موزه عرفان و فلسفه در شهرستان سبزوار ایجاد می شود

رئیس میراث فرهنگی سبزوار گفت: در تلاش هستیم موزه عرفان و فلسفه در شهرستان سبزوار ایجاد شود.
 
محمود رضا سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سبزوار با اشاره به برگزاری همایش علمی حکیم سبزواری اظهار داشت: در طول تاریخ فلسفه هیچکس با نام تخلص نداشته و تنها کسی که خود را به نام اسرار متخلص کرده حاج ملاهادی سبزواری بوده است.
 
وی با بیان اینکه موزه عرفان و فلسفه با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری ایجاد می‌شود گفت: این موزه در محل آرامگاه این حکیم فرزانه راه اندازی خواهد شد تا اندیشمندان و فلاسفه بتوانند با آثار وی آشنا شوند.
 
سلیمانی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات ما برای شناخت حاجی سبزواری  پیگیر ثبت روز حاج ملاهادی سبزواری در سالنامه رسمی کشور است خاطرنشان کرد: همایش‌های مختلفی برای معرفی و حاج ملاهادی سبزوار در طول سال‌های متمادی برگزار شده که از مهمترین ثمرات آن زنده شدن نام این دانشمند بزرگ در خراسان و ایران است.
 
وی با بیان اینکه ما نباید صرفاً به سمت برگزاری همایش‌های مختلف در این حوزه برویم تصریح کرد: برگزاری این همایش نباید جنبه تعارفی داشته باشد و به شرطی اثرگذاری خود را دارد که دنباله‌دار و پس از آن بتوان مطالباتی که حاصل از همایش است را پیگیری کرد.
 
وی گفت: حاج ملاهادی سبزواری شخصیتی مانند حافظ و سعدی در شیراز دارد و باید به این بزرگوار مانند آن‌ها برخورد و توجه شود.
 
وی با بیان اینکه پس از ملاصدرا بزرگترین فیلسوف جهان اسلام حاجی سبزواری است گفت: یکی از اهداف مهم ما از برگزاری این همایش‌های مهم ثبت روز حاج ملاهادی در سالنامه رسمی کشور است که از گذشته تاکنون پیگیری‌های زیادی در این حوزه صورت گرفته است.
 
سلیمانی با اشاره به پیگیری‌ها برای ایجاد موزه عرفان و فلسفه در آرامگاه این حکیم بزرگ گفت: این موزه با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری راه اندازی می‌شود که امیدواریم هرچه سریعتر شاهد این اتفاق مهم باشیم.
 
وی با اشاره به ایجاد باغ سراسر خراسان در آرامگاه این حکیم بزرگ خاطرنشان کرد: این باغ با دو هدف مهم ایجاد می‌شود که مهمترین آن شناخت حاجی سبزواری به تمام مردم ایران است.
 
سلیمانی گفت: در این باغ شهرهای مختلف استان معرفی می‌شوند و مردم ایران برای ورود به استان باید از سبزوار عبور کنند و قطعاً برای شناخت سایر شهرهای استان باید وارد باغ اسرار شوند که همین مزیت سبب معرفی این مجموعه می‌شود.
 
وی ساختار این بنا دارای 56 غرفه است که در آن تمامی شهرستان‌های استان خراسان می‌توانند با نصب پوستر و اطلاعات تصویری، شهر خود را به مسافران و گردشگران معرفی کنند گفت: فاز نخست این طرح در نوروز امسال شروع می‌شود.
 
سلیمانی با بیان اینکه بنای اسرار بزرگ ایستگاه ویژه‌ای برای شناساندن استان به کشور خواهد بود عنوان کرد: با رونمایی از این پروژه گردشگری پاتوق خاصی برای هنرمندان، مفاخر و عرفا نیز در این مکان مهیا می‌شود.
 
سلیمانی  ادامه داد: آرامگاه حاجی سبزواری  دارای مفهوم و معنایی ویژه است که هر شخصی می‌خواهد به اسرار خراسان رضوی پی ببرد از این مکان باید دیدن کند.
 
وی با اشاره به ایجاد فروشگاه‌های شاخص صنایع دستی  استان خراسان رضوی در این آرامگاه اشاره کرد و افزود: در کنار ظرفیت ویژه معرفی شهرستان‌ها، کارگاه‌های صنایع دستی ایجاد می‌شود همچنین فروشگاه‌هایی برای تولید و عرضه جاذبه‌های صنایع دستی فعال می‌شود.
 

 

نظرت را بنویس
comments

سلام وعده پشت وعده؛ آقاي سليماني فعلا همان موزه شهر را استاندارد کند تا آثار ارزشمند کشف شده از تپه باستاني سبزوار را به تهران و مشهد نفرستند بهتر است. آقاي سليماني فعلا همان موزه را درست کنند تا آثار حاجي در موزه آستان قدس باقي نمانند و به ما چيزي نرسد. و کتابهاي خطي کتابخانه ناوي را به مشهد نفرستند. اقاي سليماني فعلا موزه طب را درست کنند که چندين سال است قرار است يک موزه 100 متري را درست کنيم و از فرماندار و معاون و غيره بارها صحبت کردند و هنوز بلاتکليف است که مايه آبرو ريزي است. آقاي سليماني فعلا همان موزه قلعه سربداران را که موقع همايش قول دادند درست کنند بعد به بقيه برسند. بالاخره يکي را درست کنند تا ملت ببينند. هي اينقدر وعده تو خالي ندهند. امروز همايش حاجي است او هم قول موزه مي دهد. فردا که همايش تمام شده همه چيز از ياد مي رود.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما