نشریه تحلیلی ، اجتماعی و فرهنگی ندای کویر در سبزوار منتشر شد

 
اولین شماره از نشریه تحلیلی ، اجتماعی و فرهنگی "ندای کویر"  در دارالمومنین سبزوار منتشر شد و  امروز در محل معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان سبزوار ، رسماً رونمایی گردید.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه "ندای کویر" به مدیر مسوولی و صاحب امتیازی آقای روح الله مهری و سردبیری آقای محمد مهرنیا منتشر شده است ، که هر دو از خبرنگاران شناخته شده سبزوار بزرگ و متعلق به روستای فرهنگ پرور مهر در شهرستان داورزن هستند..
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار در جلسه شورای اداری شهرستان در رابطه با انتشار این نشریه ، از همه مسوولان اجرایی غرب خراسان رضوی درخواست کرد از وجود رسانه ها را در سبزار یک فرصت به حساب آورند و نهایت همکاری را با آنها داشته باشند.
قاسم شعبانی عطار سپس از دستگاه های اجرایی  و مسوولان سبزوار درخواست کرد با دادن آگهی به نشریات محلی ، به اصحاب رسانه کمک کنند تا هزینه چاپ شماره های بعدی نشریات خود را تأمین کرده و به فعالیت فرهنگیشان ادامه دهند.
وی سپس از همه خبرنگاران و اصحاب رسانه سبزوار به دلیل فعالیت های متعددشان سپاسگزاری کرد و  گفت : به ویژه آقای محمدمهرنیا سردبیر نشریه ندای کویر یکی از خبرنگاران قدیمی و معتبر سبزوار است که به لحاظ کیفیت و کمیت همواره فعالیت های ارزنده ای در عرصه خبری شهرستان داشته است.
گفتنی است ، طبق بررسی های اسرارنامه ، نشریه ندای کویر دراولین شماره خود ، سیمای یک نشریه وزین محلی را به نمایش گذاشته که بیشتر فضای آن به مطالب تحلیلی تولید شده درتحریریه ندای کویر اختصاص یافته است.
بعضی از مطالب این صفحه عبارتند از :
- مطلبی تحلیلی درزمینه لزوم توجه به میراث فرهنگ و معنوی کهن وارزشمند منطقه سبزوار بزرگ
- گفتگوی اختصاصی با دادستان شهرستان سبزور در مورد اعدام و مجازات چند متجاوز به عُنف که اخیراً در سبزوار اتفاق افتاد
- گزارشی کامل از روند موفقیت آمیز توسعه فرودگاه سبزوار در سال های اخیر
- مطلبی تحلیلی ومفصل در خصوص نیاز به تشکیل استان سربداران به مرکزیت سبزواری عنوان اساسی ترین نیاز توسعه پایدار درشمال شرق کشور
- گزارشی در خصوص خطر تخریب کاروانسرای تاریخی روستای مهر در اثر بی توجهی ها
استقرار فرماندار داورزن در دهه فجر انقلاب اسلامی و
و چند خبر و مصاحبه انتخابی از مجموعه اخبار شهرستان ...
لازم به ذکر است ، اخیراً به جز نشریه "ندای کویر" ، نشریه محلی دیگری به نام "ساسویه" نیز با محوریت مطالب فرهنگی ، تحلیلی و اجتماعی و با وزانتی قابل قبول (زیرنظر اداره فرهنگی – ورزشی شهرداری) در شهر سبزوار منتشر شده است که همین موضوع ظهور رسانه های متعدد جمعی ، نشان دهنده ایجاد یک حرکت فرهنگی اساسی در منطقه غرب خراسان رضوی است تا جایگاه حقیقی دارالمومنین سبزوار که از گذشته های دور به عنوان یکی از ریشه های فرهنگی و تمدنی خراسان بزرگ محسوب می شده است ، مجدداً احیا شود.
ظهور نشریات کاغذی فرهنگی و تحلیلی در سبزوار در حالی است که پیش از این در فضای مجازی رسانه های دیجیتالی (وبسایت ها) متعددی در این شهر راه اندازی شده است که بعضی از این رسانه ها نظیر مجله اینترنتی اسرارنامه ، توانسته اند به جز مردم شریف سبزوار مخاطبان همیشگی و وفادار زیادی را از سایر شهرستان های خراسان به ویژه از ابرشهر نیشابور جذب کنند و نیز در فضای فرهنگی ورسانه ای آن شهر تأثیر واضحی برجای بگذارند.
نظر به جایگاه با اهمیت و نقش مستقیم و غیر مستقیم رسانه ها در توسعه اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و حتی اقتصادی یک جامعه ، به نظر می رسد این رشد چشمگیر فعالیت های رسانه ای در غرب خراسان رضوی در چند سال اخیر نوید دهنده ادامه مسیر رشد و توسعه ی فراگیری است که در چند سال اخیر در همه زمینه های زیرساختی سبزوار بزرگ اتفاق افتاده است.
ناگفته نماند ، در حال حاضر به جز نشریات ندای کویر و ساسویه ، نشریات "سربداران" و "فرهنگ سبزوار" نیز با سابقه فعالیتی نسبتاً طولانی در سطح شهرستان سبزوار منتشر می شوند ، اما متأسفانه این دو نشریه علی رغم زحماتی که قطعاً دست اندرکارانشان متحمل شده اند، در مقطع کنونی و شاید در اکثر ادوار فعالیت خود ، کارنامه ای ضعیف از خود به نمایش گذاشته و نتوانسته اند رضایت اهالی فرهنگ ومطالعه خطه سربداران را جلب نمایند.
اما اینک ندای کویر و ساسویه با رویکردی جدید وبه صورت حرفه ای تری در حال فعالیت هستند. البته دردنیای کنونی باپیشرفت سریع تکنولوژی و رایج تر شدن استفاده از اینترنت به نظر می رسد ، نشریات کاغذی به مرور باید جای خود را به رسانه های دیجیتالی بدهند. و حتی این حرکت از مدتی قبل در کشورهای توسعه یافته آغاز شده است.اما از آنجایی که هنوز شمار زیادی از مردم کشورهای در حال توسعه نظیر ایران یا به طور کامل با دنیای اینترنت نا آشنا هستند و یا کاربر حرفه ای آن محسوب نمی شوند ، لذا هنوز نشریات کاغذی می توانند کاربرد و ضرورت خاص خود را در عرصه فرهنگی و اجتماعی شهرها و مناطق مختلف کشور ایفا کنند.
امید می رود نشریات جدید شهرستان سبزوار با اتخاذ سیاست های صحیح در رفتار رسانه ای خود بتوانند آن جایگاه لازم و اثرگذار را در فضای عمومی جوامع هدف خود پیدا کنند. همچنین امید می رود مردم فرهنگ پرور خطه سربداران نیز با خرید و مطالعه این نشریات محلی به نوبه خود حرکت های فرهنگی ورسانه ای شهر و دیار خود ، حمایت موثری به عمل آورند.
لازم به ذکر است علاقه مندان می توانند ، اولین شماره از نشریه "ندای کویر" را با قیمت 400 تومان از دکه های روزنامه فروشی و مغازه های معتبر عرضه عرضه نشریات و محصولات فرهنگی در سبزوار و سایر مناطق تهیه نمایند
خاطرنشان می شود ، مجله اینترنتی اسرارنامه به مناسبت انتشار نشریه ندای کویر با آقای محمد مهرنیا سردبیر این نشریه مصاحبه مفصلی انجام داده است ، که متن کامل این مصاحبه ، در روزهای آینده در بخش چای داغ همین وبسایت منتشر خواهد شد..

شما مخاطبان گرامی هم اکنون می توانید برای مشاهده تصاویری از صفحات مختلف نشریه ندای کویر ، روی اینجا کلیک کنید.


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید :
گاهنامه ساسویه به جمع نشریات کاغذی سبزوار اضافه شد.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما