محمود دولت آبادی:یک ملت به اعتبار ارزشهایی که می آفریند معنا می شود

رونمایی از هشت جلد مجموعه مقالات آیدین آغداشلو،امروز چهاردهم اسفند ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
 
به گزارش خبرنگار ایسکانیوز این مجموعه مقالات مختلف به ظاهر پراکنده از سینما تئاتر، باستانشناسی، هنرهای ایرانی اسلامی و نقاشی،خوشنویسی ،گرافیک و شعر،ام در باطن بازشناسی و ارزش گذاری فرهنگ و هنر گذشته ومعاصر ایران و جهان بوده است.
 
این رونمایی با حضور چهره هایی مانند،محمود دولت آبادی،حورا یاوری،مسعود کیمیایی،علی دهباشی ناهید طباطبایی انجام شد.
 
محمود دولت آبادی در این مراسم گفت: فکر میکنم جمع شدن ما اینجا به این جهت است که به نوبه خود بگوییم که ارزش شخصیت آغداشلو را میشناسیم و به آن احترام می گذاریم. آیدین چندین وجه در حوزه های گوناگون دارد.به من بخشی اختصاص یافت که در ستایش این انسان پوینده وخستگی ناپذیر به زبان بیاورم. یک ملت به اعتبار ارزشهایی که می آفریند معنا می شود و این ارزشها از تکاپوی کسانی است که از دولت ها حقوق نمی گیرند چه در گذشته چه در حال.
 
دولت آبادی ادامه داد: ویل دورانت می گوید هر هنرمندی که خود را به اعتلا رسانده باشد دارای دو وجه بررسی است، بخش اول عاطفه و نفسانیات غالب می شود که درخشش در آن رخ می دهد و زود سوخته و در بخش دیگر افروزش را با خرد می آمیزد و تا نهایت شعله خود سوختن را ادامه میدهند. آیدین این دو را آمیخته است.
 
حورا یاوری منتقد ادبی نیز در این مراسم گفت: دور زیستن از ایران بیش از هر چیز به عنوان مانع شناخت جریان های هنری و ادبی است.نگاه آغداشلو به جهان و زندگی نگاهی است که بیش از هر چیز زوال و انهدام را بازنمایی می کند که نمونه تاریخی اش نگاه و رباعیات خیام است.
 
آیدین آغداشلو خود در این مراسم با طنازی درزبانش گفت:من این صحبت ها را که شنیدم گمان می کردم که درباره شخص دیگری سخن می گویند. من نقاشی هستم که می نویسم بنابر این فکر می کنم که کارم را انجام داده ام.چندی پیش بعد از چهل سال نمایشگاه نقاشی بر پا کردم. کسی از من‌ پرسید نمایشگاه بعدی کی خواهد بود که گفتم چهل سال دیگر.
 
وی ادامه داد که در نوشته هایم منتقدی سر سخت دارم که شمیم بهار است. نوشتن من روشن کردن موضع من است،در نقاشی هم همین است اما پیچیده تر.
 
این نقاش معاصر کشورمان همچنین گفت:من هیچ وقت خود را بالاتر از نقد ندیده ام.حالا که حرفهایم یکجا جمع شده اند می توانم راحت تنبلی کنم.
 
گفتنی است این مراسم به همت انتشارات کتاب آبان ،انتشارات دید و موزه هنرهای معاصر برگزار شد.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما