تحليل رفتار انتخاباتي سبزواري ها

مردم سبزوار «سازندگی» و «پیشرفت» را انتخاب کردند

علی نورآبادی خبرنگار و تحلیلگر مسائل سبزوار که در تهران سکونت دارد پس از اعلام نتایج شگفتی برانگیز انتخابات دهم در سبزوار، رفتار انتخاباتی مردم دیار سربداران را تحلیل کرده و طی یادداشتی مفصل در اختیار مجله اینترنتی اسرارنامه قرار داده است.
 
اسرارنامه در ادامه بدون رد یا تایید محتوای یادداشت جدید علی نورآبادی به انتشار متن کامل آن می پردازد:
 
 
* علي نورآبادي/ مجله اینترنتی اسرارنامه:
 
 سه شنبه 27 بهمن 94؛ حوالي ظهر مهدي مقصودي از فرودگاه مهرآباد زنگ زد. براي شرکت در جلسه اي درباره  15 شهر راه يافته به مرحله نيمه نهايي جشنواره "پايتخت کتاب ايران" به تهران آمده بود. سبزوار هم در کنار 14 شهر ديگر به مرحله نيمه نهايي اين جشنواره راه يافته بود. وزارت ارشاد از نمايندگان اين شهرها دعوت کرده بود که در جلسه اي طرح هاي شان را توضيح دهند. 
 
حضور قوي و پررنگ در اين جلسه در انتخاب 5 شهر مرحله نهايي جشنواره و شهر نهايي خيلي موثر بود. مسئولان فرهنگي شهرستان از جمله مدير اداره ارشاد و رئيس اداره کتابخانه ها و ديگران هر کدام به علتي و بهانه اي نيامده بودند و در نهايت آقاي مقصودي تنها براي شرکت در اين جلسه آمده بود.
 
 تلفني درباره جلسه ديروز و حضور پررنگ شهرهاي ديگر صحبت کرديم؛ همچنين درباره سرنوشت کتابخانه مرکزي سبزوار و کتابخانه تخصصي هنر و ادبيات. از کوتاهي ها و غفلت هاي مسئولان در اين زمينه ها درد دل کرديم و از اين که متاسفانه مسئولان سبزوار نگاه ملي ندارند، از اين که مديريت شهري ما کند و لخت است،‌ از اين که چقدر فرصت ها را از دست مي دهيم و غيره؛ البته بيشتر او گله مي کرد. 
 
بيست و هفتم بهمن بود و همه نامزدهاي انتخابات مشخص شده بودند و داشتند خودشان را براي تبليغات که از پنج شنبه 29 شروع مي شد آماده مي کردند. حسين مقصودي باز هم صلاحيتش رد شده و همه از آمدنش نااميد شده بود.
 
 ازش  پرسيدم: از انتخابات چه خبر؟ خيلي نا اميد بود و مايوسانه گفت: همه دارند کار مي کنند؛ از اين طرف عنابستاني و بروغني آمدند و از آن طرف هم راه چمني و سبحاني فر. اميدوارم هر کس که راي آورد نگاه سياسي شان غلبه نکند و به فکر کارهاي جدي و زير بنايي و زيرساخت هاي شهرستان باشند.
 
 اما دو روز بعد صلاحيت حسين مقصودي تاييد شد و ورق برگشت. از آن روز ديگر تماسي با هم نداشتيم اما قطعا در اين يک هفته سرش خيلي شلوغ بوده است. حالا هم که نتايج مشخص شده است. بايد منتظر باشيم و ببينيم حسين مقصودي بر اساس شعارهايي که داده است براي امور زيربنايي و زير ساخت هاي شهرستان از جمله در حوزه فرهنگي که دغدغه مهدي مقصودي هم هست چه مي کند؟ اما قبل از آن ؛
 
چند نکته قابل تامل در زمينه انتخابات سبزوار: 
 
1- شايد اين انتخابات، رقابتي ترين انتخابات سبزوار تا کنون بود. تنور انتخابات وقتي داغ تر شد که حسين مقصودي شهردار سابق هر طور بود توانست در وقت اضافه تاييد صلاحيتش را از شوراي نگهبان بگيرد.  مقصودي که در همه مراحل قبلي رد صلاحيت شده بود،‌ روز اول تبليغات برگشت و برگشت او همه معادلات را به هم ريخت. 
 
رد صلاحيت مقصودي بيشتر از ناراحتي خودش، رقيبانش را خوشحال کرده بود. همه نامزدها و هواداران شان که برنامه هاي خود را بر اساس غيبت مقصودي تنظيم کرده بودند با آمدن ناگهاني او رشته هاي شان پنبه شد و برنامه هاي شان به هم ريخت.  بدون شک همين برگشت با تاخير هم خود موثرترين عامل در ايجاد موج براي مقصودي بود؛ چيزي که خودش هم فکرش را نکرده بود. قطعا اگر مقصودي از همان اول تاييد مي شد کمتر چنين موجي ايجاد مي شد. 
 
2- حسين مقصودي با کسب بيش از 100 هزار راي  شگفتي ساز اين دوره انتخابات سبزوار شد.  همه از اين تعداد راي تعجب کرديم. چرا مردم به يکباره به او راي دادند؟ اين رفتار انتخاباتي مردم را چگونه بايد تحليل کنيم و علتش چيست؟ بررسي رفتار انتخاباتي سبزواري ها نياز به بررسي و پژوهش بيشتري دارد اما از زاويه اي ديگر تحليل اين رفتار چندان سخت نيست. 
 
مردم خواسته ها و نيازهاي شان را در مقصودي يافتند. آن خواسته چه بود؟ سازندگي و پيشرفت. به عبارت ديگر مردم به شخص راي ندادند به  "سازندگي" و "پيشرفت" راي دادند. به عبارت ديگر صحبت بر سر مصداق ها نيست، بلکه صحبت از خواسته ها و نيازهاست. زمان بحث بر سر مصداق ها تا روز راي گيري بود که گذشته است.  زمان اين گونه بحث ها  تا جمعه بود بنابراين الان صحبت کردن از اين چيزها فايده اي ندارد. الان بايد درباره خواسته ها و نيازهاي مردم سبزوار صبحت کرد که بر اساس آن نماينده ها را انتخاب کردند. 
 
3- حسين مقصودي با راي معنا داري نفر اول شد. شعار آقاي مقصودي اين بود: "سازندگي ادامه دارد..."، او همچنين در مصاحبه اي گفته بود: "کارآفريني و اشتغالزايي، شناساندن دوباره سبزوار به جهانيان، ارتقاء فرهنگ ديني و حمايت از حوزه هاي علميه و مساجد، رونق صنعت گردشگري، راه آهن و زير ساخت هاي سرمايه گذاري  از جمله برنامه هایي است که بعد از ورورد به بهارستان پيگير آنها خواهم بود. 
 
همچنين با توجه به اين که متاسفانه طي ساليان اخير رسيدگي مناسبي به روستاهاي اين حوزه صورت نگرفته و اين عامل باعث مهاجرت روستائيان به شهرهاي بزرگ و تخليه روستاها شده است، تلاش خواهم کرد در خدمت به روستاها کوتاهي نکنم. وضعيت رکود صنعتي در سبزوار درحالي است که شهرستان همجوار ما در حوزه صنعت رشد خوبي داشته اند به نحوي که در آخرين سرشماري انجام شده رقم جمعيتي نيشابور از جمعيت سبزوار بالاتر رفت که تنها علت آن ساکن شدن بيش از 12 هزار سبزواري در اين شهر است که به دليل بيکاري از اين منطقه مهاجرت کرده اند.
 
شعار "سازندگي ادامه دارد..." بيشتر از آن که شعار نماينده باشد شعار يک مدير اجرايي است مثلا کسي که مي خواهد شهردار شود. هر چند نمايندگان مسئوليت اجرايي مستقيمي ندارند اما با تلاش و پيگيري هاي جدي و مستمر خود مي توانند نقش مهمي در سازندگي و پيشرفت منطقه سبزوار داشته باشند.
 
  به هر حال آقاي مقصودي با همين شعارها و حرف ها راي بالا آورده است اميدواريم بتواند اين حرف ها و شعارها را عملي کند. 
 
4- مردم ممکن است در مصداق ها اشتباه کنند اما قطعا در خواسته ها و نيازهاي شان هيچ وقت اشتباه نمي کنند. ممکن است نمايندگان نتوانند به شعارها و حرف هاي شان عمل کنند. حتي ممکن است نامزدهايي که راي آوردند قدر راي مردم را ندانند و از اعتماد آنها سوء استفاده کنند اما اين ها دليل نمي شود که خواسته اصلي مردم را نبينيم. مردم نه به چهره ها و افراد راي دادند و نه به گروه ها و جناح ها. 
 
اگر مردم به چهره ها راي داده بودند بايد کسان ديگري را انتخاب مي کردند. همچنين اگر مردم به گروه هاي سياسي راي داده بودند بايد مثلا آقاي راه چمني که در ليست اصلاح طلبان بود راي مي آورد. حتي راي به آقاي سبحاني فر هم به اعتبار گرايش سياسي او نبود. مصداق ها هم مهم هستند اما خواسته ها و نيازها مهم ترند. مردم سبزوار در اين انتخابات به "سازندگي"،‌ "پيشرفت" و "آباداني" منطقه راي دادند. 
 
منطقه سبزوار ظرفيت هاي کم نظير و بعضا بي نظيري در حوزه هاي علمي، فرهنگي، تجاري و گردشگري دارد اما به دلايل مختلف -که همه کم و بيش مي دانيم- از بسياري جنبه ها عقب مانده است. سبزوار با اين همه ظرفيت متاسفانه دچار نوعي عقب ماندگي مزمن است. منطقه سبزوار با اين همه ظرفيت در برخي زمينه ها حدود دو سه دهه از شهرها و مناطق هم سطحش عقب تر است.
 
 با اين همه ظرفيت، اما نرخ بيکاري سبزوار از ميانگين کشوري بالاتر است. با اين همه سرمايه و نقدينگي اما منطقه سبزوار تقريبا هيچ جايگاهي در زمينه صنعت ندارد. سبزوار منطقه کشاورزي و دامداري است اما صنايع تبديلي آن تقريبا صفر است . سبزوار حدود هزار اثر تاريخي و باستاني دارد و در بهترين موقعيت واقع شده است اما در صنعت گردشگري صفر است. راه آهن سبزوار بعد از پنجاه سال دوندگي هنوز نيمه کاره مانده است. ورودي سبزوار به عنوان پيشاني شهر شايد يکي از بدترين ورودي ها در بين همه شهرهاي کشور باشد. سبزوار يکي از شهرهايي است که بيشترين بافت فرسوده و حاشيه نشيني را دارد. سبزوار، منطقه اي مانند بافت گلستان را در قلب خود دارد که واقعا خجالت آور است. نيروگاه برق که از زيرساخت هاي ضروري پيشرفت منطقه است هنوز بلاتکليف است. و از اين نمونه ها کم نيست. 
 
مردم در دوره هاي گذشته چهره ها،‌ ليست ها، گروه هاي سياسي و جناح ها را امتحان کرده بودند. مردم از گروه ها، افراد و نگاه هاي سياسي، از بده بستان هاي پنهاني و از زد و بندهاي درست و نادرست پشت پرده اشخاص و جناح هاي سياسي خسته شده بودند و آشکارا به "سازندگي" و "پيشرفت" راي دادند و با اين راي، خواسته خود را با صداي بلند فرياد زدند. 
 
مردم بسيار هوشمندانه به کساني راي دادند که فکر مي کنند خواسته ها و نيازهاي آنها را برآورده خواهند کرد. حال بايد منتظر باشيم و ببينيم که نامزدهايي که راي آوردند چقدر خواسته ها و آرزوهاي مردم را برآورده مي کنند. بايد منتظر باشيم و ببينيم نمايندگان جديد چقدر براي سازندگي و پيشرفت منطقه سبزوار تلاش مي کنند.  
 
5- خوشحالي راي آوردن و يا راي بالا آوردن يک روز، يک هفته و يک ماه است اما مسئوليت سنگيني که با راي آوردن بر دوش نمايندگان قرار مي گيرد چهار ساله است. راي آوردن و بويژه راي بالا جاي غرور و تکبر و تفاخر ندارد بلکه وظيفه نماينده را سنگين مي کند و هر چه راي بالاتر مسئوليت سنگين تر. 
 
6- به هر حال نمايندگان محترم توجه داشته باشند مردم براي چهار سال به آنها اعتماد کردند و راي دادند. حال نوبت آنهاست که به اعتماد پاسخ دهند. مردم به خوبي به وظيفه شان عمل کردند حالا نوبت آنهاست که به وظيفه شان عمل کنند. چهار سال مثل برق مي گذرد اميدواريم که آن ها در پايان چهار سال شرمنده مردم نشوند و باز هم بتوانند سرشان را مقابل آنها بالا بگيرند. اميدواريم چهار سال بعد باز هم روي آن را داشته باشند که نامزد شوند. راي مردم نه وسيله اي است براي غرور و فخر فروشي به رقيبان و يا حتي مخالفان و نه دستاويزي براي رسيدن به منافع فردي و گروهي. 
 
نمايندگان محترم فراموش نکنند که مردم هيچ وقت در خواسته هاي شان اشتباه نمي کنند و هيچ وقت قول ها و وعده هاي آنها را از ياد نمي برند. آدم راي نياورد بسيار بهتر و محترمانه تر است از اين که مردم بعد از چهار سال راي شان را از او پس بگيرند؛ چون پس گرفتن راي يعني پي بردن به ماهيت آدم و سلب اعتماد به علت شناخت بيشتر. 
 
7- در نگاه جامع به ظرفيت هاي منطقه سبزوار، توليدات علمي و فناوري، صنايع تبديلي، گردشگري و تجارت چهار پايه و رکن رونق و پيشرفت منطقه است. سبزوار دو سه سال است که خيزش خود را براي رسيدن به جايگاه واقعي اش آغاز کرده است، رسيدن به آن جايگاه واقعي بدون توجه به اين چهار پايه ممکن نيست. در اين بزنگاه تاريخي که "سازندگي" و "پيشرفت" گفتمان غالب مردم منطقه شده است بايد اين فرصت را قدر بدانيم و نهايت استفاده را از آن ببريم. و روشن است که "سازندگي" و "پيشرفت" نيز بدون همفکري، همکاري، تعامل و پيگيري همه مسئولان، نهادها و دلسوزان بدست نمي آيد. 
 
همه چيز براي پيشرفت همه جانبه سبزوار فراهم است.  مردم با راي و انتخاب شان حجت را هم بر نمايندگان جديد و هم بر ديگر مسئولان و نهادها تمام کردند حالا نوبت آنهاست که قدر اين نعمت را بدانند و براي مردم و شهرستان کار کنند. سبزوار تا حالا به علت کوتاهي ها و غفلت ها فرصت هاي زيادي را از دست داده است. اميدواريم نمايندگان و مديريت شهري از اين فرصت به وجود آمده براي پيشرفت منطقه سبزوار نهايت استفاده را ببرند. خواسته و هدف اصلي پيشرفت منطقه سبزوار و رساندن آن به جايگاه واقعي آن است بنابراين بايد از همه افراد، توان ها و فرصت ها براي رونق و پيشرفت منطقه سبزوار استفاده کنيم.
 
 اگر خداي نکرده اين بار هم فرصت سوزي کنيم هيچ عذري نخواهيم داشت و بايد به مردم پاسخگو باشيم.    
 
- در پايان دو نکته هم درباره حواشي انتخابات:
 
 1- به همان اندازه که تنور انتخابات داغ بود، بازار بي قانوني ها و بداخلاقي ها هم رونق داشت. از بي قانوني هاي گسترده در تبليغات گرفته تا انواع تخلفات، از تخريب رقيبان تا ضايع کردن حق مردم،‌ از انواع تهمت ها و شايعات تا  غيبت ها و دروغ ها. حتي خريدن راي و خلاصه انواع بي رسمي ها.
 
 اين جناح و آن جناح و اين نامزد و آن نامزد هم نداشت؛‌ گويا براي همه يک اصل مهم بود: "هدف وسيله را توجيه مي کند"؛ اصل خطرناکي که هميشه در اين چنين مواقعي به شدت به آن عمل مي کنيم. همه دنبال اين بودند که به هر قيمتي چهار تا راي بيشتر براي گروه يا نامزدشان جمع کنند. 
 
هدف همه، راي بيشتر آوردن به هر وسيله ممکن بود حتي اگر کثيف ترين روش ها و وسيله ها باشد. بدون شک حتي اگر نامزد مورد نظرمان هم پيروز شده باشد قطعا در عمل به قانون و اخلاق باخته ايم. مگر اين همه براي آن نيست که اخلاق و قانون در جامعه حاکم شود؛‌ کسي که با اين همه بي قانوني و بي اخلاقي به مجلس برود قطعا نمي تواند کاري براي حاکميت قانون و اخلاق بکند.
 
 با دست آلوده نمي توان پارچه اي را تمييز کرد. برخي نامزدها هم که متاسفانه گوي سبقت را حتي از طرفداران شان ربوده و بدترين و کثيف ترين کارها را براي راي آوردن مرتکب شدند. بگذريم... آيا واقعا چهار سال نمايندگي به اين همه تخلف و گناهان کبيره و صغيره مي ارزد؟ 
 
تاسف آورتر اين که بداخلاقي ها حتي بعد از انتخابات و اعلام نتايج هم ادامه دارد. هياهو و سر و صداي انتخابات دو هفته بود و همه چيز تمام شد اما خيلي ها به خاطر اين بي قانوني ها و بداخلاقي ها خسر الدنيا و الاخره شدند. 
 
2- يکي از بدترين عملکردها در اين انتخابات را رسانه هاي سبزوار داشتند. برخي از اين طرف بام افتادند و بعضي از آن طرف. بعضي کلا تعطيل بودند. بعضي ها چنان منفعل بودند که تقريبا هيچ کاري نکردند و در عوض بعضي چنان نازل (چيپ) و سخيف شدند که شان "رسانه" را تا حد يک شب نامه مجازي پايين آوردند. 
 
متاسفانه برخي رسانه ها تا بدانجا تنزل کردند که به بوق تبليغاتي براي فلان نامزد تبديل شدند. بسياري از شايعات و تهمت ها و بد اخلاقي ها را هم همين رسانه ها دامن مي زدند و نشر مي دادند. برخي رسانه ها حتي از انواع تحقيرها،‌ تهمت ها، توهين ها، بد دهني ها به مسئولان رسمي شهرستان مانند فرماندار هم دريغ نکردند.
 
 لحن گفتاري و نوشتاري برخي رسانه ها چنان زشت و زننده بود که افراد کوچه بازاري هم با يکديگر اين گونه صحبت نمي کنند. هر چند مسئولان شهرستان با سعه صدر بالاي خود همه اين بداخلاقي ها را تحمل کردند اما بايد انصاف داشت و بي رسمي نکرد. نقد عملکرد مسئولان امري ضروري است اما متاسفانه اين رسانه ها نشان دادند که الفباي نقد را هم نمي دانند. 
 
متاسفانه اين عملکرد همان افراط و تفريطي که است که هميشه گرفتارش بوديم و هستيم. اين عملکرد نازل، سخيف و "شب نامه" اي رسانه هاي سبزوار در حالي است که آنها حتي يک گزارش قابل قبول هم از انتخابات در اين مدت ننوشتند. فقط چند سوال کافي است تا با آن عملکرد رسانه ها و خبرنگاران شهرستان را محک بزنيم:  کدام خبرنگار و رسانه در همه اين مدت يک تک نگاري از انتخابات سبزوار نوشت؟ اگر چند ماه يا چند سال ديگر کسي خواست اطلاعاتي درباره انتخابات  سبزوار به دست آورد چه چيزي دستگيرش خواهد شد؟ کدام رسانه چهار تا گزارش درست و حسابي از انتخابات نوشت تا براي تاريخ بماند؟ اگر کسي چند سال بعد براي بررسي انتخابات در سبزوار به رسانه هاي سبزوار مراجعه کند آيا آبرويي براي اين رسانه ها باقي خواهد ماند؟ اي کاش خبرنگاران و رسانه هاي شهرستان به جاي پرداختن به اين عملکرد شب نامه اي، چند يادداشت و گزارش خواندني از انتخابات سبزوار مي نوشتند که به يادگار بماند. اي کاش رسانه هاي سبزوار به جاي اين عملکرد شب نامه اي، مطالبي در بالا بردن فهم و تحليل سياسي مردم مي نوشتند. 
 
البته در بين رسانه هاي سبزوار يک استثناء هم داشتيم؛ گروه راديويي سبزوار. اين گروه با اين که جوان و نوپاست اما بسيار متين تر، پخته تر و معقول تر از رسانه هاي مدعي و پر سر و صداي شهرستان عمل کرد. 
 
مصاحبه با نامزدها و اجراي برنامه زنده در روز راي گيري از جمله برنامه هاي خوب اين گروه بود. گروه راديويي سبزوار از رويش هاي شهرستان است که با همت و تلاش چند جوان با انگيزه و با دست خالي راه اندازي شده است.  
 
راه اندازي چنين گروهي در کل کشور بي نظير است مسئولان و نهادهاي شهرستان بويژه نهادهاي فرهنگي حامي و پشتيبان آنها باشند. بايد اين رويش هاي جوان شهرستان را که در زمينه هاي مختلف کم هم نيستند، جدي بگيرند.  درباره عملکرد رسانه هاي شهرستان در انتخابات صحبت هاي زيادي هست کرد اما مجالش نيست... بگذريم. 
 
برای مطالعه مقالات بیشتر به قلم علی نورآبادی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 

 

نظرت را بنویس
comments

**

الان قسمت اول تحلیل جناب نورآبادی چه ربطی به موضوع تحلیل داره واقعا این آقایون مردم رو چی فرض کردن؟

سامان شامدیل دزفولی

باسلام واحترام خدمت شما طرفداران سربدار ماگروهی ازدانش آموزان دبستان دهخدای دزفول هستیم.لطفا برای ما متن کامل فیلمنامه ی سربداران اثر استاد دولت ابادی رابفرستید،لطفا دراولین فرصت برای ما ارسال کنید. باتشکر.طرفداران سربداران

قریشی

حالا چرا سلام سربدار و رصد دیگه رفتن به کما؟ اینا تا قبل از انتخابات و روز خود انتخابات هرروز چندین مطلب میذاشتن اکثرا تخریبی بود حالا دیروز9اسفند سلام سربدار کلا به روز رسانی نشد! اینا یعنی رسالت خبریشون فقط تا قبل از انتخابات بود اونم در راستای تخریب بعضی نامزدها و حمایت از بعضی دیگه؟

هدهد

فکر کنم دیدن نفسشون سرده و اثر نمیکنه دیدن بهتره یک مدت کرکره رو بکشن پایین بذارن اعصاب خودشونو مردم راحت باشه اخه اینا چندساله خصوصا در مواقع انتخابات دارن فعالیت شدید میکنن ولی نتایجی که میخوان به دست نمیارن حتی برعکسش به دست میاد سال 90 موقع انتخابات مجلس اون موقع رصد نبود فقط سلام سربدار بود . نامزدهای محبوبشون در جبهه پایداری محبی و داورزنی بودن و تا حدودی بروغنی که هیچ کدوم رای نیاوردن و به جاش محسنی اصولگرای معتدل و سبحانی فر اصلاحطلب معتدل راهی مجلس نهم شدن سال 92 موقع انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری میخواستن سعید جلیلی رئیس جمهور بشه که مورد حمایت جبهه پایداری بود که اون زمانم نتونستن ترکیب ارا مردم سبزوارو تغییر بدن و روحانی بیشترین رایو اوردو رئیس جمهور شد و شورای شهرم همون ترکیب شورای سوم انتخاب شدن و چند نفر جدیدم اضافه شدن که هیچ کدوم گزینه های دلخواه پایداری چیها نبودن به خصوص مهدی مقصودی و مسعود پسندیده انتخابات امسالم اینا میخواستن نامزدای لیست اصولگراها که بیشتر هم جبهه پایداری بودن(عنابستانی و بروغنی) رای بیارن که بازم موفق نشدن و دو نفر دقیقا برخلاف خواسته اینا مقصودی و سبحانی فر با ارای شگفتی ساز رای اوردن در نتیجه این دوستان احتمالا بعد از اینکه سه بار شانس خودشونو امتحان کردن دیگه ا لان به این نتجیه رسیدن که شیوه فعالیت رسانه ایشونم به درد نمیخوره و درسته که بازدیدکننده هاشون به خاطر مطالب جنجالی که میذارن زیادن ولی این سایتا با این شیوه های مخربی که دارن قدرت تاثیرگذاری و جهتدهی به رفتار مخاطبانشونو ندارن و حتی نتیجه معکوس به دست میارن اگه یک ذره عاقل باشن حتما نیاز به تجدید نظر جدی دارن و برای تجدید نظر یک مدت باید به سکوت فرو برن و فکرکنن.چون مردم نشون دادن از افراطی گری و بی اخلاقی خسته شدن

حسین

خود اقای نورابادیم همیشه تو نقداش بی انصافی میکنه قسمتی که گفته بود رای اقای سبحانی سیاسی نبود یکی از بی انصافیای نورابادی بود چون اگر رای اقای سبحانی فقط قومیتی بود جوین و جغتای 75 هزاررای نداره تازه همه رای دهنده ها جوین جغتایم که الزاما به سبحانی رای ندادن. اگه اسم اقای سبحانی تو لیست اصلاح طلبا نبود میشد تفکیک کرد ولی الان رای سیاسی اصلاح طلبانم پشتش بوده یک قسمت دیگه هم که عملکرد همه رسانه هارو برده بود زیرسئوال اونم منصفانه نبود من خودم توی پنج شش سایت خبری اصلی سبزوار که بیشتربازدید دارن از عملکرد سبزوارنیوز و اسرارنامه راضی بود م سبزوارنیوز وارد مسائل انتخاباتی شد ولی تقریبا بی طرف بود اسرارنامه هم بیشتر مسائل فرهنگی هنری رو میپرداخت وانتخاباتو در حاشیه کارای اصلیش قرار داده بود همین انتظارم میرفت ازش ولی سلام سربدار و رصد روزی نبود که یک مطلب علیه حسین مقصودی یا علیه سبحانی نزنن و برعکسش هر روز مستقیم یا غیر مستقیم از عنابستانی و بروغنی حمایت میکنردن همین علکرد ضعیف اینا برای تخریب نامزدهای لیست اصلاح طلب در محبوب شدنشون خیلی موثر داشت و برعکس شانس اصولگراها کم شد کلا انتخابات این دوره نه تنها در سبزوار بلکه در همه کشور خیلی سیاسی بود

جناب حسین جان اگه رای سبحانی به خاطر اصلاح طلبان بود چرا راه چمنی که تو لیست اونا بود و همشهری او بود رای نیاورد. ؟ بخشی از رای سبحانی به خاطر کارایی لود که کرده بود و یا حداقل اینطور تبلیغ کرده بود. ببخشید یکی از سایتای منفعل تو انتخابات امسال خود اسرارنامه بود. تقریبا هیچ مطلبی درباره انتخابات امسال نداشت جز چند خبر معمولی. اسرارنامه به جای انتخابات امیال مطلب برای محسنی می زد و او رو سوالات درباره او جواب می داد. در حولی که اگر محسنی هم نامزد بود غوغا می کرد دریت مثل 4 سال پیش که دربست در تبلیغ محسنی بود. هنوز یادمون نرفته. اما چون امسال محسنی نبود اسرارنامه هم کاری نکرد.

اصغرخان

واقعا نمیدونم اقایان مقصودی و سبحانی و راه چمنی و امینی با این ارای کثیف و حرام چطور میخوان اون دنیا جواب شهدا رو بدن.چه وضعی بود بابا.خرید و فروش ارا تا کجا دیگه.شورشو دراموردن.واقعا خاک بر سر اونهایی که رایشون و حقشون و تکلیف الهیشون رو با یک حلب روغن و یک دستگاه فشارخون و ۱۰ هزار تومن پول نجس فروختن.متاسفم برای دیار سربداران که امروز همچین آدمایی توش دارن زندگی میکنن.آفرین به فرماندار!!!!!آفرین به هیئت نظارت و اجرایی!!!!!آفرین به مردم رای فروش

ای برادر تو زیاد جوش نزن این مملکت کجاش کثیف نیست که رای های این اقایون کثیف نباشه؟ خانه از پای بند ویران است مگه یادت نیست اقای احمدی نزاد سال 88 چه جوری اومد بالا؟

سلام حسن اين سايتاي سبزواري با اين همه دک و پوز و سر و صدا حتي يک مصاحبه ساده هم با نامزدهاي سبزوار نکردند که بدانيم اين ها کي اند؟ براي چه اومدن؟ و مي خواهند براي سبزوار چکار کنند؟ مردم بيچاره چطوري بايد اين ها را بهتر مي شناختند؟

دمتون گرم گروه رادیو سبزوار امسال واقعا با شناخت بهتری رای دادم و شماها خیلی تنور انتخابات رو داغ کردین. ایول
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما