حکیم سبزواری برای دومین سال متوالی در حاشیه قرار گرفت

روز هشتم اسفند از سال 93 تا کنون در ضمیمه تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری درج شده است، اما در هر دو سال این مناسبت توسط مسئولان شهرستان سبزوار مورد غفلت و کم لطفی فراوانی قرار گرفته است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه سال گذشته روز بزرگداشت حکیم سبزواری به دلیل تراکم برگزاری برنامه هایی دیگر نظیر نمایشگاه توانمندی های رسانه ای سبزوار در اواخر بهمن و اوایل اسفند، نکوداشت ملی استاد حسین ماستیانی در تاریخ 4 اسفند و نمایشگاه جانبی آن به مدت یک هفته و نیز همایشی مرتبط با بافت های فرسوده سبزوار درست در روز 8 اسفند،  مظلوم واقع شد و مراسم بزرگداشت حکیم سبزواری با چند روز تأخیر و با کیفیتی نه چندان مطلوب به اجرا در آمد. در حالی که اگر مسئولان شهرستان به ویژه مسئولان فرهنگی سبزوار تقویم و جدول برنامه ریزی شده دقیق و کارآمدی از مناسبت های دیار سربداران روی میز کارشان می داشتند به راحتی می توانستند تاریخ های دیگری را برای برنامه های مذکور انتخاب کنند تا 8 اسفند که به نام حکیم سبزواری است، در عمل نیز واقعا به بزرگداشت وی اختصاص یابد!

امسال اما به خاطر مصادف شدن 8 اسفند با روزهای اوج برگزاری انتخابات و شمارش آرای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، طبیعتاً نمی شد انتظار داشته باشیم که در همان 8 اسفند مراسمی برای حکیم سبزواری برپا شود. اما این انتظار می رفت که با چند روز تأخیر اما مراسمی آبرومندانه ، با تبلیغات مناسب و با حمایت مسئولان شهرستان برپا شود.

با این حال این فقط دانشگاه حکیم سبزواری بود که از چند روز قبل خبر برگزاری مراسمی در این زمینه را اعلام کرد که بخشی از آن مراسم را بعد از ظهر امروز به شکل کاملا دانشگاهی در سالن استاد شریعتی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار کرده و بخش دیگر را فردا اجرا خواهد کرد.

اما متاسفانه دقایقی قبل به اسرارنامه خبر رسید که اداره فرهنگی ورزشی شهرداری و شورای شهر سبزوار نیز برنامه ای به همین مناسبت در تالار کاشفی ترتیب داده اند که به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب، جمعیت بسیار اندکی در سالن حضور دارند و حتی خبرنگار مجله اسرارنامه که از چند هفته قبل برای این مناسبت اطلاع رسانی کرده بود، نیز تا لحظه قرائت قرآن و آغاز این برنامه در تالار کاشفی از چنین مراسمی با خبر نشده بود!

هنگامی که خبرنگار اسرارنامه از یکی از دست اندرکاران برنامه بزرگداشت حکیم سبزواری در دانشگاه حکیم سبزواری درباره جزئیات این برنامه سئوال کرد، با این پاسخ مواجه شد که مراسم سه شنبه شب در تالار کاشفی توسط شورای شهر و شهرداری سبزوار برگزار می شود و هیچ ربطی به مراسم دانشگاه ندارد و بنابراین اطلاع رسانی آن هم با دانشگاه حکیم سبزواری نبوده است.

خبرنگار اسرارنامه همچنین پس از مطلع شدن از این برنامه، از طریق برقراری تماسی تلفنی با یکی ازمیهمانان حاضر درمحل تالار کاشفی از خالی بودن بیشتر صندلی ها در زمان برگزاری همایش و حتی هنگام سخنرانی دکتر فاطمه فنا یکی ازمیهمانان اصلی مراسم با خبر شد. براساس اطلاعات این شاهد حاضر در مراسم همان میهمانانی هم که با تاخیر در سالن کاشفی حضور یافته اند، گویا اکثرا بدون رغبت به موضوع همایش و فقط با دعوت های دقیقه نودی جهت آبروداری خود را به تالار کاشفی رسانیده اند و دائماً در حال رفت و آمد هستند.

با در نظر گرفتن همه این موارد باید گفت اداره فرهنگی شهرداری به مدیریت محمد اختریان و کمیسیون فرهنگی شورای شهربه مدیریت مهدی مقصودی هرچه قدر در 4 سال گذشته برای برگزاری مراسم بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی عملکرد نسبتاً موفقی داشته اند و توانسته اند هر سال با توجه به بضاعت محدود شهرستان برنامه تقریبا آبرومندانه ای در اول آبان تدارک ببینند، اما عملکردشان در راستای بزرگداشت حکیم سبزواری در هشتم اسفند بسیار ضعیف و شاید در حد یک رفع تکلیف ساده بوده است! حال آنکه اول آبان هنوز نه در متن و نه حتی در ضمیمه تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ثبت نشده است، اما هشتم اسفند رسماً به نام حکیم سبزواری در ضمیمه تقویم ثبت شده و انتظار می رود مراسم بزرگداشت وی نیز هر سال حداقل در سطح بزرگداشت ابوالفضل بیهقی برگزار شود.

البته نباید این را هم از نظر دور داشت که همین که شهرداری و شورای شهر امسال و پارسال خود را ملزم دانسته اند که حتما مناسبت 8 اسفند را حتی با چند روز تأخیر پاس بدارند آن هم در سکوت و تعللی که معمولا در این مواقع معمولا از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار به عنوان یکی ازمتولیان اصلی چنین مراسم هایی مشاهده می شود،، به جای خود دارای ارزش و اهمیت است، اما به هرحال این را هم نباید فراموش کرد که فقط برگزاری یک مراسم سطحی مهم نیست بلکه کیفیت برگزاری و اثرگذاری اجرای چنین برنامه هایی نیز اهمیت خود را دارد.

به هرحال بر اساس همه آنچه گفته شد به نظر می رسد امسال هم برای دومین سال متوالی حکیم حاج ملاهادی سبزواری در حاشیه قرار گرفت و در شهر زادگاهش سبزوار مراسم منسجم و موثری برای بزرگداشت او برگزار نشد. تا ببینیم که آیا بالاخره سال های آینده مسئولان دیار سربداران واقعا برنامه کاری دقیق و منظمی از مهمترین مناسبت های فرهنگی این شهر تنظیم می کنند تا بر اساس آن در طول سال برنامه ریزی های مناسب را برای هر یک از مناسبت ها داشته باشند؟ یا باز هم قرار است شاهد برگزاری بعضی برنامه های رفع تکلیفی یا حتی عدم برگزاری همین برنامه ها هم، در زمان مناسب باشیم؟!

 

نظرت را بنویس
comments

ش یکی از طرفداران اسرار نامه

مراسم بسیار ضعیف برگزار شد و باز هم حاج ملا هادی سبزواری مظلوم واقع گردید. کاش اصلا این مراسم برگزار نمی شد به جای اینکه سمبل کاری شود و بی کیفیت برگزار گردد. کاملا مشخص بود اففراد حاضر اصلا در فاز نشست علمی نبودن .

همه کارای اقایون مقصودی همینطوریه . سمبل کاری و ظاهرسازی. حسین مقصودیم زمان شهرداریش مشابه همین کارا کرد ولی مردم ما ساده بودن فریب خوردن
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما