درنگی در شناخت سرزمین تاریخی بیهق با قلم استوار نویسنده ای خراسانی


آقای حسین خسروجردی یکی از نویسندگان توانمند سبزواری است که نثر فارسی را در نهایت فخیمی زبان و درستی دستور می نویسد.

زبان این نویسنده سبزواری البته کمی سنگین است. خصوصاً برای مخاطبی که عادت به متن های روان و بی پیرایه روزنامه ای دارد ، اما مگر بد است که هرازگاهی با خواندن متون فاخر ادبیات فارسی ، ارتباطی دوباره و عمیق با زبان مادریمان برقرار کنیم؟
آن هم در روزگاری که هجوم واژه های بیگانه ، کاربردهای نامأنوس و استفاده های نامعقول از زبان فارسی گاهی آن را به لبه عمیق ترین پرتگاه های سخیفی نزدیک کرده است.
در چنین دورانی می توانیم ، هر از گاهی با نوشتن یا حداقل مطالعه متن هایی فاخر ، چون آنچه از قلم خسروجردی می تراود ، حد و حدود وفاداریمان به زبان زیبای مادری را محک بزنیم .
اما خسروجردی فقط یک نویسنده توانمند نیست. او علاوه بر آنکه هنر نویسندگی را مانند بسیاری از اهالی سرزمین بیهق در خون خود دارد ، به طور همزمان یک سبزواری عاشق هم هست.
عاشق و نه متعصب .
یک سبزواری عاشق ، که ارزش های فرهنگی و تاریخی زادگاه خود را به درستی می شناسد و بدان عشق می ورزد و البته از آن می نویسد.
متن های زیبای خسروجردی پیش از این در بسیاری از نشریات محلی خراسان و دیگر نقاط کشور منتشر شده و اغلب با استقبال سردبیران آن نشریات مواجه گردیده و به مخاطبانشان یادآوری کرده است که دارالمومنین سبزوار این شهر خوبان پارسی گو * ، همچنان یکی از خاستگاه های اصلی زبان و ادبیات فارسی است و سبزواریان امروز هم مانند همیشه تاریخ ، "دُرِّ دَری" را در نهایت وقار و وزانت می نویسند. چونان خواجه ابوالفضل بیهقی پدر نثر داستانی فارسی ، چونان دکتر شریعتی که نثر مسحور کننده او در کویریاتش شعر فارسی را به سکوت و تأمل وا میدارد و البته چونان استاد محمود دولت آبادی نویسنده کلیدر بلندترین رمان زبان و ادبیات فارسی که در ارزش های ادبی آن گفتنی بسیار است...
یکی از نوشته های زیبا و سراسر آرایه حسین خسروجردی ، متنی ادبی و فاخر در توصیف سرزمین سبزوار با عنوان "بیهق ، این اقلیم هزارتکه باستان" است. که نویسنده در این متن طولانی به خوبی به شمار زیادی از رویدادهای مهم تاریخی دارالمومنین سبزوار و نیز به مشاهیر برجسته این شهر در سطح کشور و جهان پرداخته است.
شما مخاطبان گرامی هم اکنون می توانید برای مطالعه این مطلب که در بخش کاغذ کاهی اسرارنامه منتشر شده است ، روی اینجا کلیک کنید.

خسروجردی همچنین پس از انتشار یک مطلب کامل در مجله اینترنتی اسرارنامه در راستای تجلیل و تقدیر از مقام ادبی و هنری استاد محمود دولت آبادی نویسنده رمان کلیدر ، به استقبال از این جریان پرداخت و متن شعرگونه ای را برای اسرارنامه ارسال کرد ، که این متن نیز هم اکنون در بخش حوض هشت پایه همین وبسایت منتشر شده است.
برای مطالعه این مطلب به پیوند زیر مراجعه نمایید :
دلنوشته ای برای استاد محمود دولت آبادی

برخی از مطالب منتشر شده از حسین خسروجردی در مجله ا ینترنتی اسرارنامه تا کنون بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و بحث برانگیز شده است.

سبزوار و نیشابور دو شهر هم تاریخ و هم چند.

اسرارنامه رسانه ای در زمان و بر زمان


پی نوشت :

* خوبان پارسی گو :

1- بخشی از یک شعر معروف حافظ شیرازی : 

خوبان پارسی گو ، بخشندگان عمرند

2- نام کتابی است که توسط تعدادی از اساتید دانشگاه  حکیم سبزواری و دیگر اساتید ادبیات سبزوار تألیف شده است.(منبع) این کتاب سال ها در دانشگاه های شهرهای مختلف کشور برای درس زبان و ادبیات فارسی تدریس شده و همچنان تدریس می شود وجزء محبوب ترین کتب عمومی دانشگاهی است.

3- صفتی برای منطقه سبزواربزرگ به دلیل برخورداری از برجسته ترین نویسندگان زبان و ادبیات فارسی . از جمله خواجه ابوالفضل بیهقی صاحب کتاب ارزشمند تاریخ بیهقی معروف به شاهنامه نثر فارسی ، ابوالحسن زید بیهقی معروف به ابن فُندُق فرید خراسان صاحب کتاب ارزشمند تاریخ بیهق ، عطاملک جوینی صاحب کتاب معتبر تاریخ جهانگشای جوینی ، ملاحسین واعظ کاشفی نویسنده کتاب مشهور روضه الشهدا با نثری زیبا و دلنشین و اثرگذار بر ادبیات عاشورایی ممالک شیعه ، دکتر علی شریعتی نویسنده توانمند معاصر که علاوه بر اندیشه های سیاسی و اجتماعی وی نوشته هایش نیز از ارزش ادبی خاصی برخوردارند و بالاخره ، استاد محمود دولت آبادی نویسنده کلیدر  بلندترین رمان زبان و ادبیات فارسی .



نظرت را بنویس
comments

هانیه

موفق باشید و قدردان شهر و دیار عزیزمان بیهق. پیروزی و بهروزیتان را خواستارم استاد عزیز و مجله ارجمند اسرارنامه. بدرود

بیهق این اقلیم هزارتکه باستان

بیهق این اقلیم هزارتکه باستان. توصیف بسیار به جا و شایسته ای است برای سبزوار دیرپای. ممنون از استاد خسروجردی عزیز

ملیحه سعادتی

لطفا بیشتر در مورد سبزوار بنویسید ، اطلاعات تاریخی و فرهنگی در مورد این شهر بسیار کم است. با تشکر از همه دلسوزان شهر عزیزم سبزوار یک سبزواری دور از وطن
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما