دریافت مجوز توزیع استانی برای نشریه ستاره شرق/ نگاهی به موفقیت ها و چالش های یک نشریه محلی در سبزوار

نشریه ستاره شرق که اکنون کمتر از 6 ماه از راه اندازی آن در سبزوار می گذرد، در حدود 19 شماره ای که در این مدت منتشر کرده است، تقریبا توانسته الگویی از یک نشریه محلی موفق در بسیاری از زمینه ها از جمله در زمینه داشتن همه مجوزهای قانونی لازم، داشتن تشکیلات و تیم منسجم تحریریه و نیز در زمینه تهیه و تولید محتوای مفید و به روز را در فضای رسانه ای شهرستان سبزوار به نمایش بگذارد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این موفقیت های ستاره شرق احتمالا در نتیجه حضور چهره هایی فرهنگ شناس و فرهنگ دوست در مدیریت و تیم تحریریه این نشریه است که پیش از راه اندازی ستاره شرق هریک تجربیات رسانه ای خوبی در بعضی نشریات و سایت های دانشگاهی یا محلی سبزوار داشته اند.

سبزوار هرچند در چند سال اخیر معمولا همواره از یک یا چند وبسایت خبری و تحلیلی قوی برخوردار بوده که مخاطبان زیادی نیز داشته اند، اما تا همین اواخر معمولا از نعمت داشتن یک نشریه وزین و کامل کاغذی محروم بود و پیش از این اغلب نشریات محلی سبزوار یا از کیفیت پایین مطالب و کپی برداری بودن بیش از نیمی از مطالبشان رنج می بردند و یا مجوز رسمی و قانونی انتشار نشریه کاغذی را نداشتند و یا از نظم و ترتیب مناسبی در انتشار برخوردار نبودند تا بتوانند عادت ذهنی لازم برای جامعه مخاطبان را در رابطه با تهیه همیشگی یک نشریه محلی و مطالعه آن به وجود آورند، اما چند سال قبل برای یک دوره کوتاه نشریه فرهنگ سبزوار نخستین گام ها را در این زمینه برداشت و سپس با وقفه ای چند ساله نشریه صدای ملت علی رغم بعضی از حاشیه هایی که درگیر آن ها شد، توانست یک فعالیت منظم و دوره ای داشته باشد و سرانجام نشریه ستاره شرق که انتشار خود را از آذر 94 آغاز نموده، تقریبا همه این مشکلات را برطرف کرده است. 

البته ستاره شرق هنوز نتوانسته برخلاف هدفگزاری و آرزوی اولیه مدیرانش به مرحله ای برسد که هیچ توزیع رایگانی نداشته باشد و تمام شمارگان آن توسط جامعه مخاطبان خریداری شوند، بلکه برعکس اکنون هر شماره آن که با 10 هزارتیراژ نیز منتشر می شود، به صورت رایگان در سطح شهر توزیع می شود و منبع مالی تأمین هزینه های انتشار آن احتمالا جیب پرپول یک حامی خصوصی است که می تواند مدیرمسئول و صاحب امتیاز یا هر فرد دیگری باشد که معلوم نیست حمایت های مالی وی تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟

این موضوع هرچند مانعی بر سر راه حرفه ای بودن و حرفه ای شدن یک نشریه محسوب می شود، اما تنها متغیر تأثیرگذار در این زمینه نیست و با در نظر داشتن مجموع شرایط، باید گفت حاصل  تلاش چند ماهه مهدی مقصودی درجایگاه مدیرمسئول، علی ششتمدی در جایگاه سردبیر، امیرمسکنی در جایگاه مدیرداخلی و سایر اعضای تحریریه ستاره شرق توانسته نشریه کاغذی قابل قبولی را به جمع رسانه های محلی شهرستان سبزوار اضافه کند که اگر همین روند فعالیت ادامه یابد، شاید بتوان در آینده به اقتصادی شدن آن هم فکر کرد. 

یکی از موفقیت هایی که ستاره شرق اخیراً به دست آورده است، دریافت مجوز انتشار در سطح استان خراسان رضوی است که در میان نشریات محلی سبزوار این اولین بار است که چنین امتیازی کسب می شود.

در واقع نشریه ستاره شرق که اولین نشریه سبزوار و یکی از معدود نشریات خراسان رضوی است که شاپا دارد، از این به بعد با  تیراژ 10 هزار نسخه که در بین نشریات استان خراسان بزرگ (به جز روزنامه های خراسان، قدس و شهرارا) بالاترین تیراژ محسوب می شود. 

یکی دیگر از نقاط قوت ستاره شرق ، وجود نویسندگان دائمی یا افتخاری متعدد است که برخی از آن ها چهره های سرشناس اجتماعی ، سیاسی و یا فرهنگی شهرستان محسوب می شوند و هر یک در نوشته هایشان از زاویه دید منحصر به فرد خود به موضوعاتی اشاره می کنند که ممکن است از نیازهای مهم و مغفول مانده شهرستان باشند.

نمونه ای از این یادداشت های تحلیلی توسط چهره های شناخته شده شهرستان، در نشریه ستاره شرق مطلبی است که به قلم محمود درقدمی خبرنگار دفتر خبر صدا و سیمای خراسان رضوی در سبزوار درباره لزوم راه اندازی بورس کالای کشاورزی که در یکی از جدیدترین شماره های این نشریه منتشر شده است و شما گرامیان هم اکنون می توانید متن این یادداشت را در پیوند زیر مطالعه کیند:

 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

Amir Maskani

سلام و تشکر از اسرارنامه در حال حاضر نشریات : ستاره شرق، سربداران، مورب و نگاه نو پارسی در سبزوار دارای مجوز استانی هستند که طبق اطلاعات بنده فقط ستاره شرق دامنه توزیع استانی دارد. (در 6 شهرستان استان خراسان رضوی) --- نشریه خورشید کویر نیز مجوز استانی دارد ولی دفتر مرکزی آن در مشهد می باشد و جزو نشریات محلی سبزوار محسوب نمی شود. --- روزنامه اسرار نیز مجوز کشوری دارد و به صورت اسمی در سبزوار ثبت شده ولی تمام فعالیت آن در تهران می باشد.

یک شهروند

سلام یکی دیگر از نشریات محلی سبزوار انتشار در استان را دارد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما