مرکز رشد در جهت کارآفرینی در منطقه گفت: طبق برنامه راهبردی،علاوه بر شرکت های دانشگاهی،در این مرکز سعی بر جذب هسته های تحقیقاتی خارج از دانشگاه و در سطح شهرستان و منطقه خواهد بود. همچنین به جهت تاکید و کار بیشتر روی بحث توانمند سازی اعضای هیات علمی، کارگاه های آموزشی برای ترغیب این عزیزان به سوی تشکیل شرکت های دانش بنیان برگزار خواهد گردید.
 
وی در خاتمه ضمن تشکر از ریاست دانشگاه که دیدی باز و حمایتی نسبت به فعالیت های این مرکز دارد، خاطرنشان کرد: هدف ما اعتلای مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه است که این رشد و اعتلا سبب اعتلای خود دانشگاه نیز خواهد شد.
 
سهیلی فرد همچنین با توصیه به مغتنم شمردن فرصت پیش آمده به دانشجویان، فارغ التحصیلان و اساتید ابراز داشت: برآنیم با هم افزایی با سایر نهادهای شهرستان و با همدلی و همراهی تمامی دست اندرکاران این حوزه از فضای به وجود آمده حداکثر استفاده را ببریم  تا بتوانیم گامی بلند در جهت رشد کارآفرینی در منطقه برداریم.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما