مدیر گروه فلسفه بنیاد دایره المعارف اسلامی:

حکیم ملاهادی سبزواری بزرگترین فیلسوف جهان اسلام بود

خبرگزاری ایرنا گزارش برگزاری دومین همایش سالانه بزرگداشت حکیم سبزواری به مناسبت هشتم اسفند را که شب گذشته در محل تالار کاشفی سبزوار برپا شده، به شرح زیر منتشر کرده است:
 
سبزوار- ایرنا- مدیر گروه فلسفه بنیاد دایره المعارف اسلامی گفت: حاج ملاهادی سبزواری بزرگترین فیلسوف جهان اسلام و نمونه بارز زهد و تقوا بود.
 
به گزارش ایرنا، فاطمه فنا سه شنبه شب در همایش بزرگداشت حاج ملاهادی سبزواری در این شهرستان با اشاره به شخصیت علمی این فیلسوف بزرگ جهان اسلام افزود: اگر امروز حکمت متعالیه و مکتب ملاصدرا در میان سایر مکاتب فلسفی اسلامی در حال تدریس و توجه قرار گرفته، به خاطر تلاش های حاج ملاهادی سبزواری در زنده کردن این مکتب است.
 
وی با بیان اینکه سه قرن پس از زندگی ملاصدرا فلسفه و مکتب ایشان مورد هجمه تنگ نظران و متعصبین قرار گرفته بود اظهار کرد: در این دوران حساس حاج ملاهادی سبزواری با نوشتن کتاب 'شرح منظومه' مکتب فلسفی ملاصدرا را از فراموشی نجات داد.
 
فنا با بیان اینکه این فیلسوف بزرگ، اندیشه و نگاه فلسفی خود را در زندگی اجرا و جاری کرد گفت: حاج ملاهادی سبزواری با وجود تمکن مالی راه زهد و تقوا را پیش گرفت و همین امر یکی از علت های پیشرفت جایگاه علمی و تمایز او از سایر اندیشمندان دوره خودش است.
 
مدیر گروه فلسفه بنیاد دایره المعارف اسلامی افزود: دانشمندان و فلاسفه غربی معتقدند برای یادگیری فلسفه اسلامی ابتدا باید اندیشه و فلسفه حاج ملاهادی سبزواری را آموخت در حالی که در دانشگاه های ما آنطور که باید نسبت به تفکر فلسفی این اندیشمند بزرگ توجه نشده و تلاشی برای احیای تفکر و اندیشه حاج ملا هادی سبزواری صورت نگرفته است.
 
یک عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) نیز در این همایش با اشاره به اهمیت توجه به مکتب فکری حاج ملاهادی سبزواری گفت: مکتب فکری این اندیشمند بزرگ در بین سایر دانشمندان و فلاسفه دوران خود دارای جایگاه ویژه ای است.
 
رضا اکبری با بیان اینکه حاج ملاهادی سبزواری اخلاق و فلسفه را با یکدیگر آمیخته کرده است افزود: در دوران ایشان بزرگان بسیاری در مکتب فلسفی اصفهان و سایر مکاتب دیگر به بحث، تحصیل و تدریس فلسفه می پرداختند.
 
وی اظهار کرد: حاج ملاهادی سبزواری در این دوران با تحصیل مکتب متعالیه توانست به بزرگترین فیلسوف دوران خود تبدیل شود.
 
وی با بیان اینکه این حکیم بزرگترین شارح بر کتاب اسفار اربعه ملاصدرا است گفت: ایشان توانست با زنده کردن حکمت متعالیه این مکتب فلسفی را سینه به سینه به نسل های امروز منتقل کند.
 
اکبری ادامه داد: سایر فلاسفه غربی و شرقی تعابیر زیاد و زیبایی در مورد حاج ملاهادی سبزواری دارند و آثار این حکیم توسط اندیشمندان شرقی و مسلمان به زبان انگلیسی ترجمه شده که عاملی برای شناخت این حکیم بزرگ در بین اندیشمندان غربی است.
 
دبیر علمی این همایش نیز گفت: احیای مکتب فلسفی سبزوار که منتسب به حاج ملاهادی سبزواری است از مهمترین اهداف برگزاری این همایش می باشد.
 
کاظم علوی افزود: احیای مکتب سبزوار به عنوان یک اندیشه فکری فلسفی می تواند به شناخت بیشتر حاج ملاهادی سبزواری و اندیشه های او کمک کند که در این زمینه سعی شده با سایر دانشگاه ها، پژوهشگران و اندیشمندان ارتباط خوبی برقرار شود.
 
عضو شورای اسلامی شهر سبزوار نیز گفت: تلاش خوبی در گذشته برای معرفی حاج ملاهادی سبزواری صورت نگرفته است.
 
مهدی مقصودی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر در کنار سایر ادارات و نهاد های شهرستان به دنبال ثبت روز حاج ملاهادی سبزواری به عنوان یک روز رسمی در سالنامه کشور است افزود: با پیگیری های صورت گرفته روز هشتم اسفند به عنوان روز حاج ملاهادی سبزواری در حاشیه برخی سالنامه ها نوشته می شود.
 
وی اظهار کرد: ثبت این روز نیاز به تشکیل کارگروه و همکاری همه ادارات شهرستان دارد. 
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار نیز در این همایش با بیان اینکه پیگیر ثبت روز حاج ملاهادی سبزواری در سالنامه رسمی کشور هستیم گفت: برگزاری این همایش باید اثرگذاری مطلوب داشته باشد.
 
محمد رضا سلیمانی با اشاره به پیگیری برای ایجاد موزه عرفان و فلسفه در آرامگاه این حکیم بزرگ در سبزوار افزود: این موزه با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری راه اندازی می شود.
 
وی اظهار کرد: علاوه بر آن باغ اسرار خراسان رضوی در آرامگاه حاج ملا هادی سبزواری به منظور شناخت بیشتر مردم از این حکیم بزرگ ایجاد می شود.
 
حکیم حاج ملا هادی سبزواری دانشمند علوم اسلامی و فیلسوف معروف و شاعر و فقیه ایران است که غزل های حکمی و عرفانی سروده و در شعر به 'اسرار' تخلص می کرد. 
 
وی در سال 1212 هجری قمری معادل 1797 میلادی در شهر سبزوار به دنیا آمد و پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود. 
 
حاج ملاهادی پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد رفت و پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملا حسین سبزواری، علامه محمد ابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمد تقی شیرازی، ملا علی مازندرانی نوری اصفهانی و ملا اسماعیل کوشکی حاضر شد. 
 
ملا هادی در سال 1242 به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد و در حوزه علمیه مشهد در مدرسه حاج حسن شاگردان چندی را آموزش داد که از میان آنها می توان به محمد کاظم خراسانی، میرزا حسین سبزواری، ملا محمد کاظم سبزواری، حسین مجتهد سبزواری، عبدالکریم قوچانی، سلطان محمد گنابادی (سلطان علیشاه)، حسن حکیم داماد و محمد یزدی معروف به فاضل یزدی اشاره کرد. 
 
ملا هادی سبزواری عصر روز بیست و پنجم ذی الحجه سال 1٢89 قمری در سن 77 سالگی درگذشت. 
 
بنای آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است. 
 
سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد. 
 

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما