شرکتی که در آن رانت قانونی است / چرا باید از شرکت عمران و توسعه سبزوار حمایت کنیم؟

در روزهای اخیر عده ای از شهروندان سبزواری از طریق ارسال یک پیامک با خبر شده اند که ساعت 10 ، صبح چهارشنبه 8 اردیبهشت 95 قرار است جلسه ای جهت معارفه و تبیین اهداف تأسیس و مزایای قانونی شرکتی به نام توسعه و عمران سبزوار در محل تالار کاشفی (میدان لاله) این شهر برگزار شود.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، این خبر در ابتدا شاید چندان خبر مهمی به نظر نرسد و مخاطبان گمان کنند یک شرکت مانند ده ها و صدها شرکت دیگری است که عمدتاً پیرامون سود اقتصادی موسسان آن شرکت ها تأسیس می شوند و برای تبلیغات خود نیز به روش های گوناگونی از جمله برگزاری همایش ها و سمینارها اقدام می کنند.
 
اما با کمی تحقیق و بررسی و اطلاعاتی که برخی آگاهان توسعه شهرستان در اختیار خبرنگار اسرارنامه گذاشتند، مشخص شد، شرکت توسعه و عمران سبزوار بنا به دلایلی که در ادامه شرح داده خواهد شد، ظرفیت هایی بسیار بیشتر از این تصورات اولیه دارد و اگر با استقبال هرچه بیشتر همشهریان سبزواری مواجه گردد، کارآیی آن به شکل چشمگیری افزایش می یابد.
 
خبرنگار اسرارنامه در همین راستا با یکی از اعضای هیأت موسس این شرکت به گفتگو پرداخته است.
 
این عضو هیأت  موسس که گفت به خاطر جایگاه حقوقی خاصی که در شهرستان دارد، مایل نیست نام وی درد متن خبر درج شود، تا چنین تصوری پیش نیاید که شرکت عمران و توسعه سبزوار متعلق به گروه یا نهاد خاصی است، توضیحات زیر را در اختیار خبرنگار اسرارنامه گذاشت:
 
تأسیس شرکت های عمران و توسعه در هر شهرستان طرحی است که از طرف دولت پیش بینی شده و از حدود 4 سال قبل استارت آن زده شده، اما عملا در دو سال اخیر است که رونق گرفته و قبل از سبزوار در 19 شهرستان دیگر راه اندازی شده است و سبزوار بیستمین شهرستان کشور و اولین شهرستان استان خراسان رضوی است که این شرکت را تأسیس می کند.
 
وی افزود: امتیازات ویژه ای در اختیار این شرکت ها قرار گرفته است، از جمله اینکه تدابیری اندیشیده شده تا به عنوان مثال رانت در این شرکت ها قانونی باشد.
 
وی در این زمینه توضیح داد: چنین شرکتی وقتی در هر شهرستانی به وجود بیاید، در هر مناقصه ای که در همان شهرستان شرکت کند، اگر شرایط لازم را داشته باشد، نهاد مناقصه گذار ملزم به ترک تشریفات است و شرط لازم برای برنده شدن یک مناقصه هم این است که سرمایه شرکت عمران و توسعه با برآورد بودجه ای که برای اجرای آن پروژه درنظر گرفته شده است، برابر باشد. 
 
این عضو هیأت موسس افزود: یکی از شروط تشکیل شرکت توسعه و عمران در هر شهرستانی این است که بر اساس جمعیتی که آن شهرستان دارد، یک درصد مشخصی از مردم شهرستان سهام این شرکت را خریداری کنند و این تعداد برای شهرستان سبزوار با جمعیت حدوداً 340 هزارنفری تقریبا 1500 نفر برآورد شده است، اما سقفی برای تعداد اعضا ندارد و همه افراد شهرستان هم می توانند سهامدار آن باشند.
 
وی درباره ارزش سهام شرکت توسعه و عمران سبزوار گفت: هر شهروند سبزواری می تواند با مبلغ بسیار پایین 60 هزارتومان که فقط یک سوم این مبلغ یعنی 20 هزارتومان را همان اول به صورت نقدی می پردازد و پرداخت بقیه مبلغ به وقت دیگری موکول می گردد، سهامدار شرکت شود.
 
وی ادامه داد: از آنجایی که این شرکت می تواند در سطح شهرستان سبزوار به هر پروژه ای که می خواهد وارد شود و بنابراین هرچه سرمایه بیشتری داشته باشد، دستش بازتر خواهد بود و احتمال سودآوری آن افزایش می یابد.
 
وی تصریح کرد: هم افراد حقیقی و هم نهادهای حقوقی می توانند سهامدار شرکت عمران و توسعه سبزوار باشند که فقط تفاوت های جزئی بین شرایط عضویت آن ها وجود دارد ولی در نهایت هر فرد عضو در این شرکت با هر تعداد سهامی که خریده باشد، فقط یک حق رأی دارد.
 
وی درباره نحوه تشکیل هیأت مدیره و تعیین مدیرعامل گفت: هیأت موسس شرکت عمران و توسعه سبزوار مدتی قبل در فرمانداری شهرستان تشکیل شده و انشاالله در جلسه روز چهارشنبه 8 اردیبهشت معارفه و  پذیره نویسی شرکت آغاز می شود و این امر به مدت 10 الی 15 روز پذیره نویسی ادامه خواهد داشت و بعد از آن اگر تعداد شهروندانی که سهام شرکت را خریده اند به حدنصاب قانونی برسد، جلسه مجمع عمومی ظرف یک ماه و نیم بعد از آن رسما و با اعلام قبلی به همه اعضا تشکیل می شود و سپس در جلسه مجمع عمومی هیأت مدیره تشکیل می شود و هیأت مدیره مدیرعامل را انتخاب خواهند کرد.
 
*  *   *
 
در پایان به نظر می رسد با توجه به قیمت اندک سهام شرکت توسعه و عمران سبزوار و نیز با توجه به مزایای قانونی که برای این شرکت در نظر گرفته شده و فقط بخشی از آن ها در این مطلب بیان شد، شاید تشکیل چنین شرکتی فرصت توسعه ای مناسبی برای دیار سربداران باشد که ارزش آن را دارد که شهروندان سبزواری در صورت امکان حداقل در جلسه آشنایی بیشتر با این شرکت در جلسه روز چهارشنبه 8 فروردین حضور پیدا کنند و نیز رسانه ها برای تحقیق درباره ماهیت شرکت عمران و توسعه سبزوار و معرفی آن به شهروندان وارد عمل شوند.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما