رئيس شبكه دامپزشكي سبزوار :

شناسایی ۲۰ كانون بيماري تب برفكي در سبزوار ، زنگ خطري جدي براي مسئولان

قدس آنلاین – سبزوار : رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان سبزوار از افزايش كانون هاي بيماري تب برفكي در اين شهرستان خبر داد.
 
  دكتر ولي الله جغتايي  در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در سبزوار گفت  : اكنون 20 كانون بيماري تب برفكي در بخش هاي مركزي، روداب و ششتمد سبزوار شناسايي شده كه اين زنگ خطري جدي براي مسئولان شهرستان است.
 
وي با بيان اينكه با آغاز فصل چرا در مراتع سبزوار، شاهد بيماري بيش از 1500 راس دام در اين منطقه بوده ايم، افزود: در اين مدت 90 راس دام سبك منطقه تلف شده كه افزون بر 360 ميليون ريال خسارت به دامداران اين منطقه وارد شده كه اين آمار همچنان رو به افزايش است.
 
وي با اشاره به وجود 330 هزار راس دام سبك در اين شهرستان اد امه داد : علي رغم تلاش صورت گرفته، به دليل كمبود واكسن تب برفكي در شش ماهه دوم پارسال تنها توانستيم 150هزار راس دام را واكسينه كنيم.
 
وي همچنین با اشاره به وجود 12 هزار دام سنگين در اين شهرستان اضافه کرد : در حوزه دام هاي سنگين بايد واكسن در سه نوبت تزريق شود كه متاسفانه به دليل كمبود واكسن تنها موفق شديم 25 هزار سر نوبت دام را واكسينه كنيم كه اين ميزان بايد به 36 هزار سرنوبت مي رسيد.
 
جغتايي یادآور شد : 10 هزار 200 واكسن نيز اخيرا وارد اين شهرستان شد كه با همكاري دامداران 30 هزار 800 راس دام سبك واكسينه شدند هر چند اين ميزان هنوز كافي نيست.
 
وي خاطر نشان کرد : با تلاشي كه شد توانستيم با كنترل شديد ميدان احشام سبزوار در شش ماهه دوم پارسال و مدت گذشته از سال جاري اين بيماري را به كنترل درآوريم.
 
وي افزود: متاسفانه با آغاز فصل چراي دام، شاهد ورود برخي دام هاي سبك مبتلا از برخي استان هاي مجاور به مراتع اين شهرستان بوديم.
 
جغتايي با بيان اينكه متاسفانه شبكه دامپزشكي سبزوار با كمبود نيرو مواجه است،اظهار داشت : با همكاري بخش خصوصي و دامداران داوطلب تلاش زيادي براي مبارزه و كنترل بيماري در سطح منطقه شده و ادامه اين وضعيت نيازمند همراهي بيشتر دامداران است.
 
وي با اشاره به قاچاق دام در اين شهرستان تصریح کرد : متاسفانه برخي افراد سودجو اقدام به حمل دام هاي آلوده از شهرستان هاي اطراف به سبزوار و از اين شهرستان به ديگر مناطق مي كنند كه اين موضوع نيز در انتقال بيماري به اين خطه اثر دارد.
 
معاون سياسي و اجتماعي فرماندار سبزوار نيز هم گفت : متاسفانه مقوله تب برفكي نگراني هاي جدي در اين شهرستان ايجاد كرده و تدابير خاصي در گارگروه تب برفكي شهرستان براي مهار آن انديشيده شده است.
 
حسين ميردشتي با بيان اينكه اين بيماري از ديگر شهرستان ها وارد سبزوار شده است  بیان کرد : در اين شهرستان دام آلوده اي نداشته ايم و كنترل خوبي روي ميدان احشام براي جلوگيري از شيوع بيماري تب برفكي شده است.
 
وي تاکید کرد : ورود دام هاي غريبه و تخلف برخي روستاييان در اجاره دادن مراتع خود به اين افراد، سبب بروز و انتشار بيماري از سمت غرب سبزوار به ساير نقاط اين شهرستان شده است.
 
وي در عین حال گفت : به دهياران و اعضاي شوراها و بخشداران اين شهرستان تاكيد شده تا در صورت اطلاع از ورود دام غريبه به شهرستان با متخلفان برخورد و دام ها را از منطقه خارج كنند.
 
رئيس شبكه دامپزشكي سبزوار اواخر ماه گذشته از شناسايي هشت كانون بيماري تب برفكي در بخش مركزي و ششتمد اين شهرستان خبر داده بود.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما