وزیر راه و شهرسازی گفت:

شهرهای بلخ، بخارا، سمرقند، توس، سبزوار و تبریز ستارگان آسمان اندیشه اند

وزیر راه و شهرسازی ایران در متن پیامی که به مناسبت نوروز 95 از جانب وی روی وبسایت وزارت راه و شهرسازی و تعدادی دیگر از رسانه ها منتشر شده است، از شهرهای بلخ، بخارا، سمرقند، توس، سبزوار ، تبریز و تعداد کمی دیگر از شهرهای دارای پیشینه کهن تاریخی و فرهنگی ایران به عنوان ستارگان آسمان اندیشه خود یاد کرده است.

به گزارش مجله اینترنتی  اسرارنامه سبزوار با برخورداری از چندهزارسال سابقه  تمدنی که بخش هایی از این پیشینه در سال های اخیر درتپه باستانی موسوم به «پشته دامغانی» و یا «تپه سبزواری ها» در جنوب این شهر مورد کاوش قرار گرفته است، یکی از مهدهای فرهنگ و تاریخ ایران محسوب می شود و به عنوان ریشه فرهنگی خراسان شناخته می شود.

برخاستن بزرگان بیشماری نظیر ابوالفضل بیهقی، حکیم حاج ملاهادی سبزواری، ملاحسین واعظ کاشفی، دکتر علی شریعتی، استاد محمود دولت آبادی و ... از این شهرسند دیگری از افتخارات علمی، فرهنگی و تاریخی این کهن شهر است.

سبزوار همچنین در دوران پیش از ظهور دین مقدس اسلام با جای دادن آتشکده آذربرزین مهر در قلمرو جغرافیایی خود به عنوان یکی از سه عبادتگاه اصلی ایرانیان خداجویی که به آیین زردشتی بوده اند، از پایگاه های مهم دینی و فرهنگی ایران باستان بوده است و در دوران پس از اسلام نیز همین شهر به یکی از مراکز مهم استقرار و گسترش تشیع 12 امامی در ایران تبدیل شد.

علاوه بر همه این ها در دوران حکومت شیعی سربداران سبزوار به عنوان پایتخت این دولت مردمی انتخاب شد و بدین ترتیب در زمره یکی از 36 شهری قرار گرفت که روزگاری پایتخت ایران زمین بوده اند.(منبع)

بی شک از همین رو است که شهر سبزوار در نظر مقامات سیاسی، اداری و یا شخصیت های فرهنگی، علمی و دانشگاهی ایران و جهان دارای ارج و قرب ویژه ای است و حتی وزیر راه و شهرسازی در پیام نوروزی خود از این شهر به عنوان یکی از ستارگان آسمان اندیشه اش یاد می کند.

با این وجود به نظر می رسد در سال های اخیر مسئولان شهرستان سبزوار چندان که باید و شاید در راستای بازشناسی و معرفی ظرفیت های اصیل فرهنگی این کهن شهر نکوشیده اند و نتوانسته اند این ظرفیت ها را به نحوی احیا کنند که زمینه توسعه گردشگری و جذب بودجه ها و توجهات کافی ملی و بین المللی به سمت این شهر برای توسعه پایدار را فراهم آورند.

به همین دلیل رویدادهایی نظیر صدور پیام نوروزی عباس آخوندی که در آن نام بلند سبزوار در کنار شهرهای با عظمت دیگری نظیر سمرقند، بخارا، تبریز ، لاهور، یزد و گنجه می آید، می تواند تلنگر مناسبی به مسئولان و صاحب منصبان دیار سربداران باشد تا در دوران انجام وظیفه شان قدر این کهن شهر را بدانند و برای توسعه شایسته آن در دوران کنونی گام هایی متناسب با شأن سبزوار و سبزواریان در طول تاریخ بردارند.

اسرارنامه در ادامه متن پیام نوروزی وزیر راه و شهرسازی را که در آن تأکید زیادی بر بازخوانی سبک زندگی مبتنی بر ایرانشهری داشته است، منتشر می کند. امیدواریم این پیام الهام بخش مناسبی برای مسئولان شهرستان سبزوار در سال جدید باشد تا اهداف و برنامه های کاری خود را متناسب با این جایگاه اصیل شهر دیرینه های پایدار طراحی کرده و به اجرا بگذارند:

 
وزير راه و شهرسازي در پيام خود تصريح كرد:
بازخواني سبك زندگيِ مبتني بر انديشه‌ ايرانشهري
 
به نام خداي سلام
هم‌وطنان عزيز و همكاران گرامي،
 
سالي كه گذشت، سالي به‌ياد ماندني در تاريخ پرفراز و نشيب ايران بود. سالي كه ايران موفق به بازيافت موقعيت جهاني و منطقه‌اي خود در صحنه سياست بين‌المللي شد. سالي كه نه تنها تمام قدرت‌هاي بزرگ كه مردمان و فعالان اقتصادي جهان موقعيت ايران را يك‌بار ديگر به عنوان مركز تعادل و ثبات منطقه به‌رسميت شناختند. ايران عزيز در سال ۹۴ توانست برخلاف تلاش تمام قدرت‌هاي فزون‌طلب، به ويژه نژادپرستانِ رژيم صهيونيستي، پيام انساني واسلاميِ ايرانشهري خود را در برابر پرچم سياه و تاريك داعشيان كه قلب منطقه را تهديد مي‌كنند به گوش جهانيان برساند.
 
آفتاب ايرانشهري آن‌قدر فروزان بود كه از پس ابرهاي تبليغاتي رسانه‌اي عبور كند و شعاع و گرمي آن به مردمان جهان برسد. هر چند، كژكاركردي برخي از فعالان سياسي داخلي كه از سرِ رقابت كور و بدفهميِ موقعيت و كژتابي انديشه‌اي در عمل منافع ملي را بارها در معرض خطر انداخت، ليكن آگاهي عمومي، در انتخابات دهمين دوره‌ي مجلس شوراي اسلامي تجلي يافت و ملت ايران هشيارانه راه ميانه را برگزيدند. راهي كه راه خدايي و ادامه نبرد روشنايي عليه تاريكي است و تاريخ ايران بارها آن را در دل خود ثبت كرده‌است. 
 
سال ۹۴، سال سختي از حيث مديريت اقتصاد ملي بود. از يك سوي، خزانه ملي در تهي‌ترين وضعيت خود در قياس با سال‌هاي اخير بود و از سوي ديگر، آثار زيانبار ۸ سال آشفتگي و بي‌برنامگي آن‌چنان شيرازه‌ي امور را در هم ريخته و كلاف سردرگمي ايجاد كرده كه ساليان درازي نياز است تا امور به‌سامان شود. با اين وجود، دولت در كليت خود و همكاران من در وزارتِ راه و شهرسازي تمام تلاش خود را بكار گرفتند تا طرحي نو دراندازند. ما موفق شديم در تمام حوزه‌هاي شهرسازي، بازآفريني و عمران شهري، مسكن و تسهيلات بانكي، احداث ساختمان‌هاي عمومي، هواشناسي، صنعت هوانوردي، ريل، جاده و بنادر و ديانوردي انديشه‎هاي نويي را بكار بنديم و چرخ كار را هم‌چنان در گردش نگاه داريم. الگوهاي جديد تامين مالي شعله اميد حركت را در دل همكاران زنده نگاه داشت و موفق شديم كه طرح‌هاي جديدي را در تمام حوزه‌ها آغاز كنيم.
 
از آن به دير مغانم عزيز مي‎دارند كه آتشي كه نميرد هميشه در دلِ ماست
 
ما در سال ۹۴ حوزه‌ي تمدني ايرانشهري را محور سياست‌هاي خود قرار داديم. تلاش كرديم كه ارتباطمان را با تمام كشورهاي منطقه بهبود ببخشيم و در تمام شقوق حمل‌ونقلي با كشورهاي منطقه اتصال و ارتباطمان را توسعه دهيم. همچنين به تبع از سياست عمومي دولت سعي كرديم كه موقعيت صنعت ساختمان و حمل‌ونقل ايران را در جهان بازخواني كنيم و با تمام طرف‌هاي علاقه مند به فعاليت با ايران تعامل درست و مبتني بر منافع مشترك را سرلوحه خود قرار داديم.
 
اينك در طليعه‌ي دميدنِ خورشيد سال ۹۵ از البرز و روشنايي بخشيدن به ايرانشهر عزيز شور و گرمي بيشتري در دلمان شعله‌ور شده و برمن و توست كه يكبار ديگر براي آباداني و سرافرازي ايران عزيز كمرِ همت ببنديم. نوروز كه نشاني از سلام خداوندي بر ساكنان كره‌ي خاكي است، يادآور آفرينش مجدد هستي نيز هست. نوروز، همواره با شوق و اميد همراه بوده‌ و هست و يادآور ارج نهادن به ميراث مادي و معنوي ماست. خداوند بزرگ با خلق مجدد شادي از خاك، متذكر رعايت حرمت خاك و طبيعت است. ليكن افسوس، ما انسان‌ها سرشتمان با غفلت اندود شده‌است. 
 
گاهي اين سرت در آميزش با سوداگري، مايه‌ي تخريب زيستگاهِ خودمان مي‌شود. غفلتِ از خود به همراه غفلتِ از ايران عزيز ما را در پرتگاهِ سختي قرار داده‌است كه نياز به هشياري فراوان دارد. 
 
ايران نه به مثابه خاك و سرزمين كه به مفهوم ميراث معنوي و ثروت غيرِ محسوس، مدتي است كه به تاريك‌خانه فراموشي پاره‌اي ذهن‌ها سپرده شده‌است. ساختمان‌هاي بدقواره، شهرهاي عبوس، گذرگاه‌هاي بي‌روح، كوچه‌هاي بي‌شادي، طبيعت در حال ويراني، ايستايي در حركت و روابط تلخ آدم‌ها همه نشانه‌هاي هشدار هستند. اينك نوروز صلاي بيدارباش مي‌دهد كه اي همه ايرانيان بيدار شويد و از ايرانشهر كه شما را در دامانِ مهرِ خود پرورش داده حراست نماييد و آن را به همان زيبايي كه دريافت كرديد به نسل ديگر تحويل دهيد.
 
نوروزِ پيروزقدم در يك‌قدمي ماست. با دل‌هايي شاد، چشماني گشاده، لباني خندان، زبان‌هايي پر زمهر، سينه‌هايي پرشور و شسته از كينه و با ترنم سلام و سلام به استقبال نوروز و ديدار يكديگر خواهيم شتافت و بنا را بر بيداري و آگاهي خواهيم گذاشت. ايرانشهر عزيز ما نياز به بيداري همه‌ي ما دارد. بايد بيدار شويم و راه را بر داعشيان تاريك‌پندار كه هيچ‌گاه روشنايي را نديده‌اند و آرزويي جز تباهي ايران ندارند ببنديم. من آسمان آبي فيروزگون ايرانشهر را دوست دارم. هنوز بلخ و بخارا، خجند و سمرقند، لاهور و هرات، نيشابور و سبزوار، توس و بسطام، يزد و كاشان، تبريز و گنجه، ايروان و باكو ستاره‌هاي آسمان انديشه‌ي من‌اند. آسمان ايرانشهر من ستارگاني به مراتب بيش از اين دارد و من هر شب آنها را مي‌شمارم و به پايان نمي‌رسند. البرز سرفراز، زاگرس ستبر، پامير بلند، فيروزكوه سخت، قفقاز پرفراز رفيع‌ترين قله‌هاي كره‌ي خاكي را به سربلندي مردم آن در خود جاي داده‌اند. اين شاهدان بلند زمين، با بهره‌گيري از مهرِ خدايي با جاري ساختن رودها و چشمه‌هاي مهر و عاطفه، در دامن خود تمدني را پرورانده‌اند كه هزاران سال مايه آرامش و شكوفايي انسان‌هاي اين مرز و بوم و منبع الهام جهانيان بوده‌است و ما چه سخاوتمندانه آن را به يغماي تحول تاريخ داده‌‌ايم.
 
اينك نوروز، بانگ بلند بيدارباشِ خدايي بر فراز ايرانشهر است كه از بي‌هشي درآييم. يكبار ديگر با بازخواني ميراث مادي و معنوي ايران و در پناه اسلام و عرفان نبوي و آموزه‌هاي امامان مهر و محبت سبك زندگيِ مبتني بر انديشه‌ي ايرانشهري را در تمام صحنه‌هاي زندگي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي‌مان بازتعريف كنيم.
 
ما نياز داريم كه در روزگار معاصر، محله‌هاي مهر و محبت را در شهرهايمان خلق كنيم، حق شهروندان، به‌ويژه حق دسترسي آزاد آنان به اطلاعات را پاس بداريم، تبعيض و هرگونه امتياز بي‌وجه را زير پاي خود قرار دهيم، يكپارچگي ملي بر مبناي قانون اساسي و مسئوليت اجتماعي را سرلوحه خود قرار دهيم، اخلاق عمومي مبتني بر تقدم عدل بر احسان را از پيامبر بياموزيم و بكاربنديم، مالي را به باطل نخوريم و آنچه را با ساير ملل عهد كرديم به آن پايبند باشيم و نه تنها صلح و آرامش كه عشق و دوستي را با بهره‌گيري از سلام خدايي سكه روزگارمان كنيم.
 
عباس آخوندي
وزير راه و شهرسازي
۲۹ اسفند ۱۳۹۴
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما