هزار حرف نگفته از تاریخ و فرهنگ سبزوار


توجه به ارزش های تاریخی و میراث غافل مانده فرهنگی خطه سربداران ، مدتی است ، وجهه همت شماری از اهالی فرهنگ و رسانه غرب خراسان رضوی قرار گرفته است.
و این امر ، امیدی تازه در دل هر سبزواری غیرتمند می دمد که وقت بازشناسی دقیق و صحیح هویت اصیل فرهنگی و تاریخی این خطه کهن ، سرزمین بیهق (بهترین ناحیه) فرا رسیده است.
یکی از دلایل توجه جدی تر به موضوعات فرهنگی و تاریخی منطقه سبزوار ، قطعاً ظهور چندین و چند رسانه جمعی در منطقه غرب خراسان رضوی است که اغلب این رسانه ها در همین مدت کوتاه فعالیت ، چهره ای مثبت و اثرگذار از خود به نمایش گذاشته اند.
رسانه ها اگر پویا باشند و در کنار انتشار اخبار و رویدادهای روزانه به وظیفه خطیر فرهنگ سازی نیز توجه داشته باشند ، قطعاً در مسیری قرار خواهند گرفت که به معرفی کاربردی و موثری از ارزش های فرهنگی و تاریخی شهر و دیار خود بپردازند.
در اینجا باید توجه داشت ، که پرداختن به موضوعات فرهنگی و تحلیلی نظیر شناسایی صحیح و دقیق تاریخ و فرهنگ بومی مردم یک منطقه هرگز ، کاری تجملی و بیهوده نیست. به ویژه در دوره کنونی که ارزش های بومی وفرهنگ های محلی در کشورهای اسلامی از جانب استکبار جهانی به شدت مورد هجوم قرار گرفته است، پرداختن به این گونه مسائل در واقع به نوعی اجرای طرح پدافند غیرعامل است که هر فرد عاقل و بالغی در جامعه دراین زمینه صاحب مسوولیت است.
اهمیت پرداختن به موضوعات فرهنگی و ارزش های تاریخی در هر منطقه را زمانی بیشتر درک می کنیم ، که بیاد بیاوریم ، حضرت آیت الله خامنه رهبر معظم انقلاب در جریان سفری که چندماه قبل به استان خراسان شمالی داشتند ، با وجود درک همه مشکلات و مسائل اقتصادی و سیاسی موجود در جامعه ، خواستار پرداختن به موضوع مهم سبک زندگی به شیوه صحیح ایرانی و اسلامی آن شد.
و اگر خواسه باشیم ، سبک زندگی ایرانی و اسلامی را به دنیای بحران زده امروز معرفی کنیم ، قطعاً نیازمند شناخت دقیق تاریخ و فرهنگ های بومی هریک از شهرهای کشورمان هستیم.
دراین میان منطقه سبزوار بزرگ (سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن و ششتمد) یکی از مستعدترین مناطقی است که در صورت توجه صحیح به ارزش های فرهنگی و تاریخی آن ، حرف های زیادی برای گفتن دارد.
لیکن برخلاف برخی دیگر از شهرهای خراسان که در تاریخی گری و تجلیل و توجه به فرهنگ بومی خود دچار افراط های ضربه زننده و تخدیرکننده شده اند  ، سبزواری ها تا کنون در این زمینه مهم کم کاری های زیادی کرده و با حالتی بسیار متواضعانه از کنار بسیاری از جنبه های ارزشمند فرهنگی و تاریخی خود به راحتی گذشته اند. حال آنکه در چنین موضوع مهمی جای تواضع وجودندارد.
از همین روست که هرچند سبزوار را شهر دیرینه های پایدار ، موزه یادمان های هزارساله ، شهر دانشوران بیدار نامیده اند ، اما این شهر به سان گنجینه ای کشف نشده در تاریخی ایران حتی یک روز رسمی درتقویم کشور به نام یکی از مشاهیر برجسته خود ندارد یا حتی یک روز در طول سال نیست که به یاد یکی از مشاهیر سبزوار یا یکی از رویدادهای ارزشمند تاریخی این شهر ، همه ساله مراسمی با شکوه برگزار گردد.
حتی چنان که گفته شد ، اصحاب رسانه نیز در میان وظیفه انبوه خبرهای روزانه وکم تأثیر منطقه ای ، دیگر فرصتی برای نوشتن مطالب تحلیلی یا پرداختن به موضوعات تاریخی و فرهنگی پیدا نمی کردند.
به همین دلیل  است که اگر آرشیو مطالب اکثر رسانه های محلی را تا حدود یک سال و حتی چند ماه قبل مورد بررسی قرار دهیم ، در میان انبوهی از خبرها و گزارش های کوتاه از رویدادهای روزانه ، کمتر اثری از مطالب عمیق فرهنگی ، تحلیلی و تفکر برانگیز در آنها مشاهده می شود . و گاهی متأسفانه حجم مطالب مأیوس کننده و سیاه نمایانه از اوضاع منطقه سبزوار بزرگ از حجم مطالب آموزنده فرهنگی بسیار کمتر می شود.
اخیراً اما با ظهور تعدادی از رسانه های جدید و خوش فکر در غرب خراسان رضوی ، شماری از این رسانه ها توجه خوبی به موضوعات فرهنگی ، تاریخی و تحلیلی در این منطقه نشان داده اند.
به طور مثال در روزهای اخیر وبسایت صبح سبزوار که تحت مدیریت محمود درقدمی خبرنگار شناخته شده سبزواری و سایر همکاران او در دفتر خبر صدا و سیمای خراسان در این شهر فعالیت می کند ، به قلم یکی از نویسندگان این وبسایت به نام آقای سعید نورآبادی مطلب خوبی در زمینه معرفی قرآن پژوهان دارالمومنین سبزوار منتشر کرده است.
این مطلب ارزشمند صبح سبزار ، هم اکنون در بخش حوض هشت پایه مجله اینترنتی اسرارنامه منتشر شده است. مخاطبان گرامی می توانند برای مطالعه این مطلب به پیوند زیر مراجعه نمایند :

قرآن پژوهان دارالمومنین سبزوار

صبح سبزوار که حدود 6 ماه از راه اندازی آن می گذرد ،  درمدت حضورش در جامعه رسانه ای سبزوار چهره یک رسانه معتبر با کارکرد تولیدمحتوای خبری ، تحلیلی و فرهنگی را از خود به نمایش گذاشته است.
البته به نظر می رسد صبح سبزوار با توجه به اینکه چندتن از خبرنگاران برجسته و موفق شهرستان پشت آن هستند ، هنوز می تواند و می بایست در عرصه تولید محتوای فرهنگی و تحلیلی فعالیت پررنگ تری را از خود به نمایش بگذارد ، لیکن همین مقدار نیز رضایت اولیه را در میان مخاطبان فرهیخته غرب خراسان رضوی ایجاد می کند.
وبسایت سبزوار ما نیز درطول مدت فعالیت خود به ویژه در روزهای اخیر توجه خوبی به موضوعات فرهنگی و محلی سبزوار بزرگ نشان داده است.
هرچند فعالیت سبزوارما در این زمینه های فرهنگی و تاریخی منطقه سربداران ، تا کنون بیشتر معطوف به انتشار مطالب سایر وبلاگ ها و رسانه های محلی بوده است، اما با توجه به طراحی خوبی که در قالب این وبسایت وجود دارد ، به راحتی می تواند ، تولید مطالب تحلیلی و فرهنگی را در دستور کار خود قرار دهد وبدین ترتیب نقش موثرتری در عرصه فرهنگی غرب خراسان رضوی ایفا کند.
دو مورد از آخرین مطالب ارزشمندی که در زمینه فرهنگی ، تاریخی و گردشگری خطه سربداران در وبسایت سبزوارما جمع آوری و منتشر شده است ، عبارتند از مطلبی زیبا در خصوص مسجد جامع سبزوار و مطلب دیگری در خصوص جشن سده به قلم محمد حسین داوطلب که هردوی این مطالب هم اکنون در بخش های سبک زندگی و سبزوارگردی اسرارنامه منتشر شده است.
شما مخاطبان گرامی برای مطالعه مطلب مرتبط با "جشن سده" به قلم آقای محمدحسین داوطلب  و مطلب مرتبط با مسجد جامع سبزوار که اولین بار روزنامه جام جم به انتشار آن پرداخته است ، هم اکنون می توانید به پیوندهای زیر مراجعه نمایید :

مسجد جامع سبزوار ، مسجد هفت رنگ تاریخی

جشن سده

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نقدی بر مدیریت اجرایی سبزوار در عرصه مسائل فرهنگی ، تاریخی و گردشگری
نظرت را بنویس
comments

پریسا

مطلب خوبی بود. ممنون. دم همه سبزواری ها گرم.به قول شما پیروز باشید...

سیمین

با سلام، ببخشین اون آقای روحانی که تو اون عکس بالا قرآن دستش گرفته شیخ حسن جوری نیشابوری هستش؟ یا اینکه عبدالرزاق باشتینی؟ البته فکر نیمکنم عبدالرزاق باشه، چون عبدالرزاق همچین وجهه خوبی نداره.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما