آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی درگذشت

آیت الله واعظ طبسی دار فانی را وداع گفت
 
مشهد - ایرنا - آیت الله عباس واعظ طبسی؛ تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی بامداد جمعه در بیمارستان امام رضا (ع) دار فانی را وداع گفت.
 
به گزارش ایرنا، آیت الله واعظ طبسی عصر روز جمعه؛ هفتم اسفند ماه، بر اثر مشکل تنفسی بلافاصله توسط عوامل اورژانس به بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد مقدس منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت و پس از یک هفته دار فانی را وداع گفت.
 
این در حالیست که وی قبل از این پیشامد، به رغم ضعف جسمانی در حالی که بر روی صندلی چرخدار قرار داشت، به یکی از شعب اخذ رای در حرم مطهر رضوی رفت و رای خود را در صندوق انتخابات دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره از مجلس خبرگان رهبری انداخت.
 
آیت الله عباس واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی و تولیت آستان قدس رضوی در سال 1314 در مشهد مقدس و در خانواده ای مذهبی و روحانی متولد شد.
 
وی در یک سالگی پدرش را که از نوابغ گویندگان اسلامی در ایراد سخنرانی های مذهبی و خطابه و از لحاظ اخلاق، تقوی و پرهیزگاری زبانزد خاص و عام بود از دست داد و دوران کودکی را با سرپرستی مادر پشت سر گذاشت. 
 
وی از همان سنین کودکی و نوجوانی بسیار عاطفی و علاقمند به حوزه های علمیه، عالمان دینی و حضور در جلسات مذهبی بود، لذا به رغم علاقه شدیدی که به فراگیری علوم اسلامی داشت به خاطر شرایط و اقتضای زمان به تحصیل در دبستان و دبیرستان پرداخت که طی این دوران به دلیل استعداد سرشار و انضباط عالی همواره مورد توجه و احترام دوستان و معلمان بود.
 
آیت الله واعظ طبسی در 16 سالگی به حوزه علمیه وارد شد و دروس مقدماتی، سطوح متوسطه و عالیه و خارج را به طور جدی دنبال کرد و از محضر اساتید و عالمان برجسته ای مانند آیات عظام و حجج الاسلام و المسلمین خالقی، جاویدی، ادیب نیشابوری، حاج سید احمد مدرس یزدی، حاج شیخ مجتبی قزوینی و میلانی بهره مند شد.
 
وی همراه با حدود 30 سال کار علمی دقیق و پیگیر، چندین دوره دروس منطق، اصول، معالم، قوانین، رسائل و کفایه را تدریس نمود که کلاسهای درس ایشان با استقبال گرم طلاب مواجه بود.
 
آیت الله واعظ طبسی از سنین 12 یا 13 سالگی با سیاست آشنا بود و در 15 یا 16 سالگی چه در دبیرستان و یا حوزه علمیه و منزل مسائل سیاسی را دنبال و مطرح می کرد. 
 
وی با احساس نفرت عمیقی که از رژیم پهلوی در خود احساس می کرد، خشم و کینه اش را به اشکال مختلف ابراز می کرد و پس از گذشت مدت کوتاهی از شروع درس در حوزه علمیه با سخنرانی های خود مبارزه ای هدفمند و جهت دار را بر علیه دستگاه حاکم آن زمان آغاز کرد تا جایی که چندین بار به خاطر همین سخنرانی ها ممنوع المنبر یا به زندان کشیده شد تا جایی که این مبارزه مقدس را تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) ادامه داد و همیشه یار و یاور اسلام و کشور برای خدمت به جامعه اسلامی بود.
 
وی در دیداری که با امام راحل (ره) داشت، معظم له در مورد ایشان فرمود: 'من به شما از دو حیث ارادت دارم، بخاطر خودتان و به خاطر مرحوم والدتان'. افراد غیرمسلمان بسیاری بودند که تحت تاثیر منطق و کلام موثر و پرجاذبه او به اسلام مشرف شدند.
 
آیت الله واعظ طبسی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همواره به عنوان یکی از استوانه های نظام مقدس مورد توجه قرار داشته و از سوی امام خمینی (ره) به عنوان نماینده معظم له در خراسان بزرگ و تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد و پس از رحلت آن بزرگوار، این حکم از سوی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تایید شد.
 
وی علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوی در نهادهای مقدسی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام و دوره سوم مجلس خبرگان رهبری عضویت و ریاست حوزه علمیه خراسان را به عهده داشت و در جهت اعتلای اسلام و نظام مقدس اسلامی تلاش بسیار کرد.
 
آیت الله عباس واعظ طبسی صبح روز جمعه 14 اسفند ماه پس از 80 سال تلاش برای خدمتگزاری به زائران بارگاه منور رضوی و مجاهدت در راه دین و انقلاب در مشهد مقدس چشم از جهان فروبست و به ملکوت اعلی پیوست.
 
برای مطالعه زندگی نامه کامل آیت الله واعظ طبسی و سوابق فعالیت های ایشان در قبل و بعد انقلاب هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما